Serenity schreef:Optimatus schreef:Wat heidenen zien in een steen of een verzameling takken en draden (de dromenvanger), hoeft een christen daar toch niet in te zien?
klopt, maar ik denk dat de bijbel niet voor niets waarschuwt voor magie, en dat is vast niet alleen omdat YHWH geen andere goden naast zich of in zijn plaats duldt.
Wat jij er niet in ziet, zien anderen er wel in. En katten zijn een leuk voorbeeld, maar de macht van een voorwerp ligt mijns inziens toch op een ander vlak.
Er staat ook in de Bijbel: "weest nuchter en waakzaam"...
Er zijn honderden/duizenden mensen die de dag op een bepaalde manier beginnen. We leren (in mijn geval hebben geleerd) dat een zeker bedritueel goed is voor kinderen om zich veilig te voelen als ze gaan slapen of bij het opstaan. Is dat geloven in iets occults? Iets magisch? Welnee.
Iemand die haar/zijn leven stelt in de handen van God, mag zich beschermd weten, veilig, een schild om zich heen...
Kortom: ik vind het ook van een gebrek aan vertrouwen in God getuigen als wij panisch worden bij elke handeling die ook door wie dan ook gebruikt worden. Ik weet niets van heksen, wicca's of wat dan ook en het interesseert me niet. Beter: er is innerlijke weerstand tegen. Ik kom dan ook al heel lang niet meer op fora waar dit ook tot onderwerp gemaakt is.
Ik ben dus wars van bepaalde zaken omdat ik die niet kan rijmen met mijn geloof in God.
Dat betekent niet dat ik ook een bepaald ritueel heb bij het opstaan bv. het gebeurt gewoon en of je dat psychologisch of godsdienstig wil duiden, kan me niet schelen. Ik weet alleen dat ik erop vertrouw dat God mijn schild wil zijn en is.