1 Korinthe 11:5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 09 jan 2006 18:27

MissF schreef:Ik denk toch zeker wel je een aantal dingen in de bijbel in de context moet lezen.
neem alleen al deze tekst:
Over het hoofd bedekken roept de meerderheid van de rechtse kerken : dat is niet cultuurgebonden, dus moet!
Maar over het hoofd kaalscheren van een hoer, praat niemand over! Dat hoorde opeens wel weer bij de cultuur?

En ik vind de opmerking dat een hoed in de kerk op moet ook zo vaag! Dat is echt de bijbel op je eigen manier interpreteren. Niet dat dat fout is, maar wat ik zo jammer vind is dat mensen die interpretatie als waarheid neerzetten.
Er staat: een vrouw die bidt of profeteert met ongedekt hoofd is als een kaalgeschoren hoofd.

Doe dat dan alsjeblieft als je die dingen niet wegschrijft aan de cultuur van toen en van Israel...

En alsk ff op rokken en broeken in mag gaan:
Ik ben zelf ook opgevoed met het idee dat een rok en een broek een meisjeskledingstuk zijn. maar in de kerk heb ik toch altijd een rok aan. Waarom? Alleen maar om zo mijn gemeenteleden niet tegen me in het harnas te jagen. Ik wil geen onvrede zaaien binnen mijn kerk, dus doe ik lekker mijn rokje aan, en omdat de kerkenraad mij heel vriendelijk gevraagd heeft of ik tijdens het Heilig Avondmaal wel een pet op wil zetten, doe ik dat...
He, zo had ik het nog niet bekeken :oops: Maarrrr.. in de Kerk bidt je ook als goed is. Lijkt me lastig om de hoed op te zetten als de dominee gaat bidden en m weer af te zetten als hij klaar is :D
Ja, ik wil ook geen onvrede zaaien binnenin mijn Kerk. Maar dan lijkt het net of je het voor je gemeenteleden doet; een rok aan. Met een broek vind ik iemand ook een Christen alleen ben ik er op tegen om dat op zondag te doen (maar dan gaan we off topic)
Afbeelding

Miekie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miekie » 09 jan 2006 20:58

Wullimpie schreef:
5
Maar een iegelijke vrouw, die12) bidt of13) profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar14) eigen hoofd; want het is een en hetzelfde15), alsof haar het haar afgesneden ware.

14)
onteert haar
Of, beschaamt haar hoofd, doet haar hoofd schande aan; namelijk omdat zij door dat teken schijnt te willen ontkennen, dat zij onder den man staat; en ook enigszins dat Christus niet zou zijn het hoofd Zijner gemeente.

De uitlegging die onze statenvertalers geven is veelzeggend denk ik.

Wel denk ik dat dit valt onder de middelmatige dingen van het geloof.
De zaligheid hangt niet af van het wel of niet dragen van een hoed.
Al kan ik niet anders concluderen dat het wel wordt gevraagd van de vrouw.

Volgens de statenvertalers was een bedekt hoofd een teken dat de vrouw onder de man staat. Maar in onze cultuur is een bedekt hoofd geen teken van onderdanigheid meer. Daarom heeft een hoed haar functie verloren denk ik.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 jan 2006 21:07

Miekie schreef:
Wullimpie schreef:
5
Maar een iegelijke vrouw, die12) bidt of13) profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar14) eigen hoofd; want het is een en hetzelfde15), alsof haar het haar afgesneden ware.

14)
onteert haar
Of, beschaamt haar hoofd, doet haar hoofd schande aan; namelijk omdat zij door dat teken schijnt te willen ontkennen, dat zij onder den man staat; en ook enigszins dat Christus niet zou zijn het hoofd Zijner gemeente.

De uitlegging die onze statenvertalers geven is veelzeggend denk ik.

Wel denk ik dat dit valt onder de middelmatige dingen van het geloof.
De zaligheid hangt niet af van het wel of niet dragen van een hoed.
Al kan ik niet anders concluderen dat het wel wordt gevraagd van de vrouw.

Volgens de statenvertalers was een bedekt hoofd een teken dat de vrouw onder de man staat. Maar in onze cultuur is een bedekt hoofd geen teken van onderdanigheid meer. Daarom heeft een hoed haar functie verloren denk ik.

In onze cultuur heeft men God ook niet meer nodig, heeft God dan ook Zijn functie verloren?

Ik denk niet dat je moet kijken naar wat in de huidige cultuur heerst, maar naar wat God van ons vraagt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Miekie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miekie » 09 jan 2006 21:53

Nee, je verdraait mijn woorden. Ik vind het nodig hebben van God of het dragen van een hoed totaal iets anders. Een hoed is een téken van onderdanigheid, niet een ding op zich. Het gaat in 1 corinthe 11 ook over de relatie tussen man en vrouw. Als wij in onze tijd dus een ander teken van onderdanigheid hebben, kunnen we die hoed gerust vervangen. Want het is maar een teken.
Dan blijft natuurlijk nog de vraag of onderdanigheid cultuurgebonden is..... (en dat is iets wat ik van harte hoop :wink: )

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 09 jan 2006 22:36

Annemieke86 schreef:@Fem: jij draagt het wanneer je uit komt. Dan stel ik jou de wedervraag: God doet dingen op ZIJN tijd, wanneer Hem dat uitkomt en toch echt niet wanneer jou dat uitkomt. De Bijbel geeft een tiental geboden, daar moet je je in principe aan houden. Als God zegt: "Gij zult niet doodslaan", zeg jij dan tegen Hem: "Ik kijk wel wanneer het me uitkomt?"

nou ik ben dus niet van mening dat God het mij verbied. Omdat de bijbel niet cultuurgebónden is, maar je hem wel moet lezen in de tijd waarin hij geschreven is, dat is met alles zo. Jij vind ook niet dat de gemeente elke dag samen moet gaan eten, omdat in de omstandigheden van nu dat bijna onmogelijk is, maar in die tijd gebeurde het wel, elke dag braken ze samen het brood.

Kijk wat ik altijd een beetje jammer vind, is dat één zo'n miniregeltje over een hoedje wel persé nageleefd moet worden, maar dat andere dingen die ook in de bijbel staan haast niet naar gekeken wordt. Het zit misschien in jouw cultuur, de cultuur van jouw kerk om hoedjes op te doen. Doe dat dan gewoon lekker :D
maar ik doe het niet. Laat me daar maar vrij in.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 jan 2006 22:40

als de bijbel geschreven is voor de cultuur van toen, waarom hebben wij hem dan nu nog?

Tsja....

Mozes schreef:Neemt hij naast haar een andere vrouw, dan mag hij de slavin niet minder voedsel of kleding geven en niet minder vaak gemeenschap met haar hebben.

Nogmaals: tsja....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 10 jan 2006 10:37

Hoe dan ook, 1 Korinthe 11:5 gaat in ieder geval niet over hoeden in de kerk.
Een hoed zet je namelijk op je hoofd en bedekt niet het hoofd, in 1 Korinthe 11:5 gaat het wel over het bedekken van het hoofd. Een hoofddoek zou hiermee meer in overeenstemming zijn.
Bovendien gaat het hier over bidden en profeteren, niet over in de kerk zitten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2006 10:44

Airke schreef:Hoe dan ook, 1 Korinthe 11:5 gaat in ieder geval niet over hoeden in de kerk.
Een hoed zet je namelijk op je hoofd en bedekt niet het hoofd, in 1 Korinthe 11:5 gaat het wel over het bedekken van het hoofd. Een hoofddoek zou hiermee meer in overeenstemming zijn.
Eens :) en lang haar bedekt ook het hoofd, dat valt ook onder het kopje hoofddeksel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 10 jan 2006 15:42

ook eens

en kort haar bedekt ook het hoofd, alleen niet het gezicht, maar dat doet lang haar ook niet.

als ik ooit een hoed zou dragen in de kerk zou ik dat doen zodat ik mensen niet de ogen uit zou steken, of omdat ik toevallig zin had om een hoed op te zetten.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 10 jan 2006 16:27

fem schreef:nou ik ben dus niet van mening dat God het mij verbied. Omdat de bijbel niet cultuurgebónden is, maar je hem wel moet lezen in de tijd waarin hij geschreven is, dat is met alles zo. Jij vind ook niet dat de gemeente elke dag samen moet gaan eten, omdat in de omstandigheden van nu dat bijna onmogelijk is, maar in die tijd gebeurde het wel, elke dag braken ze samen het brood.

Kijk wat ik altijd een beetje jammer vind, is dat één zo'n miniregeltje over een hoedje wel persé nageleefd moet worden, maar dat andere dingen die ook in de bijbel staan haast niet naar gekeken wordt. Het zit misschien in jouw cultuur, de cultuur van jouw kerk om hoedjes op te doen. Doe dat dan gewoon lekker :D
maar ik doe het niet. Laat me daar maar vrij in.
Ja natuurlijk heb je recht op je eigen mening :D ik ben het met je eens als je zegt dat door omstandigheden het gewoon niet meer kan om elke dag het brood met elkaar te breken. Dat heb je als je een druk sociaal menselijk leven hebt :mrgreen: kan je nagaa hoe wij zich vastklampen aan het menselijk leven!

Maar ja.. een miniregeltje is ook dat je Hem volgt. Dat je je oude natuur doodt. Daar moet je je in principe ook aan houden.
Afbeelding

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 10 jan 2006 16:36

fem schreef:ook eens

en kort haar bedekt ook het hoofd, alleen niet het gezicht, maar dat doet lang haar ook niet.

als ik ooit een hoed zou dragen in de kerk zou ik dat doen zodat ik mensen niet de ogen uit zou steken, of omdat ik toevallig zin had om een hoed op te zetten.

In 1 Kor. 11:15 staat expliciet dat lang haar een deksel is. Dat wordt door sommigen ook wel aangegrepen om te bewijzen dat een vrouw lang haar moet hebben.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 10 jan 2006 16:39

Raido schreef:
Airke schreef:Hoe dan ook, 1 Korinthe 11:5 gaat in ieder geval niet over hoeden in de kerk.
Eens :) en lang haar bedekt ook het hoofd, dat valt ook onder het kopje hoofddeksel.

Het is wel een hoofddeksel (1 Kor. 11:15) maar niet van hetzelfde soort als waar het in vers 5 over gaat, las ik eens ergens. Het betekent wel degelijk dat een vrouw behalve haar (;)) ook nog een extra hoofdbedekking moet dragen wanneer zij bidt of profeteert.
Ik zal nog eens opzoeken waar ik dat las, mogelijk was het Seldenrijk.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 jan 2006 18:24

Miekie schreef:Nee, je verdraait mijn woorden. Ik vind het nodig hebben van God of het dragen van een hoed totaal iets anders. Een hoed is een téken van onderdanigheid, niet een ding op zich. Het gaat in 1 corinthe 11 ook over de relatie tussen man en vrouw. Als wij in onze tijd dus een ander teken van onderdanigheid hebben, kunnen we die hoed gerust vervangen. Want het is maar een teken.
Dan blijft natuurlijk nog de vraag of onderdanigheid cultuurgebonden is..... (en dat is iets wat ik van harte hoop :wink: )

Waar zou jij die hoed dan door willen vervangen?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 jan 2006 21:02

Tja , wat te denken om bij twijfel wel of geen hoed je hart te volgen , staat er ook niet geschreven onder andere door dezelfde paulus dat als je twijfelt het dan maar niet te doen .

Kortom als je twijfelt of je zonder hoed wel naar de kerk mag zou ik hem opzetten , met als gevolg dat je de rest ook serieus moet nemen , de vrouw houd haar mond dicht etc etc , thuis mag je het aan je man vragen ! als je die hebt natuurlijk .

maar als je dit bijbelboek aandachtig leest kom je nog veel meer hot items tegen . maar dan ga ik off topic .

c|:)
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 10 jan 2006 21:48

brammetje schreef:Tja , wat te denken om bij twijfel wel of geen hoed je hart te volgen , staat er ook niet geschreven onder andere door dezelfde paulus dat als je twijfelt het dan maar niet te doen .

Kortom als je twijfelt of je zonder hoed wel naar de kerk mag zou ik hem opzetten , met als gevolg dat je de rest ook serieus moet nemen , de vrouw houd haar mond dicht etc etc , thuis mag je het aan je man vragen ! als je die hebt natuurlijk .

maar als je dit bijbelboek aandachtig leest kom je nog veel meer hot items tegen . maar dan ga ik off topic .

c|:)
hihi ja... het geloof zit zelf niet in de hoed vind ik. Maar ja daar zijn meningen over verdeeld..
Afbeelding

Terug naar “Archief”