homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jan 2006 15:16

aardmannetje schreef:Dus omdat David zich verwonderd over de liefde die hij met een man beleeft is dit direct een hogere vorm, bedoel je dat zijn relatie met Jonathan ver uitstijgt boven de relatie die David met een vrouw/vrouwen heeft?

Nergens in de Bijbel word er over een zo intense manier manier gesproken over twee mensen die elkaar lief hebben. Hoe ze dat beleefd hebben vind ik niet relevant. Kennelijk heeft God het zo belangrijk gevonden dat dit onderdeel van de relatie tussen David en Jonathan er toch even moest uitspringen.
Lichamelijk eenheid zal er dan nooit ontstaan, hooguit bewondering en uiting daarvan...

Spreek je jezelf nu niet tegen; "hoe kan er uiting van lichamelijke eenheid zijn, als deze niet kan ontstaan?"

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jan 2006 15:27

Aragorn schreef:Anyway, je niet in het verdoemhokje laten drukken is natuurlijk wel iets anders dan andere zienswijzen niet respecteren. Het respect dat je zelf wilt krijgen moet je ook aan anderen betonen, lijkt me.

Over je opmerking over Cisca zal zij zelf wel kunnen reageren.

Aragorn schreef:Het respect dat je zelf wilt krijgen moet je ook aan anderen betonen, lijkt me.

Natuurlijk, maar werkt dat ook niet omgekeerd?
Dus homo's moeten het reformatorische standpunt begrijpen en dus terug in hun kasten kruipen, of mogen ze ook getuigen van hun geloof?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2006 15:31

Wie heeft het hier nu over het getuigen van je geloof gehad? Het gaat mij gewoon om gelijkwaardigheid en respect, en wel van beide kanten. En als dat er is, kun je ook van je geloof getuigen lijkt me.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 11 jan 2006 15:36

met alle voorzichtigheid...

Zareb schreef:Spreek je jezelf nu niet tegen; "hoe kan er uiting van lichamelijke eenheid zijn, als deze niet kan ontstaan?"

Is dit niet een kip en ei probleem, wat was eerder?

Ik spreek mezelf niet tegen, lichamelijke eenheid is een gevolg, ook een uiterste. Die eenheid ontstaat binnen een huwelijk te vaak functioneel of slechts uit drift, het is dan niet zo verwonderlijk dat David zich verwonderde over de emotionele eenheid die hij had met J. en die vergeleek met de relatie die hij had met vrouwen. Wellicht dat er ook sprake was van zelfbeheersing tussen deze twee mannen, wat niet wegneemt dat ze elkaar lichamelijk liefde hebben gegeven.

Wat ik me afvraag is of het van David niet een gemis was van echte emotionele steun van vrouwen en mannen waardoor hij zo dicht bij J. wilde zijn.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jan 2006 15:47

Aragorn schreef:Wie heeft het hier nu over het getuigen van je geloof gehad? Het gaat mij gewoon om gelijkwaardigheid en respect, en wel van beide kanten. En als dat er is, kun je ook van je geloof getuigen lijkt me.

Ja natuurlijk, was het maar zo. Maar in de praktijk werkt het zo niet. familieleden van Juan en van mij wilden om onze kerkdienst niet mee te maken omdat ze " ik citeer; het een bespotting van het christelijk geloof vinden."

En wat moet je dan?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 jan 2006 15:50

Aragorn schreef:
Zareb schreef:
Flappie schreef:Als ik Cisca en Zareb namelijk lees dan bekruipt mij het gevoel van, "ja, je mag wel tegen zijn maar goed eigenlijk begrijp je het dan niet zo goed en ach ja eigenlijk nemen we dat ook niet zo serieus".

-----(Ik denk dat ik mij op een andere manier heb gedragen, maar goed.)------
Dan begin ik steeds vaker te denken, misschien is jou gedachte toch zo gek nog niet. Misschien moeten we (ik bedoel de homo’s en lesbiennes in de reformatorische kerken) maar eens ophouden met ons in een verdomhoekje te laten drukken.

Ik vind jouw houding hierin ook wel degelijk verschillend dan die van Cisca, dus wat mij betreft gaat het voor jou ook niet echt op.

Het verschil, dat Zareb gelovig, en homo is, en ik ongelovig en hetero, of bedoel je wat anders?

Aragorn schreef:Anyway, je niet in het verdoemhokje laten drukken is natuurlijk wel iets anders dan andere zienswijzen niet respecteren. Het respect dat je zelf wilt krijgen moet je ook aan anderen betonen, lijkt me.

Het lijkt me toch, dat ik zoveel mogelijk de mening van een ander respecteer, dat neemt niet weg, dat ik mijn mening daar wel tegenover mag zetten.
Wat het voornoemde hokje betreft, daar moet sowieso niemand zich in laten duwen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2006 16:46

Cisca schreef:
Aragorn schreef:
Zareb schreef:
Flappie schreef:Als ik Cisca en Zareb namelijk lees dan bekruipt mij het gevoel van, "ja, je mag wel tegen zijn maar goed eigenlijk begrijp je het dan niet zo goed en ach ja eigenlijk nemen we dat ook niet zo serieus".

-----(Ik denk dat ik mij op een andere manier heb gedragen, maar goed.)------
Dan begin ik steeds vaker te denken, misschien is jou gedachte toch zo gek nog niet. Misschien moeten we (ik bedoel de homo’s en lesbiennes in de reformatorische kerken) maar eens ophouden met ons in een verdomhoekje te laten drukken.

Ik vind jouw houding hierin ook wel degelijk verschillend dan die van Cisca, dus wat mij betreft gaat het voor jou ook niet echt op.

Het verschil, dat Zareb gelovig, en homo is, en ik ongelovig en hetero, of bedoel je wat anders?

Nee, het verschil zit hem erin dat ik het gevoel dat Flappie bekroop deelde maar dan dat alleen voor jou gold en niet zozeer voor Zareb.

Het lijkt me toch, dat ik zoveel mogelijk de mening van een ander respecteer, dat neemt niet weg, dat ik mijn mening daar wel tegenover mag zetten.
Wat het voornoemde hokje betreft, daar moet sowieso niemand zich in laten duwen.

Ja, dit ging ook al niet meer over jou. :)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 jan 2006 17:12

Oh op die manier, en dat, terwijl ik altijd zo m'n best probeer te doen om iedereen serieus te nemen :roll:

Het laatste was trouwens in het algemeen bedoelt :wink:

offtopic dus :oops:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 jan 2006 17:31

Oh op die manier, en dat, terwijl ik altijd zo m'n best probeer te doen om iedereen serieus te nemen Rolling Eyes

*kuch* Cisca, mij moet je niet altijd serieus nemen hoor 8)
Beter van niet zelfs :P

Ja, offtopic idd :mrgreen:

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 11 jan 2006 20:03

Ja, offtopic idd

jammer hoor...hier cker!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2006 21:50

(Ik had eigenlijk geen zin in deze discussie, maar waag er dan toch maar een bijdrage aan.)

Zareb schreef:
Aragorn schreef:Wie heeft het hier nu over het getuigen van je geloof gehad? Het gaat mij gewoon om gelijkwaardigheid en respect, en wel van beide kanten. En als dat er is, kun je ook van je geloof getuigen lijkt me.

Ja natuurlijk, was het maar zo. Maar in de praktijk werkt het zo niet. familieleden van Juan en van mij wilden om onze kerkdienst niet mee te maken omdat ze " ik citeer; het een bespotting van het christelijk geloof vinden."

En wat moet je dan?

Tsja, zij reageren vanuit hun gevoelens, en ik kan me daar nog een hoop bij voorstellen ook. Ik vind homoseksualiteit iets afschuwelijks. (Het wordt toch te gek voor woorden als je met de leden van het eigen geslacht niet meer gewoon om kan gaan zonder te hoeven denken aan... je weet wel, vul zelf maar in, 'k heb 'r geen behoefte aan het op te gaan noemen! Afbeelding )
Komt natuurlijk bij dat de bijbel naar hun opvatting homoseksualiteit verbiedt. En wat mij betreft hebben ze gelijk.

Er wordt hier blijkbaar wel geroepen om respect en zo. En nou wil ik niet gaan vervallen tot vernederend gescheld en zo, zeer zeker niet. Maar er zijn ook zaken die de bijbel gewoon verbiedt. Daar zullen we ons van onthouden moeten om ons levens wil.
Vanavond kwam ik deze tekst tegen:
9 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
(I Kor. 6:9-10)
Lijkt me een duidelijke afwijzing van homoseksualiteit. Waarom zouden we dan moeten gaan denken aan expliciete uitspattingen? Ik zie in het woord αρσενοκοιται [arsenokoitai; Strongnummer 733] daar geen aanleiding toe. Het is samengesteld uit αρσην [arsèn] (= mannelijk, een mannelijk iemand) en κοιτη [koitè] (= bed), en betekent heel gewoon: iemand die bij een man ligt zoals bij een vrouw, een sodomiet.
Dat is geen gemakkelijk boodschap voor mensen met een homoseksuele aanleg. Maar het volgen van Christus is vaak niet gemakkelijk.
Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het. (Matth. 19:12)
Je mag van mij weten dat ik het leven ook niet altijd als gemakkelijk ervaar, en dat ik wel eens in cynisme gedacht heb: "God leidt het leven, maar Hij houdt er daarbij nog wel eens heel rare humor op na. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Job." Niet zo'n eerbiedige gedachte, maar ook dit komt voor.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 11 jan 2006 22:17

@Boekenlezer - als je er zo over denkt dan bekijk je het maar van 1 kant, een nogal onpersoonlijke benadering van een persoonlijk onderwerp.

Ik ben van mening dat de genade mateloos is, niemand hier is bewust aan het zondigen, ieder probeert te leven naaar God's woord, ook de mensen die serieus met dit onderwerp te kampen hebben, bedankt voor je bijdrage maar kom terug als je wel zin hebt!

aardmannetje

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2006 22:38

aardmannetje schreef:Ik ben van mening dat de genade mateloos is, niemand hier is bewust aan het zondigen, ieder probeert te leven naaar God's woord, ook de mensen die serieus met dit onderwerp te kampen hebben, bedankt voor je bijdrage maar kom terug als je wel zin hebt!

Dat ik niet zo'n zin had in deze discussie, had ook ermee te maken dat ik het risico zie om harde uitspraken te doen, die verkeerd bij een ander aankomen. Dat is immers het grote gevaar bij iets waar je een enorme afkeer van hebt. Het heeft geen enkel nut iemand anders te kwetsen.
En vooral ook dat ik al helemáál geen zin had in ellenlange discussies hierover, waar je zo gauw in terecht komt als je ergens begint te spreken. (Heb ik nog steeds geen zin in.)
Dat ik het toch eens deed, had ermee te maken, dat ik een beetje het gevoel heb alsof er nu vooral een sfeer van tolerantie hangt, zonder dat er nog vanuit Gods Woord wordt voorgehouden dat homoseksualiteit af te keuren is. Ik wou even een tegengeluid laten horen, in de hoop dat het misschien nog oren naar zijn en er geestelijk nut uit gehaald kan worden. In de eerste pagina's van deze discussie heerste nog duidelijk de mening dat homoseksualiteit verkeerd is.

Moeite hebben met iets waar je je toe aangetrokken voelt, maar wat Gods Woord verbiedt, dat kan er altijd zijn. Dat valt niet te ontkennen.
Dat is er overigens bij iedereen wel eens. Iedereen heeft een strijd tegen de zonde te voeren.

'k Heb overigens ook ooit wel eens een verhaal gelezen van een homoseksueel aangelegd iemand waar ik wel respect voor voelde. Die man wilde gewoon geen homo zijn, en was ook met een vrouw getrouwd. Dat gaf moeiten, en het huwelijk was ook anders dan een huwelijk waarbij de beide partners heteroseksueel aangelegd zijn, maar die man roeide gewoon uit alle macht met de riemen die hij had.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 jan 2006 22:50

Boekenlezer schreef:'k Heb overigens ook ooit wel eens een verhaal gelezen van een homoseksueel aangelegd iemand waar ik wel respect voor voelde. Die man wilde gewoon geen homo zijn, en was ook met een vrouw getrouwd. Dat gaf moeiten, en het huwelijk was ook anders dan een huwelijk waarbij de beide partners heteroseksueel aangelegd zijn, maar die man roeide gewoon uit alle macht met de riemen die hij had.

't Spijt me voor je, maar voor zo'n man kan ik echt geen respect opbrengen, je zegt wel, die man roeide gewoon uit alle macht met de riemen die hij had, maar, wat denk je van z'n vrouw, die is er wel de dupe van.
Ook gaat zo'n man wel tegen z'n natuur in.

Technico

Berichtdoor Technico » 12 jan 2006 00:05

aardmannetje schreef:@Boekenlezer - als je er zo over denkt dan bekijk je het maar van 1 kant, een nogal onpersoonlijke benadering van een persoonlijk onderwerp.

Ik ben van mening dat de genade mateloos is, niemand hier is bewust aan het zondigen, ieder probeert te leven naaar God's woord, ook de mensen die serieus met dit onderwerp te kampen hebben, bedankt voor je bijdrage maar kom terug als je wel zin hebt!

aardmannetje

Cisca schreef:'t Spijt me voor je, maar voor zo'n man kan ik echt geen respect opbrengen, je zegt wel, die man roeide gewoon uit alle macht met de riemen die hij had, maar, wat denk je van z'n vrouw, die is er wel de dupe van.
Ook gaat zo'n man wel tegen z'n natuur in.

Ik ben het met boekenlezer eens. En ik vind dit een eenzijdige benadering van Gods genade. Waarom kan Gods genade niet daaruit bestaan dat iemand met een homosexuele aard zich kan vinden in een intieme relatie met een vrouw? Om even bij de geciteerde bijbeltekst te blijven. Er zijn ook mensen die van nature gierig zijn, die een afwijking hebben waardoor ze stelen zonder dat ze het eigenlijk willen, mensen die zonder het dat ze het tegen kunnen houden godslasterlijk denken, mensen die zich aangetrokken voelen tot het New Age gebeuren. Moeten we al die mensen, omdat ze er niets aan kunnen doen maar tolereren? Ik denk van niet. Het is uiteraard moeilijk om er mee om te gaan, en ik kan ook heel goed begrijpen dat homosexuelen een relatie met elkaar aangaan, maar ik denk niet dat het de goede weg is.

Terug naar “Archief”