Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2006 10:52

Dat is religie, en dat komt overal voor. Hoeveel mensen in de kerk durven bijvoorbeeld niet aan het avondmaal omdat de mensen uit de kerk vinden dat ze daar niet horen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 04 jan 2006 11:52

Jullie hebben gelijk... dit gaat niet over geloof. Religieuze wetjes die in stand gehouden worden uit angst voor het oordeel van anderen. Nog niet bevrijde mensen dus.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 jan 2006 11:59

Of mensen "op de onderste trede van de ladder", zoals de broeders plachtten te zeggen.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 jan 2006 16:23

Ik heb het boek ook in z'n geheel gelezen en eerlijk gezegd werd ik er eerst een beetje bang voor. Die 'enge mannen' in het zwart, tja... frekje wist niet dat het ook zo er wel eens aan toe ging. Af en toe kreeg ik er flinke kriebels van...

Ik vind het boek goed in elkaar, wel vond ik zelf de beschrijvingen af en toe wat langdradig, maar meestal viel het mee.

Tja, het is begrijpelijk dan Jan Siebelink zijn vader probeert te begrijpen, ik zou hem ook niet zomaar begrijpen. Jan Siebelink schijnt zelf ook nog naar zo'n ervaring te zoeken, hij is zelf nog wel christen geloof ik (Bonder! :P) maar zoekt dus naar zo'n ervaring. (kun je lang op wachten denk ik magoed)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de film, echt eenvoudig lijkt het me niet om er een film van te maken... Maar goed, lijkt me heel indrukwekkend zo'n film :)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Knielen op een bed violen

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2006 16:23

aartje schreef:Een goede kennis van mij kwam pas naar me toe met het boek "Knielen op een bed violen". Nou heb ik daar van alles van gehoord en wil jullie vragen: wie heeft het gelezen en wat vonden jullie van dit boek?

Ik heb met kerst dit boek gelezen (begonnen op 1e kerstdag en 2e kerstdag had ik hem uit)

Ik vind het een goed boek... eerst soort literatuur wat in Nederland redelijk zeldzaam is, vooral in deze tijd. Ik had er stiekum nóg wat meer van verwacht overigens, vanwege alle lovende recensies, de AKO literatuurprijs etc. maar zeker een mooi, maar ook een triest verhaal, waarin we ook weer gewaarschuwd worden voor de gevaren die geloof, als er op een verkeerde manier mee wordt omgegaan, kan hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jan 2006 16:26

Pieter schreef:Ik ben inmiddels over de helft.

Mieras, die ik hierboven nog op zijn gezicht wilde slaan, is me inmiddels wat sympathieker geworden: hij lijkt de vriendelijkste, de meest menselijke van de zwarte jassen.

Van Hans heb ik, hoe verder ik met het boek vorderde, een steeds grotere afkeer gekregen. Ongelofelijk, hoe iemand zich zo in de ban laat brengen en daarbij zij gezin en bedrijf compleet uit het oog verliest. Ik denk dat ik dat nog het meest schokkende van het hele boek vind.

Inderdaad, voor mij was het hele 'zwartste calvinisme'-aspect niet meer dan een decor voor het échte drama dat zich afspeelt, en dat is een man en een vrouw die onherroepelijk uit elkaar groeien.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 04 jan 2006 16:58

frekje schreef:hij is zelf nog wel christen geloof ik (Bonder! :P)

Ik dacht toch echt dat hij zelf geen christen meer was hoor! Maar goed, ik kan het ook mis hebben.
Het boek heb ik ook gelezen. Ik werd er gewoon naar van over hoe die luitjes over het geloof praten. Net alsof het altijd precies op dezelfde manier gaat. Ja nu zit je hier en dan over een week of wat krijg je het heel moeilijk :shock: . Heel apart. Veel mensen, ook die die vader gekend hebben enzo zeggen dat het niet klopt en is overdreven. Dan kan maar zo, Jan Siebelink heeft ook een roman geschreven en wilde niet letterlijk het verhaal van zijn vader opschrijven. Maar er zit zeker wel een kèrn van waarheid in. Er zijn toch gewoon kerken waar je geloof aan heel veel voorwaarden moet voldoen enzo?

Pieter schreef:Van Hans heb ik, hoe verder ik met het boek vorderde, een steeds grotere afkeer gekregen. Ongelofelijk, hoe iemand zich zo in de ban laat brengen en daarbij zij gezin en bedrijf compleet uit het oog verliest. Ik denk dat ik dat nog het meest schokkende van het hele boek vind.

Dat vond ik ook heel apart. Iemand die zo de realiteit uit het oog verliest. Heel bizar. Dat is dus in het echt ook niet zo heel erg geweest he, met het bedrijf is het lange tijd nog heel goed gegaan. Maar in het boek heeft hij het met het bedrijf ook slecht laten gaan, voor het 'dramatische effect' :mrgreen: . En dat lukt hem nog ook!

Echt wel een bijzonder boek.
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 jan 2006 19:16

deSailenSSS schreef:Ik dacht toch echt dat hij zelf geen christen meer was hoor! Maar goed, ik kan het ook mis hebben.

Ja en nee. Hij behoort officieel nog tot de hervormde kerk in Ede (GB). Hij komt er echter weinig meer omdat hij hetzelfde wil meemaken als zijn vader. Maar hij is dus nog wel christen :)
Afbeelding

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 05 jan 2006 11:53

Raido schreef:
Hm. Ik vind dus dat God dat wel zou moeten doen, grote godservaringen schenken of zo... Maar ach, het is laat, ik houd m'n mond voor nu.
Dan zou je direct geloven he? Dat heb ik dus ook.. God weet toch dat ik meer nodig heb dan een Bijbel, waarin ik dagelijks lees, dat het voor mij kan. Geef je aan Hem.. *kijkt om zich heen* Waar is God? Ik zie God wel door mijn brilletje in de wereld, of in dingen die gebeuren..

Maar die ene ervaring.. sja tja..

Nou, ik vind dat dus niet... je hoeft niet te wachten op die ene grote, mystieke ervaring.
Ik hou er niet zo van om met bijbelteksten te komen aandragen, maar Zach 4 is hier heel duidelijk over.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 05 jan 2006 11:57

frekje schreef:
deSailenSSS schreef:Ik dacht toch echt dat hij zelf geen christen meer was hoor! Maar goed, ik kan het ook mis hebben.

Ja en nee. Hij behoort officieel nog tot de hervormde kerk in Ede (GB). Hij komt er echter weinig meer omdat hij hetzelfde wil meemaken als zijn vader. Maar hij is dus nog wel christen :)

volgens mij ben je dan juist (nog) geen christen... als je wacht op de grote mystieke ervaring :shock:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jan 2006 13:29

frekje schreef:

Volgens mij noemt hij zichzelf ook geen christen hoor. Hij weet niet of hij nu wel of niet in God moet geloven, hoe alles in elkaar zit, begrijpt er weinig tot niets van.. en daar zou volgens hem alleen verandering in kunnen komen door zo'n ervaring. Ik denk niet dat je jezelf dan christten kunt en moet willen noemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2006 13:36

Inderdaad. Uit interviews blijkt dat hij er best kritisch tegenover staat, mede door dit verhaal van zijn vader.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 jan 2006 20:52

ezri schreef:volgens mij ben je dan juist (nog) geen christen... als je wacht op de grote mystieke ervaring

Aragorn schreef:Volgens mij noemt hij zichzelf ook geen christen hoor. Hij weet niet of hij nu wel of niet in God moet geloven, hoe alles in elkaar zit, begrijpt er weinig tot niets van.. en daar zou volgens hem alleen verandering in kunnen komen door zo'n ervaring. Ik denk niet dat je jezelf dan christten kunt en moet willen noemen.

Marnix schreef:Inderdaad. Uit interviews blijkt dat hij er best kritisch tegenover staat, mede door dit verhaal van zijn vader.

Oke, dat is waar. Als je wacht op een ervaring ben je zeker nog geen christen, maar ik bedoelde het meer zoals we tegenwoordig iedereen die naar een kerk gaat 'christen' noemen. En dat vetgedrukte stukje van Aragorn , dat bedoel ik :)
Afbeelding

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 13 jan 2006 09:36

*schop*

Ik heb "De overkant van de Rivier"deze week uitgelezen.
Grijpt ook wel aan. Dezelfde thematiek als Knielen op een bed violen. Alleen nu gesitueerd bij een veerhuis.
Briljante beschrijving van de seizoenen in combinatie met de hoofdpersoon. Ik kreeg wel de indruk dat Siebelink in zijn laatste pennenvrucht meer klaar met zijn jeugd was als in 1990 toen dit boek uitkwam.
Opvallend is dat de jongste zoon in dit boek het gelof van zijn vader afwijst vanwege de bizarre uitingen maar zelf vlucht in travestie en spiritisme.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

margrietjuhhh
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor margrietjuhhh » 14 jan 2006 16:22

voorlopig heb ik even genoeg van dit boek. heb profielwerkstuk er over gedaan. en dan vergeleken met paauwes visie enzo

Terug naar “Archief”