Vrienden met groot leeftijdsverschil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2005 14:30

Aragorn schreef:Klopt, maar mijn denken kan er al niet bij dat het mogelijk is om gelijkwaardig en boeiend met iemand van 15 te praten. En ik moet de eerste 15jarige nog tegenkomen waar 'mee te praten valt' in de zin zoals jij nu bedoelt (en dan ben ik nog maar 20). Waar praat je dan over en welke raakvlakken heb je?

Ik ken dat. Ik weet nog wel dat ik het knap ergerlijk vond dat ik met bepaalde 16-jarigen (o.i.d.) niks kon beginnen, omdat er vrijwel niet mee te praten of om te gaan viel. En dan heb ik het over heel wat jaartjes geleden, vanaf zo'n 9 jaar geleden. Die ergernissen haal ik mij dus niet opnieuw op de hals. (Ik ben ook stukken wijzer dan toen, waardoor ik veel beter weet hoe ik dat moet omzeilen.)

Een gesprek met zo'n jong meisje zal al gauw zoiets wezen als: 'Hoe gaat het op school?' bijvoorbeeld. En misschien dat zo iemand nog leuke hobbies heeft.
Ach, of iemand nou ouder is, de ander blijft toch een andere wereld. Zeker als de ander een dame is.

Ik ken wel een meisje, die heel jong is, en bij wie ik wel eens in een groepje stond, en met wie ik toen ook wel wat sprak, waarbij ik het gevoel had dat we wel goed op elkaars golflengte zaten. Heel apart is dat (vergeleken met wat je normaal gesproken meemaakt). Helemaal geen drempels en onzekerheid, maar het gevoel dat er eigenlijk niks tussen mij en haar in ligt. Ja, er is wel een bepaalde onzekerheid in mij, maar dat is puur de onzekerheid van het onbekende, wat verdwijnt door de persoon beter te leren kennen. Dat is er altijd, bij iedereen. Dat is nog heel wat anders dan: de onzekerheid die je voelt omdat je er geen contact mee krijgt, de nadrukkelijke onzekerheid van 'zij is van een andere wereld'. Voor de rest voelt zij eigenlijk heel voor-de-hand-liggend aan. Ze is heel regelmatig in haar reacties, geen gekke dingen. (Ik ervaar haar echt als een grote uitzondering op een regel, voor zover ik haar ken.)
Dan bekruipt mij een gevoel van: ik ga uiteraard geen grote verwachtingen koesteren w.b. de liefde, en ook geen aanzoeken beramen, maar heel gewoon af en toe een beetje sociaal zijn kan geen kwaad.

jbmz schreef:
jbmz schreef: Er wordt wel beweert dat meisjes emotioneel sneller volwassen zijn...

LeChat schreef:... maar ze (we) zijn echt nog niet op hun 15e emotioneel volwassen, hoor!

of ze écht helemaal volwassen zijn weet ik inderdaad ook niet, maar er zijn er wel:
Al is dat denk ik meer uitzondering dan regel.

Het is gewoon een kwestie van goed aanvoelen, hoe je met ze omgaat, lijkt mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 dec 2005 15:32

Ik vind het juist altijd zo lastig om een gesprek met iemand die ouder is dat ik zo uit het niets te beginnen: je kunt naar zijn/haar werk vragen, maar stel je nou voor diegene werkloos is of arbeidsongeschikt, da's meteen zo pijnlijk... Maar meestal kan je wel beginnen met: 'Waar ken jij *degene die het feestje geeft* van?'

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 22 dec 2005 22:47

Ik heb vrienden die toch wel een stuk ouder dan mij zijn. Het klikt altijd. Als we elkaar tegen komen hebben we genoeg te kletsen. Over van alles en nog wat. Hun over de kids, ik over m'n studie, enz. Als je maar op dezelfde golflengte zit. Verder zie ik mijn oudere vrienden ook wel meer als vertrouwenspersonen. Hen zal ik bijv. meer vertellen dan mijn leeftijdsgenoten. Vaak ook omdat zij het beter begrijpen.

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 07 jan 2006 11:36

Else16 schreef:Verder zie ik mijn oudere vrienden ook wel meer als vertrouwenspersonen. Hen zal ik bijv. meer vertellen dan mijn leeftijdsgenoten. Vaak ook omdat zij het beter begrijpen.

Dat begrijp ik niet helemaal. Wat voor vrienden zijn dat dan? Echte vrienden? Internetvrienden? En vertellen zij jou ook "meer" dan tegen anderen? Wat voor vriendschapsrelatie is het dan?

Zelf maakt leeftijd voor mij niet echt uit. Met iemand van 12 ga ik niet praten, maar je voelt vanzelf wel aan of iemand een beetje op dezelfde golflengte zit of niet. Daar moet je dus selectief in zijn. Iemand van 16 die veel heeft gemaakt, kan in zijn of haar ontwikkeling net zo ver zijn als iemand zonder spectaculair veel levenservaring. En ja, ik geloof zeker dat dames sneller volwassen zijn. Maar dat is meer een kwestie van levenservaring denk ik.
www.cgjf.nl

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 07 jan 2006 14:59

Lausnitz schreef:
Else16 schreef:Verder zie ik mijn oudere vrienden ook wel meer als vertrouwenspersonen. Hen zal ik bijv. meer vertellen dan mijn leeftijdsgenoten. Vaak ook omdat zij het beter begrijpen.

Dat begrijp ik niet helemaal. Wat voor vrienden zijn dat dan? Echte vrienden? Internetvrienden? En vertellen zij jou ook "meer" dan tegen anderen? Wat voor vriendschapsrelatie is het dan?

Zelf maakt leeftijd voor mij niet echt uit. Met iemand van 12 ga ik niet praten, maar je voelt vanzelf wel aan of iemand een beetje op dezelfde golflengte zit of niet. Daar moet je dus selectief in zijn. Iemand van 16 die veel heeft gemaakt, kan in zijn of haar ontwikkeling net zo ver zijn als iemand zonder spectaculair veel levenservaring. En ja, ik geloof zeker dat dames sneller volwassen zijn. Maar dat is meer een kwestie van levenservaring denk ik.
Ja, idd. Het ligt er gewoon aan op welke golflengte je met iemand zit. Ik kan bijvoorbeeld goed met oudere mensen praten. Ik heb daar gewoon het geduld voor om naar ze te luisteren.

Ik kan [meestal] met oudere mensen wat beter kan praten, maar dat is eigen ervaring natuurlijk :D
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jan 2006 13:42

Lausnitz schreef:

Tja, jij bent ook wel erg oud he...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jan 2006 14:16

Aragorn schreef:Nah, een bepaald gevoel van vertedering kan ik me ook nog wel voorstellen, maar dan krijg je meer een soort vaderlijke relatie. Dat staat dan wel heel ver af van een gelijkwaardige liefdesrelatie en is op geen enkele gezonde manier levensvatbaar.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb kort geleden zo'n meisje eens gesproken, maar dat is toch wel een groot verschil met een dame van meer volwassen leeftijd! Met zo'n laatste gaat het allemaal veel meer vanzelf, en ligt het allemaal veel meer voor de hand.
Bij erg jonge meisjes blijf je erg duidelijk voelen dat er een bepaalde 'kloof' is, waardoor je al snel bij een grens komt. En over die grens heengaan lijkt mij ook wel erg genant. :oops:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2006 14:25

Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:Nah, een bepaald gevoel van vertedering kan ik me ook nog wel voorstellen, maar dan krijg je meer een soort vaderlijke relatie. Dat staat dan wel heel ver af van een gelijkwaardige liefdesrelatie en is op geen enkele gezonde manier levensvatbaar.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb kort geleden zo'n meisje eens gesproken, maar dat is toch wel een groot verschil met een dame van meer volwassen leeftijd! Met zo'n laatste gaat het allemaal veel meer vanzelf, en ligt het allemaal veel meer voor de hand.
Bij erg jonge meisjes blijf je erg duidelijk voelen dat er een bepaalde 'kloof' is, waardoor je al snel bij een grens komt. En over die grens heengaan lijkt mij ook wel erg genant. :oops:

Hehe... tja het ligt er aan waar je over wil praten.... Persoonlijk heb ik totaal geen moeite met dat soort dingen.... ik kan prima met iemand praten die heel jong is... en ook prima met iemand die een stuk ouder is... je moet je alleen een beetje aan het en de interesses aanpassen. Soms zullen de gesprekken wat serieuzer zijn, bij anderen zal dat wat minder goed gaan... nou, dan praat je toch fijn wat minder serieus.... ook wel goed om af en toe lekker luchtig te babbelen of gewoon lol te maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jan 2006 14:41

Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:

Hehe... tja het ligt er aan waar je over wil praten.... Persoonlijk heb ik totaal geen moeite met dat soort dingen.... ik kan prima met iemand praten die heel jong is... en ook prima met iemand die een stuk ouder is... je moet je alleen een beetje aan het en de interesses aanpassen. Soms zullen de gesprekken wat serieuzer zijn, bij anderen zal dat wat minder goed gaan... nou, dan praat je toch fijn wat minder serieus.... ook wel goed om af en toe lekker luchtig te babbelen of gewoon lol te maken.

Ik bedoelde eigenlijk: het is toch wat te genant om zo'n klein meisie van bijvoorbeeld 16 te gaan vragen voor verkering. Dat bedoelde ik met over de grens heengaan. (Anders wordt het als je dat doet als 16-jarig jochie, natuurlijk! Maar dat ben ik niet.)
Natuurlijk, een gewoon praatje kan best. Waarom niet. Je verplaatsen in de gedachtenwereld van die ander en ermee te communiceren, dat is een zeer gezonde oefening in sociale vaardigheden. Dat is alleen maar toe te juichen.
Als dat soort meisjes echter naar je lopen te kijken op een flirtachtige manier - ze zijn er toe in staat! - lijkt het mij de enige weg om erg nuchter te blijven en je er niet door te laten meeslepen, hoe mooi die meisjes dan ook kunnen zijn. Laat ze eerst maar eens goed volwassen worden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 jan 2006 14:46

Hm, ik heb niet echt vrienden met een groot leeftijdsverschil, tenminste..in wat voor opzicht 'vrienden'? Ik heb het nu even niet over een liefdesrelatie. :)

Meestal kan ik aardig praten met iemand die heel wat jaartjes ouder is. (Soms zelfs beter als met leeftijdsgenoten) Maar om daar bijv. mee op vakantie te gaan..
Het ligt ook grotendeels in welke sitiatie je verkeert, denk ik. :)

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 18 jan 2006 09:41

Lausnitz schreef:

Dat zijn echte vrienden. We delen heel veel met elkaar. Maar we gaan ook van alles doen. Soms met hun kinderen er bij. Terwijl ik over kinderen helemaal niet mee kan praten, omdat ik zelf geen kinderen heb en omdat ik zelf ook nog erg jong ben. Maar ik heb dat soort dingen nooit echt als een probleem gezien. Echte vrienden leer je pas kennen in slechte tijden en die staan dan altijd voor elkaar klaar. Bij een leeftijdsverschil denk ik dan vooral aan vrienden die 5 tot 18 jaar ouder zijn. Is een behoorlijk groot verschil.

Terug naar “Archief”