Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 28 jul 2003 20:58

ik denk dat dat een hele goede is wat afat82 daar aangeeft! ik denk zeker niet dat je met belijdeniscatechisatie moet wachten tot je belijdenis wilt gaan doen. je kan daar rustig al naar toe gaan als voorbereiding op. ik heb het geluk (als je het zo mag noemen) dat ik naar een hele fijne 18+ catechisatie mag gaan, waar we bezig zijn met voorbereiding op, maar dat is niet bij mijn eigen gemeente.
maar to the point, mijns inziens kun je er gerust naar toe gaan!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 11 aug 2003 15:36

sweap schreef:ik denk dat dat een hele goede is wat afat82 daar aangeeft! ik denk zeker niet dat je met belijdeniscatechisatie moet wachten tot je belijdenis wilt gaan doen. je kan daar rustig al naar toe gaan als voorbereiding op. ik heb het geluk (als je het zo mag noemen) dat ik naar een hele fijne 18+ catechisatie mag gaan, waar we bezig zijn met voorbereiding op, maar dat is niet bij mijn eigen gemeente.
maar to the point, mijns inziens kun je er gerust naar toe gaan!
Probleem hier is dat ik nog geen 18 ben, dat mijn dominee me te jong vindt en dat de andere catechisaties mij gewoon niets meer te leren hebben. :cry:

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Geen belijdenis

Berichtdoor Hydro » 12 aug 2003 18:54

Charity schreef:Ik weet niet of ik belijdenis ga doen, niet omdat ik niet geloof maar omdat ik mijn twijfels heb bij belijdenis doen. Waarom moet je voor een kerk belijden dat je in God gelooft? Is het Christen zijn niet te zien aan de vruchten?

Je doet belijdenis in de eerste plaats voor God. Dat je dat ook in de kerk doet is opdat de gemeente dan getuige is van jouw belijdenis. Zij mogen en moeten jou er ook op aanspreken als jouw leven niet in overeenstemming is met je belijdenis.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Belijdenis doen

Berichtdoor Hydro » 12 aug 2003 19:06

Hoi mensen,

't valt me hier op dat veel mensen denken dat je door belijdenis te doen kiest voor een bepaalde kerk. Men baseert dat dan op de vraag 'of je de leer die alhier geleerd wordt...'. Maar hebben binnen de gereformeerde gezindte de kerken (als het goed is) niet allemaal dezelfde leer? Als het goed is gaan de kerken allemaal uit van de Bijbel als Woord van God en hanteren ze ook de forumlieren van Enigheid. Volgens mij wordt dát bedoelt met 'de leer die alhier geleerd wordt'. Als je daarop ja zegt, onderstreep je daarmee dat je geloof dat de Bijbel Gods Woord is en onderstreep je ook de Formulieren van Enigheid.

Als je dus belijdenis van je geloof doet, betekent dat niet dat je nu verplicht in de kerk waar je belijdenis doet moet blijven. Oké, ik wil niet zeggen dat je na je belijdenis doen direct naar een andere kerk moet. Maar als er na verloop van tijd dingen gebeuren waardoor je niet anders kunt (bijvoorbeeld omdat het Evangelie niet meer goed verkondigd wordt), dan is het geen probleem om naar een andere kerk over te gaan (lijkt mij). Dat is met verhuizen toch net zo? Dan wordt je toch ook lid van een andere kerk? Misschien wel 'tzelfde kerkverband, maar ook daarbinnen zul je de nodige verschillen aantreffen en door verhuizen wellicht niet aan ontkomen.

Hopelijk dat het jullie nu een beetje duidelijker is geworden dat je niet voor een kerk keist met je belijdenis doen, maar dat je daarmee aangeeft dat je zonder God verloren bent en je je heil in Hem zoekt en voor Hem wilt leven.

Gandalf
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 11:49

gandalf, ben het met je eens. Maar het blijft nauturlijk lastig omdat de kerken best claimend zijn nog steeds. Ieder ekerk vindt dat hij de goede leer verkondigd, en dus is er geen reden om weg te gaan bij die kerk.

Verdi
Verkenner
Verkenner

Re: Belijdenis doen

Berichtdoor Verdi » 13 aug 2003 19:12

Gandalf schreef:Hoi mensen,

't valt me hier op dat veel mensen denken dat je door belijdenis te doen kiest voor een bepaalde kerk. Men baseert dat dan op de vraag 'of je de leer die alhier geleerd wordt...'. Maar hebben binnen de gereformeerde gezindte de kerken (als het goed is) niet allemaal dezelfde leer? Als het goed is gaan de kerken allemaal uit van de Bijbel als Woord van God en hanteren ze ook de forumlieren van Enigheid. Volgens mij wordt dát bedoelt met 'de leer die alhier geleerd wordt'. Als je daarop ja zegt, onderstreep je daarmee dat je geloof dat de Bijbel Gods Woord is en onderstreep je ook de Formulieren van Enigheid.

Als je dus belijdenis van je geloof doet, betekent dat niet dat je nu verplicht in de kerk waar je belijdenis doet moet blijven. Oké, ik wil niet zeggen dat je na je belijdenis doen direct naar een andere kerk moet. Maar als er na verloop van tijd dingen gebeuren waardoor je niet anders kunt (bijvoorbeeld omdat het Evangelie niet meer goed verkondigd wordt), dan is het geen probleem om naar een andere kerk over te gaan (lijkt mij). Dat is met verhuizen toch net zo? Dan wordt je toch ook lid van een andere kerk? Misschien wel 'tzelfde kerkverband, maar ook daarbinnen zul je de nodige verschillen aantreffen en door verhuizen wellicht niet aan ontkomen.

Hopelijk dat het jullie nu een beetje duidelijker is geworden dat je niet voor een kerk keist met je belijdenis doen, maar dat je daarmee aangeeft dat je zonder God verloren bent en je je heil in Hem zoekt en voor Hem wilt leven.

Gandalf

Gelukkig zijn er mensen zoals Gandalf die het begrijpen. Veel kerken begrijpen het namelijk niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 aug 2003 20:31

In de Gergem zeg je in je belijdenis dat je het met de leer eens bent, en dat houdt nog een heleboel extra's in, ik geloof zelfs uiterlijke dingen. Maar misschien is er hier een gergemmer die dat precies kan zeggen?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 23:17

@mic schreef:In de Gergem zeg je in je belijdenis dat je het met de leer eens bent, en dat houdt nog een heleboel extra's in, ik geloof zelfs uiterlijke dingen. Maar misschien is er hier een gergemmer die dat precies kan zeggen?

Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid. Romeinen 10 : 9, 10

Dat lijkt mij voldoende.

(p.s ik ben geen gergemmer)
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 aug 2003 09:41

Ja, mij ook, maar ik wil graag weten hoe dat bij de gergem nou precies ziten :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 sep 2003 16:58

Johanne schreef:
trijntjejohanna schreef:
Johanne schreef:
Klaas schreef:Ik bedoelde te vragen waarom je nog geen belijdenis gedaan hebt....

Klaas

Ow zo...
nou ik ga dit jaar naar de belijdeniscathechesatie, dus dan ga k ook belijdenis doen. Maar op de datum dat je belijdenis doet moet je minstens 18 zijn, dus veel eerder had k t nog niet kunnen doen eigenlijk...

waarom moet je 18 wezen?? is dat een regel daar in de kerk ofzo?? als je nou vantevoren al zeker weet dat je voor God wilt leven en ja tegen Hem wil zeggen... dan moet je wachten tot je 18e ?? ik vind dat als je op je 15e bij wijze van spreke al die keuze kunt en wilt maken dat je het ook zeker moet kunnen doen!!

Kweet ook niet, maar op de dag dat je belijdenis doet moet je iig 18 zijn...
K denk dat ze anders misschien bang zijn dat t niet je eigen keuze is ofzo..
Maar goed, weer ontopic, dan mag je dus ook iig tot je 18e niet aan t avondmaal...

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom die regel bestaat enwaarop die dan wel niet gebaseerd is???

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 29 sep 2003 18:17

trijntjejohanna schreef:
Johanne schreef:
trijntjejohanna schreef:
Johanne schreef:
Klaas schreef:Ik bedoelde te vragen waarom je nog geen belijdenis gedaan hebt....

Klaas

Ow zo...
nou ik ga dit jaar naar de belijdeniscathechesatie, dus dan ga k ook belijdenis doen. Maar op de datum dat je belijdenis doet moet je minstens 18 zijn, dus veel eerder had k t nog niet kunnen doen eigenlijk...

waarom moet je 18 wezen?? is dat een regel daar in de kerk ofzo?? als je nou vantevoren al zeker weet dat je voor God wilt leven en ja tegen Hem wil zeggen... dan moet je wachten tot je 18e ?? ik vind dat als je op je 15e bij wijze van spreke al die keuze kunt en wilt maken dat je het ook zeker moet kunnen doen!!

Kweet ook niet, maar op de dag dat je belijdenis doet moet je iig 18 zijn...
K denk dat ze anders misschien bang zijn dat t niet je eigen keuze is ofzo..
Maar goed, weer ontopic, dan mag je dus ook iig tot je 18e niet aan t avondmaal...

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom die regel bestaat enwaarop die dan wel niet gebaseerd is???

Ik denk toch dat t is omdat e dan officieel volwassen bent, en dat je dan je eigen keuzes kan/mag maken..
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 sep 2003 18:59

ik zal maar niet alles weer quoten :roll: :roll: :roll:

Ik denk toch dat t is omdat e dan officieel volwassen bent, en dat je dan je eigen keuzes kan/mag maken..

er zijn mensen die VOOR hun 18e al prima hun eigen keuzes kunnen maken en er zijn mensen die OP en NA hun 18 nog niet eigen keuzes kunnen maken.. ik vind als iemand van 16 of weet ik veel wat voor leeftijd denkt die keuze te kunnen maken en graag voor God wil kiezen dat je hem/ haar dat niet kunt ontnemen door te zeggen: nee je mag nog geen Ja tegen God zeggen want je bent nog geen 18.....

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 29 sep 2003 19:04

trijntjejohanna schreef:ik zal maar niet alles weer quoten :roll: :roll: :roll:

er zijn mensen die VOOR hun 18e al prima hun eigen keuzes kunnen maken en er zijn mensen die OP en NA hun 18 nog niet eigen keuzes kunnen maken.. ik vind als iemand van 16 of weet ik veel wat voor leeftijd denkt die keuze te kunnen maken en graag voor God wil kiezen dat je hem/ haar dat niet kunt ontnemen door te zeggen: nee je mag nog geen Ja tegen God zeggen want je bent nog geen 18.....

Sorry ik quote wel ff alles...
Ik denk toch dat ze ergens een grens moeten stellen en die hebben ze ( bij ons in de kerk dan iig) gesteld op 18. Anders krijg je op een gegeven moment kleine kinderen die belijdenis willen gaan doen en die kiezen dan wel, maar k denk opzich niet dat die dan al bewust kunnen kiezen enzo...

-Narnia-

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 sep 2003 19:07

maar er is nogal een verschil tussen kinderen en personen van laten we zeggen 15-18... bovendien is iedereen verschillend.. de ene kan die keuze wel maken op z'n 15e de andere niet...

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 29 sep 2003 19:08

trijntjejohanna schreef:maar er is nogal een verschil tussen kinderen en personen van laten we zeggen 15-18... bovendien is iedereen verschillend.. de ene kan die keuze wel maken op z'n 15e de andere niet...

Ja maar je moet die grens toch ergens stellen..??

-Narnia-

Terug naar “Archief”