homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 08 jan 2006 14:54

Optimatus schreef:Het zou uitermate jammer zijn als je je mening voor je houdt. Immers, je kunt toch je mening geven zonder dat je er op uit bent, een ander te kwetsen?

Juist door je mening niet te geven, druk je jezelf weg zonder dat dat nodig is.

Ik mérk alleen dat áls je zegt dat je het vanuit de bijbel afkeurt en dat je er moeite mee hebt als hier zo openlijk iemand gefeliciteerd word met een kerkelijke zegening over zijn relatie, dat het als veroordelend word gezien en dat je iemand zijn geluk onthoud. Wél ik zal hen een relatie niet ontzeggen/verbieden, wie ben ik om dát te doen. Het is hun eigen verantwoordelijkheid, ook naar God toe. Welblijf ik er moeite mee hebben. Maar om het ook zo te zeggen, ik zal hen de toegang tot mijn huis zéker niet ontzeggen. Ik blijf hen hartelijk ontvangen, ik vind dat je zeker als christen ook zo moet handelen. Of ik bij een kerkelijke zegening aanwezig zal zijn is denk ik een ander verhaal, dat vind ik toch een stap te ver. Ik hoop dat zij, en een vriend van mij is homosexueel (maar ik spreek nu ook even in het algemeen), dat zullen respecteren.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 jan 2006 13:36

Wat ik overigens, weer ontopic, een heel slechte zaak vind, is het feit dat er in de maatschappij (vrijwel overal) op een zeer respectloze manier over homo's gepraat wordt. Juist van christenen, die naasteliefde hoog in het vaandel moeten hebben, moet je kunnen verwachten dat zij zich - ondanks dat ze het niet met de praktijk van homo's eens zijn - opwerpen als barmhartige Samaritanen. Helaas blijkt het tegendeel eerder de dienst uit te maken.

Het is idd heel opvallend dat (naam)christenen vaak alleen christenen accepteren, hoewel ik wel het idee heb dat je jongere generatie steeds meer open staat voor 'andersdenkenden'. Gelukkig wel. :)

(Verder wil ik nog even melden dat elke (eigenlijk niet geoorloofde) opmerking, door mij geplaatst, niet kwetsend of serieus bedoelt is) Soms mag je best hypocriet zijn, vind ik 8)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 jan 2006 16:43

Optimatus schreef:Ik vind sowieso geklef op TV of elders in de publiciteit (stations zijn helaas ook populair) erg storend.

Wat ik overigens, weer ontopic, een heel slechte zaak vind, is het feit dat er in de maatschappij (vrijwel overal) op een zeer respectloze manier over homo's gepraat wordt. Juist van christenen, die naasteliefde hoog in het vaandel moeten hebben, moet je kunnen verwachten dat zij zich - ondanks dat ze het niet met de praktijk van homo's eens zijn - opwerpen als barmhartige Samaritanen. Helaas blijkt het tegendeel eerder de dienst uit te maken.

Helaas moet ik zeggen dat dit inderdaad waar is. Ik heb zelf op 2 refomatorische middelbare scholen gezeten, en op beide scholen werd zeer negatief over homo's gepraat. Meestal werd het als scheldwoord gebruikt. Daarbij geven de leraren weinig voorlichting over dit onderwerp, en de voorlichting die ik hierover heb gekregen was zeer negatief en mens - onterend. De expreszo is gewijgerd op refo - scholen, ze zeggen dat het wel goed zit met de voorlichting. Maar mijn ervaring is dat het er dus nog erg aan schort. Ze hoeven van mij geen expreszo te accepteren, maar maak dan in ieder geval een andere brochure o.i.d.

Ik mérk alleen dat áls je zegt dat je het vanuit de bijbel afkeurt en dat je er moeite mee hebt als hier zo openlijk iemand gefeliciteerd word met een kerkelijke zegening over zijn relatie, dat het als veroordelend word gezien en dat je iemand zijn geluk onthoud.

Het ging hier over de reactie van Annet. Die bestempelde homo relaties als van de duivel. Lijkt me logisch dat veel mensen dit hier veroordelend vinden.
- Home is in my head -

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 jan 2006 17:58

froske schreef:Ik vind het prima als je deze mening hebt mw. Het is jouw overtuiging, en daar zal ik ook zeker niet tegenin gaan. Ik respecteer ook zeer de mensen die homo zijn en toch al snel kiezen voor een celibatair leven. Ik denk dat we daar allemaal wel respect voor op mogen brengen.

Ik krijg er pas problemen mee als ze een relatie krijgen.

Wat moet ik me hierbij precies bij voorstellen?
Wil je dan direct totaal geen contct meer of mogen ze niet meer bij je over de vloer met partner? Of is dat dan geen probleem?

absoluut niet, ze mogen blijven komen! altijd en door alles heen.
Maar ik zal ze wel vertellen dat ik niet met hun keuze eens ben, en waarom niet. Maar welkom blijven ze... :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 jan 2006 18:02

Vind ik erg positief d:)b
- Home is in my head -

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 jan 2006 18:04

Tja, wie kan jou nu ook weigeren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 jan 2006 18:13

tsja, ik zal overal rekening mee moeten houden. Je hoort best nogal eens dat mensen geen homo's over de vloer willen hebben, en dat al zeker niet als die een relatie hebben. Ik begrijp hun mening en hun standpunt. Maar om daarom iemand te weigeren in je huis lijkt me wat ver gaan...
- Home is in my head -

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 jan 2006 18:15

Precies, kom maar weer snel een weekend :mrgreen: :wink:

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 09 jan 2006 18:25

Soms lijkt het wel alsof er altijd over de onmogelijkheden moet worden gepraat, kunnen we de moed niet vatten om over de mogelijkheden te praten met elkaar?

Optimatus schreef:Optie twee opent mijns inziens het huwelijk voor twee mensen van hetzelfde geslacht. Als die twee mensen elkaar eeuwiglijk trouw willen beloven en bereid zijn daarnaar te leven, wie ben ik dan om daar op tegen te zijn? Die twee mensen zijn intens gelukkig met elkaar en beloven elkaar trouw te blijven en voor elkaar te zorgen.

Is er niet een soort vergelijking te trekken naar de intieme relatie met Jezus die je als christen kunt hebben?
En is het huwelijk daarin dan niet een heel andere relatie, namelijk die van Christus en zijn kerk?

ps. wees voorzichtig met de volgende vraag

En als er dan toch veel mogelijk blijkt, ligt de grens dan niet bij het uiten van gevoel maar bij lichamelijke eenwording?
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 jan 2006 20:46

Soms lijkt het wel alsof er altijd over de onmogelijkheden moet worden gepraat, kunnen we de moed niet vatten om over de mogelijkheden te praten met elkaar?

Het is blijkbaar vaak, of-of :wink:

En als er dan toch veel mogelijk blijkt, ligt de grens dan niet bij het uiten van gevoel maar bij lichamelijke eenwording?

lichamelijke eenwording komt voort uit het gevoel. Ik vraag me dus af of je de grens kunt maken bij het uiten van alleen het gevoel. Misschien is dat ook voor ieder persoonlijk?
- Home is in my head -

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jan 2006 23:47

Is lichamelijke eenwording het in den vleze bedrijven van de liefde of is lichamelijke eenwording de letterlijke eenwording, namelijk de fusie van de zaadcel en de eicel tot een nieuw individu?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 10 jan 2006 08:50

Optimatus schreef:Is lichamelijke eenwording het in den vleze bedrijven van de liefde of is lichamelijke eenwording de letterlijke eenwording, namelijk de fusie van de zaadcel en de eicel tot een nieuw individu?

Ik ben van mening dat dat voornamelijk het laatste betreft, alhoewel ik ook wel mijn twijfels heb over het eerste.
Als uitgegaan wordt van een universele lichamelijke eenwording dan zijn we beperkt...zo niet dan ligt de wereld aan uw voeten :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jan 2006 14:34

aardmannetje schreef:Soms lijkt het wel alsof er altijd over de onmogelijkheden moet worden gepraat, kunnen we de moed niet vatten om over de mogelijkheden te praten met elkaar?

Blijkbaar is dat toch behoorlijk lastig. Hoeveel homo’s zijn er binnen de reformatorische kerken die open durven zijn over hun geaardheid, zelfs als ze de beslissing hebben genomen om celibatair te leven. Hoeveel van die “celibataire homo’s” hebben een functie binnen de kerk? Ik ken er een handvol. Als zelfs dit al niet of nauwelijks bespreekbaar is, hoe zal er dan ooit over “mogelijkheden” gesproken kunnen worden voor homo’s die wel het goede van een relatie mogen ervaren?
Ik herinner me een uitspraak van Ds R. van Kooten in het boekje “Homofilie en christelijke gemeente”
“Als door Gods genade homofielen genoegzaam inzicht ontvangen hebben in hun geaardheid en mogen weten dat deze voor de Heere geen belemmering was hen in Christus in genade aan te nemen en hen lief te hebben in Hem …….. enz……… dan hebben zij het recht en misschien wel de plicht om alleen met de Heere dit geheim te bewaren.” Tja, zo hou je de discussie wel buiten je gemeenschap.

En als Flappie dan zegt:
Flappie schreef:Als ik Cisca en Zareb namelijk lees dan bekruipt mij het gevoel van, "ja, je mag wel tegen zijn maar goed eigenlijk begrijp je het dan niet zo goed en ach ja eigenlijk nemen we dat ook niet zo serieus".

-----(Ik denk dat ik mij op een andere manier heb gedragen, maar goed.)------
Dan begin ik steeds vaker te denken, misschien is jou gedachte toch zo gek nog niet. Misschien moeten we (ik bedoel de homo’s en lesbiennes in de reformatorische kerken) maar eens ophouden met ons in een verdomhoekje te laten drukken.

Wat mij opviel in de preek van onze predikant op de zondag dat wij onze relatie in de gemeente mochten vieren was dat hij het woord “homo” niet een keer gebruikte. Dat speelde geen rol, het ging om de verbondenheid van mensen met elkaar. Verbondenheid in de zin van “zorgen” voor elkaar, elkaar niet kwijt willen raken. Als men deze verbondenheid, of beter liefde, kan begrijpen en accepteren dan komt er inderdaad ruimte om niet meer over onmogelijkheden maar over mogelijkheden te spreken.
ps. wees voorzichtig met de volgende vraag

Ik geloof niet dat je kunt spreken over een grens tussen uiten van gevoel of lichamelijkheid. Als je, zoals hier opgemerkt, de lichamelijk eenwording ziet als de versmelting tussen een eicel en een zaadcel, behoorlijk Bijbels trouwens, dan kunnen Juan en ik nooit op die manier één zijn. Dat is iets dat is voorbehouden aan een m/v relatie. Maar dan ontstaat de vraag, en het antwoord staat eigenlijk in je onderschrift, is dit de hoogste vorm van eenwording? Dan zou een vrouw die met een gehandicapte man trouwt waarbij dit contact onmogelijk is, of vice versa, ook nooit dat toppunt van eenheid bereiken.
Scape schreef hier ergens over een theedoek en vuile sokken. Ik begin steeds meer te geloven dat deze simpele artikelen veel meer eenwording betekenen dan welke seksuele handeling dan ook.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 11 jan 2006 14:55

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:ps. wees voorzichtig met de volgende vraag

Ik geloof niet dat je kunt spreken over een grens tussen uiten van gevoel of lichamelijkheid. Als je, zoals hier opgemerkt, de lichamelijk eenwording ziet als de versmelting tussen een eicel en een zaadcel, behoorlijk Bijbels trouwens, dan kunnen Juan en ik nooit op die manier één zijn. Dat is iets dat is voorbehouden aan een m/v relatie. Maar dan ontstaat de vraag, en het antwoord staat eigenlijk in je onderschrift, is dit de hoogste vorm van eenwording? Dan zou een vrouw die met een gehandicapte man trouwt waarbij dit contact onmogelijk is, of vice versa, ook nooit dat toppunt van eenheid bereiken.
Scape schreef hier ergens over een theedoek en vuile sokken. Ik begin steeds meer te geloven dat deze simpele artikelen veel meer eenwording betekenen dan welke seksuele handeling dan ook.

Dus omdat David zich verwonderd over de liefde die hij met een man beleeft is dit direct een hogere vorm, bedoel je dat zijn relatie met Jonathan ver uitstijgt boven de relatie die David met een vrouw/vrouwen heeft?

De positie van een man binnen het huwelijk is er een van een leider, de emotionele eenheid van leiders met dat wat zij leiden is toch van een andere aard dan wanneer leiders onder elkaar zwak kunnen zijn. Lijkt mij dat binnen een intieme vriendschap de verantwoordelijkheid verdeeld is en dat daarom zoveel eenheid mogelijk is. Lichamelijk eenheid zal er dan nooit ontstaan, hooguit bewondering en uiting daarvan...

Ps. laten we voorzichtig blijven

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2006 14:56

Zareb schreef:
Flappie schreef:Als ik Cisca en Zareb namelijk lees dan bekruipt mij het gevoel van, "ja, je mag wel tegen zijn maar goed eigenlijk begrijp je het dan niet zo goed en ach ja eigenlijk nemen we dat ook niet zo serieus".

-----(Ik denk dat ik mij op een andere manier heb gedragen, maar goed.)------
Dan begin ik steeds vaker te denken, misschien is jou gedachte toch zo gek nog niet. Misschien moeten we (ik bedoel de homo’s en lesbiennes in de reformatorische kerken) maar eens ophouden met ons in een verdomhoekje te laten drukken.

Ik vind jouw houding hierin ook wel degelijk verschillend dan die van Cisca, dus wat mij betreft gaat het voor jou ook niet echt op.

Anyway, je niet in het verdoemhokje laten drukken is natuurlijk wel iets anders dan andere zienswijzen niet respecteren. Het respect dat je zelf wilt krijgen moet je ook aan anderen betonen, lijkt me.

Terug naar “Archief”