Bijbelkennis vergroten!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Bijbelkennis vergroten!?

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 09:03

Even een splitoff van de Bruce Almighty discussie: We constateerde daar dat wij mensen vaak de neiging hebben nog wel eens puur uit onze eigen wil en mening te discuseren i.p.v. de bijbel als lijdraad te nemen. Soms gebeurd het dan zelfs dat wij onze mening naar voren brengen als de wil van God...

Wat vinden we hier van? Moeten argumenten over geloofszaken altijd bijbelsonderbouwd zijn? Hoe staat het gesteld met de bijbelkennis van christenen in Nederland? En volgens mij de belangrijkste vraag: "hoe kunnen wij hier iets aan doen?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 09:40

je hele leven moet gebasseerd zijn op de bijbel vind ik. Dus alles moet verantwoord zijn wat je doet.
Werk aan je eigen bijbelkennis dan kan je een hoop vertellen aan je medechristenen.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 04 aug 2003 11:52

Wat is dit? Niet reageren vanuit je eigen mening maar discuseren vanuit de bijbel? Is dit een oproep om makke schapen te worden en nooit enige authoriteit te betwijvelen? Het spijt me als ik grof en boos klink, maar ik vind dat heel erg verkeerd. Niet vanuit het christelijk geloof, maar vanuit de gedachte dat iemand zijn eigen denken zou uitzetten slechts zijn mening in de handen van een authoriteit legt.
Natuurlijk kan je in een discussie over je geloof of over religieuze zaken de bijbel erbij halen en daar je mening naar vormen. Maar het is essencieel dat je zelf ook na blijft denken of de dingen in de bijbel wel echt juist en van God komen. De bijbel is voor het grootste gedeelte een suggestie en geen commando.

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 11:58

who, take it easy.

geloven is het je eigen maken van dingen die in de bijbel staan. En dus is je eigne mening, je eigen ervaring haast doorslaggevend. Want als ik tot de overtuiging kom dat iets niet waar is in de bijbel, dan geloof ik het niet.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 04 aug 2003 12:07

Dat zei je niet in je eerste post.
Daar zei je:
je hele leven moet gebasseerd zijn op de bijbel vind ik. Dus alles moet verantwoord zijn wat je doet.

Dat klonk mij meer als 'leef zoals de bijbel zegt of je bent een slecht mens'. Maar ik ben blij dat je instelling toch anders is.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 12:11

Storyteller schreef:Dat zei je niet in je eerste post.
Daar zei je:

Dat klonk mij meer als 'leef zoals de bijbel zegt of je bent een slecht mens'. Maar ik ben blij dat je instelling toch anders is.
dan zou ik je eerste interpretatie toch over willen nemen. Een christen kan nl. niet anders.
The one thing you can give and still keep is your word.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 aug 2003 12:18

Mee eens.
En als je niet gelooft, storyteller, kun je beter niet hierin meepraten omdat er (impliciet) gesteld wordt: ALS je gelooft moet de bijbel je leidraad zijn.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 12:23

Storyteller schreef:Wat is dit? Niet reageren vanuit je eigen mening maar discuseren vanuit de bijbel? Is dit een oproep om makke schapen te worden en nooit enige authoriteit te betwijvelen?

Wat wil je nu eigenlijk precies zeggen? Geloof je niet dat de wil van God boven jouw wil staat? Of geloof je niet dat de bijbel de wil van God is?

Persoonlijk wil ik alles betwijfelen behalve God en ik geloof dat hij tot mij spreekt door de bijbel. Die authoriteit betwijfel ik dus inderdaad niet. Verder ieder mens, bijbelverklaring, kerk, of whatever wel als het nodig is. Dat is wat ik geloof en waar ik andere mensen op toe oproep. En daar wordt je dus zeker geen mak schaap van... eerder een brulend lam! :wink:

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 12:25

Gershwin schreef:Mee eens.
En als je niet gelooft, storyteller, kun je beter niet hierin meepraten omdat er (impliciet) gesteld wordt: ALS je gelooft moet de bijbel je leidraad zijn.
Waarom zouden mensen die niet of ergens anders in geloven niet mee mogen praten???? Jij houdt je geloof liever voor jezelf?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 04 aug 2003 12:26

Ik geloof wel degelijk. Alleen wat anders dan jullie.
Maar daar gaat het niet om. Ik vind dat je je eigen verantwoording moet nemen voor de dingen die je doet en niet blind dingen moet overnemen die je door anderen zijn aangeleerd. Als je dat doet, ben je heel erg kwestbaar voor manipulatie.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 aug 2003 12:26

Ik bedoel: als storyteller sowieso niet in de christelijke God gelooft, heeft het niet zoveel zin als hij zich met de vraag bemoeit OF wij als christenen de bijbel als leidraad moeten nemen, snappie??

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 aug 2003 12:27

storyteller schreef:Ik geloof wel degelijk. Alleen wat anders dan jullie.
Maar daar gaat het niet om. Ik vind dat je je eigen verantwoording moet nemen voor de dingen die je doet en niet blind dingen moet overnemen die je door anderen zijn aangeleerd. Als je dat doet, ben je heel erg kwestbaar voor manipulatie.

Ok, ik heb hem, sorry :D

Goodbye.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 04 aug 2003 12:29

Gershwin schreef:Ik bedoel: als storyteller sowieso niet in de christelijke God gelooft, heeft het niet zoveel zin als hij zich met de vraag bemoeit OF wij als christenen de bijbel als leidraad moeten nemen, snappie??

*shrug*
Suit yourself.
Als ik niet mee mag doen en mijn mening niet mag verkondigen, ga ik wel weer.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 12:32

Storyteller schreef:Ik geloof wel degelijk. Alleen wat anders dan jullie.
Beste Storyteller, op grond waarvan bepaal jij of iets goed of kwaad is?
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 12:35

Storyteller schreef:

Ik geloof wel degelijk. Alleen wat anders dan jullie.

ik ben het met je eens, storyteller.

maar ik denk ook dat je bepaalde dingen uit elkaar moet halen. Er zijn namelijk frustraties soms op gebeid van kerk, opvoeding, geloof die heel vervelend zijn maar niet de basis horen te zijn van de keuzes die je verder maakt.
Soms zijn bepaalde dingen uit die frustraties best goed, als er tenminste goe dmee om wordt gegaan.

ik neem niet klakkeloos over wat ik geleerd heb, maar toevallig kom ik wel uit bij de God van de bijbel. En zodoende leef ik dus met mijn hele leven voglens de bijbel die ik inde dagelijkse praktijk steeds bevestigd zie worden.

Storyteller, niet te snel op je teentjes getrapt zijn hoor. Je moet hier gewoon lekker blijven en ons helpen in ons geloof. Wij helpen jou in het vormen van je mening.

Terug naar “Archief”