Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor Bambi » 26 mar 2014 15:40

@ Yvonne Christina:
Je doet belijdenis zonder belijdeniscathechese.
Je doet niet alleen belijdenis van het geloof, maar ook dat je achter de leer van CGK kerk staat en je aan hun tucht onderwerpt.
Verder kerk je zelf vaak bij een Evangelische kerk en je eigen kerk werkt samen met de GVK.

Vind je het erg als ik dat met mijn IQ van 125 niet begrijp?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 16:39

Yvonne Christina schreef:Tsja, dat was mijn laatste poging om je tevreden te stellen. Ik blijf vinden dat het erom gaat dat je met je hele hart de keuze voor God kunt maken, niet of je eerst het hele systeem hebt gevolgd.

Jij hebt het goed begrepen.
Die band is vele malen belangrijker dan alle kerkregels bij elkaar.
Jezus versus religie.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 16:43

mealybug schreef:Jezus versus religie.
Nee mealybug, zo werkt het niet. Christus en het christendom zijn niet los verkrijgbaar.

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 26 mar 2014 16:50

Wat willen we nou eigenlijk?

Willen we dat Yvonne Christina zegt: "Ja, ik kan inderdaad maar beter geen belijdenis doen, want er is 6 forumpagina's volgeplauderd over hoe dubieus dat al dan niet kerkrechtelijk zijn kan, dus laat ik maar wachten tot ik 20 ben, of 25 of tot nooit."

Want daar lijkt het verdacht veel op. Ze wil belijdenis doen op jonge leeftijd, wie zijn wij om te oordelen of ze dat op juiste gronden doet? Haar kerk stemt in met haar keuze, wij hoeven dat niet te doen, maar moet dat op zo'n harde manier gebracht worden?

Mijn persoonlijke achtergrond is niet interessant, maar ik kom uit een tamelijk onkerkelijke regio. Postings als in dit topic zijn niet de beste reclame voor het christendom.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 16:59

Jvslooten schreef:Nee mealybug, zo werkt het niet. Christus en het christendom zijn niet los verkrijgbaar.

Maar ook niet via menselijk bedachte regels, geboden en beperkingen.
De Bar Mitswah vindt voor meisjes plaats op 12 jarige leeftijd , dus met 15 acht ik Yvonne's besluit volledig in verantwoordelijkheid.
Het is iets tussen haar en Christus.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 mar 2014 17:04

Iemand die in de CGK belijdenis wil doen, maar ook kerkt bij de Evangelische kerk en daar blijkbaar het verschil niet tussen ziet, lijkt me nog niet toe aan belijdenis doen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 17:06

mealybug schreef:De Bar Mitswah vindt voor meisjes plaats op 12 jarige leeftijd , dus met 15 acht ik Yvonne's besluit volledig in verantwoordelijkheid.
Dat ontkent toch ook niemand? Het enige wat gezegd is dat;

- 15 jaar gemiddeld genomen een beetje jong is. Dat is een feit.
- Aan belijdenis in de CGK normaliter belijdeniscatechese voorafgaat. Dit is een feit.

Als het de bedoeling is dat feiten uit de discussie geweerd worden moet je het zeggen hoor.. dan pas ik mij wel aan :!: :!: :!:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 17:07

mealybug schreef:Maar ook niet via menselijk bedachte regels, geboden en beperkingen.
De Bar Mitswah vindt voor meisjes plaats op 12 jarige leeftijd , dus met 15 acht ik Yvonne's besluit volledig in verantwoordelijkheid.
Het is iets tussen haar en Christus.

Grappig dat jij dat zegt, want dopen moet je pas laten doen als je volwassen bent, volgens jou.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 17:14

vanellus schreef:Wat willen we nou eigenlijk?

Willen we dat Yvonne Christina zegt: "Ja, ik kan inderdaad maar beter geen belijdenis doen, want er is 6 forumpagina's volgeplauderd over hoe dubieus dat al dan niet kerkrechtelijk zijn kan...
Nee, dat willen we niet. Ik begrijp Yvonne helemaal, ik ben ontzettend blij dat ze deze stap wil zetten. Ik concludeer alleen dat de kerkenraad een kerkrechtelijke en pastorale misser maakt door Yvonne zonder belijdeniscatechese toe te laten tot het doen van Openbare belijdenis, en ik ben bang dat Yvonne daardoor de zorg mist die een jong-gelovige, juist op zo´n cruciaal kruispunt in haar leven, heel hard nodig heeft.
vanellus schreef:...dus laat ik maar wachten tot ik 20 ben, of 25 of tot nooit."
Zolang ´nooit´ nog als optie in je gedachten opkomt ben je duidelijk niet klaar om belijdenis af te leggen. Het is geen ´nu of nooit´. Het is ´nu en altijd´, en wanneer je daarvan openbaar getuigenis aflegt is iets minder relevant.
vanellus schreef:Haar kerk stemt in met haar keuze, wij hoeven dat niet te doen, maar moet dat op zo'n harde manier gebracht worden?
Haar kerk is voor de volle 100% ook mijn kerk, en Schelpjes kerk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 17:20

schelpje3 schreef:Grappig dat jij dat zegt, want dopen moet je pas laten doen als je volwassen bent, volgens jou.

In het komen tot Chrisus is er nooit een MOET.
Dwang, inlijven en moeten passen totaal niet bij de uitnodiging aan allen en de lankmoedigheid van God, die wil dat allen behouden worden.
Ik zeg alleen dat ik vanuit die strekking dichter bij de bijbel denk te zitten door onderdompeling ipv besprenkeling en een belijdenis van de persoon zelf ipv een belofte der ouders over hoe het kind opgevoed gaat worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 17:21

vanellus schreef:Wat willen we nou eigenlijk?

Willen we dat Yvonne Christina zegt: "Ja, ik kan inderdaad maar beter geen belijdenis doen, want er is 6 forumpagina's volgeplauderd over hoe dubieus dat al dan niet kerkrechtelijk zijn kan, dus laat ik maar wachten tot ik 20 ben, of 25 of tot nooit."

Want daar lijkt het verdacht veel op. Ze wil belijdenis doen op jonge leeftijd, wie zijn wij om te oordelen of ze dat op juiste gronden doet? Haar kerk stemt in met haar keuze, wij hoeven dat niet te doen, maar moet dat op zo'n harde manier gebracht worden?

Mijn persoonlijke achtergrond is niet interessant, maar ik kom uit een tamelijk onkerkelijke regio. Postings als in dit topic zijn niet de beste reclame voor het christendom.

Het gaat niet alleen om het kerkrecht Vanellus. Dat is ook een belangrijk punt, maar niet alleen dat.
Iemand die 14 jaar is, is nog op zoek naar wie zij is, wat zij echt wil en nog volop in een leerproces, je bent zelfs leerplichtig.

Mijn man heeft nooit catechetisch onderwijs gehad en alhoewel ik vroeger ook wel eens met frisse tegenzin naar de cath ging, ik moest nl altijd, ben ik nu ik op oudere leeftijd ben, zo blij en dankbaar daarvoor. Het is zo'n waardevolle basis. Mijn man kan dit nooit meer inhalen.
En op je 14e, zit je met je kerkelijke vrienden en vriendinnen, catechisatie is niet meer zoals in onze tijd: dominee praat, wij luisteren en leren onze vragen.
O nee, het is interactie. Er komen heel mooie en waardevolle gesprekken en zo in de loop van de jaren leert dominee zijn catechisanten kennen, wat er in hun hart leeft en groeit de catechisant op natuurlijke wijze naar die belijdenis toe.

Als we de belijdenis gaan degraderen tot een dor en dood JAwoord slechts, doen we het zeer tekort!
We moeten beseffen dat wij voor het Aangezicht van God en Zijn gemeente staan!
De gemeente hoort alleen ons jawoord, ziet alleen de buitenkant, maar de Heere ziet ons hart aan.
Dus als dat goed en vlak is, kan geen enkele forummer iemand van een belijdenis afhouden.

Als je op een forum een topic opent met deze vraag, kun je verwachten dat daar veel antwoorden op komen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 17:22

mealybug schreef:In het komen tot Chrisus is er nooit een MOET.
Het dienen van God is een heilige plicht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 17:23

mealybug schreef:In het komen tot Chrisus is er nooit een MOET.
Dwang, inlijven en moeten passen totaal niet bij de uitnodiging aan allen en de lankmoedigheid van God, die wil dat allen behouden worden.
Ik zeg alleen dat ik vanuit die strekking dichter bij de bijbel denk te zitten door onderdompeling ipv besprenkeling en een belijdenis van de persoon zelf ipv een belofte der ouders over hoe het kind opgevoed gaat worden.

Je kletst jezelf weer eens tegen, bar mitswa moet ook :-oo en dan hoor ik je niet over dwang.
Nee, dwang is alleen maar slecht en onbijbels als het uit refokringen komt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 17:30

mealybug schreef:Ik zeg alleen dat ik vanuit die strekking dichter bij de bijbel denk te zitten door onderdompeling ipv besprenkeling en een belijdenis van de persoon zelf ipv een belofte der ouders over hoe het kind opgevoed gaat worden.
De ouders hebben de plicht hun kinderen op te voeden in de vreze Gods, omdat ze net als de ouders tot het verbond behoren en in de beloften delen. Mijn kinderen, noemt de Heere ze.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 17:31

schelpje3 schreef:Je kletst jezelf weer eens tegen, bar mitswa moet ook :-oo en dan hoor ik je niet over dwang.
Nee, dwang is alleen maar slecht en onbijbels als het uit refokringen komt.

Jij weet altijd weer heel geslepen de nadruk naar een ander aspect te verleggen.
De bar Mitswah haalde ik aan , om aan te geven op welke leeftijd de mens zijn verantwoordelijkheid zelf gaat dragen, kom jij aan met de ''moet'' factor. :roll:
En ja , bij de wettische judaist past die dwang prima, maar faar ging het dus even niet over.
Sinai versus Golgotha.
Ismael versus Izak.
Slaaf versus zoon.

Terug naar “[Religie] - Open forum”