patienten voorlezen uit koran?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 27 jan 2006 18:41

ik heb het idee dat bepaalde dingen hier nogal uit zn verband worden getrokken maar goed. ZUllen we weer terug gaan naar het eigenlijke onderwerp het voorlezen uit de koran?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jan 2006 18:55

verpleeg24 schreef:ik heb het idee dat bepaalde dingen hier nogal uit zn verband worden getrokken maar goed. ZUllen we weer terug gaan naar het eigenlijke onderwerp het voorlezen uit de koran?

*strak plan* 8)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 27 jan 2006 23:41

je kunt weigeren vanwege je eigen geloof, maar de ander hangt waarschijnlijk een ander geloof aan, en een christen zou zijn/haar naaste moeten liefhebben als hemzelf/haarzelf. Vanuit die liefde zou je ervoor kunnen kiezen om niet uit de koran voor te lezen, maar je zou als christen ook JUIST uit de koran gaan voorlezen om de mens zelf bij te staan in zijn/haar laatste dagen.
what the soul hides, blood tells

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jan 2006 11:18

ik zou hem dan liever vertellen wat hem/haar te wachten kan staan na de dood....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 11:40

dat kan je OOK doen, maar niet alleen. Om een boodschap over te brengen moet je bij ze zijn. Lees voor uit de koran en gebruik dat dan als opstapje.

Bijkomend element: als jij als christen zou vragen om voorgelezen te worden uit de bijbel en een moslim zou dat dan doen en/of vertellen wat jou na de dood te wachten staat (volgens zijn gedachtengangen gebaseerd op de koran) zou je hem/haar dan geloven? Nee, je bent christen en overtuigd dat het christelijke geloof de waarheid in pacht heeft. Je zou de moslim niet geloven want zijn/haar geloof is anders.

Lastig dus. Gebruik het als opstapje en heb een goed gesprek. Uiteindelijk is het nogsteeds de persoon zelf die de beslissing moet nemen. Op het laatste moment iemand bekeren kan, maar niet uit jezelf. Je moet naar de ander toegaan en om hem/haar geven. Lees dus voor uit de koran en knoop dan vervolgens een gesprek aan.
Dat zou ik tenminste doen.

Technico

Berichtdoor Technico » 28 jan 2006 11:41

Waarna hij jou dus als overtuigd moslim begint uit te leggen dat je dwaalt, en niet van zijn standpunt af te brengen is. Lastig is dat :( . Daar kun je volgens mij gewoon niets mee, dan land het totaal niet wat je probeert uit te leggen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 28 jan 2006 11:57

Toch zul je die mensen in hun waarde moeten laten en geen onderscheid moeten maken tussen de verschillende patienten. In feite kun je het niet maken om voor de ene patient wel uit de bijbel te lezen en voor de andere niet uit de koran..
- Home is in my head -

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jan 2006 12:26

idd zeker geen onderscheid maken... maar dingen die niet met mijn principes stroken ben ik niet verplicht te doen.

Zoals gezegd word de Koran als opstapje gebruiken, dat kan... maar dan zou ik meer informatief gaan vragen over hoe de koran er over denkt. En er niet uit voor gaan lezen. Ik neem aan dat als ik duidelijk uitleg dat ik het niet wil, dan de patient dat respecteerd.

Als ik iemand wel uit de bijbel voorlees en niet uit de koran, vind ik niet dat ik diegene achterstel. Want met diegene wie ik niet voorlees zou ik een ander praatje gaan houden :wink:
maar goed... zo ieder zn eigen standpunt erin.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 jan 2006 12:40

mw schreef:idd zeker geen onderscheid maken... maar dingen die niet met mijn principes stroken ben ik niet verplicht te doen.

Dat zou mooi worden... het strookt niet met mijn principes belasting te betalen, volgt daar ook uit dat ik geen belasting hoef te betalen? Nee, Ik betaal gewoon belasting, en niet omdat het moet, maar om het goed van een ander.

Zoals gezegd word de Koran als opstapje gebruiken, dat kan... maar dan zou ik meer informatief gaan vragen over hoe de koran er over denkt. En er niet uit voor gaan lezen. Ik neem aan dat als ik duidelijk uitleg dat ik het niet wil, dan de patient dat respecteerd.

Ik denk dat het in zo'n geval niet gaat om wat je wil, maar om wat je moet doen; namelijk het leed van een ander verzachten tijdens een moeilijke situatie (wellicht tijdens de overgang van dit leven naar het volgende). Het laaste wat je dan wilt doen is een theologische discussie beginnen en de patient/stervende in onzekerheid brengen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jan 2006 12:45

belasting is een aardse zaak, en geestelijke zaken zijn een eeuwige zaak
overigens vind ik belasting betalen en koran/bijbel geen vergelijking....

een theologische discussie is wat anders dan erover in gesprek gaan. En een stervende moslim in onzekerheid brengen, kan God nog gebruiken om diegene alsnog voor Hem te laten kiezen :wink:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 13:15

misschien, maar het is tamelijk onmenselijk. En als je als christen de moslim gaat helpen en ondersteunen in zijn/haar laatste uren dan zal dat vanzelf vurige kolen op zijn/haar hoofd leggen.

Iemand in doodsnood moet je steun geven. Zeg dat je christen bent en lees vervolgens uit de koran. De invulling van de hemel en het leven na de dood is enigszins anders, maar het blijft een mens. Laat merken dat je christen bent, maar doe alles wat je kan voor de ander: het is zijn/haar laatste tijd op aarde.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jan 2006 13:40

okeej mee eens dat je tot steun moet zijn! maar dat betekend nog niet dat je dingen moet doen waar je niet achter staat!
overigens..in de laatste uren is het vaak onmogelijk om nog iets op geestelijk gebied te doen, zoals gesprek. Tenminste... niet bij de overlijdens die ik heb meegemaakt.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 28 jan 2006 15:23

Het is niet jouw verantwoordelijkheid wat de patient wil geloven. Alleen God zou die patient nog kunnen bekeren. Misschien gebruikt Hij jouw daarin! Maar we moeten ook altijd uitkijken dat we een patient geen dingen gaan opleggen. Die patient heeft het al moeilijk genoeg, als we dan nog een heftig gesprek hebben met die patient zal dat zijn gemoeds toestand niet verbeteren.

Daarbij ben je als verpleegkundige geen dominee. Als het moment zich voordoet om erover te spreken, is dat prima. Maar ik denk niet dat het de bedoeling is om bij iedereen maar over het geloof te spreken. Ieder mens hecht daar ook een bepaalde waarde aan. Sommigen willen er niets van weten, ik ben dan ook niet van plan om die mensen mijn geloof te gaan opdringen. Ik laat hen daarin, in hun waarde.
- Home is in my head -

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 jan 2006 15:45

mw schreef:belasting is een aardse zaak, en geestelijke zaken zijn een eeuwige zaak
overigens vind ik belasting betalen en koran/bijbel geen vergelijking....

Hoezo, allebei een principekwestie toch?

een theologische discussie is wat anders dan erover in gesprek gaan. En een stervende moslim in onzekerheid brengen, kan God nog gebruiken om diegene alsnog voor Hem te laten kiezen :wink:

:shock: Zo... als jij aan mijn sterfbed zou staan en zo'n truc zou uithalen zou ik mijn laatste ademtocht gebruiken om jou en je nageslacht tot in de 40e generatie te vervloeken. Bij mijn opa hebben ze zijn hoofd vlak voor zijn dood nog even volgestopt met zonde, verdoemenis en hel en als gevolg is die man doodsbang gestorven. Dat is echt niet iets wat ik licht opvat.

Als jij op sterven ligt begin ik ook niet over het feit dat de kans dat net JIJ bent voorbestemd wel zooo klein is dat je er beter op kan rekenen dat je tot in de eeuwigheid zal branden in de hel. Prettig he, mensen volstoppen met dat soort twijfel vlak voor zo overlijden. Dit soort Christendom kan mij echt niet bekoren, laat staan bekeren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 jan 2006 15:55

MrSokkie schreef:

:shock: Zo... als jij aan mijn sterfbed zou staan en zo'n truc zou uithalen zou ik mijn laatste ademtocht gebruiken om jou en je nageslacht tot in de 40e generatie te vervloeken.

Kleine correctie... Waarschijnlijk zou ik God vragen je te vergeven omdat je niet weet wat je doet.

Terug naar “Archief”