(Ik had eigenlijk geen zin in deze discussie, maar waag er dan toch maar een bijdrage aan.)
Zareb schreef:Aragorn schreef:Wie heeft het hier nu over het getuigen van je geloof gehad? Het gaat mij gewoon om gelijkwaardigheid en respect, en wel van beide kanten. En als dat er is, kun je ook van je geloof getuigen lijkt me.
Ja natuurlijk, was het maar zo. Maar in de praktijk werkt het zo niet. familieleden van Juan en van mij wilden om onze kerkdienst niet mee te maken omdat ze " ik citeer; het een bespotting van het christelijk geloof vinden."
En wat moet je dan?
Tsja, zij reageren vanuit hun gevoelens, en ik kan me daar nog een hoop bij voorstellen ook. Ik vind homoseksualiteit iets afschuwelijks.
(Het wordt toch te gek voor woorden als je met de leden van het eigen geslacht niet meer gewoon om kan gaan zonder te hoeven denken aan... je weet wel, vul zelf maar in, 'k heb 'r geen behoefte aan het op te gaan noemen!
)
Komt natuurlijk bij dat de bijbel naar hun opvatting homoseksualiteit verbiedt. En wat mij betreft hebben ze gelijk.
Er wordt hier blijkbaar wel geroepen om respect en zo. En nou wil ik niet gaan vervallen tot vernederend gescheld en zo, zeer zeker niet. Maar er zijn ook zaken die de bijbel gewoon verbiedt. Daar zullen we ons van onthouden moeten om ons levens wil.
Vanavond kwam ik deze tekst tegen:
9 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven. (I Kor. 6:9-10)
Lijkt me een duidelijke afwijzing van homoseksualiteit. Waarom zouden we dan moeten gaan denken aan expliciete uitspattingen? Ik zie in het woord αρσενοκοιται [
arsenokoitai; Strongnummer
733] daar geen aanleiding toe. Het is samengesteld uit αρσην [
arsèn] (= mannelijk, een mannelijk iemand) en κοιτη [
koitè] (= bed), en betekent heel gewoon:
iemand die bij een man ligt zoals bij een vrouw, een sodomiet.
Dat is geen gemakkelijk boodschap voor mensen met een homoseksuele aanleg. Maar het volgen van Christus is vaak niet gemakkelijk.
Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het. (Matth. 19:12)
Je mag van mij weten dat ik het leven ook niet altijd als gemakkelijk ervaar, en dat ik wel eens in cynisme gedacht heb: "God leidt het leven, maar Hij houdt er daarbij nog wel eens heel rare humor op na. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Job." Niet zo'n eerbiedige gedachte, maar ook dit komt voor.