Christen, kerkgang, mensen, kerkmensen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Christen, kerkgang, mensen, kerkmensen.

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2006 22:24

Poosje geleden had ik een gesprek met twee mensen.

Allebei zijn ze christelijk opgevoed. Hebben alletwee hun eigen ervaring met de christelijke kerk. Gaan niet naar de kerk. Een van die twee mensen heeft zijn partner nog maar kortgeleden verloren (aan de dood).
Zijn partner was verbonden met de kerk en werd begraven door de dominee van die kerk. Die dominee is 1 keer geweest, 1 ouderling is 1 keer langs geweest. Die allebei de keren hadden ze beloofd weer snel langs te komen. Ze zijn nooit meer geweest.

Wat een pijn is dat, je partner verliezen.
Wat een pijn is dat, als een dominee/ouderling beloofd langs te komen maar niet langs komt.

Hoe ga jij met je (mede)gemeenteleden om? Hoe zie jij je medegemeentelid? met ziekte/eenzaamheid/alleengaand/blijdschap.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2006 01:02

Das wel minder. Anderzijds ook nog wel een beetje herkenbaar... megadruk zijn, dingen beloven en er vervolgens niet aan toe komen. Aan de andere kant denk ik: Steun zoek je dan voor een groot deel ook bij vrienden... en als een dominee niet komt zou ik denken: Hm, hij is het in alle drukte vast vergeten, laat ik ff bellen en het vragen... of gewoon ff langs gaan om met hem te praten omdat ik dat nodig heb. Als het goed is kan je toch bijna altijd wel aankloppen (letterlijk) bij je predikant of ff bellen om een afspraak....

Maar ja, als het zo is dat ze alleen langskomen omdat dat de gewoonte is (ik kan het me niet voorstellen trouwens) heeft dat weinig zin en moet je niet bij die dominee zijn denk ik.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 25 jan 2006 12:22

Ja, aan de ene kant is de dominee niet de enige, aan de andere kant is zijn belofte goed bedoeld; maar als je het niet waar kunt maken, dan is dat des te pijnlijker voor diegene, als je toch een belofte doet.

Iedereen heeft in zware tijden aandacht en begrip nodig, en als gemeenteleden zou je er als het goed is voor elkaar moeten zijn. Het is zeer wenselijk dat ieder gemeentelid een gezonde vriendenkring opbouwt, met bijvoorbeeld een paar echte, goede vrienden (diepe vriendschap bedoel ik dan).

De een is opener dan de ander, en legt zijn/haar hart sneller bloot of heeft daar veel minder problemen mee. Wat wel belangrijk is, is dat de vriendschap duurzaam is, zodat ook de loop van het verwerkingsproces niet gestoord wordt. Als je een keer een kaartje stuurt kan dat zeker helpen, maar sommigen hebben ook gewoon echt gesprekken nodig. Het kan zijn dat diegene al 'contactpersonen' heeft, en dat diegene daar ook tevreden mee is. Dan hoef je niet als een bij op de honing af te vliegen.

Ik denk dat de dominee en de ouderlingen in die zin dan ook opzichters zijn. Dat het dus wel correct gebeurd en dat iedereen zeg maar, aan zijn/haar trekken komt. Zij moeten het gevoel voor betrokkenheid, die de gemeenteleden zouden moeten hebben, aanspreken. De gemeente moet het overzicht houden. De kerkenraad het opzicht. (denk ik dan)
Casae Sentum Quoque Habent

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 25 jan 2006 16:05

mijn vader is dominee, en ik weet wel een beetje wat drukte is voor een dominee. hij is Burn-out. en dat nog wel in een kleine gemeente. ik denk dat het in een grote gemeente nog erger is. sorry dat ik het zeg maar daar sterft misschien elke week wel iemand en bij iedereen moet de dominee dan vaak langs. die lijst word steeds groter. het is ontzettend moeilijk om dat bij te houden
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 25 jan 2006 16:35

Ik vind dat nogal wat, dat een dominee dan de enige is, waar al het werk op neer komt. Tenminste, zo schijnt het mij toe...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jan 2006 16:41

Zo bedoel ik het eigenlijk niet. Ik doelde niet op de dominee zelf. Maar ook als kerkenraad of gewoon als gemeentelid.

Als je een grote gemeente heb van 1500 leden, en je hebt daar 1 dominee (soms geen dominee) en 20 kerkenraadsleden tegenoverstaan is dat wel een beetje weinig lijkt mij toch? waarom dan geen mensen aanstellen gewoon in de gemeente (zonder dat je in de kerkenraad zit, toch?).

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 25 jan 2006 16:45

Ja, lijkt me een goed idee, hoewel: je bent gemeente, en in die zin zou er geen aparte aanstelling van mensen hoeven zijn, toch?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 jan 2006 17:01

Doordat wij een kleine gemeente hebben, en de mensen die in het gemeenteleven investeren allemaal goed ken, is er voor deze mensen bij ons erg veel aandacht ten tijden van overlijden en ziekte enzo. Er zijn ook mensen die een beetje aan het randje van de sociale gemeente leven. Vaak is al geprobeerd ook deze mensen overal bij te betrekken, maar dit kun je niet blijven doen. Sommige mensen willen passief blijven binnen het gemeenteleven.
Maar de mensen die wel actief zijn, worden 'in de gaten gehouden' in positieve zin.
Er heeft een (jonge) vrouw kanker, en er is een lijst samengesteld met mensen die haar elke dag gaan helpen, koken, haar bezoeken etc,
Ook stuurt bijna elk gemeentelid bijna elke week wel een kaart.

Als het opm jongeren gaat is er de jeugdouderling en wij als jeugd die daarop af gaan. Onze jeugdouderling heefthier veel oog voor en bezoekt regelmatig ongeveer alle jeugd die niet op de 15+ komt, want degenen die daar komen ziet hij zelf elke 2 weken. hij is ook erg geinteresseerd.
Ja, ik vind het bij ons in de gemeente juist wel heel goed geregeld.

Wij hebben trwns ook (nog) geen dominee, dus de kerkenraad en gemeenteleden zijn ook op elkaar aangewezen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2006 17:28

Evelien schreef:Zo bedoel ik het eigenlijk niet. Ik doelde niet op de dominee zelf. Maar ook als kerkenraad of gewoon als gemeentelid.

Als je een grote gemeente heb van 1500 leden, en je hebt daar 1 dominee (soms geen dominee) en 20 kerkenraadsleden tegenoverstaan is dat wel een beetje weinig lijkt mij toch? waarom dan geen mensen aanstellen gewoon in de gemeente (zonder dat je in de kerkenraad zit, toch?).

Bij "ons" wordt dat opgevangen door wijkgericht te werken, in de wijk houdt men toezicht op elkaar, zoekt men elkaar op, heeft men een bijbelstudiekring etc. Als er iemand ziek is is het dan in de eerste plaats aan de wijk om dat op te vangen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jan 2006 22:34

Stefanus schreef:Ja, lijkt me een goed idee, hoewel: je bent gemeente, en in die zin zou er geen aparte aanstelling van mensen hoeven zijn, toch?

mee eens.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 26 jan 2006 10:32

jullie moeten niet vergeten dat kerkraadsleden en andere gemeenteleden ook nog een eigen leven hebben met werk familie en vrienden. heel veel mensen hebben helemaal geen tijd om bij mensen op bezoek te gaan.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jan 2006 11:01

JJM schreef:jullie moeten niet vergeten dat kerkraadsleden en andere gemeenteleden ook nog een eigen leven hebben met werk familie en vrienden. heel veel mensen hebben helemaal geen tijd om bij mensen op bezoek te gaan.

Beetje bullshit! Daar maak je tijd voor...ik bedoel...geen tijd is kolder...als een gemeentelid (broeder of Zuster) lijd, lijd jij mee.....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2006 11:07

Beetje bullshit! Daar maak je tijd voor...ik bedoel...geen tijd is kolder...als een gemeentelid (broeder of Zuster) lijd, lijd jij mee.....

JAJA, net als die ouderling die altijd op bezoek is maar waar z'n kinderen inmiddels ook pastorale zorg nodig hebben, omdat hij z'n vaderlijke taken verzuimd.
Ik weet niet hoe jij het vind als je vader op je 12e verjaardag (of een paar jaar daarnaast) bijna heel de dag weg is, pastorale zorg... (Overigens wil ik verder niets negatiefs over mijn vader zeggen!)

In onze gemeente gebeurt er al heel veel bezoekwerk vanuit de gemeenteleden, ik geloof ook dat de JV hier het een en ander in doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jan 2006 11:10

TheKeimpe schreef:

JAJA, net als die ouderling die altijd op bezoek is maar waar z'n kinderen inmiddels ook pastorale zorg nodig hebben, omdat hij z'n vaderlijke taken verzuimd.
Ik weet niet hoe jij het vind als je vader op je 12e verjaardag (of een paar jaar daarnaast) bijna heel de dag weg is, pastorale zorg... (Overigens wil ik verder niets negatiefs over mijn vader zeggen!)

In onze gemeente gebeurt er al heel veel bezoekwerk vanuit de gemeenteleden, ik geloof ook dat de JV hier het een en ander in doet.

Ik zeg ook als GEMEENTELID!!!!!
En inderdaad een ouderling is ook gewoon als eerts man en echtgenoot. Ik hoor je verontwaardiging, maar daar ging mijn post niet over!
Ik vind ook dat de gemeente elkaar als een gezin moet bejegenen, dus ook meeleven. Zeker in een grote gemeente is de taak enorm voor alleen de kerkraad....

( en nee..mijn pa was nooit op mijn verjaardag)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2006 12:50

Het probleem is inderdaad dat de gemeente het pastorale werk fijn aan de predikanten en ouderlingen overlaat.... die mogen dat wel regelen.... hoef je zelf lekker weinig te doen. Iemand ziek in de buurt? Nou meneer de ouderling, ga maar es ff op bezoek. Omdat de gemeente te weinig zijn gaven inzet, te weinig aan pastorale hulp doet, te passief is in de omgeving en te weinig voor zijn naaste zorgt, daarom hebben predikante het zo druk en krijgen kinderen van predikanten en ouderlingen te weinig aandacht en hebben ouderlingen en dominees het zo ontzettend druk.

Als de gemeenteleden nou wat meer oog voor elkaar hadden..... Helemaal mee eens Essie en TheKeimpe.

Terug naar “Archief”