joris schreef:ik lees bijna nooit die vragen en antwoorden omdat ik er meestal verdrietig van wordt. Deze is ook ernstig. Vragen of we God beter kunnen leren kennen vindt hij dus eigenlijk al te ver gaan. Want vraag je je eerst maar eens af of je God wel al een beetje kent. Even in mijn woorden dan he.
Hij kent geen liefdevolle God lijkt wel die met liefde staat te wachten tot zijn kinderen naar hem toe komen.
Ik lees het in de zin van 'God is zo groot dat we niet de illusie moeten hebben dat we Hem een beetje kennen'. En vervolgens wijst hij op het feit dat het antwoord eigenlijk hetzelfde is: lezen en bidden.
Het is weliswaar kort maar volgens mij draait het daar ook om. God laat zich zien in de bijbel.
God wil niets liever dan dat we hem kennen lijkt mij, maar dat weet deze dominee nog niet.
Je typt dit in reactie op "Maar wanneer we ten eerste bedenken, dat God niet verplicht is ons iets bekend te maken van Zichzelf...".
Ik vind het goed dat hij het heeft aangestipt: je hebt niets verdiend en God is vrij om naar je te luisteren of niet. Dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als 'om Christus wil, uit genade'. De conclusie van jou vind ik dan ook niet echt op zijn plaats.