Lief!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Recitativo

Lief!!

Berichtdoor Recitativo » 10 aug 2003 19:43

Een column uit Psychologie Magazine. Volgens mij heeft de columnist een aantal zaken heel scherp gezien. Wie herkent er iets en wat dan precies?!

LIEF – Francois de Waal

Lief zijn is erg, kritiek is vertrouwd. Francois de Waal vond het jarenlang de gewoonste zaak van de wereld.

Ik ben bang voor complimenten, intimiteit, warmte, bewondering, mensen die me aanraken, bang voor alle uitingen van anderen die lief voor me (willen) zijn. Vooral als het gemeend is. Want hoe moet ik daar nu toch op reageren? Dus stamel ik, bloos ik, schutter ik, krimp ik ineen, draai met mijn lichaam en probeer het te bagatelliseren of niet te geloven: ‘Ach nee joh, je overdrijft.’ Zelfs bij goede vrienden heb ik dat. Als iemand lief voor me is, doet dat bijna pijn.

Niet alleen negatieve, ook positieve emoties zijn een probleem. Mijn afwezige vader, die ouder die het meest emotioneel was, uitte zijn affectie door mijn broers en mij hard te knijpen. Lief zijn was raar, eng, niet vertrouwd. Bij een filmster die ‘I love you’ zwijmelde, kreeg ik onmiddellijk last van plaatsvervangende schaamte. Er werd niet over gepraat, maar als kind begreep ik dat lieve gevoelens en het tonen van daarbij horend gedrag, overdreven was, hysterisch en aanstellerig. Gelukkig maar dat wij thuis beheerst en keurig netjes waren.

Als filmcriticus van de Volkskrant schreef ik, na maandenlang alle films in de grond te hebben gestampt, voor het eerst een positieve recensie en meteen werd me door de eindredacteur ernstig gevraagd: ‘Zeg, moeten wij écht naar die film toe?’ De implicatie was duidelijk: wij zijn kritisch en hip en zeggen alleen wat er verkeerd is aan een film. Dat gold ook voor mij als medewerker: ik kreeg alleen wat te horen als ik iets fout deed. Ik accepteerde het als de normaalste zaak van de wereld.

We leven in een wereld waarin mensen tegen elkaar schreeuwen dat ze beroerd auto rijden, te weinig verdienen, dat anderen niet deugen, dat het allemaal verkeerd is en beter moet. Dat zeg ik ook tegen iedereen, maar vooral tegen mezelf: ‘Zie je wel, ze willen je niet! Stomme kluns dat je er bent!’

Ik zat eens bij een psychiater die zei: ‘Francois, zeg eens hardop: ik ben een aardige vent!’ Ik keek hem aan, hapte naar adem, wilde het gaan zeggen, maar kon het niet! Als hij me gevraagd had te zeggen: ‘Ik ben een vreselijke man’, dan had ik dat direct gedaan. Kritiek hebben op mezelf, kan ik als de beste, dat doe ik de hele dag, doe ik al heel mijn leven, is me thuis jaren lang voorgedaan. Maar lief te zijn tegen anderen of mezelf, is een vreemde taal spreken. Ik zeg dat ik van zachtaardige mensen en van een lieve partner houd, maar ik kijk erop neer. Ik kijk op tegen dominante mensen die kritiek op me hebben. Dat is vertrouwd, hoe pijnlijk de kritiek ook kan zijn.

Lieve lezer, de wereld staat op zijn kop! Kritiek is vertrouwd, en lief zijn doet pijn. Ik kan dan wel vreselijk stoer blijven doen, maar laat ik ook eens lief zijn, hoe onvertrouwd, ongeloofwaardig en eng dat ook is. Want eigenlijk snak ik stiekem naar een aai over mijn bol. Vooral van mijzelf.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 aug 2003 10:16

Ik had m al eens gelezen, vindt het een hele rake column.

Ik ben bang voor complimenten, intimiteit, warmte, bewondering, mensen die me aanraken, bang voor alle uitingen van anderen die lief voor me
moet je nagaan hoe rampzalig het is als je op iemand verliefd wordt die zo is... :?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 11 aug 2003 16:18

Ja, ik las deze laatst ook in de Psychologie.
Het zit m.i. gewoon in onze cultuur dat wij weinig complimenteus zijn, richting onszelf maar ook richting anderen.
Als ik met buitenlanders praat, zeggen zij veel eerder over zichzelf 'ik ben lief', en 'jij bent ook lief' dan wij Nederlanders.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 12 aug 2003 08:01

Valt me overigens wel op dat mensen vaak niet met complimenten weten om te gaan (ik deel ze regelmatig uit). Ze zwaken het altijd af ipv gewoon simpelweg te bedanken. Toen ik pas een vrouw tegen kwam die ik zo'n dikke 10 jr. niet had gezien en ze zei; 'je bent echt een mooie jongen geworden' heb ik er maar niets van afgedaan :wink:
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 aug 2003 17:34

surfer schreef:Ik had m al eens gelezen, vindt het een hele rake column.

Ik ben bang voor complimenten, intimiteit, warmte, bewondering, mensen die me aanraken, bang voor alle uitingen van anderen die lief voor me
moet je nagaan hoe rampzalig het is als je op iemand verliefd wordt die zo is... :?

surfer ik vraag je eerst om na te denken, wat je zegt!!!!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 12 aug 2003 17:55

paprikameisje2 schreef:
surfer schreef:Ik had m al eens gelezen, vindt het een hele rake column.

surfer ik vraag je eerst om na te denken, wat je zegt!!!!
Volgens mij bedoelt Surfer het enigszins cynisch; wij zijn te ver doorgeslagen met onze valse bescheidenheid.

Calvin schreef:Toen ik pas een vrouw tegen kwam die ik zo'n dikke 10 jr. niet had gezien en ze zei; 'je bent echt een mooie jongen geworden' heb ik er maar niets van afgedaan.
:lol:

Het is inderdaad zo dat mensen vaak totaal niet weten hoe ze met complimentjes om moeten gaan. Ik was laatst op een interactieve lezing (zo zal het officieel niet heten, maar ik weet even niet hoe ik het moet noemen) over de invloed van je peutertijd op je karakterontwikkeling. Er werd daar dus ook gevraagd: schrijf eens vijf goede eigenschappen van je op. Mensen om je heen (ikzelf trouwens ook hoor :)) beginnen te blozen en je ziet ze denken: nou nou, wat meer bescheidenheid kan ook geen kwaad. Terwijl je deze dingen juist paraat zou moeten hebben om te zien welk beroep het best bij je past e.d.
Je merkt vaak dat mensen die in hun kindertijd altijd gestimuleerd zijn in hun goede kanten, en die in hun puberteit regelmatig complimentjes gekregen hebben, stabiele volwassenen zijn. Natuurlijk kan zo'n opvoeding wel eens een arrogante persoonlijkheid voortbrengen. Maar een gezonde manier van trots op wie je bent, met een redelijke dosis zelfvertrouwen zorgt gewoon voor heel veel stabiliteit.
(Zei ze met een uitgestreken gezicht, ik loop zelf ook niet over van zelfvertrouwen. Maar dat ligt niet aan m'n opvoeding hoor. :wink: )

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 13 aug 2003 08:13

paprikameisje2 schreef:surfer ik vraag je eerst om na te denken, wat je zegt!!!!

De postings van Surfer volgend denkt hij altijd na voordat hij wat zegt.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 13 aug 2003 10:14

Ik snap de reactie van Paprikameisje ook niet helemaal. Wat is er mis met de betreffende reactie. Het is toch waar, dat het heel lastig is om te gaan, zeker op relationeel vlak met iemand die geen liefde kan uiten c.q. ontvangen. Ik zou bijna tegen paprika willen zeggen, denk zelf na voordat....

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 10:25

ik had de collum ook gelezen. maar ik herken het niet. Maar ik heb ook het boek gelezen; de vijf talen van de liefde, en daaruit bleek wel dat mijn taal, of tweede taal, is: lieve woordjes zeggen. Oftewel, complimentne uitdelen,g ewoon omdat ik het ook leuk vindt om ze te krijgen.

Relatie hebben met iemand die niettegen complimentjes kan is inderdaad erg moeilijk. Tegen mijn vriendin zei ik als ze vroeg wat ik van haar trui vond : hij is rood. En dat was genoeg. Want als ik zei: Het staat je geweldig en geeft je sprekende ogen, geloofde ze me niet of werd ze kwaad.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 aug 2003 18:09

Recitativo schreef:Ik snap de reactie van Paprikameisje ook niet helemaal. Wat is er mis met de betreffende reactie. Het is toch waar, dat het heel lastig is om te gaan, zeker op relationeel vlak met iemand die geen liefde kan uiten c.q. ontvangen. Ik zou bijna tegen paprika willen zeggen, denk zelf na voordat....

als je geen vertrouwen hebt in mensen, omdat die anderen je vertrouwen hebben geschaad, kun je denk ik zelf de rest wel in vullen.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 13 aug 2003 19:07

paprikameisje2 schreef:
Recitativo schreef:Ik snap de reactie van Paprikameisje ook niet helemaal. Wat is er mis met de betreffende reactie. Het is toch waar, dat het heel lastig is om te gaan, zeker op relationeel vlak met iemand die geen liefde kan uiten c.q. ontvangen. Ik zou bijna tegen paprika willen zeggen, denk zelf na voordat....

als je geen vertrouwen hebt in mensen, omdat die anderen je vertrouwen hebben geschaad, kun je denk ik zelf de rest wel in vullen.

Dat kan ik dus niet, omdat ik simpelweg niet weet waar je het over hebt. Blijf ik erbij, dat ik je reactie op die rake opmerking niet snap. Ik vind je warrig reageren in dit topic, sorry. Even voor de anderen, ligt het aan mij, even serieus?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 aug 2003 09:53

Ik had m al eens gelezen, vindt het een hele rake column.

Quote:

Hier ben ik weer. Wat ik bedoel is: het kan nogal een crime zijn als je op zo'n meisje verliefd bent. Kijk, je vindt haar lief (wil niet zeggen dat ze ook echt lief is, maar dat doet er totaal niet toe 8) ), en als je dat tegen haar zegt of laat merken, dan sluit ze zich af en gaat je ontlopen. Zulke dingen mag je niet zeggen, daar wordt ze vreselijk onzeker van. Bv. omdat anderen haar altijd een ander beeld van haarzelf voorgehouden hebben, dat is vertrouwd. Een mens kiest meestal voor datgene wat vertrouwd is; de kans is dus levensgroot dat ze 'verliefd' wordt op iemand die het beeld wat ze van zichzelf heeft in stand houdt.

En dat is natuurlijk ontzettend zonde!

Onze samenleving koppelt daarnaast lief ook vaak aan zwak, wat onzin is, want bv. een man die niet lief kan zijn voor een vrouw is geen echte man maar een probleemgeval.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 aug 2003 09:58

Ik zal zelf nooit iets zeggen wat ik niet meen, maar ik geef iemand graag een compliment als ik denk dat het terecht is. Ik heb mezelf dat aangeleerd, want ik ben het van huis uit niet gewend, en ik merk dat veel mensen er vreemd van opkijken, maar so what?? Uiteindelijk vinden ze het (stiekem) toch ontzettend leuk.. :), en soms kun je iemand er een flinke zet vooruit mee geven.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 aug 2003 10:50

nou begrijp ik wat je bedoelt surfer.

ik wil alleen er aan toevoegen, als dat wel zo is, heb dan heeel veel geduld.!!!!!!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 15 aug 2003 23:14

surfer schreef:Ik zal zelf nooit iets zeggen wat ik niet meen, maar ik geef iemand graag een compliment als ik denk dat het terecht is. Ik heb mezelf dat aangeleerd, want ik ben het van huis uit niet gewend, en ik merk dat veel mensen er vreemd van opkijken, maar so what?? Uiteindelijk vinden ze het (stiekem) toch ontzettend leuk.. :), en soms kun je iemand er een flinke zet vooruit mee geven.

Ja, is zeker waar! Iets positiefs zeggen kan enorm helpen! Al is het voor de meeste mensen vrij moeilijk om mee om te gaan. Je kunt je maanden later nog optrekken aan een positieve opmerking (misschien ook wel doordat complimenten geven tegenwoordig vrij zeldzaam is)
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Terug naar “Archief”