Quote:
Hemelburger (Ik dus) schreef: Borgtochtelijk werk van Christus, wat een onzin. Iemand die op borgtocht wordt vrijgelaten is nog steeds verdacht, de rechtspraak moet nog volgen zonder zekerheid op vrijspraak. Het werk van Christus is dus helemaal niet borgtochtelijk.
Quote:
Cor schreef: Borgtochtelijk werk is, dat de Here Jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruishout, alleen door Hem komen we tot God, Hij staat tussen God en de mensheid, als je Hem kent, ken je ook de Vader.
Ik vind het een troost dat we een Borg hebben.
Waarvan acte. Kortom, eerst bijbelstudie
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... c&start=15 dan (ver)oordelen.
Ik heb geen probleem met borg, maar wel met borgtocht, zie mijn reactie, maar de intelligente lezer had dat wel begrepen.
Ik reageer toch maar even ter verduidelijking, omdat sommige mensen zich al gauw in een slachtofferrol plaatsen, gezien de laatste opmerking.
Gerswin schreef:
Ik kan me indenken dat het woord "Borg" niet in de nieuwere vertalingen voorkomt, en het komt ook in het NT Statenvertaling maar 1 keer voor
Het woord borg komt in het OT gelukkig wel vaker voor en ook wel verwijzend naar Christus.
Maartje schreef:
Hoe anders als ik in een gereformeerde kerk kom. Gewoon verboden deel te nemen. Wat hebben wij toch misdaan? We hadden slechts een moment van radicale bekering, met alle gevolgen van dien, inclusief de Heilige Geest in al zijn volheid en met al zijn gaven.
Tja, een echte gereformeerde moet wel volgens zijn eigen geloofsbelijdenis. Artikel 34.
Omega schreef:
Bovendien is er een enorme diversiteit in evangelische gemeenten. Ze zijn minstens zo veelkleurig als de kerken. Ik ken voorbeelden waar de oudsten sektarische neigingen vertonen en zich gedragen als plaatsvervanger van Christus. Of waar ze met de hele gemeente een demonstratie houden voor het stadhuis en de burgemeester vervloeken en vergelijken met Adolf Hitler. Dit soort uitwassen haalt de krant en drukt een bepaalde stempel op de evangelische beweging. Het is daarom ook verklaarbaar dat veel reformatorische kerken nogal huiverig staan t.o.v. evangelische groeperingen in het algemeen en bepaalde charismatische groepjes in het bijzonder.
Tja, waar is het gezonde verstand gebleven. Huiverigheid of kun je het beter angst noemen, eigenlijk is het vooral onwetendheid.
Joris schreef:
maar laten we niet kankeren op de kerken en gemeenten, daar is Gods koninkrijk niet mee gediend.
Mag de woordkeuze anders?
Omega schreef:
Je hebt je in eerste instantie laten overdopen in een andere gemeente en daarmee neem je uitdrukkelijk afstand van de visie op de doop in je oude gemeente. Zoals ik al benadrukte is die houding van deze gemeente niet goed te praten, maar kan ik het vanuit hun standpunt wel begrijpen.
Daar komt het hekele punt: overdopen. Ik ben van mening, dat geen enkel persoon, die zowel als kind gedoopt is door zijn ouders, zijn volwassen doop als overdopen ervaart. Een reformatorische lijkt zich echter bijna persoonlijk aangevallen. Van het begrip overdopen gaat naar mijn idee dan ook veel agressie uit. Maar aangezien jij het niet met de houding van deze gemeente eens bent, betekent dat dan ook dat jij vind dat de gereformeerde geloofsbelijdenis, op zijn minst, wat verzacht zal moeten worden op dit punt.