Evangelisch

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 aug 2003 15:29

Omega schreef:
Hemelburger schreef: Borgtochtelijk werk van Christus, wat een onzin. Iemand die op borgtocht wordt vrijgelaten is nog steeds verdacht, de rechtspraak moet nog volgen zonder zekerheid op vrijspraak. Het werk van Christus is dus helemaal niet borgtochtelijk.

Cor schreef: Borgtochtelijk werk is, dat de Here Jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruishout, alleen door Hem komen we tot God, Hij staat tussen God en de mensheid, als je Hem kent, ken je ook de Vader.

Ik vind het een troost dat we een Borg hebben.

Waarvan acte. Kortom, eerst bijbelstudie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2636&postdays=0&postorder=asc&start=15 dan (ver)oordelen.

Ik kan me indenken dat het woord "Borg" niet in de nieuwere vertalingen voorkomt, en het komt ook in het NT Statenvertaling maar 1 keer voor, nl. Hebr.7:22. Niet heel vreemd dat het dan niet bekend is...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Re: Evangelisch

Berichtdoor Tabitha » 06 aug 2003 15:30

joris schreef:
double_dd schreef:

ha double dd, ik herken dat gevoel van jou wel ja. Ik ben zelf lang gereformeerd geweest en ik heb me toen altijd al kwaad gemaakt over de manier waarop gesproken werd over evangelischen. Ten eerste werden ze allemaal over een kam geschoren en ten tweede wist de spreker nooit precies waar hij het over had.

Nu ben ik evangelisch en ik besta niet meer voor veel exkerkgenoten. Ik loop de dwaling van de anabaptisten achterna.

Het antwoord, double is: angst. De kerken zijn door de kerkscheuringen alleen nog maar bezig geweest om de buitenkant van de kerk er netjes uit te laten zien. LEes maar eens het boek van Aleid Schilder over de geschiedenis van de vrijmaking. Dat leverde mij heel wat handvaten op om te begrjpen waarom ik zo vijandig benaderd werd toen ik eenmaal de keus had gemaakt niet meer gereformeerd te zijn.
De kerk moet in stand gehouden worden en ieder die een andere fluit blaast past niet in het orkest en is dus geaarlijk. In de angst is geen plaats voor liefde lees ik in 1 johannes.

maar maak je er niet te druk om. Ga je weg met God en wees een lichtje voor de mensen om je heen.

Vergeet niet dat er in die kerken ook kinderen van God zijn, ik stuit soms ook op vaak op onbegrip door mijn opvattingen die grenzen tegen evangelisch en het soms ook zijn, maar ik zie vaak dat die mensen altijd mee gekregen hebben dat evangelisch verkeerd is en zo opgevoed zijn. Mensen die zo niet opgevoed reageren vaak veel begrijpender.
Kerken en mensen mogen wel zeggen waar ze moeite mee hebben in de evangelische leer (die ze nooit hebben opgeschreven), maar ze mogen iemand er nooit om afschrijven of negatief oordelen!

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 06 aug 2003 15:54

Tabitha schreef:
joris schreef:
double_dd schreef:

Nu ben ik evangelisch en ik besta niet meer voor veel exkerkgenoten. Ik loop de dwaling van de anabaptisten achterna.

!

Toen wij nog gereformeerd waren,waren wij als kostersechpaar erg geliefd, en zeer gerespecteerd. Toen wij een echte ontmoeting met Jezus kregen en ons werkelijk bekeerden, begrepen wij dat we ons volwassen wilden laten dopen.
Toen die grote dag voor ons aanbrak, werden wij genegeerd door 2000! gereformeerde broeders en zusters. Er was er slechts één (!) bij onze doopdienst aanwezig, en die nog zonder medeweten van zijn vrouw.
Hartverscheurend he?
Komen er gereformeerden bij ons in de gemeente, als gast, dan zijn zij van harte uitgenodigd om de maaltijd des Heren mee te vieren. Als zij tenminste kunnen belijden dat Jezus de Zoon van God is én voor hun zonden is gestorven.
Hoe anders als ik in een gereformeerde kerk kom. Gewoon verboden deel te nemen. Wat hebben wij toch misdaan? We hadden slechts een moment van radicale bekering, met alle gevolgen van dien, inclusief de Heilige Geest in al zijn volheid en met al zijn gaven.
Wij zijn niet weggegaan hoor, we zijn slechts nét zo lang met de nek aangekeken en genegeerd, inclusief onze kinderen, totdat we geen moed meer hadden nog over die drempel te stappen. En zeg dan niet dat dat incidenten zijn. Alle 2000 leden hebben het laten gebeuren, en na ons nog regelmatig met andere broedes en zusters.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 aug 2003 17:29

Ik kan me indenken dat het woord "Borg" niet in de nieuwere vertalingen voorkomt, en het komt ook in het NT Statenvertaling maar 1 keer voor, nl. Hebr.7:22. Niet heel vreemd dat het dan niet bekend is...

Het is ook een normaal Nederlands woord. Kijk maar eens in het woordenboek ;-)

Wij zijn niet weggegaan hoor, we zijn slechts nét zo lang met de nek aangekeken en genegeerd, inclusief onze kinderen, totdat we geen moed meer hadden nog over die drempel te stappen. En zeg dan niet dat dat incidenten zijn.

Vanuit het standpunt van de oude gemeente (zonder dit overigens goed te praten) is het wel enigszins begrijpelijk. Op hen komt het over als verraad. Je hebt zo lang de gemeente gediend en plots keer je ze de rug toe en zeg je dat hun geloof niet deugt. Ik kan me dan deze reactie wel enigszins voorstellen.

Bovendien is er een enorme diversiteit in evangelische gemeenten. Ze zijn minstens zo veelkleurig als de kerken. Ik ken voorbeelden waar de oudsten sektarische neigingen vertonen en zich gedragen als plaatsvervanger van Christus. Of waar ze met de hele gemeente een demonstratie houden voor het stadhuis en de burgemeester vervloeken en vergelijken met Adolf Hitler. Dit soort uitwassen haalt de krant en drukt een bepaalde stempel op de evangelische beweging. Het is daarom ook verklaarbaar dat veel reformatorische kerken nogal huiverig staan t.o.v. evangelische groeperingen in het algemeen en bepaalde charismatische groepjes in het bijzonder.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 06 aug 2003 18:00

Wij zijn niet weggegaan hoor, we zijn slechts nét zo lang met de nek aangekeken en genegeerd, inclusief onze kinderen, totdat we geen moed meer hadden nog over die drempel te stappen. En zeg dan niet dat dat incidenten zijn.

Vanuit het standpunt van de oude gemeente (zonder dit overigens goed te praten) is het wel enigszins begrijpelijk. Op hen komt het over als verraad. Je hebt zo lang de gemeente gediend en plots keer je ze de rug toe en zeg je dat hun geloof niet deugt. Ik kan me dan deze reactie wel enigszins voorstellen.

Bovendien is er een enorme diversiteit in evangelische gemeenten. Ze zijn minstens zo veelkleurig als de kerken. Ik ken voorbeelden waar de oudsten sektarische neigingen vertonen en zich gedragen als plaatsvervanger van Christus. Of waar ze met de hele gemeente een demonstratie houden voor het stadhuis en de burgemeester vervloeken en vergelijken met Adolf Hitler. Dit soort uitwassen haalt de krant en drukt een bepaalde stempel op de evangelische beweging. Het is daarom ook verklaarbaar dat veel reformatorische kerken nogal huiverig staan t.o.v. evangelische groeperingen in het algemeen en bepaalde charismatische groepjes in het bijzonder.

Heel vreemd. Ik zeg dat wij niet weggingen, maar een enorme rijkdom erbij kregen, en jij noemt dat desalnietemin toch de rug toe keren. Dat is heel jammer. Ik heb heel duidelijk verteld dat zij ons de rug toekeerden.

En is het nu nodig een aantal uitwassen te noemen van sektarische gebeurtenissen in evangelisch Nederland ? En dat dan ook nog als reden op te noemen voor dit gedrag?
Sorry, even hard hoor, maar toen ik verkracht werd door een ouderling uit een gereformeerde kerk ( ik was toen 12) en hij mij 's zondags daarop notabene verbood om aan het avondmaal te gaan omdat ik een piepklein beetje oogschaduw ophad, is bij mij een gezonde argwaan ontstaan tegen zwarte pakken met streepjesbroeken eronder. Mag ik op grond daarvan de hele gerefomeerde kerk veroordelen?

Nee dat mag niet, en dat doe ik ook niet, maar zo'n reaktie als die van jou haalt wel oude wonden ineens open. Gek he?
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

joris

Berichtdoor joris » 06 aug 2003 18:54

ik herken het wel. HEt wordt je op gegeven moment gewoon weg onmogelijk gemaakt om te functioneren, ook al zou je nog willen.

maar laten we niet kankeren op de kerken en gemeenten, daar is Gods koninkrijk niet mee gediend.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 aug 2003 22:28

Heel vreemd. Ik zeg dat wij niet weggingen, maar een enorme rijkdom erbij kregen, en jij noemt dat desalnietemin toch de rug toe keren. Dat is heel jammer. Ik heb heel duidelijk verteld dat zij ons de rug toekeerden.

Je hebt je in eerste instantie laten overdopen in een andere gemeente en daarmee neem je uitdrukkelijk afstand van de visie op de doop in je oude gemeente. Zoals ik al benadrukte is die houding van deze gemeente niet goed te praten, maar kan ik het vanuit hun standpunt wel begrijpen.

En is het nu nodig een aantal uitwassen te noemen van sektarische gebeurtenissen in evangelisch Nederland ? En dat dan ook nog als reden op te noemen voor dit gedrag?

Ja, want ik weet uit eigen ervaring dat dit soort argumenten vaak worden gebruikt om de evangelische beweging over één kam te scheren. En net zoals er misstanden zijn in de reformatorische kerken, zijn die er minstens zo veel in evangelische gemeenten. Het is allemaal één pot nat.

Nee dat mag niet, en dat doe ik ook niet, maar zo'n reaktie als die van jou haalt wel oude wonden ineens open. Gek he?

Ja, dat is inderdaad wat vreemd. Vooral ook omdat ik de houding van de betreffende gemeente afkeur. Desondanks alle begrip. Wat er met je gebeurd is, is volstrekt verwerpelijk en afschuwelijk. De betreffende persoon hoort niet in een kerkenraad thuis, maar dient achter de tralies te verdwijnen. Dit soort dingen vergeet je nooit meer. Ik kom beroepsmatig wekelijks met deze zaken (vanaf de zijlijn) in aanraking. Incest en andere vormen van kindermisbruik komt in alle lagen van de bevolking voor, kerkelijk en onkerkelijk. Maar als dit gebeurt in kerkelijke kringen is het dubbel zo erg.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 aug 2003 00:17

Quote:
Hemelburger (Ik dus) schreef: Borgtochtelijk werk van Christus, wat een onzin. Iemand die op borgtocht wordt vrijgelaten is nog steeds verdacht, de rechtspraak moet nog volgen zonder zekerheid op vrijspraak. Het werk van Christus is dus helemaal niet borgtochtelijk.

Quote:
Cor schreef: Borgtochtelijk werk is, dat de Here Jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruishout, alleen door Hem komen we tot God, Hij staat tussen God en de mensheid, als je Hem kent, ken je ook de Vader.

Ik vind het een troost dat we een Borg hebben.

Waarvan acte. Kortom, eerst bijbelstudie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... c&start=15 dan (ver)oordelen.

Ik heb geen probleem met borg, maar wel met borgtocht, zie mijn reactie, maar de intelligente lezer had dat wel begrepen.
Ik reageer toch maar even ter verduidelijking, omdat sommige mensen zich al gauw in een slachtofferrol plaatsen, gezien de laatste opmerking.

Gerswin schreef:
Ik kan me indenken dat het woord "Borg" niet in de nieuwere vertalingen voorkomt, en het komt ook in het NT Statenvertaling maar 1 keer voor

Het woord borg komt in het OT gelukkig wel vaker voor en ook wel verwijzend naar Christus.

Maartje schreef:
Hoe anders als ik in een gereformeerde kerk kom. Gewoon verboden deel te nemen. Wat hebben wij toch misdaan? We hadden slechts een moment van radicale bekering, met alle gevolgen van dien, inclusief de Heilige Geest in al zijn volheid en met al zijn gaven.

Tja, een echte gereformeerde moet wel volgens zijn eigen geloofsbelijdenis. Artikel 34.

Omega schreef:

Tja, waar is het gezonde verstand gebleven. Huiverigheid of kun je het beter angst noemen, eigenlijk is het vooral onwetendheid.

Joris schreef:
maar laten we niet kankeren op de kerken en gemeenten, daar is Gods koninkrijk niet mee gediend.

Mag de woordkeuze anders?

Omega schreef:
Je hebt je in eerste instantie laten overdopen in een andere gemeente en daarmee neem je uitdrukkelijk afstand van de visie op de doop in je oude gemeente. Zoals ik al benadrukte is die houding van deze gemeente niet goed te praten, maar kan ik het vanuit hun standpunt wel begrijpen.

Daar komt het hekele punt: overdopen. Ik ben van mening, dat geen enkel persoon, die zowel als kind gedoopt is door zijn ouders, zijn volwassen doop als overdopen ervaart. Een reformatorische lijkt zich echter bijna persoonlijk aangevallen. Van het begrip overdopen gaat naar mijn idee dan ook veel agressie uit. Maar aangezien jij het niet met de houding van deze gemeente eens bent, betekent dat dan ook dat jij vind dat de gereformeerde geloofsbelijdenis, op zijn minst, wat verzacht zal moeten worden op dit punt.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 aug 2003 07:01

Ik heb geen probleem met borg, maar wel met borgtocht, zie mijn reactie, maar de intelligente lezer had dat wel begrepen.

Er stond borgtochtelijk, maar de intelligente lezer had dat al opgemerkt ;-) Cor heeft bovendien haarfijn uitgelegd wat het betekent.

Tja, waar is het gezonde verstand gebleven. Huiverigheid of kun je het beter angst noemen, eigenlijk is het vooral onwetendheid.

Dat is waar, maar helaas geldt dat andersom ook.

Maar aangezien jij het niet met de houding van deze gemeente eens bent, betekent dat dan ook dat jij vind dat de gereformeerde geloofsbelijdenis, op zijn minst, wat verzacht zal moeten worden op dit punt.

Ik zie dit meer als een vorm van persoonlijke keuze (belijdenis, zo je wilt) die symbolisch bekrachtigd wordt met een flinke plons water. Ik zou deze mensen bepaald niet mijn kerk uitkijken. Dat zal in onze kerkelijke gemeente zowiezo niet gebeuren. Ik begrijp alleen niet waarom de gereformeerde belijdenis aangepast zou moeten worden. Die is voluit bijbels en hoeft dus niet te veranderen. Inhoudelijk kunnen evangelische christenen het daar ook niet mee oneens zijn. Hooguit vinden ze die wat te 'langdradig'.

joris

Berichtdoor joris » 07 aug 2003 07:46

hemelburger zei
Joris schreef:
Quote:

sorry

joepie

Berichtdoor joepie » 07 aug 2003 07:49

double_dd schreef:Even een vraag van een buitenstaander.

Kunnen jullie mij misschien uitleggen waar deze "haat" vandaan komt, want ik ben mij van geen kwaad bewust.
Mvg,
Daniel Dekker

Kunnen jullie MIJ vertellen waarom er in deze topic dus afgegeven moet worden op andere kerken. Want daarmee verlagen jullie jezelf tot hetzelfde niveau als de predikant deed ik zijn preek.
En dat dat veroordeeld wordt door diverse reformatorische en gereformeerde mensen hier in de topic is wel genoeg over gezegt.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 aug 2003 07:51

Maartje schreef:
Sorry, even hard hoor, maar toen ik verkracht werd door een ouderling uit een gereformeerde kerk ( ik was toen 12) en hij mij 's zondags daarop notabene verbood om aan het avondmaal te gaan omdat ik een piepklein beetje oogschaduw ophad.

Dat je verkracht wordt door iemand is erg, en dan ook nog iemand die je hoort te kunnen vertrouwen.
Maar dat je op je 12 de naar het avondmaal ging lijkt me stug.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 aug 2003 08:23

Maar dat je op je 12 de naar het avondmaal ging lijkt me stug.

Volgens mij is dat in SOW-kerken toegestaan. Er schijnen zelfs speciale kinderdiensten met kinderavondmaal te zijn, heb ik mij laten vertellen.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 aug 2003 08:43

Omega schreef:Volgens mij is dat in SOW-kerken toegestaan. Er schijnen zelfs speciale kinderdiensten met kinderavondmaal te zijn, heb ik mij laten vertellen.
Klopt, in veel kerken mogen kinderen aangaan. Er is overigens ook geen bijbelse grond te vinden om dat niet toe te laten.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 aug 2003 09:16

Klopt, in veel kerken mogen kinderen aangaan. Er is overigens ook geen bijbelse grond te vinden om dat niet toe te laten.

Is dat zo? Overal in de bijbel waar het avondmaal wordt gevierd als gedachtenis aan het sterven van Christus, gaan alleen volwassenen aan. Nergens lees ik dat ook kinderen genodigd worden. Alleen indien er een gezamenlijke maaltijd wordt georganiseerd (dus niet ter gedachtenis) is er sprake van een diversiteit aan mensen.

Aan de andere kant is het waar dat (volgens oude geschriften) in de vroege kerk ook kinderen ter communie gingen. Bovendien schijnt ook Calvijn kinderen vanaf zeven jaar te hebben toegelaten tot het avondmaal en werd bij hem het avondmaal lopend of staand gevierd. In dat geval zou je dus inderdaad de conclusie kunnen trekken dat er geen bijbelse (hooguit praktische) redenen zijn om kinderen niet toe te laten aan het avondmaal.
Laatst gewijzigd door Omega op 07 aug 2003 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”