Klaas schreef:Dat heb ik wel gelezen maar het gaat me om de teneur van bijdragen zoals die van jou en b.v. Sabra. Je belijdt met de mond dat er gezocht moet worden naar vrede maar concreet is daar weinig van te merken. De palestijnen zijn onbetrouwbare gesprekspartners, hebben nergens recht op etc etc.
De praktijk wijst uit dat het geen betrouwbare gesprekpartners zijn.
Mijn beeld van de mens Palestijn is positief. Maar zou gauw het over religie en politiek gaat wordt het een ander verhaal. Ga voor de grap eens op een Islamitisch forum over deze dingen discussieren en vind zelf uit wat je dan naar je hoofd geslingerd krijgt. Ik wordt er moe van beschuldigt te worden van iets wat niet waar is, dat ik geen vrede wil in het MO. Liever vandaag nog dan morgen. Al was het alleen maar dat de mensen om wie ik geef, die daar wonen geen angst meer hoeven te hebben voor aanslagen. Dat men in vrede naast elkaar leeft. Geloof me of niet dat hoop ik ook, maar je reageert in een discussie op iemand die iets zegt waar je het niet mee eens bent. En ja misschien kan dan het beeld rijzen van wat jij schets ja dat is jammer, en dat meen ik serieus.
Daarbij ben ik juist wat terughoudend geweest in mijn reacties, behalve dan deze en die lange aan Marnix. In die zin begrijp ik ook je beschuldiging niet.
Door dit soort dingen te roepen ontstaat er een beeld van een hopeloze situatie waarin je misschien in theorie wel zou moeten zoeken naar vrede, maar waarin dat praktisch niet mogelijk is.
Momenteel even niet nee. Realistisch gezien. Het is ook een hopeloze situatie. Wanneer is het uberhaupt vrede? Als Yesha Palestijns is? (Gazastrook, Judea, Samaria) en Oost Jerusalem de hoofdstad is van een Palestijnse staat? Persoonlijk heb ik hier dubbele gevoelens bij. Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen want dan wil ik geen vrede.
En nu de situatie nog wat extremer geworden is met Hamas kunnen we het streven naar vrede wel even op de lange baan schuiven. Al met al komt het erop neer dat je geen oplossingen ziet en er ook niet meer naar zoekt (dat is nou al zo lang geprobeerd...).
Je legt mijn rede hiervoor verkeerd uit of wil die niet begrijpen. Kijk na de chaos momenteel in de PA gebieden. Laat het eerst allemaal maar wat rustiger worden en kijken wat Hamas van plan is. Enige terughoudendheid lijkt me niet verkeerd. Daarbij zijn er genoeg problemen binnen Israel zelf, op sociaal economisch gebied, het zou niet verkeerd zijn als de aandacht ook daar eens op gevestigt wordt. Even niet praten over vrede wil toch niet zeggen dat er op de langere termijn niet meer gepraat kan worden?
En hoe zei die Kamiel Eurlings dat gister ook weer? die had het erover een oplossing in het MO zodat
wij er vanaf zijn. Het gaat niet zozeer om die Palestijnse staat en die mensen, maar dat het Westen weer lekker rustig naar bed kan. En van die lastige Joodse en Palestijnse kwestie af is.
Stiekem hopen veel christelijke Israel-aanhangers volgens mij op een spoedige wederkomst. Door daar maar flink vanuit te gaan kunnen we in ieder geval rustig blijven zitten bij de conclusie dat er geen oplossing is: op niet al te lange termijn zal God zelf de boel wel oplossen. Dat is waar je al je kaarten dan maar op zet. Maar zou dat ook de weg van Christus zijn? Zou Zijn oordeel niet hel anders kunnen zijn? Zou hij je misschien aanspreken als die ene knecht omdat je de vredesplannen maar begraven hebt net zoals deze zijn geld begroef?
Laat Hem mij dan maar beoordelen, Hij kent mij door en door.
Zou Hij je niet kunnen vragen wat je voor je Palestijnse naaste gedaan hebt? De mond vol van de Heer, maar de ogen gesloten voor de naaste?
Hmm wat heb jij voor je Palestijnse naaste gedaan? Hij zal mij evengoed vragen wat ik voor mijn Joodse naaste betekend heb. Of voor de mensen uit mijn directe omgeving.
Mag ik nu opeens niet meer opkomen voor het Joodse volk omdat ik dan hiermee de Palestijnen zou benadelen?
Het is jammer dat je dat uitlegt als zijnde de ogen gesloten voor de Palestijnen. Je kent mij niet, dus je weet ook niet hoe ik als mens, tov hen als mens sta. En ik heb geen haatgevoelens tov. hen. Maar dat zul je vast ook niet geloven. Dat ik ook wel voor hen bid, dat zal je ws ook wel verbazen.
Iemand zei eens dat Jezus de Brug is naar Vrede tussen de Jood en de Arabier. Dat lijkt praktisch wel zo te zijn in Israel. Joodse en Arabische gelovigen die samen de woestijn intrekken en zo nader tot elkaar komen.
Ik kan misschien soms wat eenzijdig (en emotioneel?) overkomen, maar dat komt meestal doordat je op eenzijdige reacties reageert, dat wil niet zeggen dat, ik dan geen oog zou hebben voor de Palestijnen. Neem ook zeker wel kennis van de andere kant. (door te discussieren met moslims, erover te lezen in boeken of op internet enz.) Of ik daar blij van wordt is een ander verhaal. Maar goed laat ik verder maar mn mond houden.
Shalom Aleychem, Salaam Aleikoem.