Bijbelkennis vergroten!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 09 aug 2003 13:58

joepie schreef:
Omega schreef:
De enorme winst van de bekende jongerenavonden, om daar maar weer eens op terug te komen, is dat we met deze zaken wel geconfronteerd worden.
.

Daar zou je toch mee geconfronteerd horen te worden in je kerk!

Helemaal mee eens. Of in evangelisch jargon: AMEN
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 09 aug 2003 14:54

Uitspraak van haar tijdens een uitzending van de EO in het programma van Katherine Keyl. Kwestie van band opvragen?

de uitzendingen van 'Katherine zoekt God' zijn ook online te zien via de website van de EO. Kijk eens op: http://www.eo.nl/home/html/pijlers-dossiers.jsp?&getDossier=3190999&subName=eo.mijnGeloof

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 09 aug 2003 22:31

Anne22 schreef:
de uitzendingen van 'Katherine zoekt God' zijn ook online te zien via de website van de EO. Kijk eens op: .....

De EO geeft deze tekst:
Catherine vraagt zich af of boer Piet God dan helemaal niet nodig heeft? "Nee," antwoordt Elly. "Dat dénk ik hoor. Maar ik ben God niet. Ik denk ook dat God anders naar Piet kijkt, dan de meeste mensen zouden doen die iemand willen bekeren. Omdat Hij ook zegt: ‘Wie de liefde heeft, die heeft God. Wie de liefde niet heeft, die heeft God niet. En Piet heeft de liefde gewoon! Dat zie je. Dat doet hij in alles. Dus al weet je dan niet dat het God is, Hij is het wel."

Bedankt Anne nu kan ik wat te weten over de context waarbinnen dit misvormde citaat staat. Ik vind dat Omega hier wat bottebijlwerk toepast.
Het programma draaide om de ontmoeting tussen Elly en Catherine, is het daarbij nodig om de bewuste boer Piet aan te vallen? Het getuigt van liefde voor haar medemens dat ze de ander niet verketterd ( en zeker niet in dit tv-programma). Persoonlijk vind ik het jammer dat Elly Zuiderveld op deze manier in een kwaad daglicht gesteld is, wat mij betreft ten onrechte.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 10 aug 2003 11:45

Bedankt Anne nu kan ik wat te weten over de context waarbinnen dit misvormde citaat staat. Ik vind dat Omega hier wat bottebijlwerk toepast.

Persoonlijk vind ik het jammer dat Elly Zuiderveld op deze manier in een kwaad daglicht gesteld is, wat mij betreft ten onrechte.

Het was geen citaat, maar een samenvatting.

Elly denkt dat boer Piet God niet nodig heeft (en Jezus waarschijnlijk al helemaal niet, want daar wordt niet over gesproken). Elly zegt dus niet alleen dat je niet in God hoeft te geloven om zalig te worden, maar spreekt ook niet over het werk van Christus.

Als Hemelburger de visie van Elly Zuiderveld deelt, wat ik me overigens niet kan voorstellen, dan kan ik niet anders dan concluderen dat dit een valse en onchristelijke leer is.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 10 aug 2003 22:08

Storyteller schreef:Wat is dit? Niet reageren vanuit je eigen mening maar discuseren vanuit de bijbel? Is dit een oproep om makke schapen te worden en nooit enige authoriteit te betwijvelen? Het spijt me als ik grof en boos klink, maar ik vind dat heel erg verkeerd. Niet vanuit het christelijk geloof, maar vanuit de gedachte dat iemand zijn eigen denken zou uitzetten slechts zijn mening in de handen van een authoriteit legt.

christenen geloven dat de bijbel een boek is dat geschreven is door mensen die een boodschap doorgeven van God zelf. Soms door profetieen of omdat de geest hen gedreven heeft. Iedereen heeft een Godsbesef omdat de wet op onze harten geschreven is. Christenen onderwerpen zich dus aan de Bijbel, en dat is maar goed ook omdat het anders een chaos zou zijn als iedereen maar handelde naar zijn eigen wil, zonder dat daar een authoriteit boven staat. Het is goed te discusieren of naar de dominee of voorganger te luisteren, maar ik onderzoek altijd of wat die mensen zeggen wel echt bijbels is. Niet omdat ik ze niet vertrouw, maar ik zeg ook weleens iets waar ik later ongelijk in blijkt te hebben gehad.

Storyteller schreef:Natuurlijk kan je in een discussie over je geloof of over religieuze zaken de bijbel erbij halen en daar je mening naar vormen. Maar het is essencieel dat je zelf ook na blijft denken of de dingen in de bijbel wel echt juist en van God komen. De bijbel is voor het grootste gedeelte een suggestie en geen commando.

Natuurlijk kun je onderzoeken of wat de Bijbel zegt wel klopt, het is goed om dat te onderzoeken want dat kan je geloof juist versterken. Zo is het boek Ezechiel voor mij een verterking van mijn geloof, als ik bijvoorbeeld het profetiesche herstel van Israel in deze tijd letterlijk voor mijn ogen ziet geschieden. Dat is voor mij, als kritiesche gelover die regelmatig een :?: zet bij het geloof, een stukje houvast dat wat de bijbel zegt, waar is.
Afbeelding

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 11 aug 2003 16:01

Hemelburger schreef:Bedankt Anne nu kan ik wat te weten over de context waarbinnen dit misvormde citaat staat. Ik vind dat Omega hier wat bottebijlwerk toepast.

Persoonlijk vind ik het jammer dat Elly Zuiderveld op deze manier in een kwaad daglicht gesteld is, wat mij betreft ten onrechte.

Omega schreef:Elly denkt dat boer Piet God niet nodig heeft (en Jezus waarschijnlijk al helemaal niet, want daar wordt niet over gesproken).

En daar heeft Elly (naar mijn idee) helemaal gelijk in. Ik ken ook mensen die niet in God geloven en dat ook niet "willen", Je kunt zo iemand beter respecteren, dan (proberen) te bekeren. Heb je de gelijkenis van de verloren zoon weleens gelezen? Ik denk dat dat is wat Elly bedoeld. Je kunt niet iemand jouw geloof opleggen. Wat je wel kunt doen is er op een goede manier over praten en een andersgelovige gewoon in zijn waarde laten. Wellicht heeft God wel een ander plan met boer Piet en wilt hij zich op een andere manier openbaren aan boer Piet.
Omega schreef:Elly zegt dus niet alleen dat je niet in God hoeft te geloven om zalig te worden, maar spreekt ook niet over het werk van Christus.

Ik weet niet hoe het met jouw begrijpend lezen is gesteld, maar ik kan me niet herineren dat Elly heeft gezegt dat boer Piet God niet nodig heeft om zalig/behouden te worden. Dat is wat jij er van maakt. Hier volgt nog een keer wat Elly werkelijk zei:

Elly Zuiderveld schreef:
Catherine vraagt zich af of boer Piet God dan helemaal niet nodig heeft? "Nee," antwoordt Elly. "Dat dénk ik hoor. Maar ik ben God niet. Ik denk ook dat God anders naar Piet kijkt, dan de meeste mensen zouden doen die iemand willen bekeren. Omdat Hij ook zegt: ‘Wie de liefde heeft, die heeft God. Wie de liefde niet heeft, die heeft God niet. En Piet heeft de liefde gewoon! Dat zie je. Dat doet hij in alles. Dus al weet je dan niet dat het God is, Hij is het wel."

Elly zei zelfs: "Ik ben God niet". Dat wil zeggen dat alleen God weet wie zalig zal worden, nergens in dit bericht vind ik terug dat Elly het over boer Piet z'n zaligheid heeft. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat dit een valse en onellysche leer is. :wink:
Afbeelding

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 11 aug 2003 16:13

Ik denk dat je Elly verkeerd interpreteert Omega. Ze bedoelt iets anders dan hoe jij het uitlegt. Jij legt haar opmerking zuiver dogmatisch uit. Volgens mij bedoelde Elly de opmerking anders. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat Elly bedoelt... buurman Piet heeft Jezus nooit echt persoonlijk ontmoet... daarom gelooft hij niet in Hem, omdat Hij hem gewoon nog nooit gezien heeft. Maar als buurman Piet Hem tegen zou komen... zou hij direct zien dat Jezus Christus de liefde behelst waaruit hij al leeft. Hij zou direct voor Hem kiezen.

Maar ik weet het ook niet precies hoor... Alleen dit kan ik me voorstellen dat Elly bedoelt.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 11 aug 2003 16:20

Thedudehimself schreef:Ik denk dat je Elly verkeerd interpreteert Omega. Ze bedoelt iets anders dan hoe jij het uitlegt. Jij legt haar opmerking zuiver dogmatisch uit. Volgens mij bedoelde Elly de opmerking anders. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat Elly bedoelt... buurman Piet heeft Jezus nooit echt persoonlijk ontmoet... daarom gelooft hij niet in Hem, omdat Hij hem gewoon nog nooit gezien heeft. Maar als buurman Piet Hem tegen zou komen... zou hij direct zien dat Jezus Christus de liefde behelst waaruit hij al leeft. Hij zou direct voor Hem kiezen.

Maar ik weet het ook niet precies hoor... Alleen dit kan ik me voorstellen dat Elly bedoelt.
Kan iemand Elly niet gewoon ff bellen?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 11 aug 2003 22:44

Omega schreef:
Het was geen citaat, maar een samenvatting.

Omega schreef eerder over dit item:
B.v. dat je niet in Christus hoeft te geloven om zalig te worden (Elly Zuiderveld)

en

Uitspraak van haar tijdens een uitzending van de EO in het programma van Katherine Keyl.

Geen citaat maar een uitspraak???

Omega schreef:
Elly denkt dat boer Piet God niet nodig heeft (en Jezus waarschijnlijk al helemaal niet, want daar wordt niet over gesproken).

Oh, dus dat vul je zelf maar even in. Trouwens Elly verkondigt hier enkel de mening van boer Piet.

En mega schreef:
Elly zegt dus niet alleen dat je niet in God hoeft te geloven om zalig te worden, maar spreekt ook niet over het werk van Christus.

Even voor de duidelijkheid van de meelezers. Het tekstgedeelte uit het progamma werd ingeleidt door de volgende uitspraak, geen samenvatting, van Elly over boer Piet.

Boer Piet
"Om de schat te kunnen vinden, moet je er wel naar op zoek zijn," vindt Elly. Wie er volgens haar niet naar op zoek is, is boer Piet, de buurman van Elly en Rikkert. "Die is tevreden met zijn leven zoals het gaat," zegt de zangeres.

Dat het hier over zalig worden zou gaan, lijkt mij eigen invulling. Opnieuw gaat het om wat boer Piet vindt. Waarbij je moet bemerken dat zij er geen oordeel over uitspreekt.

Omega schreef:
Als Hemelburger de visie van Elly Zuiderveld deelt

De door jou ingekleurde visie van Elly?

Na mijn eerste tekst-citaat praten Elly en Catherine nog verder over boer Piet:

Catherine wil weten waarom Elly God wel nodig heeft en boer Piet niet. Daar is Elly heel duidelijk over: "Ik had een gat in mijn hart, een leegte van binnen. Maar je moet eraan toe zijn. Je moet echt óf helemaal hulpeloos zijn ,óf echt zo’n verlangen hebben naar ‘ik wil meer van God weten. Ik wil hem écht leren kennen.’"

Jaloers
"Misschien ben ik net als boer Piet wel tevreden met mijn leven, dat zou ook kunnen," oppert Catherine.
"Misschien word je langzamerhand wel jaloers gedurende dit programma," bedenkt Elly. "Dan komt ook die liefde in je. Dan weet je waarom je mens bent. Waarom zou je hier anders zijn? Om een beetje door het leven heen te banjeren en dood te gaan? Is dat het dan? Ik geloof het niet!"

"Ja, dat is wel een mooi antwoord op de vraag ‘waarom?’" vindt Catherine. Maar, ze blijft het eng vinden om het geheim van de schat écht te gaan ontdekken. "Heel eng. Omdat gelovige mensen altijd iets onwerkelijks hebben. En dan zou ik daarbij moeten gaan horen?! Ik moet er niet aan denken!"

Ik ben het met Elly eens dat je iemand het geloof in God niet kunt opdringen als deze er niet open voor staat. Even ter verduidelijking ik ben van mening dat je er pas voor open staat als de Heilige Geest je hart toebereid heeft. Elly geeft ook duidelijk aan dat het grootste getuigenis dat je kunt geven niet is wat je zegt, maar wie je (geworden) bent in Christus. Eigenlijk laat ze merken door te zeggen dat ze hoopt dat Catherine (die zich vergelijkt met boer Piet) jaloers zal worden, dat boer Piet dat ook zal worden. Elly vind blijkbaar dat boer Piet God wel nodig heeft, maar dat ze Hem niet wil opdringen aan boer Piet, maar wel wil laten zien, hoe geweldig het is om Hem te kennen.

Omega schreef:
dan kan ik niet anders dan concluderen dat dit een valse en onchristelijke leer is.

Ik vind dit een zware beschuldiging op grond van een door jouw ingekleurde uitspraak. En dat terwijl Elly Zuiderveld in haar werk dat beeld niet bevestigt. Misschien vind jij het vervelend dat zij anders dan jij haar geloof in Christus uitdraagt en beleeft, maar is het dan ook nodig om zulke lage uitspraken over haar te doen. Wat mijzelf als grootste herrinnering aan deze uitzending is achtergebleven is dat je aan haar kon zien dat ze Christus echt liefhad, ik hoop dat anderen dat ook van mij en jou kunnen zeggen.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 11 aug 2003 22:49

Everlastingman schreef:
Ik kan dus niet anders dan concluderen dat dit een valse en onellysche leer is.

Yep! :D

Thedudehimself schreef:
Ik denk dat je Elly verkeerd interpreteert Omega. Ze bedoelt iets anders dan hoe jij het uitlegt. Jij legt haar opmerking zuiver dogmatisch uit. Volgens mij bedoelde Elly de opmerking anders. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat Elly bedoelt... buurman Piet heeft Jezus nooit echt persoonlijk ontmoet... daarom gelooft hij niet in Hem, omdat Hij hem gewoon nog nooit gezien heeft. Maar als buurman Piet Hem tegen zou komen... zou hij direct zien dat Jezus Christus de liefde behelst waaruit hij al leeft. Hij zou direct voor Hem kiezen.

Ik vind het al stukken beter dat de lage opmerkingen van Omega.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 11 aug 2003 23:06

Je kunt niet iemand jouw geloof opleggen. Wat je wel kunt doen is er op een goede manier over praten en een andersgelovige gewoon in zijn waarde laten. Wellicht heeft God wel een ander plan met boer Piet en wilt hij zich op een andere manier openbaren aan boer Piet.

Vanzelfsprekend kun je niet iemand je geloof opleggen, afgezien van het feit dat ik dat niet eens zou willen. Het gaat mij ook niet om boer Piet of welke plannen God met hem, Saddam Hoesein of George Bush heeft. Waar het om gaat is de uitspraak van Elly Zuiderveld.

Ik weet niet hoe het met jouw begrijpend lezen is gesteld, maar ik kan me niet herineren dat Elly heeft gezegt dat boer Piet God niet nodig heeft om zalig/behouden te worden. Dat is wat jij er van maakt. Hier volgt nog een keer wat Elly werkelijk zei:

Met mijn begrijpend lezen is het uitstekend gesteld :) Nog maar even een citaat dan zoals het letterlijk gezegd is.
Catherine vraagt zich af of boer Piet God dan helemaal niet nodig heeft? "Nee," antwoordt Elly. "Dat dénk ik hoor. Maar ik ben God niet.
Elly DENKT dat Piet God niet nodig heeft. Zo staat het er. Maar Elly weet beter, want Elly kent de Bijbel naar ik aanneem. Iedereen krijgt van mij alle vrijheid om al dan niet te geloven of je God/Jezus nodig hebt om zalig te worden. Dat is ieders eigen zaak. Maar wie dit ontkent, kan en mag zich geen christen noemen. Het gaat hier om de kern van het christelijk geloof. Ik daag dan ook iedereen uit om vanuit de bijbel aan te tonen dat je God/Jezus juist niet nodig hebt.

Oh, dus dat vul je zelf maar even in. Trouwens Elly verkondigt hier enkel de mening van boer Piet.

Dan ga jij het programma nog maar eens bekijken.

Elly vind blijkbaar dat boer Piet God wel nodig heeft, maar dat ze Hem niet wil opdringen aan boer Piet, maar wel wil laten zien, hoe geweldig het is om Hem te kennen.

Vergelijk jij je interpretatie van "hoe-Elly-het-mogelijk-bedoeld-zou-hebben" nog maar eens met wat ze werkelijk gezegd heeft:
Catherine vraagt zich af of boer Piet God dan helemaal niet nodig heeft? "Nee," antwoordt Elly. "Dat dénk ik hoor. Maar ik ben God niet.

Misschien vind jij het vervelend dat zij anders dan jij haar geloof in Christus uitdraagt en beleeft, maar is het dan ook nodig om zulke lage uitspraken over haar te doen. Wat mijzelf als grootste herrinnering aan deze uitzending is achtergebleven is dat je aan haar kon zien dat ze Christus echt liefhad, ik hoop dat anderen dat ook van mij en jou kunnen zeggen.

Ik sluit helemaal niet uit dat ze God liefheeft en vanuit haar liefde voor boer Piet sympathieke uitspraken over hem doet. Waar het om gaat is dat deze uitspraak niet deugt en onbijbels is. Je moet er niet van alles bij gaan halen wat ze wel gezegd heeft. Daar zitten vast goede dingen tussen. Ik heb veel onchristelijke vrienden die veel liefde uitstralen naar anderen en goede dingen doen, maar zonder God zijn ze voor eeuwig verloren, hoeveel liefde ze ook hebben en welke goede werken ze ook allemaal doen. Mocht je daar anders over denken, dan mag je mijn uitdaging aannemen.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 11 aug 2003 23:22

Beste Omega,

Ik ga hier maar niet verder op door, ga jij maar lekker zusters in Christus veroordelen, dat is tenminste een geweldig getuigenis :cry: . Want ik walg van de volgende uitspraak in een discussie over Elly Zuiderveld.

Ik heb veel onchristelijke vrienden die veel liefde uitstralen naar anderen en goede dingen doen, maar zonder God zijn ze voor eeuwig verloren, hoeveel liefde ze ook hebben en welke goede werken ze ook allemaal doen.

Bah.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 12 aug 2003 06:20

Ik ga hier maar niet verder op door, ga jij maar lekker zusters in Christus veroordelen, dat is tenminste een geweldig getuigenis . Want ik walg van de volgende uitspraak in een discussie over Elly Zuiderveld.

Quote:
Ik heb veel onchristelijke vrienden die veel liefde uitstralen naar anderen en goede dingen doen, maar zonder God zijn ze voor eeuwig verloren, hoeveel liefde ze ook hebben en welke goede werken ze ook allemaal doen.

Bah.

Jij mag van mij best walgen. Dat lucht tenminste lekker op. Maar waarom neem je mijn uitdaging niet aan? Denk jij dat je de hemel kunt verdienen en dat je God daarbij niet nodig hebt? Prima. Jouw goed recht. Maar toon dat nu maar eens aan op grond van de bijbel. Kreten slaken kan ik ook. Nu de feiten. Ik wacht af.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 12 aug 2003 10:18

Hey Omega :mrgreen:
Als ik het goed begrijp ben ik dus eeuwig verloren omdat ik niet jullie religie heb. Dat is fijn om te horen.
Mijn leven zal zich nog zo'n zestig tot tachtig jaar voortslepen. Dus dood gaan doe ik nog wel even niet. In die tijd kan ik nog best wel van het leven genieten. En daarna ben ik dus verloren. Niet alleen volgens het christendom, maar ook volgens de islam en het jodendom.
Nu ben ik van overtuiging dat mijn ziel terugkeert in een nieuw leven, maar stel nou dat ik het verkeerd heb. Dan heb ik toch mijn hele leven over God gehoord en Zijn oneindige goedheid. Dan kom ik bij de hemel en dan wordt ik eruit gekickt. Dat is dan Gods oneindige goedheid.
Als ik aan de christelijke God denk, denk ik aan een wezen dat vergeeft en aanvaard zoals wij mensen nooit konden vergeven. En daar horen dan ook mensen bij die niet in Hem geloofden. Ik geloof dat Jezus hier een aantal dingen over heeft uitgelegd, maar ik heb nu even geen bijbel bij de hand, dus dat zal een ander even moeten opzoeken.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 12 aug 2003 10:42

Storyteller schreef:Ik geloof dat Jezus hier een aantal dingen over heeft uitgelegd, maar ik heb nu even geen bijbel bij de hand, dus dat zal een ander even moeten opzoeken.
Klopt ja... ik trek daar alleen andere conclusies uit als jij:

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Overigens zal religie je inderdaad niet redden... alleen geloof. Er zullen er velen zijn die denken dat hun religie hun zal redden, maar als je Jezus niet kent is er geen hoop:

Luc 13:24-27 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt. Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

Misschien doel je met je uitspraak op dit gedeelte:

Mat 19:25-26 Zijn discipelen nu, dit horende, werden zeer verslagen, zeggende: Wie kan dan zalig worden? En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Volgens mij betekend deze tekst eerder dat je vergeving niet kan verdienen maar alleen van God kan krijgen.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”