Wat is zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Wat is zonde?

Berichtdoor Maarten » 31 jul 2003 07:40

Naar aanleiding van de topic over de film Bruce Almighty vraag ik me af wat nu precies zonde is.

In heb bijzonder zou ik deze vraag willen stellen aan degenen die bovengenoemde film een goede film vinden.
The one thing you can give and still keep is your word.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 31 jul 2003 08:58

zonde is de verkeerde dingen dieje doet
enwaar godeenhekel aan heeft
of je dient god of je dient de werelt je kan geen twee heren dienen
de werelt leeft in de zonde maar god niet

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 31 jul 2003 09:08

connie schreef:zonde is de verkeerde dingen dieje doet
enwaar godeenhekel aan heeft
of je dient god of je dient de werelt je kan geen twee heren dienen
de werelt leeft in de zonde maar god niet
Volstrekt juist connie, maar blijft de vraag wat dan precies verkeerd is en waar God een hekel aan heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jul 2003 09:45

ik denk dat iemand, om dicht bij het antwoord op die vraag te komen, een levende relatie met God moet hebben.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 31 jul 2003 09:50

Hier kan ik nog steeds niet veel mee. Het wordt ook nog steeds niet concreet. Is de enige bron van kennis van goed en kwaad een relatie met God?

Wat kan je op grond van de Bijbel als zonden aanwijzen?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jul 2003 10:16

Hier kan ik nog steeds niet veel mee. Het wordt ook nog steeds niet concreet. Is de enige bron van kennis van goed en kwaad een relatie met God?
Ja. De hoeveelheid mogelijke zonden is eindeloos, dus niet te beschrijven. Verder weet je pas wat zonde is als je God kent; als dat niet zo is dan laat je dingen omdat anderen je verteld hebben dat ze zonde zijn of omdat je de negatieve gevolgen ervan ervaar

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 31 jul 2003 10:19

surfer schreef:
Ja. De hoeveelheid mogelijke zonden is eindeloos, dus niet te beschrijven. Verder weet je pas wat zonde is als je God kent; als dat niet zo is dan laat je dingen omdat anderen je verteld hebben dat ze zonde zijn of omdat je de negatieve gevolgen ervan ervaar
Wat zegt dan een tekst als: "door de wet is de kennis der zonde" (rom. 3:20) tegen jou?

LPJ
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LPJ » 31 jul 2003 10:49

Staat er niet ergens in de Bijbel: al wat uit het geloof niet is, is zonde?
(Overigens kom je hier misschien niet veel verder mee.)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jul 2003 11:11

Wat zegt dan een tekst als: "door de wet is de kennis der zonde" (rom. 3:20) tegen jou?
de wet geeft de bewustwording van zonde, de eerste aanzet, dat breidt zich steeds verder uit.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 31 jul 2003 11:47

surfer schreef:ik denk dat iemand, om dicht bij het antwoord op die vraag te komen, een levende relatie met God moet hebben.

Mooi antwoord; daar ben ik het helemaal mee eens. :D

Maarten schreef:Naar aanleiding van de topic over de film Bruce Almighty vraag ik me af wat nu precies zonde is.

In heb bijzonder zou ik deze vraag willen stellen aan degenen die bovengenoemde film een goede film vinden.

Er zitten bepaalde risico's van een menselijk antwoord op de vraag als "wat is zonde", namelijk

1 - mensen gaan zich afzonderen van de zonde, en daarmee dus ook van de zondaars, terwijl wij allen zondaars zijn, en God van zondaars houdt (maar een hekel heeft aan de zonde). Deze valkuil is overduidelijk betreden door de Farizeeers, die geen omgang wilden hebben met al wat naar de zondige wereld riekte ...

2 - als mensen zonde definieren zetten ze daar een hek om heen, want hekken plaatsen kunnen mensen heel goed. Je mag niet zus, je mag niet zo; en het wetticisme is geboren. Met een hek om Gods wetten heen, kun je vroom gedrag tentoonstellen, zonder Gods leiding in jouw leven. Je kelk lijkt aan de buitenkant schoon, maar van binnenin ben je een en al zonde.

Jezus ging heel anders om met de zonde.
1 - Hij kwam bij zondaars, op plaatsen waar zonde gebeurde en sprak met hen, vanuit de Liefde van God.

2 - Hij verwijderde het hek om de zonde, want
a - Hij geneesde zieken en raapte aren op de sabbat, en
b - Hij verklaarde de niet-fysiek uitgevoerde zonden tot zonde (zie bergrede, mat.5) en
c - Hij legde vooral de nadruk op de zonde in ons (hart) en minder op de uiterlijke zonde, omdat Hij de laatste als een gevolg van de zonde in ons zag.

3 - Jezus gaf aan dat je Gods leiding in je leven nodig hebt om God te kunnen volgen;
Gods leiding volgen is het doel van je leven volgen; dit missen is zonde.
In die zin is het je afkeren van zondaars zonde, want je keert je af van mensen waar God (ook) van houdt.
In die zin ligt wetticisme erg dicht bij de zonde, omdat het een leven zonder God stimuleert.

John

De letter der wet klaagt ons aan, maar het Woord pleit ons vrij. De Geest van de wet pleit ons vrij. De letter wil het Woord doden, maar het Woord overwint, het Woord leeft.
Halleluja! Amen!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 31 jul 2003 12:15

Het verbaast met dat er aan de wet nauwelijks een functie toebedeelt wordt in het ontdekken van wat zonde is.

Bijv. het derde gebod: Gij zult de Naam van de Heere niet ijdel gebruiken

Op grond hiervan zou ik willen zeggen dat elke vloek op zichzelf zonde is. Onafhankelijk van persoon en context.

mee eens John?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 31 jul 2003 12:29

komt door verschillende visies op de functie van de wet, maarten. Jij ziet de tien geboden nog als geldend, en john niet, als ik het wel heb...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 31 jul 2003 12:56

De Tien Geboden hebben m.i. nog steeds dezelfde functie als in het OT. De wet is als het ware een spiegel die ons voorgehouden moet worden. De wet vervloekt ons dus, omdat we schuldig zijn aan alle geboden Gods. In die zin is het dus de wet die ons veroordeelt.

Krully
Verkenner
Verkenner

Zonde =

Berichtdoor Krully » 31 jul 2003 14:46

Je bent geschapen om tot Zijn eer te leven, alles wat je doet, denkt, en niet tot Zijn eer bedoeld is = zonde!
Misschien klinkt dit wel erg negatief maar het is gewoon zo.
Wij mensen zitten boordevol zonde.
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 31 jul 2003 18:11

Maarten schreef:Het verbaast met dat er aan de wet nauwelijks een functie toebedeelt wordt in het ontdekken van wat zonde is.
Bijv. het derde gebod: Gij zult de Naam van de Heere niet ijdel gebruiken
Op grond hiervan zou ik willen zeggen dat elke vloek op zichzelf zonde is. Onafhankelijk van persoon en context.
mee eens John?

Ten eerste hanteert de Bond tegen het vloeken 4 verschillende vormen van vloeken, die lopen in 'gradaties' van de klassieke zelfverwensing tot grof taalgebruik.
Grof taalgebruik kun je niet zien als een overtreding van "Gij zult de Naam van de Heere niet ijdel gebruiken"
Bij de zogenaamde bastaard-vloek is dit ook twijfelachtig, omdat moeilijk te achterhalen is waar het vanaf stamt.

Zonde is je doel missen. Als een Christen vloekt is dat zonde, want hij weet wat hij zegt, en mist met zijn worden zijn doel.

Maar hoe zit dat met een niet-christen. Hij weet misschien geeneens wat hij zegt en het vloeken op zich is misschien geen zonde voor hem. Laat onverlet staan dat deze persoon wel zijn doel mist, maar dat is onafhankelijk van de woorden die hij gebruikt. Immers als je niet weet wat woorden betekenen kun je ze niet denken en uitspreken. Als je wel weet wat het beteken, natuurlijk wel.
- Als je niet weet wie Jezus is kun je zijn Naam niet ijdel gebruiken, maar wel het woord jezus.
- Misschien vloek ik ook wel in het chinees, maar niet bewust, omdat ik geen chinees ken - zou ik het echter weten, dan zou ik proberen het gebruik van dat woord te vermijden, net zoals ik dat probeer met Nederlandse vloeken waarvan ik weet wat de betekenis is.

Jezus leert ons dat de context van ons doen en laten, of beter gezegd de motivatie van ons doen en laten, namelijk dat wat in ons speelt belangrijker is dan het uiterlijke.

John

Terug naar “Archief”