vanellus schreef:Wat willen we nou eigenlijk?
Willen we dat Yvonne Christina zegt: "Ja, ik kan inderdaad maar beter geen belijdenis doen, want er is 6 forumpagina's volgeplauderd over hoe dubieus dat al dan niet kerkrechtelijk zijn kan, dus laat ik maar wachten tot ik 20 ben, of 25 of tot nooit."
Want daar lijkt het verdacht veel op. Ze wil belijdenis doen op jonge leeftijd, wie zijn wij om te oordelen of ze dat op juiste gronden doet? Haar kerk stemt in met haar keuze, wij hoeven dat niet te doen, maar moet dat op zo'n harde manier gebracht worden?
Mijn persoonlijke achtergrond is niet interessant, maar ik kom uit een tamelijk onkerkelijke regio. Postings als in dit topic zijn niet de beste reclame voor het christendom.
Het gaat niet alleen om het kerkrecht Vanellus. Dat is ook een belangrijk punt, maar niet alleen dat.
Iemand die 14 jaar is, is nog op zoek naar wie zij is, wat zij echt wil en nog volop in een leerproces, je bent zelfs leerplichtig.
Mijn man heeft nooit catechetisch onderwijs gehad en alhoewel ik vroeger ook wel eens met frisse tegenzin naar de cath ging, ik moest nl altijd, ben ik nu ik op oudere leeftijd ben, zo blij en dankbaar daarvoor. Het is zo'n waardevolle basis. Mijn man kan dit nooit meer inhalen.
En op je 14e, zit je met je kerkelijke vrienden en vriendinnen, catechisatie is niet meer zoals in onze tijd: dominee praat, wij luisteren en leren onze vragen.
O nee, het is interactie. Er komen heel mooie en waardevolle gesprekken en zo in de loop van de jaren leert dominee zijn catechisanten kennen, wat er in hun hart leeft en groeit de catechisant op natuurlijke wijze naar die belijdenis toe.
Als we de belijdenis gaan degraderen tot een dor en dood JAwoord slechts, doen we het zeer tekort!
We moeten beseffen dat wij voor het Aangezicht van God en Zijn gemeente staan!
De gemeente hoort alleen ons jawoord, ziet alleen de buitenkant, maar de Heere ziet ons hart aan.
Dus als dat goed en vlak is, kan geen enkele forummer iemand van een belijdenis afhouden.
Als je op een forum een topic opent met deze vraag, kun je verwachten dat daar veel antwoorden op komen.