Hedendaagse toverij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2006 12:11

Maar Serenity,

Je geeft aan dat die stenen mensen psychologisch beïnvloeden. Dat geeft mijns bescheiden inziens aan dat mensen er krachten aan toekennen die zij er aan willen toekennen.

Als ik aan mijn theekopje dat nu links van mijn toetsenbord staat krachten ga toekennen en mijzelf daar psychologisch helemaal op in ga stellen, wil dat nog niet zeggen dat het theekopje bepaalde krachten heeft. Het wil wel zeggen dat ik in dit geval psychologisch niet in orde ben.

Voor alle duidelijkheid: het theekopje naast mijn toetsenbord bevat geen bijzondere krachten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jan 2006 12:16

daar zit inderdaad wat in. Maar dat theekopje heeft die krachten niet omdat het niet in een bepaalde sfeer is gemaakt, en niet met een bepaalde bedoeling.
Overigens is het opmerkelijk en veelzeggen dat je je theekopje links van je toetsenbord hebt staan. Psychologisch. Heb ik geen verklaring voor, maar het is een klein detail waar wel iets over te zeggen valt.
Mijn koffiemok staat overigens ook links van mijn toetsenbord, is zwart en ik heb er zelf geen speciale krachten aan toegewezen.

Maar het feit dat mijn koffiemok geen speciale krachten bevat wordt deels veroorzaakt door het feit dat ik geen heidense priester ben die met bepaalde rituelen er een bepaalde macht aan toegekend heeft en vervolgens de mok zelf ben gaan gebruiken en sterk te geloven in de macht die ik er aan toegekend heb.

Het schijnt trouwens wel voor te komen dat bepaalde voorwerpen "behekst" zijn. In een bepaalde sfeer kan het voorkomen dat je bepaalde voorwerpen tweedehands koopt, dat ze door iets of iemand zo behandeld zijn dat er werkelijk een geestelijk macht gebruikt maakt van het voorwerp dat nu in jouw bezit is gekomen.
Klinkt zweverig, maar denk er eens over na, gecombineerd met het feit dat de meeste dromenvangers niet door de gebruikers zelf gemaakt worden, en dat de dromenvangers misschien wel met de hand gemaakt worden, en het is maar de vraag door wie en met welke intentie dat gedaan is.
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2006 12:31

De enige reden dat mijn theekopje links van mijn toetsenbord staat, is dat als het ding rechts van mijn toetsenbord staat, mijn muis er steeds tegenaan komt.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2006 12:33

Optimatus schreef:De enige reden dat mijn theekopje links van mijn toetsenbord staat, is dat als het ding rechts van mijn toetsenbord staat, mijn muis er steeds tegenaan komt.

Precies, je kunt overal iets achter zoeken...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jan 2006 12:45

je zou dan bijvoorbeeld je toetsenbord iets verder naar links kunnen schuiven zodat het theekopje er toch tussen kan staan.
Maar je doet dat niet omdat je het zo gewend bent, vanwege praktische dingen.

Indianen hebben al generaties lang zo'n dromenvanger voor hun kind. Het hoort er net zo bij als bij ons beschuit met muisjes en rose en blauwe kleertjes voor meisje/jongen. Ze geloven dat het helpt, en daarom hebben ze het.
Veel christenen hebben een bijbeltekst op de muur, een boekenlegger met bijbelteksten, een kruisje om de nek, een visje op de auto etc etc.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2006 12:48

Als ik het toetsenbord naar links schuif, staat het niet meer voor mijn beeldscherm en dat zit niet ontspannen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jan 2006 12:55

als je de dromenvanger weghaalt bij een kind die jarenlang onder de bescherming ervan hebt geslapen is dat niet fijn. Niet zomaar onzin dus, maar wel degelijk belangrijk.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2006 13:00

Serenity schreef:als je de dromenvanger weghaalt bij een kind die jarenlang onder de bescherming ervan hebt geslapen is dat niet fijn. Niet zomaar onzin dus, maar wel degelijk belangrijk.

Ik denk dat het valt onder hetzelfde als een kind dat altijd bij papa en mama in bed kruipt en dat moet afleren. Een dag of twee en dan is het over. Vooral als je zorgt dat je er bent voor ze...
Er zijn nou eenmaal dingen die al peuter/kleuter mogen en die later weer moeten worden afgeleerd...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jan 2006 13:04

hm interessant voorbeeld, heeft zeker banden met die dromenvanger.
Maar dan kom je op het volgende: zo'n dromenvanger zou kanalen openstellen naar de gevaarlijke geestelijke wereld.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2006 13:05

Waarom ben je zo bang voor een zogeheten geestelijke wereld? Ik geloof in God, niet in allerhande geesten. Ik ben christen (protestants-katholiek), geen animist.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jan 2006 13:07

hm ik haak eerder in op jouw vergelijking met het "bij ouders in bed kruipen". Het is dus af te leren.
Jij ziet dus geen problemen met dat amulet uit een heidense religie? Geen gevaren die je later kunnen opbreken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2006 13:12

Wat heidenen zien in een steen of een verzameling takken en draden (de dromenvanger), hoeft een christen daar toch niet in te zien?

Ik chargeer met dit voorbeeld, maar ik schrijf het toch op: de Egyptenaren hebben aan katten vroeger bepaalde goddelijke geven toebedacht. Ik ben de trotse eigenaar van vier katten. Zouden die katten, als Egyptische afgoden, nou werkelijk een occulte, gevaarlijke, geestelijke invloed op mij of mijn omgeving hebben?

De enige gevaren die ik in mijn katten kan ontdekken zijn een enorme allergische aanval van een paar van mijn kennissen en het feit dat je je boterham met kaas niet onbewaakt achter moet laten als één van de katten al tijdenlang likkebaardend naar je zit te staren.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jan 2006 13:14

Optimatus schreef:Wat heidenen zien in een steen of een verzameling takken en draden (de dromenvanger), hoeft een christen daar toch niet in te zien?

klopt, maar ik denk dat de bijbel niet voor niets waarschuwt voor magie, en dat is vast niet alleen omdat YHWH geen andere goden naast zich of in zijn plaats duldt.
Wat jij er niet in ziet, zien anderen er wel in. En katten zijn een leuk voorbeeld, maar de macht van een voorwerp ligt mijns inziens toch op een ander vlak.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2006 13:23

Serenity schreef:
Optimatus schreef:Wat heidenen zien in een steen of een verzameling takken en draden (de dromenvanger), hoeft een christen daar toch niet in te zien?

klopt, maar ik denk dat de bijbel niet voor niets waarschuwt voor magie, en dat is vast niet alleen omdat YHWH geen andere goden naast zich of in zijn plaats duldt.
Wat jij er niet in ziet, zien anderen er wel in. En katten zijn een leuk voorbeeld, maar de macht van een voorwerp ligt mijns inziens toch op een ander vlak.
Er staat ook in de Bijbel: "weest nuchter en waakzaam"...
Er zijn honderden/duizenden mensen die de dag op een bepaalde manier beginnen. We leren (in mijn geval hebben geleerd) dat een zeker bedritueel goed is voor kinderen om zich veilig te voelen als ze gaan slapen of bij het opstaan. Is dat geloven in iets occults? Iets magisch? Welnee.
Iemand die haar/zijn leven stelt in de handen van God, mag zich beschermd weten, veilig, een schild om zich heen...
Kortom: ik vind het ook van een gebrek aan vertrouwen in God getuigen als wij panisch worden bij elke handeling die ook door wie dan ook gebruikt worden. Ik weet niets van heksen, wicca's of wat dan ook en het interesseert me niet. Beter: er is innerlijke weerstand tegen. Ik kom dan ook al heel lang niet meer op fora waar dit ook tot onderwerp gemaakt is.
Ik ben dus wars van bepaalde zaken omdat ik die niet kan rijmen met mijn geloof in God.
Dat betekent niet dat ik ook een bepaald ritueel heb bij het opstaan bv. het gebeurt gewoon en of je dat psychologisch of godsdienstig wil duiden, kan me niet schelen. Ik weet alleen dat ik erop vertrouw dat God mijn schild wil zijn en is.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jan 2006 13:26

ik heb hetzelfde, heb zelf geen behoefte aan een dromenvanger. Ik droom zelden, en maar heel af en toe zitten daar nachtmerries bij. Niets om me zorgen over te maken.

Maar ik zou een kind niet zoiets geven als ik er zelf wel een zou gebruiken. Ik sta geestelijk sterker dan een kind die net begint met leven. Maar goed, eigenlijk geef ik dan ook niet het goede voorbeeld als ik er wel een gebruik.

Een bedritueel is weer iets anders dan een "magisch-achtige" dromenvanger :D

Terug naar “Archief”