Betekenis van de doop.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 01 aug 2003 18:18

betekenis van doop; oude mens begraven en opstaan tot een nieuw leven! oftewel: wedergeboren gaan leven. rom 6:6-12, 2 cor 5;17

besnijdenis: een teken van het verbond met abraham. Daar hoeven wij ons niet druk meer over te makne want wij zijn uit de heidenen. Ik tenminste, een jood niet natuurlijk.

Besnijdenis verwijst naar het offer van Christus: er moet bloed vloeien.

de doop verwijst naar de opstanding uit de doden.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Re: Betekenis van de doop.

Berichtdoor Petertje » 01 aug 2003 18:30

Maarten schreef:
wina schreef:Volgens mij vallen wij niet meer in het verbondsvolk, daar zit de hele kloe. Wij zijn geen kinderen van Israel, wij zijn uit de heidenen!

Dat is het volgens mij ook, we halen de feiten door elkaar.
Wij leven onder het nieuwe verbond : Jezus en die gekruisigd en zijn bloed reinigt ons van alle zonden.

Ik vind ook dat de voorstanders van de kinderdoop komen met wat zij veronderstellen dat het zo zal zijn. Ik wil zo graag deze beweringen onderbouwd zien met bijbelteksten.
Om te beginnen zou ik dan willen weten wat volgens jullie de betekenis is van de besnijdenis en van de doop.
Ook wil ik weten op welke wijze de Joden zalig zijn geworden.

Betekenis van de besnijdenis is het verbond dat God gesloten heeft met de joden, het uitverkoren volk. God heeft hen beloofd als ze hem zouden gehoorzamen, dat ze bij hem horen. Daardoor worden de joden zalig door de wet te houden. In het NT zie je dat degene die zich tot het christendom bekeerd, laat zich dopen. Dat dopen houdt in afwassing van je zonden en opstaan in een nieuw leven. Zie Rom. 6: 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. 5 Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding; 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. Hier zijn nog heel veel teksten aan te voeren, zoals 2 Tim. 2: 11; 1 Petr. 3:21; 1 Cor 1: 10-17; Handl. 2: 37-42; Handl. 8: 22 ev. etc.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: Betekenis van de doop.

Berichtdoor Maarten » 01 aug 2003 19:11

Petertje schreef:Betekenis van de besnijdenis is het verbond dat God gesloten heeft met de joden, het uitverkoren volk. God heeft hen beloofd als ze hem zouden gehoorzamen, dat ze bij hem horen. Daardoor worden de joden zalig door de wet te houden.
Abraham wordt de vader van alle gelovigen genoemd. Maar wat heeft hij dan geloofd dat het hem tot rechtvaardigheid gerekend is? Ook in Hebr. 11 wordt hij genoemd als geloofsheld.

Jezus heeft zelf gezegd dat Hij niet is gekomen om de wet te ontbinden maar te vervullen. Wat bedoelde Hij daar dan mee? Kunnen de Joden nog steeds door de wet zalig worden? En wat doen we met Paulus woorden in Rom. 3?

In het NT zie je dat degene die zich tot het christendom bekeerd, laat zich dopen. Dat dopen houdt in afwassing van je zonden en opstaan in een nieuw leven. Zie Rom. 6: 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. 5 Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding; 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. Hier zijn nog heel veel teksten aan te voeren, zoals 2 Tim. 2: 11; 1 Petr. 3:21; 1 Cor 1: 10-17; Handl. 2: 37-42; Handl. 8: 22 ev. etc.
Is dan de doop de afwassing van de zonde zelf?

Hier zijn nog veel meer vragen bij te stellen, maar voorlopig even deze.
The one thing you can give and still keep is your word.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 01 aug 2003 19:22

De doop is het teken dat je bent geplaatst op Gods erf van het verbond.
Het is een zegel dat je, je hele leven mee draagt.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 01 aug 2003 21:06

Cor schreef:De doop is het teken dat je bent geplaatst op Gods erf van het verbond.

Toch blijf ik iets niet snappen. Als de doop het teken is dat je op Gods erf van het verbond bent geplaatst, een zegel dat je je hele leven meedraagt, wat heeft dat dan voor waarde voor die mensen die uiteindelijk niet uitverkoren blijken te zijn?
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

joris

Berichtdoor joris » 01 aug 2003 21:34

Maartje schreef:
Cor schreef:De doop is het teken dat je bent geplaatst op Gods erf van het verbond.

Toch blijf ik iets niet snappen. Als de doop het teken is dat je op Gods erf van het verbond bent geplaatst, een zegel dat je je hele leven meedraagt, wat heeft dat dan voor waarde voor die mensen die uiteindelijk niet uitverkoren blijken te zijn?

De doop heeft niets met de verbonden te maken.

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 01 aug 2003 21:40

Maartje schreef:

Het woordje üitverkoren" is jammer genoeg slecht vertaald, en dus verkeerd geïnterpreteerd.
Moe wordt ik daar wle eens van, niet jou fout natuurlijk, ik dacht er eerst ook zo over omdat het mij zo geleerd was. En dat is vaak een vervelend iets, we nemen maar alles aan en onderzoeken zelf niks.

God wil dat niemand verloren gaat. Er staat in de bijbel genoeg malen: "een ieder"

Uitverkoren betekend niet uitgekozene, of lievertje van god of iets in die trant.

Uitverkoren betekent: uitgenodigd. Het is aan ons de keuze of we de uitnodiging accepteren, dat is onze vrije wil die we van God hebben ontvangen.

Het offer van Jezus was voldoende voor de zonde van de GEHELE wereld. (lees 1 Johannes 2:2)

Je kan het zeker niet verdienen door bevoorbeeld goede werken te doen. Dat is niet de voorwaarde die voor het eeuwige leven geld.

God verhardt wie Hij wil, staat er in Romeinen 9:18, dat klopt. God wil zich graag ontfermen over iedereen, maar HIj kan dat alleen over diegenen die op Zijn beloften ingaan. En wie dat niet doet, daar kan God niks aan kwijt.

Ik sta aan de deur en Ik klop, wie doet de deur open van zijn hart? Aan wie is de keuze?
Religiëusiteit is de grootste vijand van God.

Rechtvaardigheid, Vrede en Vreugde door de Heilige Geest, dat is het Koninkrijk Gods.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 01 aug 2003 21:48

007 schreef:
Maartje schreef:
Cor schreef:Uitverkoren betekent: uitgenodigd. Het is aan ons de keuze of we de uitnodiging accepteren, dat is onze vrije wil die we van God hebben ontvangen.

Het offer van Jezus was voldoende voor de zonde van de GEHELE wereld. (lees 1 Johannes 2:2)

Ik sta aan de deur en Ik klop, wie doet de deur open van zijn hart? Aan wie is de keuze?

Helemaal mee eens. Daarom heeft het geen zin om baby's t dopen, want je voegt niets toe aan het heil van het kind. Het is hooguit het kenbaar maken van de ouders dat ze graag zouden willen dat hun kind ooit een keuze maakt voor Jezus, en dus beloven het kind samen met God op te voeden.
Je draagt als het ware je kindje op aan God. De doop is volgens mij het gevolg van bekering. En dat komt pas, als je zelf een bewuste keuze kunt maken.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 02 aug 2003 11:19

Maartje schreef:

Of je wel of niet uitverkoren ben is Gods kant van de zaak, dat zijn dingen die alleen God weet, en wij hebben daar niks mee te maken.
Voor ons is het essensieel dat we God blijven zoeken tot we Hem gevonden hebben en Hem erkennen als onze Heil en Zaligmaking.

Op een avond van de JV, werd het eens zo uit gelegt; de uitverkiezing is een poort en wij staan voor die poort, op de poort wordt geklopt door Jezus, door middel van de preek dingen die je aangrijpen enz.
Doen wij de poort open en geven wij ons aan Jezus, of niet?

En in de Bijbel staat ook: zoekt en gij zult vinden, wat let ons dan?

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 02 aug 2003 11:27

joris schreef:
Maartje schreef:

De doop heeft niets met de verbonden te maken.

Niet mischien met de verbonden die jij bedoelt.

Maar voor mij betekent het, dat ik, door middel van het zegel op mijn voorhooft, ben verbonden aan God de Vader, en Jezus de Zoon en de Heilige Geest.

En we weten ook dat er staat in de Bijbel, die van Mij afwisten, en mij niet gehoord hebben die zullen zwaarder gestraft worden, als mensen die nooit van mij gehoordt hebben.
Dat moet ons als Christenen aan het denken zetten.

wina
Mineur
Mineur

Betekenis van de doop

Berichtdoor wina » 02 aug 2003 12:02

Cor schreef :

Of je wel of niet uitverkoren ben is Gods kant van de zaak, dat zijn dingen die alleen God weet, en wij hebben daar niks mee te maken.
Voor ons is het essensieel dat we God blijven zoeken tot we Hem gevonden hebben en Hem erkennen als onze Heil en Zaligmaking.

Moet ik hier uit opmaken dat je tot je dood nooit zal weten of je behouden bent ?
Bij mij ligt het anders, ik weet behouden te zijn, door het offer van Jezus Christus in geloof aan te nemen.
Weest blij in de Heer !

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Betekenis van de doop

Berichtdoor Cor » 02 aug 2003 12:12

wina schreef:Cor schreef :

Moet ik hier uit opmaken dat je tot je dood nooit zal weten of je behouden bent ?
Bij mij ligt het anders, ik weet behouden te zijn, door het offer van Jezus Christus in geloof aan te nemen.

Dat heb ik niet beweert, ik heb gezegt als je de poort van je hart opent voor Jezus ben je behouden, dan zie je in Hem jou Zaligmaker, als het maar geen historisch, tijd, of vals geloof is.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 07:18

joris schreef:betekenis van doop; oude mens begraven en opstaan tot een nieuw leven! oftewel: wedergeboren gaan leven. rom 6:6-12, 2 cor 5;17

besnijdenis: een teken van het verbond met abraham. Daar hoeven wij ons niet druk meer over te makne want wij zijn uit de heidenen. Ik tenminste, een jood niet natuurlijk.

Joris, er ligt nog een vraag. nl. naar het zaligworden van de joden.

Bovendien wil ik naar aanleiding van deze opmerkinge vragen wat het verbond met Abraham inhoudt, en of de inhoud van dat verbond wezenlijk verschilt van het NT Evangelie.

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 09:34

Maarten schreef:
joris schreef:betekenis van doop; oude mens begraven en opstaan tot een nieuw leven! oftewel: wedergeboren gaan leven. rom 6:6-12, 2 cor 5;17

Joris, er ligt nog een vraag. nl. naar het zaligworden van de joden.

Bovendien wil ik naar aanleiding van deze opmerkinge vragen wat het verbond met Abraham inhoudt, en of de inhoud van dat verbond wezenlijk verschilt van het NT Evangelie.

ik houdt mij vast aan wat in de bijbel staat, romeine 10: 9: als u me t uw mond belijdt: Jezus is Heer en met uw hart gelooft dat God hem uit d e dood heeft opgewekt, wordt u gered.

In romeinen 11: 32 lees ik: Zo heeft God alle mensen de gevangenen van hun eigen ongehoorzaamheid gemaakt om zich over allen te kunnen ontfermen.
Wezenlijk verschil tussen NT en OT verbond? Nee denk ik niet, want gedurende beide verbonden gaat het om GOds heerlijkheid. Gods had een paradijs gemaakt en wil daar naar terug. Wij hebbne het verpest, maar God geeft voorrang aan zijn heerlijkheid: het moet gewoon weer gaaf worden van HEm.
En dus zorgt hij ervoor dat mensen gaaf kunnen leven. In het OT door de belofte te geven dat er een verlosser komt en dat ieder behouden wordt die zich aan zijn geboden houdt. IN het NT door te wijzen op deverlosser die gekomen is en dat ieder behouden wordt die zich met Hem wil laten begraven en wil opstaan tot een nieuw leven.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 09:50

joris schreef:ik houdt mij vast aan wat in de bijbel staat, romeine 10: 9: als u me t uw mond belijdt: Jezus is Heer en met uw hart gelooft dat God hem uit d e dood heeft opgewekt, wordt u gered.
bij Abraham lag dat natuurlijk wat anders. Ik neem aan dat je van mening bent Abraham moest geloven in de belofte?
In romeinen 11: 32 lees ik: Zo heeft God alle mensen de gevangenen van hun eigen ongehoorzaamheid gemaakt om zich over allen te kunnen ontfermen.
Wezenlijk verschil tussen NT en OT verbond? Nee denk ik niet, want gedurende beide verbonden gaat het om GOds heerlijkheid. Gods had een paradijs gemaakt en wil daar naar terug. Wij hebbne het verpest, maar God geeft voorrang aan zijn heerlijkheid: het moet gewoon weer gaaf worden van HEm.
En dus zorgt hij ervoor dat mensen gaaf kunnen leven. In het OT door de belofte te geven dat er een verlosser komt en dat ieder behouden wordt die zich aan zijn geboden houdt.
Was dan het houden van zijn geboden verdienstelijk, of had dat een andere plaats?
IN het NT door te wijzen op deverlosser die gekomen is en dat ieder behouden wordt die zich met Hem wil laten begraven en wil opstaan tot een nieuw leven.
En dit is op grond van de belofte dat God een iegelijk die in Hem gelooft niet zal verderven maar het eeuwige leven zal geven?

Terug naar “Archief”