Berichtdoor Hydro » 12 aug 2003 19:06
Hoi mensen,
't valt me hier op dat veel mensen denken dat je door belijdenis te doen kiest voor een bepaalde kerk. Men baseert dat dan op de vraag 'of je de leer die alhier geleerd wordt...'. Maar hebben binnen de gereformeerde gezindte de kerken (als het goed is) niet allemaal dezelfde leer? Als het goed is gaan de kerken allemaal uit van de Bijbel als Woord van God en hanteren ze ook de forumlieren van Enigheid. Volgens mij wordt dát bedoelt met 'de leer die alhier geleerd wordt'. Als je daarop ja zegt, onderstreep je daarmee dat je geloof dat de Bijbel Gods Woord is en onderstreep je ook de Formulieren van Enigheid.
Als je dus belijdenis van je geloof doet, betekent dat niet dat je nu verplicht in de kerk waar je belijdenis doet moet blijven. Oké, ik wil niet zeggen dat je na je belijdenis doen direct naar een andere kerk moet. Maar als er na verloop van tijd dingen gebeuren waardoor je niet anders kunt (bijvoorbeeld omdat het Evangelie niet meer goed verkondigd wordt), dan is het geen probleem om naar een andere kerk over te gaan (lijkt mij). Dat is met verhuizen toch net zo? Dan wordt je toch ook lid van een andere kerk? Misschien wel 'tzelfde kerkverband, maar ook daarbinnen zul je de nodige verschillen aantreffen en door verhuizen wellicht niet aan ontkomen.
Hopelijk dat het jullie nu een beetje duidelijker is geworden dat je niet voor een kerk keist met je belijdenis doen, maar dat je daarmee aangeeft dat je zonder God verloren bent en je je heil in Hem zoekt en voor Hem wilt leven.
Gandalf

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.