Omega schreef:
Het was geen citaat, maar een samenvatting.
Omega schreef eerder over dit item:
B.v. dat je niet in Christus hoeft te geloven om zalig te worden (Elly Zuiderveld)
en
Uitspraak van haar tijdens een uitzending van de EO in het programma van Katherine Keyl.
Geen citaat maar een uitspraak???
Omega schreef:
Elly denkt dat boer Piet God niet nodig heeft (en Jezus waarschijnlijk al helemaal niet, want daar wordt niet over gesproken).
Oh, dus dat vul je zelf maar even in. Trouwens Elly verkondigt hier enkel de mening van boer Piet.
En mega schreef:
Elly zegt dus niet alleen dat je niet in God hoeft te geloven om zalig te worden, maar spreekt ook niet over het werk van Christus.
Even voor de duidelijkheid van de meelezers. Het tekstgedeelte uit het progamma werd ingeleidt door de volgende uitspraak, geen samenvatting, van Elly over boer Piet.
Boer Piet
"Om de schat te kunnen vinden, moet je er wel naar op zoek zijn," vindt Elly. Wie er volgens haar niet naar op zoek is, is boer Piet, de buurman van Elly en Rikkert. "Die is tevreden met zijn leven zoals het gaat," zegt de zangeres. Dat het hier over zalig worden zou gaan, lijkt mij eigen invulling. Opnieuw gaat het om wat boer Piet vindt. Waarbij je moet bemerken dat zij er geen oordeel over uitspreekt.
Omega schreef:
Als Hemelburger de visie van Elly Zuiderveld deelt
De door jou ingekleurde visie van Elly?
Na mijn eerste tekst-citaat praten Elly en Catherine nog verder over boer Piet:
Catherine wil weten waarom Elly God wel nodig heeft en boer Piet niet. Daar is Elly heel duidelijk over: "Ik had een gat in mijn hart, een leegte van binnen. Maar je moet eraan toe zijn. Je moet echt óf helemaal hulpeloos zijn ,óf echt zo’n verlangen hebben naar ‘ik wil meer van God weten. Ik wil hem écht leren kennen.’"
Jaloers
"Misschien ben ik net als boer Piet wel tevreden met mijn leven, dat zou ook kunnen," oppert Catherine.
"Misschien word je langzamerhand wel jaloers gedurende dit programma," bedenkt Elly. "Dan komt ook die liefde in je. Dan weet je waarom je mens bent. Waarom zou je hier anders zijn? Om een beetje door het leven heen te banjeren en dood te gaan? Is dat het dan? Ik geloof het niet!"
"Ja, dat is wel een mooi antwoord op de vraag ‘waarom?’" vindt Catherine. Maar, ze blijft het eng vinden om het geheim van de schat écht te gaan ontdekken. "Heel eng. Omdat gelovige mensen altijd iets onwerkelijks hebben. En dan zou ik daarbij moeten gaan horen?! Ik moet er niet aan denken!"Ik ben het met Elly eens dat je iemand het geloof in God niet kunt opdringen als deze er niet open voor staat. Even ter verduidelijking ik ben van mening dat je er pas voor open staat als de Heilige Geest je hart toebereid heeft. Elly geeft ook duidelijk aan dat het grootste getuigenis dat je kunt geven niet is wat je zegt, maar wie je (geworden) bent in Christus. Eigenlijk laat ze merken door te zeggen dat ze hoopt dat Catherine (die zich vergelijkt met boer Piet) jaloers zal worden, dat boer Piet dat ook zal worden. Elly vind blijkbaar dat boer Piet God wel nodig heeft, maar dat ze Hem niet wil opdringen aan boer Piet, maar wel wil laten zien, hoe geweldig het is om Hem te kennen.
Omega schreef:
dan kan ik niet anders dan concluderen dat dit een valse en onchristelijke leer is.
Ik vind dit een zware beschuldiging op grond van een door jouw ingekleurde uitspraak. En dat terwijl Elly Zuiderveld in haar werk dat beeld niet bevestigt. Misschien vind jij het vervelend dat zij anders dan jij haar geloof in Christus uitdraagt en beleeft, maar is het dan ook nodig om zulke lage uitspraken over haar te doen. Wat mijzelf als grootste herrinnering aan deze uitzending is achtergebleven is dat je aan haar kon zien dat ze Christus echt liefhad, ik hoop dat anderen dat ook van mij en jou kunnen zeggen.