Spruyt sluit zich aan bij Groep Wilders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2006 13:32

Brr... Theocratie-fanaten :D

Geen vrouwen op de lijst....

Als de SGP aan de macht komt moeten alle dames van de oppositie met rokken en hoeden naar de kamer komen :D

Etcetera :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SuperLast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SuperLast » 23 jan 2006 14:11

Marnix schreef:Brr... Theocratie-fanaten :D

Als de SGP aan de macht komt moeten alle dames van de oppositie met rokken en hoeden naar de kamer komen :D

Als je zo graag over zo'n situatie wil prate.. noem dan ook de positieve punten..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2006 14:26

Daar werd niet naar gevraagd :D Anders had ik ze wel genoemd :D

Overigens ben ik van mening dat de SGP en de CU snel moeten gaan fuseren.... Die zitten op zoveel punten op dezeflde lijn... op een paar punten maar niet... samen zouden ze toch nog iets meer invloed kunnen uitoefenen dan nu het geval is...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jan 2006 14:31

Hm, als de SGP dan maar opschuift naar links en niet andersom ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2006 14:32

Klaas schreef:Hm, als de SGP dan maar opschuift naar links en niet andersom ;-)

Ik las pas op de voorpagina van het ND nog dat de SGP af wil van haar imago van 'christelijke VVD', dus dat komt wel goed. :P

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jan 2006 14:37

Thomas schreef:Eerst zien dan geloven!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2006 14:39

Moeten ze bij elkaar op schoot gaan zitten?

1 van de interessante punten van Spruyt vind ik dat hij zich juist afzet tegen de huidige situatie, waarbij een partij mensen hoog op de kieslijst zet op basis van loyaliteit aan de partij en aan waar de partij precies voor staat... een andere mening wordt niet getolereerd. Spruyt is het niet op alle punten met Wilders eens. Dat weten ze van elkaar. Toch slaan ze op basis van wat hen bindt de handen ineen en werken ze samen. De verschillen die er zijn zien ze niet als een groot probleem.

Dat vind ik een van de goede dingen van Spruyt. Hij schuwt samenwerking nie, ook als er onderling verschillen zijn. Het moet natuurlijk wel practisch mogelijk blijven om dan samen te werken, bij een punt als vrouwen op kieslijsten moet er wel duidelijke overeenstemming zijn, anders kan je gewoon niet normaal samenwerken.... maar er zijn ook genoeg punten waarop je echt wel een beetje van mening kan verschillen met de CU, maar waar je toch prima kan samenwerken

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2006 14:42

Nou, in dit geval is het vooral een imago-kwestie. De SGP is sociaal-economisch nooit heel rechts geweest, maar er zijn nogal wat mensen die zeggen dat ze óf SGP óf VVD gaan stemmen, in de veronderstelling dat dat weinig uit zou maken. Terwijl ze toch bijzonder weinig gemeen hebben.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 25 jan 2006 22:46

Aragorn schreef:Nou, in dit geval is het vooral een imago-kwestie. De SGP is sociaal-economisch nooit heel rechts geweest, maar er zijn nogal wat mensen die zeggen dat ze óf SGP óf VVD gaan stemmen, in de veronderstelling dat dat weinig uit zou maken. Terwijl ze toch bijzonder weinig gemeen hebben.

Dat heeft er vermoedelijk mee te maken dat veel mensen zich nooit hebben verdiept in beide partijprogramma's ... Dat zal met de partij van Spruyt en Wilders ook gebeuren. Vervolgens voldoet die partij niet aan de verwachtingen en laat men hen bij de volgende verkiezingen weer als een blok vallen, net als gebeurde bij de LPF en gaat gebeuren bij het CDA. Vermoed ik althans.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2006 01:11

Floefloe schreef:
Aragorn schreef:Nou, in dit geval is het vooral een imago-kwestie. De SGP is sociaal-economisch nooit heel rechts geweest, maar er zijn nogal wat mensen die zeggen dat ze óf SGP óf VVD gaan stemmen, in de veronderstelling dat dat weinig uit zou maken. Terwijl ze toch bijzonder weinig gemeen hebben.

Dat heeft er vermoedelijk mee te maken dat veel mensen zich nooit hebben verdiept in beide partijprogramma's ... Dat zal met de partij van Spruyt en Wilders ook gebeuren. Vervolgens voldoet die partij niet aan de verwachtingen en laat men hen bij de volgende verkiezingen weer als een blok vallen, net als gebeurde bij de LPF en gaat gebeuren bij het CDA. Vermoed ik althans.

Tot nu toe is dat alleen bij LPF gebeurd... en dat had te maken met het feit dat de man met de visie om zeep werd geholpen, en de LPF een stuurloos schip werd dat alle kanten op ging... waar interne conflicten ontstonden etc.

Wat CDA betreft, die staan nu nog niet zo super in de peilingen hoewel ze ook niet weggevaagd gaan worden. Daarnaast denk ik dat bij de verkiezingen in 2007 ze nog wel wat meer zetels pakken dan de peilingen nu uitwijzen... De economie trekt wat bij, er komen financiele meevallers... mensen beginnen een beetje door te krijgen dan bezuinigingen noodzakelijk waren. Je kan het lagere aantal zetels aan een hoop verwijten, maar niet aan het partijprogramma van de CDA...

Goed, houden we Groep Wilders over. Allereerst denk ik niet dat mensen Wilders zo snel achterna lopen om zijn charisma, zoals bij Fortuyn. Wil Wilders een kans maken, dan moet hij met goede kandidaten komen en bovendien ook met een goed partijprogamma. Doet hij dat, dan vind ik het opvallend dat je zo sterk vermoedt dat het allemaal op niks uitloopt en de partij niet aan de verwachtingen van kiezers voldoet. Waar baseer je dat op? Alleen op basis van een voorbeeld uit het verleden?

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 26 jan 2006 11:01

Ik bedoelde niet dat het CDA ten onder zou gaan. Ik bedoelde ook niet dat ze een slecht partijprogramma hebben. Wat ik bedoelde is dat maar weinig mensen het partijprogramma lezen en alleen op een partij stemmen om andere redenen dan het partijprogramma. Vorige verkiezingen hebben mensen op het CDA gestemd omdat men de PvdA niet wilde. Dat sentiment is inmiddels verdwenen. Het CDA heeft vervolgens maatregelen genomen die de burger niet echt verwacht en instinctief niet wil, even los van het feit of het goede maatregelen zijn. Het is nu idd afhankelijk van hoe de economie gaat lopen en in hoeverre het CDA daar winst uit kan halen hoe de uitslag gaat worden. Mocht de economie slecht blijven, dan denk ik dat het CDA veel zetels gaat verliezen, minstens 10. Dat is een redelijk groot verlies.

Wat Wilders betreft, een goed partijprogramma is één ding, vervolgens een trouwe achterban verwerven is een tweede. Ik denk niet dat hij daarin gaat slagen. Je ziet nu al dat de grote 3 (PvdA, CDA en VVD) alledrie veel stemmen winnen of verliezen puur door sentiment. Voor een nieuwe partij zal het uitermate moeilijk worden om voet aan de grond te krijgen, zie o.a. Leefbaar Nederland en de eerder genoemde LPF. Ik ben benieuwd en hoop vooral dat zijn partij niet te groot wordt :wink:
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2006 13:26

Floefloe schreef:Ik bedoelde niet dat het CDA ten onder zou gaan. Ik bedoelde ook niet dat ze een slecht partijprogramma hebben. Wat ik bedoelde is dat maar weinig mensen het partijprogramma lezen en alleen op een partij stemmen om andere redenen dan het partijprogramma. Vorige verkiezingen hebben mensen op het CDA gestemd omdat men de PvdA niet wilde. Dat sentiment is inmiddels verdwenen. Het CDA heeft vervolgens maatregelen genomen die de burger niet echt verwacht en instinctief niet wil, even los van het feit of het goede maatregelen zijn. Het is nu idd afhankelijk van hoe de economie gaat lopen en in hoeverre het CDA daar winst uit kan halen hoe de uitslag gaat worden. Mocht de economie slecht blijven, dan denk ik dat het CDA veel zetels gaat verliezen, minstens 10. Dat is een redelijk groot verlies.

Wat Wilders betreft, een goed partijprogramma is één ding, vervolgens een trouwe achterban verwerven is een tweede. Ik denk niet dat hij daarin gaat slagen. Je ziet nu al dat de grote 3 (PvdA, CDA en VVD) alledrie veel stemmen winnen of verliezen puur door sentiment. Voor een nieuwe partij zal het uitermate moeilijk worden om voet aan de grond te krijgen, zie o.a. Leefbaar Nederland en de eerder genoemde LPF. Ik ben benieuwd en hoop vooral dat zijn partij niet te groot wordt :wink:

Klopt, maar de LPF slaagde daar niet in omdat ze geen goed partijprogramma hadden en innerlijk verdeeld waren. De LPF kreeg een hoop zetels en viel vervolgens terug omdat ze mensen teleurstelden. Juist omdat Wilders het niet van charisma moet hebben ligt het denk ik wel iets anders en is die vergelijking niet helemaal goed. Wilders zal inderdaad niet gelijk ontzettend veel mensen krijgen vinden die op hem stemmen. Hij moet juist door een goed programma te hebben en goede kandidaten, zorgen dat hij mensen voor zich wint. Want inderdaad, mensen worden niet altijd op inhoud gekozen.... maar bij de volgende verkiezingen worden ze wel op resultaten afgerekend. Wat het CDA betreft denk ik dat dat over een jaar nog wel redelijk goed gaat komen. Wat Wilders betreft, als ze een goed programma opstellen en goed campagne voeren (en ik verwacht dat dat zeker gaat gebeuren) denk ik dat ze bij de verkiezingen van 2007 tussen de 5 en de 10 zetels halen. Wilders zal als er geen hele gekke dingen gebeuren gewoon in de oppositie komen. (PVDA en CDA zullen we samen gaan regeren denk ik). Vanuit de oppositie is het dan aan Wilders en zijn medestrijders (nu nog Groep Wilders, maar die naam veranderen ze hopelijk, lijkt me wel zo verstandig omdat je partij uiteindelijk om een ideologie draait en niet om een persoon) om zich in de kijker te spelen, om goed oppositie te voeren en zo langzaam te groeien. Of dat gaat lukken hangt van een groot aantal factoren af maar aangezien de organisatie rond Wilders erg goed is geef ik ze meer kans dat de Lijst Fortuyn. Als Wilders tenminste niet wordt vermoord.

Verder hoop ik dat de partij wel succes heeft. Ik ben het lang niet met alle punten eens maar vind dat ze wel een aantal erg goede punten hebben, dat er op maatschappelijk vlak een hoop is gaat, dat de politieke situatie niet ideaal is etc... en de partij zal veel kiezers wegtrekken van partijen die ik niet sterk vind en die een hoop slechte punten hebben (VVD, LPF) of weinig te vertellen hebben. (D66 en de kleine christelijke partijen zoals ze er nu voorstaan, als ze zo eigenwijs blijven om niet gewoon samen te gaan)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 26 jan 2006 19:17

leclerc schreef:Ik ben eerlijk gezegd niet zo verbaasd. eerlijk is eerlijk maar de SGP verschilt in mijn ogen niet zo veel van Wilders op sociaal-economisch terrein. Spruyt wil wat bereiken en daar blijft de SGP gewoon te klein voor. Als ik bijvoorbeeld op dit forum de teksten van Schaduwmans en Cybercurse lees dan doen die niet onder voor Wilders en ik ben er van overtuigd dat beiden opdit moment SGP stemmen.

Is niet correct (denk ik beide gevallen).

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jan 2006 20:57

Marnix schreef:dat er op maatschappelijk vlak een hoop is gaat,

Er gaat op maatschappelijk vlak idd wel eea mis, maar of dat zal verbeteren door Wilders cs? Ik vrees dat de verschillen in de NL samenleving alleen maar groter worden als dit soort figuren meer te zeggen krijgt. Mi is dat iets waar we in NL helemaal niet op zitten te wachten.

Ik bedoel echt niet dat dan alles maar met de mantel der liefde bedekt moet worden, maar mensen die het woord nuance niet lijken te kennen (wellicht omdat het van buitelandse komaf is?) zullen de situatie er echt niet beter op maken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2006 22:09

Marnix schreef:Brr... Theocratie-fanaten :D

Op prinsjesdag doen ze dat toch al, dus het is niet onoverkomelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”