Ik vind het prachtig dat men kritisch blijft over hoe we de Bijbel behoren te lezen, doch als er enige ontevredenheid over mijn manier van interpeteren is, dan benieuwd het mij hoe het volgende citaat op u overkomt:
In Israël wordt inmiddels op verschillende plaatsen hard gewerkt aan het 'kraken' van de Tora-codes. Dr. Moshe Katz en Menachem Wiener van het Technion in Haifa proberen op deze manier de G'oddelijke oorsprong van de Tora te bewijzen. De Tora-tekst wordt in de computer ingevoerd, in een matrix gezet waarna de computer opdracht krijgt het minimale interval te berekenen tussen de letters van een opgegeven woord of begrip. De eerste en laatste letter van dat woord definiëren de tekst waarbinnen dan verder gezocht wordt naar gerelateerde waarden en begrippen. Op deze wijze is het Rabbi Ja'akov Auerbach, linguïst in Jeruzalem, gelukt de Golf-oorlog, de Franse Revolutie, de Holocaust, het Dreyfus-proces, de aanslag op president Anwar Sadat en de AIDS-epidemie terug te vinden in de Tora.
Bron: www.nik.nl jodendom > joodse filosofie
Aldus rabijn Evers, rector van het Nederlands Israëlietisch Seminarium en rabbijn van de Joodse Gemeente Rotterdam. Wanneer men de joden hoog in aanzien heeft, dan zal bovenstaande u niet vreemd overkomen. Mij maakt het verder niet uit hoe iemand Evers' manier van interpreteren opvat, maar het is wel weer verdacht toevallig dat de tweede wereld oorlog er in terug te vinden zou zijn. Wat ik maar wil zeggen, misschien interpreteer ik de verzen creatief, maar vergeleken met rabijn Evers ben ik een lieverdje!
Laten wij terug on topic gaan en het volgend citaat uit Jeremia 11 eens lezen (ik heb een blinddoek trouwens en een grabbelton waarin ik allemaal knipsels van verzen in heb, mocht mijn pc eventueel crashen):
1 Het woord, dat van de HERE tot Jeremia kwam: 2 Hoor de woorden van dit verbond en spreek tot de mannen van Juda en de inwoners van Jeruzalem en zeg tot hen: 3 Zo zegt de HERE, de God van Israël: Vervloekt zij de man die niet hoort naar de woorden van dit verbond, 4 dat Ik aan uw vaderen geboden heb ten dage dat Ik hen uit het land Egypte, de ijzeroven, leidde met de woorden: Hoort naar mijn stem en doet naar alles wat Ik u gebied, dan zult gij Mij tot een volk en zal Ik u tot een God zijn, 5 opdat Ik de eed bevestige, die Ik aan uw vaderen gezworen heb, dat Ik hun een land, vloeiende van melk en honig, zou geven, gelijk zij heden hebben. Toen antwoordde ik en zeide: Amen, HERE.
Dit is een duidelijk statement, om Gods volk te zijn moest men horen naar Zijn stem, welke aangeeft hoe Hij over rassen denkt. Het maakt niet uit wat iemands afkomst is, de boodschap is dat men moet luisteren, om Gods volk te worden.
Vervolg Jeremia 11
6 Daarop zeide de HERE tot mij: Predik al deze woorden in de steden van Juda en op de straten van Jeruzalem en zeg: Hoort de woorden van dit verbond en doet ze. 7 Want nadrukkelijk heb Ik uw vaderen betuigd ten dage dat Ik hen uit het land Egypte voerde tot op deze dag, vroeg en laat: Hoort naar mijn stem. 8 Maar zij hoorden niet, noch neigden hun oor, doch zij wandelden allen in de verstoktheid van hun boos hart: dus bracht Ik over hen al de woorden van dit verbond, dat Ik geboden had te houden, maar dat zij niet hebben gehouden.
9 Verder zeide de HERE tot mij: Er wordt een samenzwering gevonden onder de mannen van Juda en de inwoners van Jeruzalem. 10 Zij zijn teruggekeerd tot de ongerechtigheden van hun voorvaderen, die weigerden naar mijn woorden te horen, en zij zijn andere goden achternagelopen om die te dienen; het huis van Israël en het huis van Juda hebben het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten had, verbroken.
Niks vervangingstheorie, want wat niet meer was, valt niet te vervangen. Doordat de joden ongehoorzaam waren hebben ze het verbond vebroken.
Ook Paulus legt in Romeinen 7 glashelder uit dat door de dood van Christus, het oude verbond niet meer van kracht is voor zijn broeders.:
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond.
Wij hebben gelezen dat Christus was gestorven aan het kruis en zoals wij nu zullen zien, betrekt Paulus bovenstaand op Jezus en de gelovigen.
3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Doordat Jezus de Zoon van God is, is ook de Vader aan het kruis gestorven, want zij zijn immers één.
Met de man doelt Paulus Jezus, door Wiens dood de gelovigen (uit de joden) vrij van de wet zijn. Het oude verbond was slechts een voorafbeelding van Jezus, in Wie jood noch Griek is en het nieuwe verbond.
Kol 2,17
dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.