In de andere topic zei ik al dat ik deze discussie minder interessant vond. En dat ik het jammer vond dat het die richting opging... Toch reageer ik hier op deze topic (lekker inconsequent

). Dat kwam omdat ik een aardige qoute tegenkwam van Brion:
En vanuit mijn geloof in God, voel ik mij zelfs bijna verplicht om dit soort onzin af te wijzen, omdat het mijn gevoel voor Gods rechtvaardigheid en liefde ernstig aantast.
Ik denk dat dit de essentie van de hele discussie rondom T. B. Joshua of andere genezers is. Nl. als God iets doet wat niet binnen onze kaders van de theologie of ons eigen beeld van God bestaat, bestaat er bij ons de neiging om direct iets af te wijzen. Wij hebben als het ware een concept van God en daardoor schakelen we de echte God uit. Wij denken dat het niet liefdevol is dat God één man in Nigeria stuurt om mensen te genezen, terwijl hier in Nederland... tsja welke christen in Nederland zou dit grote geloof eigenlijk hebben.
Het is een boeiende stelling, Brion, die de kern van de discussie raakt. Het gaat over de vraag of ons beeld van God in overeenstemming is met de Ware God. God wil zich heel graag aan ons openbaren... dus ik denk dat Hij antwoord kan en wil geven op deze vragen. Je moet dan wel contact met Hem hebben.
Ik mag op grond van de bijbel geloven dat T. B. Joshua geen valse profeet is. Hij verkondigt de blijde boodschap, hij geneest zieken, hij laat door de Heilige Geest doden opstaan... onmiskenbaar de kracht van de Heilige Geest. 1 Johannes zegt dat niemand kan zeggen dat Jezus Christus is de Heer dan door de Heilige Geest. Wat mij betreft ben ik dan overtuigd.
Ouweneel had ook een frappant voorbeeld. Hij kreeg op een gegeven moment iemand aan de lijn die hem wilde waarschuwen tegen T. B. Joshua. Ouweneel zei toen: maar weet u wel dat er ook mensen uit de dood zijn opgestaan? De man antwoordde toen: Ja, iedereen kan wel mensen uit de doden op laten staan. Ouweneel beeindigde het gesprek toen maar.
Geloof je werkelijk in Jezus Christus als je niet in Zijn genezingen en opwekkingen gelooft. Geloof je daadwerkelijk in Jezus Christus als je niet in de opstanding der doden gelooft? Wat voor zin heeft het als die kracht die tot leven wekt niet kan en niet in ons aanwezig is?