Omega schreef:@tlantis stelt de vraag hoe je hier iets aan kunt doen. Welnu, bijbelstudie alleen (met bijbelverklaring er naast) of onder leiding van b.v. een predikant of oudste lijkt me een prima begin.
Lijk me logisch... maar ik doelde meer op:"hoe krijgen we zelf en onze medechristenen meer bijbelkennis". Natuurlijk door bijbelstudie, alleen we weten allemaal dat het vaak moeilijk is om die goede gewoonte vast te houden of aan andere duidelijk te maken dat het een goede gewoonte is. Ik zal zelf wel een paar puntjes oppsommen die mij geholpen hebben:
1. Spreek met vrienden over de bijbel. En dan niet alleen op de jeugdvereniging ofzo, maar ook gewoon als je bij elkaar op de koffie gaat of relaxt op een terrasje van de zon geniet. Daardoor haal je het geloofsleven een beetje uit z'n hokje en in het dagelijks leven... Kan je geestelijk honger naar bijbelkennis echt opwekken.
2. Bedenk voor jezelf een weekthema. Probeer in die week veel te lezen over zo een thema en die kennis constant te weerspiegelen op je dagelijkse realiteit. Evalueer zo iets aan het eind van de week (evt. ook met vrienden of bijv. op een webforum).
3. Bezoek christelijke websites en fora... andere mensen kunnen je inspireren (beetje overbodige tip want als je dit leest doe je dat al).
4. Gebruik zoek registers en bijv. het internet om uit te vinden waar je wat in de bijbel kan vinden. Probeer zo zaken die je in je dagelijkse leven tegenkomt terug te vinden in de bijbel.
Voor andere mensen zal structuur in de vorm van een dagboek wel beter werken denk ik, maar voor mij helpt het echt om de bijbel dichter bij het dagelijkse leven te brengen.
Andere aanzetten om zich in de bijbel te verdiepen is moeilijker. Dat verschilt ook een beetje per persoon. Wat ik vaak probeer is te laten zien dat de bijbel super relevant is. Vraag eens aan mensen of ze zich kunnen identificeren met mensen uit de bijbel of een bepaald gedeelte. Verder is het goed te laten zien hoe divers de bijbel is. Van wetten en profetieen tot prachtige ideologie en meeslepende verhalen. Verhalen van bijv. Esther, Daniel of David zijn hele mooie voorbeelden van moderne, relevante verhalen vol van wijsheden. Je kan daar echt mee aantonen dat de bijbel helemaal van deze tijd is...
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.