Hamas wint Palestijnse verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2006 01:43

Yael schreef:
Marnix schreef:Sharon had als een van de weinigen wat over voor de vrede.... hij wilde er de Gazastrook voor prijsgeven bijvoorbeeld, ondanks dat dat hem niet populair maakte. Maar de meeste Israelieten willen best vrede, als het maar niks kost.... daarom komen beide partijen er mijns inziens niet uit. De Israelieten erkennen geen Palestijnse staat, de Palestijnen erkennen Israel niet.... en zolange de vrede voor beiden partijen niets mag kosten zal die er ook niet komen. De Israeli's zeggen dat dat alleen aan de Palestijnen ligt, de Palestijnen zeggen het omgekeerde en zo kom je er nooit uit.

Vrede door het opgeven van de Gazastrook, geloof je hetzelf? Vandaar dat er nog geregeld Qassam raketten worden afgeschoten op Israel.
Daarbij was het een eenzijdige terugtrekking, die ook veel emotionele schade veroorzaakt heeft bij de mensen die daar woonde en die voor een groot gedeelte nog op compensatie wachten, en nog niet eens echt goed gehuisvest zijn. En waarvoor eigelijk?
Ik denk eerder dat Sharon opzoek was naar veilige grenzen voor Israel. Net als Olmert nu van plan is de grenzen van Israel definitief vast te gaan leggen.
Het is onzin te beweren dat Israel alleen vrede wil als het niets kost. Het heeft al genoeg gekost, en er is nog steeds geen vrede.
Er is geen Palestijnse staat, dus er valt weinig te erkennen.
We komen er ook niet uit. Ook niet met het principe ''land voor vrede''.
(Waar houdt dat bv. op?)
En als men toch geen vrede wil waarover praten we dan? Laten ze zich dan concentreren op d'r eigen binnenlandse politiek. Bv. Israel, even geen vredesonderhandelingen en zich concentreren op de binnenlandse problematiek. Sociaal en economisch.
(Waar gaat trouwens die 300 miljoen aan belasting geld heen van de EU aan de PA? het nare gevoel dat je indirect ook meebetaald hebt aan een aanslag in Israel bah. :x )

Heb je zelf ideeen hoe het conflict kan worden opgelost?

Zie jij oplossingen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2006 10:59

Gaat er ook EU geld naar Israel?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 jan 2006 11:46

Klaas schreef:
Nee ik heb ook niet gezegt dat we niet moeten streven naar vrede, maar in deze omstandigheden is het misschien beter even op andere dingen te concentreren denk ik.

Ah, vandaag even geen vrede maar totale vernietiging. Moet kunnen.

Citeer me dan volledig alsjeblieft. Hamas lijkt me nu niet bepaald een gesprekspartner naar vrede, stond er ook nog.

Misschien interessant deze poll uit Jerusalem Post:
If Hamas forms next PA government, Israel should:
1 Deal with Hamas, which will turn moderate just like the PLO 8%
2 Refuse to talk with Hamas until it renounces terrorism 39%
3 Refuse to talk with Hamas. Period. 53%
TOTAL VOTES: 2181

Met die vernietiging zal het wel loslopen. God is er ook nog gelukkig.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 jan 2006 12:02

Marnix schreef:Heb je zelf ideeen hoe het conflict kan worden opgelost?

Zie jij oplossingen?

Iemand zei het zo en ik kan me daar wel in vinden:

Er is geen oplossing mogelijk, althans niet een die voor alle partijen acceptabel is.
Alle staatslieden van zo ongeveer de laatste eeuw hebben zich er over gebogen en zelfs die weten het niet.

Daarbij speelt voor mij ook een belangrijke rol wat de Bijbel zegt.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 12:06

Er is geen oplossing mogelijk, althans niet een die voor alle partijen acceptabel is.
Alle staatslieden van zo ongeveer de laatste eeuw hebben zich er over gebogen en zelfs die weten het niet.

je vraagt je af wie die problemen initieel veroorzaakt hebben...
was het niet Engeland die Palestina beloofde aan joden EN palestijnen?
Zijn WIJ het niet die ook verantwoordelijk zijn voor de problemen daar?

Maar inderdaad, zelf zou ik graag vrede zien, maar diep in mijn hart weet ik dat er geen oplossing is:

Assemble all the nations for the final dream
To break the scattered people dancing here unseen.
To thee, complete destruction Israel is faced,
Annihilation within warning she is placed.

Apocalypse, apocalypse,
Behold apocalypse, behold the rage.

For all the atheistic leaders and crusades
Have come to plunge the world into this final stage.
This violent sanctuary leads to the insane.
A vile and genocidal lunatic shall reign.

Apocalypse, apocalypse,
Behole apocalypse, behold the rain.

And as birds flying, so will God defend her faith,
And passing over he will shelter her embrace.
"And I will curse them that will curse thee in this day,
And all that prey upon you, I will give for prey."

Apocalypse, apocalypse,
Behold apocalypse, behold it is done.

The Final Conflict has begun.

And the chaos reigns; it is insane ...
The violence of technology; something so obscene ...
Behold the bloody ritual; the forces are engaged ...

The earth shall now disclose her blood,
And shall no more cover her slain ...

Behold the last march to the South,
In the war of Gog and Magog ...
The lightning strike unto the holy city,
To drive the Jew into the sea ...

Behold the peace of Saladin; the holy war remains,
The bloodbath of righteous vengeance,
The terrifying regimes ... "Jihad, Jihad ..."

God save Israel, she is chained unto the arms of the beast,
Beneath the ancient fortress of Meggido,
The chosen people stand and face,
The valley of decision awaits .. the living end
The greatest crisis in history,
The end of history itself ...

...And the black horse rides in universal death ...
And the heathen rage at the center of the earth ...

Behold the armies of the beast
Marching through the Middle East ...
Behold this intervention;
Legions of demons unleashing destruction ...

This is genocide, this is genocide;
Raging millions slaughtered on all sides ...
The burning radioactive, the burning radioactive,
Hail and fire mixed with blood in the sky ...
The body disintegrates, the body disintegrates;
Vengeance rising on the enemies of antichrist ...

Behold, mighty Gog has fallen ...
Mighty Gog has fallen ... mighty Gog has fallen
Upon the red horizons of Hamon-Gog ...

Behold, the kings of the South, indoctrinated in hate,
And marked by fire, blood, and battle; turned away
To fight another day ...

Behold the wicked king;
Coming forth to claim its dark victory ...
Arabia in flames, Arabia in flames

The spirit of the lawless one prevails;
It is gaining dominance ...
Behold the transfer of dominion;

The final holocaust is calling ...

"God save Israel."

Take them from the bondage and chains
Bind them to your holy name...

"God save Israel."

She has suffered the first
She has suffered the last
And her back has been broken
And her wings are collapsed...

"Israel, O Israel;
Her captives are calling,
Hear their prayers."

"God save Israel."
what the soul hides, blood tells

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 jan 2006 13:23

en was God het niet die Israel aan de joden beloofde?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 14:02

en waren het niet de joden die niet alle volken uitroeiden zoals YHWH het ze voorschreef?

Wat betreft de staat Israel zijn wij als Westerse wereld behoorlijk schuldig aan de problemen die er nu zijn.
Ga je inderdaad nog verder terug, dan is het gewoonweg de frictie tussen Izak en Ismael.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2006 15:23

johannes1 schreef:

en was Allah het niet die het aan de zonen van Ismaël toebedeeld had?

André

Berichtdoor André » 28 jan 2006 15:48

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:

en was Allah het niet die het aan de zonen van Ismaël toebedeeld had?
Hadden de Israëlieten in 1 van de oorlogen beschreven in het OT niet ergens verzuimd Gods plan uit te voeren: roei de vijand geheel uit?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 15:52

ja, heb uw naaste lief als uzelf. De christelijke god als zijnde liefde en rechtvaardig.
Maar toch man, vrouw, bejaarde, kind, dier alles wat leeft en tot de "vijand" behoort doden. Afslachten, uitmoorden, genocide.
Geen fijne dingen die YHWh van zijn uitverkoren volk vroeg. Om van te rillen.

Maar ze hebben het verzuimd inderdaad, en ik denk dat veel van de "problemen" tegenwoordig hierin hun oorsprong vinden. De volken zijn er nog en hebben een net zo oude aanspraak op het land als Israel, immers, zij woonden er al voordat Israel kwam. Pech dat Israel's god had bepaald dat zij moesten wijken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2006 16:17

Hoe het ook zei, we zullen het nu moeten doen met de situatie zoals die er nu is en proberen er het beste van te maken. Beroepen op goddelijke beloftes leiden tot niets, waarbij komt dat God prima in staat is Zelf voor z'n zaakjes te zorgen lijkt me.

André

Berichtdoor André » 28 jan 2006 16:30

Aragorn schreef:Hoe het ook zei, we zullen het nu moeten doen met de situatie zoals die er nu is en proberen er het beste van te maken. Beroepen op goddelijke beloftes leiden tot niets, waarbij komt dat God prima in staat is Zelf voor z'n zaakjes te zorgen lijkt me.
Dat lijkt mij ook ja, maar jij als filosoof 8) zou het ook haast boeiend kunnen vinden hoe de lijn van de bijbel z’n weg gaat?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 jan 2006 19:50

Citeer me dan volledig alsjeblieft. Hamas lijkt me nu niet bepaald een gesprekspartner naar vrede, stond er ook nog.

Dat heb ik wel gelezen maar het gaat me om de teneur van bijdragen zoals die van jou en b.v. Sabra. Je belijdt met de mond dat er gezocht moet worden naar vrede maar concreet is daar weinig van te merken. De palestijnen zijn onbetrouwbare gesprekspartners, hebben nergens recht op etc etc. Door dit soort dingen te roepen ontstaat er een beeld van een hopeloze situatie waarin je misschien in theorie wel zou moeten zoeken naar vrede, maar waarin dat praktisch niet mogelijk is. En nu de situatie nog wat extremer geworden is met Hamas kunnen we het streven naar vrede wel even op de lange baan schuiven. Al met al komt het erop neer dat je geen oplossingen ziet en er ook niet meer naar zoekt (dat is nou al zo lang geprobeerd...).

Stiekem hopen veel christelijke Israel-aanhangers volgens mij op een spoedige wederkomst. Door daar maar flink vanuit te gaan kunnen we in ieder geval rustig blijven zitten bij de conclusie dat er geen oplossing is: op niet al te lange termijn zal God zelf de boel wel oplossen. Dat is waar je al je kaarten dan maar op zet. Maar zou dat ook de weg van Christus zijn? Zou Zijn oordeel niet hel anders kunnen zijn? Zou hij je misschien aanspreken als die ene knecht omdat je de vredesplannen maar begraven hebt net zoals deze zijn geld begroef? Zou Hij je niet kunnen vragen wat je voor je Palestijnse naaste gedaan hebt? De mond vol van de Heer, maar de ogen gesloten voor de naaste?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 19:55

in mijn beleving IS er geen oplossing, geen absolute oplossing dat is.
De Hamaz kan misschien best wel een goede gesprekspartner zijn, ze schijnen dichter bij het Palestijnse volk te staan, dus misschien is er nu meer hoop op een vredesdoorbraak. Als Sharon er nog was geweest had het misschien goed gekund, het is nu vooral afwachten wat Israel voor standpunt inneemt en ook welke vlag de Hamas gaat dragen. Gaan ze de politieke weg en proberen ze het Palestijnse volk goed te leiden, dan zal er vrede komen, want het Palestijnse volk wil gewoonweg rust, vrede en veiligheid. De militante beweging binnen Hamas wil Israel volgens mij nogsteeds de zee in hebben, dus als die hoek de overhand gaat krijgen gaan we een explosieve tijd tegemoet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 jan 2006 20:35

Klaas schreef:Dat heb ik wel gelezen maar het gaat me om de teneur van bijdragen zoals die van jou en b.v. Sabra. Je belijdt met de mond dat er gezocht moet worden naar vrede maar concreet is daar weinig van te merken. De palestijnen zijn onbetrouwbare gesprekspartners, hebben nergens recht op etc etc.

De praktijk wijst uit dat het geen betrouwbare gesprekpartners zijn.
Mijn beeld van de mens Palestijn is positief. Maar zou gauw het over religie en politiek gaat wordt het een ander verhaal. Ga voor de grap eens op een Islamitisch forum over deze dingen discussieren en vind zelf uit wat je dan naar je hoofd geslingerd krijgt. Ik wordt er moe van beschuldigt te worden van iets wat niet waar is, dat ik geen vrede wil in het MO. Liever vandaag nog dan morgen. Al was het alleen maar dat de mensen om wie ik geef, die daar wonen geen angst meer hoeven te hebben voor aanslagen. Dat men in vrede naast elkaar leeft. Geloof me of niet dat hoop ik ook, maar je reageert in een discussie op iemand die iets zegt waar je het niet mee eens bent. En ja misschien kan dan het beeld rijzen van wat jij schets ja dat is jammer, en dat meen ik serieus.

Daarbij ben ik juist wat terughoudend geweest in mijn reacties, behalve dan deze en die lange aan Marnix. In die zin begrijp ik ook je beschuldiging niet.

Door dit soort dingen te roepen ontstaat er een beeld van een hopeloze situatie waarin je misschien in theorie wel zou moeten zoeken naar vrede, maar waarin dat praktisch niet mogelijk is.

Momenteel even niet nee. Realistisch gezien. Het is ook een hopeloze situatie. Wanneer is het uberhaupt vrede? Als Yesha Palestijns is? (Gazastrook, Judea, Samaria) en Oost Jerusalem de hoofdstad is van een Palestijnse staat? Persoonlijk heb ik hier dubbele gevoelens bij. Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen want dan wil ik geen vrede. :roll:

En nu de situatie nog wat extremer geworden is met Hamas kunnen we het streven naar vrede wel even op de lange baan schuiven. Al met al komt het erop neer dat je geen oplossingen ziet en er ook niet meer naar zoekt (dat is nou al zo lang geprobeerd...).

Je legt mijn rede hiervoor verkeerd uit of wil die niet begrijpen. Kijk na de chaos momenteel in de PA gebieden. Laat het eerst allemaal maar wat rustiger worden en kijken wat Hamas van plan is. Enige terughoudendheid lijkt me niet verkeerd. Daarbij zijn er genoeg problemen binnen Israel zelf, op sociaal economisch gebied, het zou niet verkeerd zijn als de aandacht ook daar eens op gevestigt wordt. Even niet praten over vrede wil toch niet zeggen dat er op de langere termijn niet meer gepraat kan worden? :roll:
En hoe zei die Kamiel Eurlings dat gister ook weer? die had het erover een oplossing in het MO zodat wij er vanaf zijn. Het gaat niet zozeer om die Palestijnse staat en die mensen, maar dat het Westen weer lekker rustig naar bed kan. En van die lastige Joodse en Palestijnse kwestie af is.

Stiekem hopen veel christelijke Israel-aanhangers volgens mij op een spoedige wederkomst. Door daar maar flink vanuit te gaan kunnen we in ieder geval rustig blijven zitten bij de conclusie dat er geen oplossing is: op niet al te lange termijn zal God zelf de boel wel oplossen. Dat is waar je al je kaarten dan maar op zet. Maar zou dat ook de weg van Christus zijn? Zou Zijn oordeel niet hel anders kunnen zijn? Zou hij je misschien aanspreken als die ene knecht omdat je de vredesplannen maar begraven hebt net zoals deze zijn geld begroef?

Laat Hem mij dan maar beoordelen, Hij kent mij door en door.

Zou Hij je niet kunnen vragen wat je voor je Palestijnse naaste gedaan hebt? De mond vol van de Heer, maar de ogen gesloten voor de naaste?

Hmm wat heb jij voor je Palestijnse naaste gedaan? Hij zal mij evengoed vragen wat ik voor mijn Joodse naaste betekend heb. Of voor de mensen uit mijn directe omgeving.
Mag ik nu opeens niet meer opkomen voor het Joodse volk omdat ik dan hiermee de Palestijnen zou benadelen?
Het is jammer dat je dat uitlegt als zijnde de ogen gesloten voor de Palestijnen. Je kent mij niet, dus je weet ook niet hoe ik als mens, tov hen als mens sta. En ik heb geen haatgevoelens tov. hen. Maar dat zul je vast ook niet geloven. Dat ik ook wel voor hen bid, dat zal je ws ook wel verbazen.
Iemand zei eens dat Jezus de Brug is naar Vrede tussen de Jood en de Arabier. Dat lijkt praktisch wel zo te zijn in Israel. Joodse en Arabische gelovigen die samen de woestijn intrekken en zo nader tot elkaar komen.
Ik kan misschien soms wat eenzijdig (en emotioneel?) overkomen, maar dat komt meestal doordat je op eenzijdige reacties reageert, dat wil niet zeggen dat, ik dan geen oog zou hebben voor de Palestijnen. Neem ook zeker wel kennis van de andere kant. (door te discussieren met moslims, erover te lezen in boeken of op internet enz.) Of ik daar blij van wordt is een ander verhaal. Maar goed laat ik verder maar mn mond houden.

Shalom Aleychem, Salaam Aleikoem.

Terug naar “Archief”