weet u enkele tips om God nog beter te leren kennen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

weet u enkele tips om God nog beter te leren kennen

Berichtdoor joris » 14 aug 2003 18:33

zonder de dominee af te willen vallen, maar euh, wat moet j hier nu weer mee.

Vraag: "Weet u enkele tips om God nog beter te leren kennen.ik heb het gevoel dat mijn ervaringen niet veel helpen.als je ziet dat bij sommige mensen het zo gemakkelijk gaat en ik moet veel geduld hebben en doe er veel aan en het word niet anders.dan ga ik al snel er naar heen fluiten van 't helpt toch allemaal niet."

Antwoord:

1. Wij denken wel eens, dat we God beter moeten leren kennen, terwijl we Hem helemaal nog niet kennen! Die "vergissing" kunnen we op rekening schrijvenvan ons verdorven hart en verduisterde verstand. Wat daaraan te doen is? Hetzelfde als wanneer we God wel een beetje" kennen:

2. De Schrift lezen en daarbij bidden. Ik weet, dit klinkt heel erg simpel en triviaal. Maar wanneer we ten eerste bedenken, dat God niet verplicht isons iets bekend te maken van Zichzelf en ten tweede, dat deze route door de Heere Zèlf aangewezen is, dan hebben we ook een duidelijke reden om in ons gebed op Gods eigen belofte m.bt. Zijn openbaring te pleiten.

3. Pas op met de eigen ervaring. Die bedriegt je net zo gemakkelijk als wat! Toets die eerst steeds aan de Schrift.

4. God wil Zich openbaren door Woord en Geest. Het is geen dooddoener, maar de Heere laat wèrkelijk Zijn aangezicht op deze wijze lichten!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2003 18:49

Het stroomt inderdaad niet over van duidelijkheid. Alles is wel waar wat er staat, maar of het echt duidelijker wordt?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 14 aug 2003 18:53

ik lees bijna nooit die vragen en antwoorden omdat ik er meestal verdrietig van wordt. Deze is ook ernstig. Vragen of we God beter kunnen leren kennen vindt hij dus eigenlijk al te ver gaan. Want vraag je je eerst maar eens af of je God wel al een beetje kent. Even in mijn woorden dan he.

Hij kent geen liefdevolle God lijkt wel die met liefde staat te wachten tot zijn kinderen naar hem toe komen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2003 19:12

joris schreef:Hij kent geen liefdevolle God lijkt wel die met liefde staat te wachten tot zijn kinderen naar hem toe komen.

:) Dit stroomt ook niet over van duidelijkheid trouwens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 14 aug 2003 21:25

parsifal schreef:
joris schreef:Hij kent geen liefdevolle God lijkt wel die met liefde staat te wachten tot zijn kinderen naar hem toe komen.

:) Dit stroomt ook niet over van duidelijkheid trouwens.
De Schrift lezen en daarbij bidden. Ik weet, dit klinkt heel erg simpel en triviaal. Maar wanneer we ten eerste bedenken, dat God niet verplicht isons iets bekend te maken van Zichzelf en ten tweede, dat deze route door de Heere Zèlf aangewezen is, dan hebben we ook een duidelijke reden om in ons gebed op Gods eigen belofte m.bt. Zijn openbaring te pleiten.

ddat was een reactie op bijvoorbeeld deze passage. God wil niets liever dan dat we hem kennen lijkt mij, maar dat weet deze dominee nog niet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 aug 2003 15:05

Lalages tip: Probeer 'God leren kennen' van J.I. Packer te lezen. Soms wat taai, maar errug leerzaam!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 17 aug 2003 16:11

joris schreef:ik lees bijna nooit die vragen en antwoorden omdat ik er meestal verdrietig van wordt. Deze is ook ernstig. Vragen of we God beter kunnen leren kennen vindt hij dus eigenlijk al te ver gaan. Want vraag je je eerst maar eens af of je God wel al een beetje kent. Even in mijn woorden dan he.

Hij kent geen liefdevolle God lijkt wel die met liefde staat te wachten tot zijn kinderen naar hem toe komen.

Ik lees het in de zin van 'God is zo groot dat we niet de illusie moeten hebben dat we Hem een beetje kennen'. En vervolgens wijst hij op het feit dat het antwoord eigenlijk hetzelfde is: lezen en bidden.
Het is weliswaar kort maar volgens mij draait het daar ook om. God laat zich zien in de bijbel.

God wil niets liever dan dat we hem kennen lijkt mij, maar dat weet deze dominee nog niet.

Je typt dit in reactie op "Maar wanneer we ten eerste bedenken, dat God niet verplicht is ons iets bekend te maken van Zichzelf...".
Ik vind het goed dat hij het heeft aangestipt: je hebt niets verdiend en God is vrij om naar je te luisteren of niet. Dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als 'om Christus wil, uit genade'. De conclusie van jou vind ik dan ook niet echt op zijn plaats.

joris

Berichtdoor joris » 17 aug 2003 17:01

tja misschien si dat zo. Maar het antwoord sprankeld nou niet echt van liefde en levenshoop.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 aug 2003 13:31

Je typt dit in reactie op "Maar wanneer we ten eerste bedenken, dat God niet verplicht is ons iets bekend te maken van Zichzelf...".
Ik vind het goed dat hij het heeft aangestipt: je hebt niets verdiend en God is vrij om naar je te luisteren of niet. Dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als 'om Christus wil, uit genade'.
Dit is volstrekt niet aan de orde. Wanneer begrijpen reformatorische dominees dat nou eens? Steeds maar die nadruk op 'we hebben het niet verdient', 'God is ons niks verplicht', enz. Maar daar gaat het niet over!!

God zoekt ons, en wij komen met dit soort merkwaardige tegenwerpingen!

Of jij het verdient hebt of niet, is niet aan de orde. God wil het je geven, dat is de eerste prioriteit!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 18 aug 2003 14:56

surfer schreef:Dit is volstrekt niet aan de orde. Wanneer begrijpen reformatorische dominees dat nou eens? Steeds maar die nadruk op 'we hebben het niet verdient', 'God is ons niks verplicht', enz. Maar daar gaat het niet over!!

God zoekt ons, en wij komen met dit soort merkwaardige tegenwerpingen!

Of jij het verdient hebt of niet, is niet aan de orde. God wil het je geven, dat is de eerste prioriteit!

Zo reageert Jezus toch ook niet tegen bijv. de hoofdman van Kapernaum? Die zei dat hij het niet waardig was dat Jezus in zijn huis zou inkomen. In Markus 1 staat een soortgelijke reactie van de melaatse die genezen wordt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 aug 2003 15:52

dat was zijn beleving, maar geen voorwaarde.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 18 aug 2003 17:27

surfer schreef:dat was zijn beleving, maar geen voorwaarde.

Nee, maar zo wordt het ook niet gesteld. 'het is goed om te bedenken', staat er. We moeten zeker geen eigen voorwaarden gaan bedenken, dat ben ik met je eens.

Terug naar “Archief”