Betekenis van de doop.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wina
Mineur
Mineur

Betekenis van de doop.

Berichtdoor wina » 28 jul 2003 13:52

Maarten,
Ik wil nog even ingaan op je antwoord m.b.t de doop, bij het topic over het belijdenis doen.

Jij zegt God sloot een verbond met Abraham en dat werd vastgelegd in de besnijdenis.
Dit werd op de achtste dag gedaan en er werd ook niet gewacht tot ze besloten tot het volk Israël te behoren.
Maar dat hing niet van de besnijdenis af, ze behoorden zowiezo tot het volk Israël.

Je zegt dat de kinderen nu ook in dat verbond opgenomen worden, maar dat was toch het oude verbond, er is toch een nieuw verbond, het bloed van Jezus ? Luc 22 : 20

En in dat nieuwe verbond is de besnijdenis : De besnijdenis van je hart. Rom. 2 : 28

En als dan de doop i.p.v de besnijdenis gekomen is, waarom dan in het N.T plots de meisjes óók dopen ?

En als de kinderen door de doop werkelijk in het verbond opgenomen zouden zijn, zouden ze ook meteen aan het avondmaal mogen. Maar daarmee wordt weer gewacht tot ze belijdenis gedaan hebben.

Stel je hebt 4 kinderen die je laat dopen, en 2 ervan besluiten hun doop te bevestigen door belijdenis te doen, worden die andere 2 dan door God uit het verbond gestoten ?

Is het dan niet veel eenvoudiger aan te nemen, dat, zolang je kinderen het niet beseffen, dat ze dan geheiligd zijn in de ouders ? En als ze tot hun verstand gekomen zijn, zelf te laten beslissen of ze gedoopt willen worden, en dan een belijdenis afleggen waarom ze hun leven verder met God willen. Bij die doop leg je je oude leven af in het waterbad, en begin je met God een nieuw leven.
En dit kan ik vele malen terugvinden in de bijbel.
Weest blij in de Heer !

Petertje
Sergeant
Sergeant

Re: Betekenis van de doop.

Berichtdoor Petertje » 31 jul 2003 21:56

wina schreef:Maarten,
Ik wil nog even ingaan op je antwoord m.b.t de doop, bij het topic over het belijdenis doen.

Jij zegt God sloot een verbond met Abraham en dat werd vastgelegd in de besnijdenis.
Dit werd op de achtste dag gedaan en er werd ook niet gewacht tot ze besloten tot het volk Israël te behoren.
Maar dat hing niet van de besnijdenis af, ze behoorden zowiezo tot het volk Israël.

Je zegt dat de kinderen nu ook in dat verbond opgenomen worden, maar dat was toch het oude verbond, er is toch een nieuw verbond, het bloed van Jezus ? Luc 22 : 20

En in dat nieuwe verbond is de besnijdenis : De besnijdenis van je hart. Rom. 2 : 28

En als dan de doop i.p.v de besnijdenis gekomen is, waarom dan in het N.T plots de meisjes óók dopen ?

En als de kinderen door de doop werkelijk in het verbond opgenomen zouden zijn, zouden ze ook meteen aan het avondmaal mogen. Maar daarmee wordt weer gewacht tot ze belijdenis gedaan hebben.

Stel je hebt 4 kinderen die je laat dopen, en 2 ervan besluiten hun doop te bevestigen door belijdenis te doen, worden die andere 2 dan door God uit het verbond gestoten ?

Is het dan niet veel eenvoudiger aan te nemen, dat, zolang je kinderen het niet beseffen, dat ze dan geheiligd zijn in de ouders ? En als ze tot hun verstand gekomen zijn, zelf te laten beslissen of ze gedoopt willen worden, en dan een belijdenis afleggen waarom ze hun leven verder met God willen. Bij die doop leg je je oude leven af in het waterbad, en begin je met God een nieuw leven.

Wina, dit een erg interessant onderwerp. Ik ben ook erg benieuwd wat Maarten zijn verdere visie, dus Maarten, aub licht je antwoord toe. Alvast bedankt!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 01 aug 2003 08:17

Ik was van plan een wat uitgebreidere doopvisie te formuleren, maar aangezien dat nog wel een tijdje kan duren en deze vragen toch om een antwoord roepen stel ik het uitgebreidere formuleren nog maar een tijdje uit en zal een aantal van deze vragen proberen te beantwoorden.

wina schreef:Jij zegt God sloot een verbond met Abraham en dat werd vastgelegd in de besnijdenis.

Is Abraham dan op een andere wijze gerechtvaardigd? Is het niet door het geloof in de belofte van de komende Zaligmaker? Wezen de offers daar niet al op? Ook in Ps. 40 lezen we al dat de offers zelf de zonden niet afwasten. Uiteindelijk weest de offerdienst heen naar het offer van Christus aan het kruis. Het gaat om een en hetzelfde verbond.

Bedenk wat de betekenis was van de besnijdenis en bedenk wat de betekenis is van de doop. Beide tekenen zijn tekenen van hetzlefde verbond, en in die zin is doop in de plaats van de besnijdenis gekomen.
De vervanging van de besnijdenis door de doop is ook niet helemaal letterlijk, maar het gaat om de betkeenis. Die is dezelfde gebleven. De doop is een nieuwe instelling, waarbij de meisjes nu blijkbaar ook gedoopt moeten worden. De doop van de meisjes is op grond van het bevel van God.

Nogmaals, de doop is een teken van de inlijving vn het verbond, door de doop wordt niet de afwassing van de zonde zelf verkregen, maar dat is alleen door het geloof. Het Avondmaal is voor de gelovigen. In het verbond zijn dus tweeërlei mensen: gelovigen en ongelovigen, zoals er onder het volk Israël ook tweeërlei mensen waren, mensen die de Messias gelovig verwachtten op grond van de beloften (Anna Simeon, de profeten) en mensen die dat niet deden en de afgoden dienden. Zij waren wel in het verbond met God begrepen, maar geloofden niet.
Ik heb zelf niet de uitdrukking gebruikt, dat je door je belijdenis je doop bevestigt, en tegelijkertijd wil ik zeggen dat ik om deze vraag het onzin vond om hier een heel nieuwe topic over te openen, maar dat terzijde. Als God al in heel je leven tot je komt in de prediking van het Evangelie dan geeft dat een verantwoordelijkheid tov dat Evangelie. Wanneer je er werkelijk van overtuigd bent dat God goed en getrouw is, dat Zijn dienst de beste levensvervulling is, en je de verantwoordelijkheid tov het Evangelie beseft, dan is er ook een besef van het moeten beantwoorden van de roep van God door het afleggen van belijdenis. Er ligt dan m.i. wel een spanningsveld want je kan nog grote twijfels hebben bij de oprechtheid van je geloof (ja, deze twijfel is veel evangelischen vreemd), maar toch kan je niet anders.

Degenen die geen belijdenis doen zijn in principe nog in het verbond, maar plaatsen zichzelf er buiten, of willen dat doen. Dus niet God doet dat, maar dat doet de mens zelf.

De kinderen zijn in de ouders geheiligd, d.w.z. zoals Abrahams kinderen met hem in het verbond begrepen waren zo ook de kinderen van de gelovige ouders, en daarom moeten ze ook het teken van het verbond dragen, nl. de doop.

Je zegt dat je dit vele malen terug kunt vinden in de Bijbel. Ik ben benieuwd waar. Noem mij maar eens een kind van een gelovige, die zelfstandig belijdenis doet, zich laat dopen enz.

gr.

maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 aug 2003 11:13

[quote]Is Abraham dan op een andere wijze gerechtvaardigd? Is het niet door het geloof in de belofte van de komende Zaligmaker? Wezen de offers daar niet al op? Ook in Ps. 40 lezen we al dat de offers zelf de zonden niet afwasten. Uiteindelijk weest de offerdienst heen naar het offer van Christus aan het kruis. Het gaat om een en hetzelfde verbond.
[quote]

Dank je wel voor je uitleg Maarten. Ik weet niet zeker of Abraham al wat van de Zaligmaker afwist. Ik zie het zo: Abraham erkende God als Heer en hij gehoorzaamde God. Daarom wordt Abraham uitverkoren tot vader van de Israelieten en richt God een verbond op met Abraham en zijn nageslachten in Gen. 17: 7 Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn. 8 Ik zal aan u en uw nageslacht het land, waarin gij als vreemdeling vertoeft, het ganse land Kanaän, tot een altoosdurende bezitting geven, en Ik zal hun tot een God zijn.
9 Voorts zeide God tot Abraham: En wat u aangaat, gij zult mijn verbond houden, gij en uw nageslacht, in hun geslachten. 10 Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; 11 gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u. 12 Wie acht dagen oud is, zal bij u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: zowel wie in uw huis geboren is, als wie van enige vreemdeling voor geld is gekocht, doch niet van uw nageslacht is. 13 Wie in uw huis geboren is en wie door u voor geld gekocht is, moet voorzeker besneden worden; zo zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond. 14 En de onbesnedene, de man namelijk, die het vlees van zijn voorhuid niet laat besnijden, die mens zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten: hij heeft mijn verbond verbroken.
Dit is een verbond tussen God en de joden, daar hebben 'wij uit de heidenen' niets mee te maken. Dit lees je ook nergens in het NT. Omdat de Heer onze God een God is, de heidenen en de joden voedsel krijgen uit dezelfde stam, lezen we in de Romeinen brief dat we geent zijin op de Stam. [quote]

[quote]Bedenk wat de betekenis was van de besnijdenis en bedenk wat de betekenis is van de doop. Beide tekenen zijn tekenen van hetzlefde verbond, en in die zin is doop in de plaats van de besnijdenis gekomen.
[quote]

Dat we in hetzelfde verbond zijn zie ik niet. Lees eens de brief aan de Hebreen. Daarin zie je heel duidelijk dat er een oud en nieuw verbond is. In het NT zie je ook niet dat er gewezen wordt op dit verbond van Abraham. Behalve dan als het met de joden te maken heeft. Kijk eens naar Handl. 15: 28 Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29 onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel! Dit is HET antwoord dat gegeven wordt na de vergadering in Jeruzalem. (de vergadering was bijeengeroepen omdat de christenen uit de heidenen graag wilden weten waar ze zich aan moesten houden na hun bekering).

Okay, dit is mijn visie, maar misschien sla ik de plank wel helemaal mis. Maarten, ik wacht op jou verdere uiteenzetting!
Laatst gewijzigd door Petertje op 01 aug 2003 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 aug 2003 12:14

wina schreef: En als dan de doop i.p.v de besnijdenis gekomen is, waarom dan in het N.T plots de meisjes óók dopen?

heeft volgens mij vooral een praktische reden, meisjes besnijden heeft geen enkel nut en is misdadig, jongetjes besnijden is hygienisch. Bovendien lijkt het me stug dat een man meisjes zou mogen besnijden, en aangezien alle ceremonien door mannen uitgevoerd moesten worden...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 aug 2003 12:42

Hoe weet ik dat de kinderdoop de besnijdenis heeft vervangen? In het NT vind ik geen grond voor de kinderdoop (mijns inziens dan), de volgorde is: eerst geloven, dan dopen.
Ik ben echter nogal gesteld op de kinderdoop en wil deze niet gaarne loslaten... :mrgreen:
Maar misschien kan Maarten me uitleggen dat de kinderdoop wel Bijbels is???
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 01 aug 2003 12:49

kootje schreef:Hoe weet ik dat de kinderdoop de besnijdenis heeft vervangen? In het NT vind ik geen grond voor de kinderdoop (mijns inziens dan), de volgorde is: eerst geloven, dan dopen.
Ik ben echter nogal gesteld op de kinderdoop en wil deze niet gaarne loslaten... :mrgreen:
de grond van de kinderdoop is de continuiteit van het genade verbond.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 aug 2003 12:53

Maarten schreef:
kootje schreef:Hoe weet ik dat de kinderdoop de besnijdenis heeft vervangen? In het NT vind ik geen grond voor de kinderdoop (mijns inziens dan), de volgorde is: eerst geloven, dan dopen.

Ik geloof dat het genadeverbond wel doorloopt in die zin dat de kinderen worden zo geheiligd worden in hun ouders. Maar is het uiterlijk teken van de kinderdoop daaraan verbonden??? (teksten graag)
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 aug 2003 12:56

Maarten schreef:

Ik word altijd verward door al die namen die aan de verbonden toegekend zijn. Die namen lees ik niet in de bijbel. Kan iemand mij een duidelijk overzicht geven zodat ik het 'verbondsplaatje' niet weer vergeet? Alvast bedankt!!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 aug 2003 13:01

kootje schreef:
Maarten schreef:

Ik geloof dat het genadeverbond wel doorloopt in die zin dat de kinderen worden zo geheiligd worden in hun ouders. Maar is het uiterlijk teken van de kinderdoop daaraan verbonden??? (teksten graag)

Dat weet ik niet. De tekst voor het heiligen van kinderen in de ouders staat in 1 Cor. 7: 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

Kogando

Berichtdoor Kogando » 01 aug 2003 13:15

Imho is er inderdaad geen bijbelse grond voor de kinderdoop. Ook het argument dat de kinderdoop gezien moet worden als vervanger van de besnijdenis vind ik twijfelachtig. Gevaarlijk zelfs. Paulus waarschuwt toch zo duidelijk tegen het judaïsme. Hij zegt dat een ieder die zich laat besnijden en andere Joodse wetten houdt hiermee de genade van Christus verloochend.

Dus ook al zou er bijbelse grond zijn voor de doop als vervanger van de besnijdenis dan lijkt me dit onwaarschijnlijk gezien de prediking van Paulus in Galaten bijvoorbeeld.

Zoals Kootje ook zegt, gelooft en laat u dopen. (en ontvang de gave van de Heilige Geest). Dit is m.i. de enige juiste manier.[/i]

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 01 aug 2003 14:43

kootje schreef:
Maarten schreef:

Als de kinderen met hun ouders in het genade verbond begrepen zijn, mogen we hen dan dat teken van het verbond onthouden? De betekenis is uiteindelijk dezelfde als die van de besnijdenis, het is een teken van de reiniging van de zonde (eerst werd dit door bloed afgebeeld, en nu door de reiniging met het water) . De kinderen van het volk Israel werden besneden omdat ze ook tot het verbondsvolk behoorden, deze besnijdenis was er een teken van dat het volk de Zaligmaker verwachtte die hen van de dood zou verlossen. Evenzo is de doop een teken waarin de reiniging wordt afgebeeld en dit teken wordt gegeven aan allen die in het verbond zijn. Deze continuiteit wordt bevestigd door Paulus in Col 2:11,12. In die zin moet het gezien worden dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomne. Als de kinderen dan geheiligd zijn in hun ouders mogen we hen dan het teken en zegel van dat geheiligd zijn onthouden?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 aug 2003 16:07

Maarten schreef:
kootje schreef:
Maarten schreef:

Als de kinderen met hun ouders in het genade verbond begrepen zijn, mogen we hen dan dat teken van het verbond onthouden? De betekenis is uiteindelijk dezelfde als die van de besnijdenis, het is een teken van de reiniging van de zonde (eerst werd dit door bloed afgebeeld, en nu door de reiniging met het water) . De kinderen van het volk Israel werden besneden omdat ze ook tot het verbondsvolk behoorden, deze besnijdenis was er een teken van dat het volk de Zaligmaker verwachtte die hen van de dood zou verlossen. Evenzo is de doop een teken waarin de reiniging wordt afgebeeld en dit teken wordt gegeven aan allen die in het verbond zijn. Deze continuiteit wordt bevestigd door Paulus in Col 2:11,12. In die zin moet het gezien worden dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomne. Als de kinderen dan geheiligd zijn in hun ouders mogen we hen dan het teken en zegel van dat geheiligd zijn onthouden?

Volgens mij vallen wij niet meer in het verbondsvolk, daar zit de hele kloe. Wij zijn geen kinderen van Israel, wij zijn uit de heidenen!

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 aug 2003 16:26

[
Volgens mij vallen wij niet meer in het verbondsvolk, daar zit de hele kloe. Wij zijn geen kinderen van Israel, wij zijn uit de heidenen![/quote]

Dat is het volgens mij ook, we halen de feiten door elkaar.
Wij leven onder het nieuwe verbond : Jezus en die gekruisigd en zijn bloed reinigt ons van alle zonden.

Ik vind ook dat de voorstanders van de kinderdoop komen met wat zij veronderstellen dat het zo zal zijn. Ik wil zo graag deze beweringen onderbouwd zien met bijbelteksten.
Weest blij in de Heer !

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 01 aug 2003 17:28

wina schreef:Volgens mij vallen wij niet meer in het verbondsvolk, daar zit de hele kloe. Wij zijn geen kinderen van Israel, wij zijn uit de heidenen!

Dat is het volgens mij ook, we halen de feiten door elkaar.
Wij leven onder het nieuwe verbond : Jezus en die gekruisigd en zijn bloed reinigt ons van alle zonden.

Ik vind ook dat de voorstanders van de kinderdoop komen met wat zij veronderstellen dat het zo zal zijn. Ik wil zo graag deze beweringen onderbouwd zien met bijbelteksten.
Om te beginnen zou ik dan willen weten wat volgens jullie de betekenis is van de besnijdenis en van de doop.
Ook wil ik weten op welke wijze de Joden zalig zijn geworden.

Terug naar “Archief”