Maarten schreef:En weer krijg ik geen antwoord op mijn vraag: ik probeer het nog één keer en dan houd ik er echt mee op.
Jij zegt: de Joden MOESTEN de wet houden en dan werden ze zalig. Deze wet verwees wel naar Christus, maar dat zagen ze nog niet zo goed, en daarom MOESTEN de Joden de wet houden voor hun zaligheid.
Ik zeg dan Paulus was een Jood, dan moest hij toch OOK door de werken zalig worden? Maar nee, nu ineens het geloof? Maar als iedereen nu in kon treden bij het verbondsvolk en door de werken zalig kon worden, dan is het toch goed? Dan is het toch eigenlijk overbodig om met een geloven in de gekruisigde Christus te geloven?
Let op: diti s niet mijn mening, maar een logisch gevolg van jouw bewering. En dat is niet mijn mening omdat het niet overeenkomt met de Bijbel. Maar ik wil je laten zien dat jouw bewering dat de joden door de werken zalig moesten worden onjuist is en in tegenspraak met de Bijbel!!!! Dat wil ik je duidelijk maken. Ik weet heel goed dat Christus voor de zonden moest sterven, maar jij vermindert de waarde van dat offer door de Joden de gerechtigheid door de werken toe tes chrijven en dat gaat mij aan het hart!
Nu duidelijk?
De joden moeten God's wetten en inzettingen onderhouden. Ze moeten God gehoorzamen, de geboden die hen opgelegd zijn gehoorzamen, de offers brengen etc. dat zie je het hele OT door. Ze kunnen zich niet bekeren, want de Here Jezus is nog niet voor hen geopenbaard. Daarom moeten ze offeren, dat offeren wijst naar de Here Jezus. En wat betreft Jezus vermaningen naar de farizeeen en de schriftgeleerden toe: ze hebben zelf wetten en regels die niet door God geboden zijn, maar door mensen bedacht, toegevoegd. Daar ageert de Here Jezus tegen.
Heb je gelezen dat Jezus steeds de wil van Zijn Vader in de hemel doet? Dat Hij gehoorzaamt aan de Vader? Nadat Here Jezus gestorven heeft Jezus alle macht op aarde gekregen zie Ef. 1: 22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente en 1 Cor. 15:24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben en lees ook eens 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader! Deze teksten en verwijzingen lees je niet in het OT. Het OT is een verwijzing naar Christus.
Maarten, ik wil je oproepen om dit eerlijk te lezen. Ik heb hier enkele schriftverwijzen ingezet,(natuurlijk is er veel meer over te zeggen) ik wil je oproepen om dit ook te lezen. Je geeft me de indruk dat je mijn reacties niet serieus neemt. Want ik heb nog steeds geen bijbelse onderbouwed antwoord van jouw gehad. Eigenlijk denk ik dat jij het OT en NT niet afzonderlijk wilt zien. Jij wilt de Joden en christenen over een kam scheren. Maar heb je opgemerkt dat in het OT steeds de Heere God gehoorzaamd moet worden en in het NT de Here Jezus, omdat Jezus nu alle macht op aarde heeft, 1 Cor. 15:11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
Ik zou het fijn vinden als je bovenstaand echt eens tot je wilt laten doordringen!!!!