Aragorn schreef:Klopt, maar mijn denken kan er al niet bij dat het mogelijk is om gelijkwaardig en boeiend met iemand van 15 te praten. En ik moet de eerste 15jarige nog tegenkomen waar 'mee te praten valt' in de zin zoals jij nu bedoelt (en dan ben ik nog maar 20). Waar praat je dan over en welke raakvlakken heb je?
Ik ken dat. Ik weet nog wel dat ik het knap ergerlijk vond dat ik met bepaalde 16-jarigen (o.i.d.) niks kon beginnen, omdat er vrijwel niet mee te praten of om te gaan viel. En dan heb ik het over heel wat jaartjes geleden, vanaf zo'n 9 jaar geleden. Die ergernissen haal ik mij dus niet opnieuw op de hals. (Ik ben ook stukken wijzer dan toen, waardoor ik veel beter weet hoe ik dat moet omzeilen.)
Een gesprek met zo'n jong meisje zal al gauw zoiets wezen als: 'Hoe gaat het op school?' bijvoorbeeld. En misschien dat zo iemand nog leuke hobbies heeft.
Ach, of iemand nou ouder is, de ander blijft toch een andere wereld. Zeker als de ander een dame is.
Ik ken wel een meisje, die heel jong is, en bij wie ik wel eens in een groepje stond, en met wie ik toen ook wel wat sprak, waarbij ik het gevoel had dat we wel goed op elkaars golflengte zaten. Heel apart is dat (vergeleken met wat je normaal gesproken meemaakt). Helemaal geen drempels en onzekerheid, maar het gevoel dat er eigenlijk niks tussen mij en haar in ligt. Ja, er is wel een bepaalde onzekerheid in mij, maar dat is puur de onzekerheid van het onbekende, wat verdwijnt door de persoon beter te leren kennen. Dat is er altijd, bij iedereen. Dat is nog heel wat anders dan: de onzekerheid die je voelt omdat je er geen contact mee krijgt, de nadrukkelijke onzekerheid van 'zij is van een andere wereld'. Voor de rest voelt zij eigenlijk heel voor-de-hand-liggend aan. Ze is heel regelmatig in haar reacties, geen gekke dingen. (Ik ervaar haar echt als een grote uitzondering op een regel, voor zover ik haar ken.)
Dan bekruipt mij een gevoel van: ik ga uiteraard geen grote verwachtingen koesteren w.b. de liefde, en ook geen aanzoeken beramen, maar heel gewoon af en toe een beetje sociaal zijn kan geen kwaad.
jbmz schreef:jbmz schreef: Er wordt wel beweert dat meisjes emotioneel sneller volwassen zijn...LeChat schreef:... maar ze (we) zijn echt nog niet op hun 15e emotioneel volwassen, hoor!
of ze écht helemaal volwassen zijn weet ik inderdaad ook niet, maar er zijn er wel:Al is dat denk ik meer uitzondering dan regel.
Het is gewoon een kwestie van goed aanvoelen, hoe je met ze omgaat, lijkt mij.