Boekenlezer schreef:Dat quote-minen is iets wat jij roept, maar waarvan ik niet kan bepalen hoe objectief die beoordeling nou eigenlijk is. Naar mijn indruk: dikke kans van niet zo. Vandaar dat je me er niet zo over hoort.
Dat is toch gewoon een kwestie van eventjes nazoeken, zo veel werk is dat niet. Vul een deel van het citaat in in google samen met 'quote mine' en bekijk het resultaat.
Het punt is dat Darwin - omdat hij wel intellectueel eerlijk en integer was - in zijn werk toegaf dat in zijn tijd de bewijzen niet compleet waren (waarbij je je moet beseffen wat voor een belachelijk veeleisend idee Darwin had bij 'compleet'. Lees zijn Origins of Species eens, of een goede biografie). Die uitspraak wordt nu geknipt en geplakt om het vertrouwen in de theorie te ondergraven door net te doen alsof zelfs de bedenker zijn twijfels had. Dit is simpelweg niet waar.
Ook paleontologen die lijken te beweren dat er geen overgangsvormen zijn, zoals bij het citaat van Gould, daarbij zouden ook alle alarmbellen moeten afgaan. Alsof ik een dominee citeer die zegt dat God niet bestaat. (hoe heet die kerel die dat zegt ook alweer?) of een oncoloog die zegt dat kanker niet bestaat. Of Jezus die zegt dat hij geen vrede komt brengen.
Die had ik nog niet zozeer bekeken. Nu wat meer. Ach ja, de recensent laat wel iets blijken van een eigen mening. Ik heb me er niet aan gestoord. Dat gebeurt wel meer. Het zal blijkbaar zijn naar welke kant toe het wordt toegepast. Het komt op mij over, dat wanneer het hoogheilig en onfeilbaar dogma van het naturalisme (en het darwinisme wat daarop gestoeld is) bekritiseerd wordt, jij daar erg slecht tegen kan.
Ik kan er enkel slecht tegen wanneer mensen zich niet aan de spelregels houden. Wil je wetenschap bekritiseren, prima, maar dan wel binnen de spelregels van de wetenschap. Je kunt ook geen kritiek leveren op het spel voetbal door je op ijshockeyregels te beroepen.