In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 18 jan 2006 19:05

Ja... ik wil ook niet beweren dat het niet zo is...
Maar je redeneert nu vanuit het verlangen dat je nu hebt...
Ik vewacht niet dat wij ons dan zo druk zullen maken over wie er allemaal wel en niet zijn. Je zou blij zijn, en je wil mensen ontmoeten. Tja zegt weinig over het feit of je die dan ook zal herkennen.

Wat wel typisch is, is dat een gedeelte van de discipelen Jezus ziet met Elia en Mozes.

Zou je vanuit dat gedeelte kunnen zeggen: we herkennen elkaar 'straks'
?
Casae Sentum Quoque Habent

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jan 2006 19:31

Denk het zelf wel! Hoe zouden de discipelen anders moeten weten dat dat Mozes enEelia waren?
Ze weten het. Ze vragen het elkaar niet eens af.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 18 jan 2006 19:33

Hoe wisten zij dat het Elia en Mozes waren?

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2006 20:09

Ik denk dat we puur menselijk bezig zijn. In dit leven kun je je niet vóórstellen dat je iemand misschien niet herkent.
Er zijn ook mensen voor wie dat ook helemaal niet hoeft.
Ik denk aan een concreet voorbeeld.
Iemand verliest zijn vrouw en hertrouwt enkele jaren later. Maar diep in zijn hart blijft hij van zijn eerste vrouw houden. Die tweede vrouw is alleen handig voor het huishouden met kleine kinderen.
Die tweede vrouw heeft zich altijd de 'tweede' vrouw gevoeld. De man is bij zijn eerste vrouw begraven, de tweede vrouw (20 jaar later) heeft zich laten cremeren, want ze wilde niet nog altijd tweede zijn, zelfs in de dood. Waar gebeurd verhaal. Het zal toch voor die vrouw geen vreugde zijn als zij haar man met zijn eerste vrouw ziet?

Ik denk dus dat we heel menselijk bezig zijn. Ik denk ook, dat we anders zijn, dat alle kwaad(aardigheid) uit ons karakter is weggezuiverd.
In die zin zal er geen herkenning zijn. De mens is 'anders' geworden, letterlijk 'beter'... want er heeft iets plaatsgevonden in de ontmoeting met God...

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 18 jan 2006 20:12

Ja, naar dat 'menselijk' wou ik ook toe... maar toen sloegen we (of ik?) het 'paadje van Mozes en Elia' in.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 18 jan 2006 20:22

de hemel is volmaakt. er is alles wat wij willen.
als jij iemand wil ontmoeten in de hemel, dan is dat zo.
je moet niet denken dat je gehersenspoeld word in de hemel.
en dat je helemaal niets meer weet van de aarde.
maar ik denk dat er ook piano's in de hemel zijn, al zou het alleen maar zijn omdat ik het leuk zou vinden. :lol:
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 18 jan 2006 20:36

Dat de hemel volmaakt is betekend niet dat er alles is wat wij willen. De hemel gaat boven je verwachtingen uit, dus er zullen wel mooiere dingen zijn dan piano's en alles wat je nu 'wil'. Het zal wel degelijk heel anders zijn dan wij nu denken. Ik lach wel es om mezelf als ik na zit te denken over de nieuwe hemel en aarde.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2006 21:13

Ik weet maar één ding absoluut zeker: er zijn geen tranen meer, geen verdriet, geen ziekte, geen dood.
Dat is voor mij de grote troost! De rest is voor mij niet belangrijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2006 00:16

Riska schreef:Ik denk dat we puur menselijk bezig zijn. In dit leven kun je je niet vóórstellen dat je iemand misschien niet herkent.
Er zijn ook mensen voor wie dat ook helemaal niet hoeft.
Ik denk aan een concreet voorbeeld.
Iemand verliest zijn vrouw en hertrouwt enkele jaren later. Maar diep in zijn hart blijft hij van zijn eerste vrouw houden. Die tweede vrouw is alleen handig voor het huishouden met kleine kinderen.
Die tweede vrouw heeft zich altijd de 'tweede' vrouw gevoeld. De man is bij zijn eerste vrouw begraven, de tweede vrouw (20 jaar later) heeft zich laten cremeren, want ze wilde niet nog altijd tweede zijn, zelfs in de dood. Waar gebeurd verhaal. Het zal toch voor die vrouw geen vreugde zijn als zij haar man met zijn eerste vrouw ziet?

Ik denk dus dat we heel menselijk bezig zijn. Ik denk ook, dat we anders zijn, dat alle kwaad(aardigheid) uit ons karakter is weggezuiverd.
In die zin zal er geen herkenning zijn. De mens is 'anders' geworden, letterlijk 'beter'... want er heeft iets plaatsgevonden in de ontmoeting met God...

In de hemel wordt niet gehuwd of ten huwelijk genomen.

De saducceen (die niet in de opstanding geloofden) vroegen ook iets dergelijks aan Jezus:

18 En er kwamen Sadduceeën tot Hem, die beweren, dat er geen opstanding is, en zij ondervroegen Hem en zeiden: 19 Meester, Mozes heeft ons voorgeschreven, indien iemands broeder sterft en een vrouw nalaat, doch geen kind achterlaat, dat dan zijn broeder de vrouw moet nemen en voor zijn broeder nakomelingschap verwekken. 20 Nu waren er zeven broeders. En de eerste nam een vrouw en liet bij zijn sterven geen nakomelingschap achter. 21 En de tweede nam haar en stierf zonder nakomelingschap na te laten. En de derde evenzo. 22 En geen van die zeven liet nakomelingschap achter. Het laatst van allen stierf ook de vrouw. 23 In de opstanding, wanneer zij opstaan, van wie van hen zal zij dan de vrouw zijn? Want alle zeven hebben haar tot vrouw gehad. 24 Jezus sprak tot hen: Dwaalt gij niet daarom, dat gij de Schriften niet kent noch de kracht Gods? 25 Want wanneer zij uit de doden opstaan, huwen zij niet, en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemelen. 26 Wat nu de doden betreft, dat zij opgewekt worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, bij de braamstruik, hoe God tot hem sprak, zeggende: Ik ben de God van Abraham en de God van Isaak en de God van Jakob? 27 Hij is niet een God van doden, maar van levenden. Gij dwaalt wel zeer. (Mat 12)

Blijkbaar gelden huwelijksverbanden daar niet meer... misschien staat er daarom ook wel in het formulier "tot de dood ons scheidt" :)

Zou je dan een van beiden niet herkennen daar? Vast wel... en ik denk dat je met plezier op die tijd hier kan terugkijken dan... en de vrouwen niet jaloers op elkaar zijn of zo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 jan 2006 19:03

Marnix schreef:(...)

Blijkbaar gelden huwelijksverbanden daar niet meer... misschien staat er daarom ook wel in het formulier "tot de dood ons scheidt" :)

Zou je dan een van beiden niet herkennen daar? Vast wel... en ik denk dat je met plezier op die tijd hier kan terugkijken dan... en de vrouwen niet jaloers op elkaar zijn of zo.
Dat zou gaaf zijn :D :mrgreen: :wink:
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2006 12:39

Dat is het daar ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 jan 2006 16:54

Ik verlang zo naar die dag......

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 23 jan 2006 17:40

Ik denk dat er geen herkenning is, maar dat maakt daar ook helemaal niet meer uit. Je hoeft niet meer met aardse dingen bezig te zijn! Gaaf toch 8)
- Home is in my head -

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 24 jan 2006 18:17

Wij zijn gemaakt naar GODS beeld. innerlijk. hij vind dezelfde dingen leuk als wij. misschien zijn daar nog wel leukere dingen. maar veel aardse dingen vind GOD ook leuk omdat HIJ er voor gezord heeft dat ze er waren
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 jan 2006 18:28

JJM schreef:Wij zijn gemaakt naar GODS beeld. innerlijk. hij vind dezelfde dingen leuk als wij. misschien zijn daar nog wel leukere dingen. maar veel aardse dingen vind GOD ook leuk omdat HIJ er voor gezord heeft dat ze er waren

Nou ik vrees dat we ons daar niet bezig gaan houden met aardse dingen. Het gaat daar totaal om Gods eer en niet om je pc met de meest gave spellen o.i.d. :wink:
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”