Bijbelkennis vergroten!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 12:38

Storyteller schreef:Ik vind dat je je eigen verantwoording moet nemen voor de dingen die je doet en niet blind dingen moet overnemen die je door anderen zijn aangeleerd. Als je dat doet, ben je heel erg kwestbaar voor manipulatie.
Mee eens... van mensen, kerken enz... moet je niets blind overnemen... maar van God toch wel?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 aug 2003 18:13

geloven is het je eigen maken van dingen die in de bijbel staan. En dus is je eigne mening, je eigen ervaring haast doorslaggevend. Want als ik tot de overtuiging kom dat iets niet waar is in de bijbel, dan geloof ik het niet.

Dit lijkt me toch een wat verkeerd uitgangspunt, waarmee het gezag van de Bijbel wordt aangevallen ten gunste van iemands eigen overtuiging. Christenen geloven dat het Woord van God (de bijbel) onfeilbaar is. Dus onze eigen mening doet totaal niet ter zake.

Anders ligt dat indien het gaat om kwesties die de bijbel in het midden laat of zich daar niet duidelijk over uit spreekt. Deze middelmatige zaken, die overigens in de kerkgeschiedenis regelmatig tot scheuringen hebben geleid, zijn echter pas herkenbaar inden er sprake is van bijbelkennis (ik redeneer nu even wat 'technisch'). Hoe weet je namelijk wat God belangrijk vindt als je de bijbel niet kent? En dan kun je rare dingen gaan beweren. B.v. dat je niet in Christus hoeft te geloven om zalig te worden (Elly Zuiderveld) en dat je met goede werken de hemel kunt verdienen (RK). Zo maar enkele voorbeelden. Bijbelkennis is dus van levensbelang om een Godzalig leven te kunnen lijden.

@tlantis stelt de vraag hoe je hier iets aan kunt doen. Welnu, bijbelstudie alleen (met bijbelverklaring er naast) of onder leiding van b.v. een predikant of oudste lijkt me een prima begin.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 18:53

omega zei
Quote:
geloven is het je eigen maken van dingen die in de bijbel staan. En dus is je eigne mening, je eigen ervaring haast doorslaggevend. Want als ik tot de overtuiging kom dat iets niet waar is in de bijbel, dan geloof ik het niet.

Dit lijkt me toch een wat verkeerd uitgangspunt, waarmee het gezag van de Bijbel wordt aangevallen ten gunste van iemands eigen overtuiging. Christenen geloven dat het Woord van God (de bijbel) onfeilbaar is. Dus onze eigen mening doet totaal niet ter zake.
nee hoor en tegelijk ook: ja hoor. want het is nogal logisch dat iets wat in de bijbel staat niet waar is voor iemand die het niet gelooft immers?

Doorm ijn ervaring en gevoel weet ik dat wat in de bijbel staat waar is.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 04 aug 2003 18:57

joris schreef:omega zei
Quote:
Door mijn ervaring en gevoel weet ik dat wat in de bijbel staat waar is.

En waar staat de heilige Geest in dit verhaal? Ervaring en gevoel hebben eigenlijk niets met Gods woord te maken.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 19:02

Maartje schreef:
joris schreef:omega zei
Quote:
Door mijn ervaring en gevoel weet ik dat wat in de bijbel staat waar is.

En waar staat de heilige Geest in dit verhaal? Ervaring en gevoel hebben eigenlijk niets met Gods woord te maken.

oke, voor mij is mijn gevoel, mijn geweten hetzelfde als de stem van de heilige Geest, maar ik was bang dat dat wat te evangelisch zou zijn hier.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 22:16

Omega schreef:@tlantis stelt de vraag hoe je hier iets aan kunt doen. Welnu, bijbelstudie alleen (met bijbelverklaring er naast) of onder leiding van b.v. een predikant of oudste lijkt me een prima begin.

Lijk me logisch... maar ik doelde meer op:"hoe krijgen we zelf en onze medechristenen meer bijbelkennis". Natuurlijk door bijbelstudie, alleen we weten allemaal dat het vaak moeilijk is om die goede gewoonte vast te houden of aan andere duidelijk te maken dat het een goede gewoonte is. Ik zal zelf wel een paar puntjes oppsommen die mij geholpen hebben:

1. Spreek met vrienden over de bijbel. En dan niet alleen op de jeugdvereniging ofzo, maar ook gewoon als je bij elkaar op de koffie gaat of relaxt op een terrasje van de zon geniet. Daardoor haal je het geloofsleven een beetje uit z'n hokje en in het dagelijks leven... Kan je geestelijk honger naar bijbelkennis echt opwekken.
2. Bedenk voor jezelf een weekthema. Probeer in die week veel te lezen over zo een thema en die kennis constant te weerspiegelen op je dagelijkse realiteit. Evalueer zo iets aan het eind van de week (evt. ook met vrienden of bijv. op een webforum).
3. Bezoek christelijke websites en fora... andere mensen kunnen je inspireren (beetje overbodige tip want als je dit leest doe je dat al).
4. Gebruik zoek registers en bijv. het internet om uit te vinden waar je wat in de bijbel kan vinden. Probeer zo zaken die je in je dagelijkse leven tegenkomt terug te vinden in de bijbel.

Voor andere mensen zal structuur in de vorm van een dagboek wel beter werken denk ik, maar voor mij helpt het echt om de bijbel dichter bij het dagelijkse leven te brengen.

Andere aanzetten om zich in de bijbel te verdiepen is moeilijker. Dat verschilt ook een beetje per persoon. Wat ik vaak probeer is te laten zien dat de bijbel super relevant is. Vraag eens aan mensen of ze zich kunnen identificeren met mensen uit de bijbel of een bepaald gedeelte. Verder is het goed te laten zien hoe divers de bijbel is. Van wetten en profetieen tot prachtige ideologie en meeslepende verhalen. Verhalen van bijv. Esther, Daniel of David zijn hele mooie voorbeelden van moderne, relevante verhalen vol van wijsheden. Je kan daar echt mee aantonen dat de bijbel helemaal van deze tijd is...

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 aug 2003 19:09

Helemaal eens met je adviezen @tlantis. Kleine aanvulling op het bezoeken van christelijke fora: Zelf probeer ik alvorens bij relevante topics een reactie te posten, eerst eens te kijken wat de bijbel er over zegt. Daarmee dwing je jezelf al tot enige bijbelstudie. Bovendien kom je dan soms tot verrassende en wonderlijke ontdekkingen in het o zo rijke woord van God.

Een voorbeeld: Op zoek naar geheel iets anders bleef mijn oog hangen op een tekst uit 1 Petr. 1:2 over de uitverkorenen. De uitverkiezing is zoals je weet nogal een hangijzer in de reformatorische gezindte. Degenen die niet uitverkoren zijn, zo zegt de bijbel, kunnen immers niet zalig worden. Dat is ook vaak de reden dat er in onze kerken een nogal afwachtende houding is. "Wie uitverkoren is, wordt toch wel zalig en anders kun je er toch niets aan doen." De uitverkiezing wordt dan vaak uitgelegd als: een soort selectie van voor de grondlegging der wereld. En kijk dan eens naar 1. Petr. 1:2 waar staat: "Den uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader, in de heiligmaking des Geestes , tot gehoorzaamheid en besprenging des bloeds van Jezus Christus; genade en vrede zij u vermenigvuldigd."

Dus geen selectie, maar voorkennis. Logisch, want God is almachtig dus Hij weet wie uiteindelijk zalig zullen worden. Wat een enorme troost is dat: wel een uitverkiezing, maar geheel anders dan vaak in beperkende zin wordt uitgelegd. En dan geldt opeens weer Joh. 3:15-17 in al zijn volheid.

Het is maar een eenvoudig voorbeeld, maar het maakt wel duidelijk waarom bijbelkennis en -studie zo noodzakelijk zijn.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 05 aug 2003 19:29

Omega schreef:
Dus geen selectie, maar voorkennis. Logisch, want God is almachtig dus Hij weet wie uiteindelijk zalig zullen worden. Wat een enorme troost is dat: wel een uitverkiezing, maar geheel anders dan vaak in beperkende zin wordt uitgelegd. En dan geldt opeens weer Joh. 3:15-17 in al zijn volheid.

.

Echt een eye opener. Brengt dit evangelisch en reformatorisch aan één (avondmaals)tafel?
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 05 aug 2003 21:57

Dat zou erg mooi zijn Maartje... maar in ieder geval een rijke ontdekking Omega. Mooi voorbeeld waarom bijbelstudie belangrijk is.

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2003 22:51

ben ik de enige die een cynische toon proeft?

wat maakt het uit of het een selectie is of voorkennis? God heeft ons eerst liefgehad en daardoor kunnen wij Hem liefhebben.

En als God ons allen liefheeft, laten wij dan ook elkaar liefhebben.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 aug 2003 06:56

Echt een eye opener. Brengt dit evangelisch en reformatorisch aan één (avondmaals)tafel?

Volgens mij is daar meer voor nodig dan een gezamenlijke visie op de uitverkiezing. Bovendien vrees ik dat veel predikanten zo ingeworteld zijn in historisch gevormde dogma's, dat daardoor het zicht op de enorme rijkdom van Gods Woord veelal verloren is gegaan. Overigens wil ik hiermee niet beweren dat klare zicht wel te hebben.

Voorbeeld: Ik ben geboren en getogen in een reformatorische kerk (hoop daar overigens ook de rest van mijn leven te blijven kerken), maar al die tijd (duizenden preken) heb ik slechts eenmaal een preek gehoord over Filippenzen 4:4: "Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u." Zo staat de bijbel vol met diamanten die ons al dan niet bewust onthouden worden, tenzij we daar zelf middels bijbelstudie mee in aanraking komen.

De enorme winst van de bekende jongerenavonden, om daar maar weer eens op terug te komen, is dat we met deze zaken wel geconfronteerd worden.

Fijn trouwens dat je in je onderschrift verwijst naar 1. Petr. 2:9. Petrus spreekt daar de (huidige) gelovigen aan als een uitverkoren geslacht. M.a.w.: Iedereen die oprecht gelooft behoort daartoe. En daarmee bevestigt hij nog eens dat wat hij in zijn groet (1. Petr. 1:2) zegt. Mooi is dat.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 aug 2003 23:47

Omega schreef:
En dan kun je rare dingen gaan beweren. B.v. dat je niet in Christus hoeft te geloven om zalig te worden (Elly Zuiderveld)

Hoe kan ik dit verifiëren?
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 aug 2003 07:06

Storyteller schreef:
Gershwin schreef:Mee eens.
En als je niet gelooft, storyteller, kun je beter niet hierin meepraten omdat er (impliciet) gesteld wordt: ALS je gelooft moet de bijbel je leidraad zijn.

Ik geloof wel degelijk. Alleen wat anders dan jullie.
Maar daar gaat het niet om. Ik vind dat je je eigen verantwoording moet nemen voor de dingen die je doet en niet blind dingen moet overnemen die je door anderen zijn aangeleerd. Als je dat doet, ben je heel erg kwestbaar voor manipulatie.

Je moet ook geen dingen doen die anderen je opdragen, maar die de Bijbel je leert. Want als God je Vader is dan wil je naar Zijn stem luisteren. En wil je Zijn adviezen en raadgevingen aannemen.
En dan zijn we zondig genoeg om het toch nog anders te willen dan Hij goed voor ons acht.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 aug 2003 07:09

Omega schreef:
De enorme winst van de bekende jongerenavonden, om daar maar weer eens op terug te komen, is dat we met deze zaken wel geconfronteerd worden.
.

Daar zou je toch mee geconfronteerd horen te worden in je kerk!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 aug 2003 13:02

Hoe kan ik dit verifiëren?

Uitspraak van haar tijdens een uitzending van de EO in het programma van Katherine Keyl. Kwestie van band opvragen?

Terug naar “Archief”