Maarten schreef:Beste hijwel en anderen,
Mijn reacties zijn wellicht onvolledig in dit topic als het gaat om de vraag naar bekering. Ik wilde slechts reageren op een in mijn ogen te eenzijdige voorstelling van zaken. Wat ik steeds mis, wat in ieder geval niet benoemd wordt, is dat bekering iets is wat uiteindelijk en alleen en helemaal van God komt. Dat sluit niet in dat de mens lijdelijk moet zitten wachten, maar het geeft God wel alle eer! En dat vind ik erg belangrijk.
Om jouw voorbeeld te gebruiken, dat kind is overtuigd van de waarheid en de liefelijke roepen van de familie, dat werk van overtuiging is ook werk van de Geest, dat benoemen kom ik niet tegen, we moeten zelf maar kiezen. En er ligt tussen kiezen en overtuigd worden toch een bepaalde spanning.
Kiezen suggereert dat er twee gelijke keuzen zijn en dat we dat ook beseffen, maar vanuit overtuiging tot geloof komen, is de enige weg die overblijft. Begrijp je? Dan is het geen kwestie van kiezen, maar van moeten en gaan. Dan kan je niet anders. Wat ik dan ook mis is het besef dat we in Adam allemaaal tegen God gekozen hebben, we hebben ons door de duivel laten verleiden en zolang we niet door God tot God bekeerd zijn blijven we onder de heerschappij van de duivel en zien we de heerlijkheid van het christenleven niet eens.
Nu zal je dit wellicht weer lezen als een poging om me te verstoppen achter onmacht ofzo, maar dat is niet de intentie van dit verhaal. de intentie van dit verhaal is om God de eerste en de enige te laten zijn.
Gr. Maarten
Oke ik ben het er mee eens dat het een beetje eenzijdig belicht is. Maar ik wil graag de nadruk leggen op de opdracht die je krijgt vanuit de Bijbel. En je eigen verantwoordelijkeheid. Dat neemt niet weg dat de Geest wel eerst in je moet werken. Voordat je een kleine stap kan doen naar Jezus toe. Maar door de nadruk juist te leggen op de zonde, wordt het makkelijk een lang wachten tot God wat in je leven begint.
Ik ben het er mee eens dat je de kracht van de Bekering niet uit je zelf moet halen. Maar uit de Geest. Daarom heb ik het ook over je in vertrouwen overgeven aan God om de stap te zetten naar Hem toe.
Dus voor de duidelijkheid, bekering is alleen het werk van God. Maar God wil wel dat we ons zelf bekeren. Bekeert U!!
Als je die opdracht achter je laat met een: "ik kan het niet" zonder dat je het ooit gebrobeert hebt. Dan volg je Gods opdracht niet op.
Daarom is het juist nodig dat wij de eerste stap zetten door je voledig over te geven in vertrouwen aan Hem. Tuurlijk moet dit vertouwen ook gewerkt worden door de Heilige Geest. Maar dit neemt niet weg dat er wel een opdracht is om je in vertrouwen over te geven.
Probeer je maar in vertrouwen over te geven aan Hem. En bid of de Heilige Geest je wil helpen in dit vertrouwen.
Jij zegt het volgende: Dan is het geen kwestie van kiezen, maar van moeten en gaan. Maar volgens mij belicht jij het ook niet helemaal goed.
Je zegt dat het geen kwestie van kiezen is. Terwijl er over in de bijbel de opdracht wordt gegeven om te kiezen. Geloof en je zult zalig worden. Nader tot mij dan zal ik tot u naderen. enz. Het is niet goed om aan deze opdracht voorbij te gaan. Maar volgens mij is het juist goed om met deze opdracht aan het werk te gaan. Dus zet die stap!
God vraagt wat van ons wat wij niet kunnen. Maar hij vraagt ook iets wat wij wel moeten doen. Daarbij hebben wij de hulp van de Heilige Geest nodig. Dus je in vertrouwen overgeven aan God om te werken in jou leven.
Ik benadrukte in mijn eerste paar postings wel een beetje te veel de "opdracht" die God geeft. En je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vond het nodig omdat vaak aan de eigenverantwoordelijkheid en de "opdracht" voorbij wordt gegaan!
Ik ben het er mee eens dat de bekering uiteindelijk alleen van God komt!