Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 14 jan 2006 22:43

En? Daar ben ik wel benieuwd naar. Volgens mij beschrijft Siebelink namelijk geen Paauweanen, aangezien Hans Sievez in het boek naar bijeenkomsten gaat waar ook het avondmaal gehouden wordt, terwijl Paauweanen niet aan sacramenten doen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 jan 2006 02:58

Overigens is Siebelink uitgebreid geïnterviewd tijdens een aflevering van 'Woestijnruiters' (even googlen op Siebelink en Woestijnruiters, dan heb je de link); hierin geeft hij zelf aan niet meer in kerk te komen maar wel een soort geloof te hebben, zover ik kan zien een vorm van 'ietsisme' :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 jan 2006 15:29

Waar is Siebelink niet door geïnterviewd? Dat is een betere vraag. Onlangs (gisteren zag ik het, maar weet niet of dat een herhaling was) is hij ook al geïnterviewd door het programma Schepper & Co.

Maar ik zal eens kijken bij uitzendinggemist.nl.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 16 jan 2006 17:36

Airke schreef:En? Daar ben ik wel benieuwd naar. Volgens mij beschrijft Siebelink namelijk geen Paauweanen, aangezien Hans Sievez in het boek naar bijeenkomsten gaat waar ook het avondmaal gehouden wordt, terwijl Paauweanen niet aan sacramenten doen.

Voor zover ik kon opmaken uit de uitzending van Andries met Siebelink ging het weldegelijk over Paauweanen!

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 24 jan 2006 16:37

De opvolger van Paauwe dient zich reeds aan :)

citaat:
De 'paauwianen' houden nog steeds vol dat ds. Paauwe nog nooit een opvolger heeft gehad, maar aangezien ds. Paauwe in 1956 is overleden en ondergetekende in 1956 ter wereld kwam, zou ondergetekende wellicht 'de schriftelijke opvolger' van ds. Paauwe kunnen zijn, hoewel ondergetekende beslist niet met het geseculariseerde leger 'paauwianen' vereenzelvigd wil worden.
einde citaat. (Bron: www.derokendevlaswiek.nl)

dus over een jaartje op 50 kunnen we wellicht het vervolg van 'Knielen op een bed violen' verwachten. (Wellicht geschreven door de zoon van Jan Siebelink, die zijn vader zag veranderen, en een vurig volgeling van de 'schriftelijke opvolger' van ds. Paauwe zag worden...)

Ik vond het wel een grappige redenering van 'de schriftelijke opvolger van Paauwe'. Ik ben trouwens de opvolger van Bob Marley, want die stierf in 1981, en in dat jaar ben ik geboren....dus... :)

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 26 jan 2006 09:39

FV schreef:Ik vond het een heel mooi 'echt' boek. In die zin dat hij 'echte' personen van z'n personages maakt. (Had af en toe heel erg de neiging om al die zwartgejaste mannetjes door elkaar te rammelen).

Ik vond dit niet. De karakters die in het boek voorkomen, vond ik helemaal niet goed uitgewerkt. Dat is voor mij de zwakte van dit boek.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 jan 2006 13:41

Geen van alle?

Je zou misschien kunnen zeggen dat van de 'broeders' karikaturen zijn gemaakt, maar ik vind dat in dit geval juist de kracht van de literatuur: juist door ze nogal zwart/extreem neer te zetten, komt het bizarre/beklemmende goed uit de verf. Literatuur mag overdrijven.
De hoofdpersonen, Hans en zijn gezin, maken wel degelijk een ontwikkeling door en zijn echt geen flat-characters.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2006 14:54

Airke schreef:En? Daar ben ik wel benieuwd naar. Volgens mij beschrijft Siebelink namelijk geen Paauweanen, aangezien Hans Sievez in het boek naar bijeenkomsten gaat waar ook het avondmaal gehouden wordt, terwijl Paauweanen niet aan sacramenten doen.

Blijkbaar deden ze dat in die tijd wel? Het staat wel vast naar aanleiding van de info, (en Siebelink heeft het zelf ook wel aangegeven) dat de man die in het boek Ds. Poort genoemd wordt, dominee Pauwe is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2006 15:55

LeChat schreef:Geen van alle?

Je zou misschien kunnen zeggen dat van de 'broeders' karikaturen zijn gemaakt, maar ik vind dat in dit geval juist de kracht van de literatuur: juist door ze nogal zwart/extreem neer te zetten, komt het bizarre/beklemmende goed uit de verf. Literatuur mag overdrijven.
De hoofdpersonen, Hans en zijn gezin, maken wel degelijk een ontwikkeling door en zijn echt geen flat-characters.

Misschien moeten we hier wel twee soorten 'echtheid' onderscheiden. Het eerste is dan meer 'realistisch', dus dicht bij de (historische dan wel psychologische) werkelijkheid, terwijl het tweede niet perse realistisch in die zin is, maar wel heel beeldend en inleefbaar geschreven. Zoals science fiction realistisch kan zijn zegmaar.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 jan 2006 16:01

Marnix schreef:

Blijkbaar deden ze dat in die tijd wel? Het staat wel vast naar aanleiding van de info, (en Siebelink heeft het zelf ook wel aangegeven) dat de man die in het boek Ds. Poort genoemd wordt, dominee Pauwe is.

1) Siebelink beschrijft geen paauweanen;
2) Met Poort wordt gedoeld op Paauwe.

De 'colporteurs' en de andere avondmaalgangers zijn in het boek geen directe volgelingen van Poort/Paauwe (paauweanen); wel waren ze erg gecharmeerd van zijn preken. En Paauwe hield inderdaad wel de sacramenten; de uitvoering daarvan is pas gestopt met zijn dood.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 jan 2006 16:38

LeChat schreef:De hoofdpersonen, Hans en zijn gezin, maken wel degelijk een ontwikkeling door en zijn echt geen flat-characters.

Dacht het ook. De ontwikkeling die Hans doormaakt, van ietwat zonderlinge lagere-schoolleerling tot zelfbewuste kweker tot aartszwakkeling is juist een van de dingen die mij van dit boek zijn bijgebleven.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 08 mar 2006 15:05

Heerlijk boek en wat herkende ik er veel van uit de tijd dat ik de pinkstergemeente bezocht. Dit mag dan vreemd klinken maar het sektarische kwam heel goed overeen. Niet dat elke Pinkstergemeente zo is natuurlijk, maar ik herkende er veel van.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 08 mar 2006 15:48

Ik ben vorige week naar een open college over het boek geweest, best interessant, het boek werd belicht vanuit een antropologische, literaire en theologische hoek. Tijd dat ik 'm ga herlezen... :D

Maar ik kan me voorstellen dat het sektarische element, niet de inhoudelijke invulling ervan, ook herkenning op kan roepen bij niet-calvinistische groepen met sektarische trekjes.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 08 mar 2006 15:53

Ja wonderlijk is dat dan. Maar de hele sfeer en het klimaat mag dan totaal anders zijn er lagen voor mij duidelijke herkennings punten is met dat xtreme.
Staan de zware en de lichte toch niet zo heel ver van elkaar als je wellicht zou denken :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mar 2006 13:47

Ik ben erg bang dat het boek minder fictie bevat dan je zou mogen hopen. Nadat ik pas de artikelen in het RD over een aantal Paauweanen heb gelezen kan ik de situatie uit het boek mij bijna voor gaan stellen.

Overigens vind ik de hoofdpersoon, HANS, redelijk sympathiek (hij wordt ook zo beschreven) maar wel het slachtoffer van een stelletje waanzinnigen.

Terug naar “Archief”