Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Iznogoodh schreef:Dit is geen wetenschappelijk betoog, beste Boekenlezer. Het is volgens mij dat wat in het engels het Argument from Incredulity wordt genoemd.
Iznogoodh schreef:Het feit dat je een argument from incredulity gebruikte is daar een bewijs van.
Iznogoodh schreef:Nee, jij probeert buiten de Bijbel om nog een bevestiging te vinden van je gelijk en klopt daarvoor bij de wetenschap aan. Het is namelijk je bedoeling om daar ergens nog gezag vandaan te halen om dat gelijk te ondersteunen. ... Het feit dat je een argument from incredulty gebruikte is daar een bewijs van.
Boekenlezer schreef:Dat mijn uitsluiten van het op eigen kracht ontstaan van leven slechts een argument from incredulity zou zijn, bestrijd ik. Dat is een simpele etikettenplakkerij, waarbij je mijn redenering in een verdachte sfeer plaatst, en waarbij mijn verwondering over het complexe leven totaal niet gehonoreerd wordt (alsof je zoiets hebt van 'hoezo complex?!'). Op die manier zouden we ook eens langs een parkeerplaats kunnen lopen, en onze aandacht op een bepaalde geparkeerde auto richten, en dan zeg ik: "Dat ding is vanzelf hier ontstaan, zonder ontwerp of wat dan ook, puur door toeval." Dan zeg jij: "Je bent niet wijs. Dat kan in principe niet." Waarop ik dan kan zeggen: "Ha, fout! Dat is een 'argument from incredulity'!" Dan voel je ook wel aan: op die manier misbruik je een dergelijke argumentatie, omdat datgene wat er gezegd wordt niet redelijk is.
Nu, datzelfde gevoel bekruipt mij als ik jouw antwoord lees, en mijn eigen verhaal nog eens teruglees.
Mortlach schreef:De toon is misschien niet optimaal...
Mortlach schreef:Natuurlijk is het begrijpelijk om je te verwonderen over de complexiteit van zaken, dat doen we als het goed is allemaal, maar daarna beweren dat het niet kan gaat te ver.
Mortlach schreef:Is er een aanwijsbaar mechanisme of natuurwet die het verbiedt?
Mortlach schreef:(daar beginnen namelijk langzaam allerlei mogelijke mechanismen voor gevonden te worden)
Mortlach schreef:Je vergelijking met auto's gaat ook mank, omdat we weten hoe automobielen zich gedragen.
Boekenlezer schreef:Dat zou logisch gezien kunnen inhouden dat je nooit meer mag zeggen dat iets niet kan.
Iedere negatieve bewering ('Het kan niet dat...', '...bestaat niet') wordt namelijk gekenmerkt door een kwetsbaarheid: je kunt de geldigheid ervan niet bewijzen, hooguit falsificeren als je geluk hebt. Als dat laatste gebeurt, heb je aangetoond dat de negatieve bewering onjuist was. Maar het positief bewijzen van een negatieve bewering zal nooit lukken, vrees ik. Het kan immers alleen rusten op de waarneming: het is nog nooit gebeurd (voor zover mij bekend).
Je zult er wellicht je neus voor ophalen, maar er is wel eens opgemerkt dat een bepaalde orde geneigd is te vervallen tot een lagere graad van orde. Dan kan ik er toch moeilijk omheen dat er een mechanisme of natuurwet is die het op zijn zachtst gezegd erg moeilijk maakt, en dat ik niet zo gauw zal kunnen geloven in de autogenese van leven.
Tja, het roept bij mij niet direct veel vertrouwen op als je dit stelt. Je kunt natuurlijk ook van alles uitvinden en bedenken omdat je persé een bepaalde kant op wilt, omdat je er geforceerd naar zoekt. Een onmogelijkheid aantonen valt niet mee, maar dingen vinden die mogelijk iets falsificeren is uiteraard stukken eenvoudiger. Maar hoe weet ik in het geval van die mechanismen waarover jij het hebt, dat het niet gaat om schijnbare verklaringen?
Het verschil is inderdaad, dat de ontstaanswijze van een auto bekend is, en dat van leven zich aan onze waarneming onttrekt.
De overeenkomst zit echter in de onwaarschijnlijkheid.
mohamed schreef:Dat zei ik immers al, dus blijft mijn eerdere argument gewoon staan en zie ik je inhoudelijke reactie nog graag tegemoet op de vraag: waarom lezen we in de Bijbel dat de mens uit zand (Gen 2,7) klei (Jes 64,7; Jer 18,6) en deeg (Rom 11,16) bestaat? Welke is het nou?
Jezus sprak van goede en slechte bomen (Mat 3:10; Matt 7:19) maar iedereen weet dat hij daar mensen mee bedoelde, hetgeen bevestigd wordt door Johannes 15,6 en je moet wel een eiken plaat voor je hoofd hebben om te denken dat wij van hout zijn gemaakt toch?
mohamed schreef:Bedoel je dat reïncarnatie toch Bijbels is? Ik vrees dat je alfa cursus te wensen over laat, kom maar eens naar mijn school.
'Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.' (1 Kor 15,46)
JHM schreef:Heb jij iets gelezen dat ik gemist heb? Zo ja, waar ik stel dat reïncarnatie Bijbels is en in welke post?
reïncarnatie
Uitspraak: reɪŋkɑrˈna(t)si de -woord (vrouwelijk) reïncarnaties Zelfst. Naamw. het opnieuw geboren worden van je ziel in een ander lichaam na je dood `in reïncarnatie geloven`
mohamed schreef:Omdat je zei dat de Geest terugkeert en dat is natuurlijk alleen mogelijk als hij ook eerder geweest is = reïncarnatie. Dergelijke zaken leren wij op de alfa cursus en dat is behoorlijk interessant!
mohamed schreef:Omdat je zei dat de Geest terugkeert en dat is natuurlijk alleen mogelijk als hij ook eerder geweest is = reïncarnatie. Dergelijke zaken leren wij op de alfa cursus en dat is behoorlijk interessant!
JHM schreef:Ik zeg inderdaad terugkeren. Net zoals wij bij onze geboorte de geest krijgen van God, zal het wanneer ons vlees sterft terugkeren naar God. Jouw opvatting van reïncarnatie rijmt niet met die uit de encyclopedie. Ik zou er de encyclopedie nog maar eens op na slaan voor je alfa cursussen aan gaat bieden
Mortlach schreef:Daar haal ik inderdaad mijn neus voor op. Water dat bevriest neemt toe in ordelijkheid, evenals een bevruchte eicel die uitgroeit tot blakend gezonde baby. Het hangt dus helemaal van de omstandigheden en als je dit als argument wilt gebruiken, mag je toch wat specifieker zijn.
Mortlach schreef:Dat begrijp ik niet. Je vindt de verklaringen waar wetenschappers (waarschijnlijk) gedurende ons leven nog mee gaan komen bij voorbaat verdacht omdat 'ze per se een bepaalde kant op willen'? Dat komt toch een beetje op me over alsof je een verklaring al op voorhand afwijst. Jij beweert dat leven niet kan ontstaan uit niet-leven (maar hebt daar geen mechanisme voor), maar als een wetenschapper met een mechanisme zou komen dat aangeeft dat jij ongelijk hebt (het lukt hem wel op leven uit niet-leven te maken) dan vind je het een schijnbare verklaring?
Let op, als een wetenschapper een werkend mechanisme vindt, betekent dat niet per se dat het ook zo in het echt is gegaan, enkel dat het mogelijk is, iets wat jij nu nog uitsluit.
Mortlach schreef:Nou ja, de vorming van de auto is een onmogelijkheid. (met de kennis die wij hebben) Het vormen van leven is voorlopig nog slechts onwaarschijnlijk, totdat een mechanisme voor of tegen wordt ontdekt.
Met jouw voorbeelden ga je wel even voorbij aan bepaalde gegevenheden vooraf, die noodzakelijk zijn om die processen die je beschrijft te laten plaatsvinden. Water dat bevriest is ook een proces, dat zich moeiteloos laat herhalen. Heel simpel: breng de temperatuur onder 0°C, en het bevriest. Die H2O-moleculen hebben blijkbaar bepaalde 'grijpertjes' die hun kans krijgen als de moleculen wat minder snel gaan bewegen als gevolg van de lagere temperatuur. Elektromagnetische krachten zullen dat wel zijn. Dat is dus gewoon een structuur die er al is.
Een bevruchte eicel is in principe ook een herhaalbaar biologisch proces. Breng een eicel en een zaadcel samen, en als dat slaagt zal er een groeiproces op gang komen. Maar dan heb je het natuurlijk wel over iets ongelofelijk complex, wat al in die cellen ingeprogrammeerd hebt.
Maar bij het veronderstelde ontstaan van biologische processen, de autogenese, zijn die structuren er nog niet, en die zouden dan door toeval ontstaan. Dat is wel even een totaal andere situatie. En dàt zou inderdaad een ontwikkeling zijn van weinig orde naar enorm veel orde. Dat ga je volgens mij niet redden met de elektromagnetische krachten van atomen.
Boekenlezer schreef:Die H2O-moleculen hebben blijkbaar bepaalde 'grijpertjes' die hun kans krijgen als de moleculen wat minder snel gaan bewegen als gevolg van de lagere temperatuur. Elektromagnetische krachten zullen dat wel zijn. Dat is dus gewoon een structuur die er al is.
Een bevruchte eicel is in principe ook een herhaalbaar biologisch proces. Breng een eicel en een zaadcel samen, en als dat slaagt zal er een groeiproces op gang komen. Maar dan heb je het natuurlijk wel over iets ongelofelijk complex, wat al in die cellen ingeprogrammeerd hebt.
Maar bij het veronderstelde ontstaan van biologische processen, de autogenese, zijn die structuren er nog niet, en die zouden dan door toeval ontstaan. Dat is wel even een totaal andere situatie. En dàt zou inderdaad een ontwikkeling zijn van weinig orde naar enorm veel orde. Dat ga je volgens mij niet redden met de elektromagnetische krachten van atomen.
Een natuurkundig experiment dat iets voortbrengt, kun je natuurlijk niet ontkennen. Mijn scepticisme richt zich vooral op de vraag: hoe zijn ze eigenlijk bezig? Ik zat met mijn gedachten vooral bij theorieën die bedacht worden. Dus dat ze met een verhaal komen, van: 'als het zo ging, en dan de volgende stap, en dan enz.' Een verhaal dat een hersenspinsel is.
Slechts onwaarschijnlijk. Best wel een merkwaardige nuancering vind ik dat.
Een wetenschapper zal zo moeten werken, volgens een dergelijke rationele methode. Anders zou hij geen aanleiding tot experiment meer hebben. Maar ik zal voor mij persoonlijk een keuze mogen maken: als het enorm onwaarschijnlijk is, geloof ik er niet in, en kies ik graag voor een meer voor de hand liggende verklaring. Een keuze die volgens mij bepaald niet onredelijk is, integendeel.
RogierV schreef:Water vormt waterstof bruggen. Die meer solide binden naarmate de moleculen minder oscileren(daling in temperatuur). Diezelfde waterstofbruggen houden je DNA bij elkaar. Zie je waar ik heenwil?
Op korte afstand is de onderlinge EM kracht(zwak) van atomen vele malen sterker dan elke andere kracht.
Overigens is niet alle materie in 1x uit de big bang gekomen.
De eerste generatie sterren fuseerden slechts waterstof(protonen) tot helium want meer was er niet.
Het hele ontstaan van de elementen is er 1 van simpel naar complex zonder ingrijpen enkel natuurlijke krachten die erop werken.
Omdat er zwaartekracht is heeft massa de neiging elkaar op te zoeken. Dankzij diezelfde massa hebben deeltjes bij relatieve snelheden aan elkaar ook nergie. Die energie is over te brengen in bv warmte dmv druk of wrijving.[insert logische gevolgtrekkingen]
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten