Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 23 dec 2005 10:57

*herleest Siebelink voor de derde maal*
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 23 dec 2005 15:38

kurtyo schreef:
ezri schreef:Jan Siebelink gaf aan dat hij geen zekerheid heeft over het geloof. Is hij niet te veel op zoek naar mystieke ervaringen zoals zijn vader had?

Hij gaf zelf toe dat hij wacht op zo'n ervaring. (In datzelfde programma.)

Yes, I know, maar ik bedoelde de nadruk op 'te veel'. Volgens mij is dat niet reeel als je wacht op zulke grote Godservaringen. God kan mensen door grote, mystieke ervaringen tot geloof brengen, maar het hoeft niet op die manier. Ik hoop dat dat nog eens duidelijk wordt voor hem. (Of dat hij nog zo'n mystieke ervaring krijgt.)

leclerc schreef:*herleest Siebelink voor de derde maal*

joh...
ik vind dit geen boek om te herlezen. misschien nog es als ik dv met pensioen ben :wink:
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2005 15:41

leclerc schreef:*herleest Siebelink voor de derde maal*
Staat het woord Siebelink synoniem voor zijn laatste boek?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 23 dec 2005 15:52

als je de topictitel in ogenschouw neemt wel :wink:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2005 16:04

leclerc schreef:als je de topictitel in ogenschouw neemt wel :wink:
Weet ik :) Maar ken je ook andere boeken van hem? hoe vond je die? Ik heb aan de overkant van de rivier gelezen (gaat ook over thuislezers) en de bloemen van oscar kristelijn (gaat over thuislezers, studenten en vaders die een tuinderij heeft)..

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 23 dec 2005 16:12

Ik heb ook Vera gelezen. daar komt een schoonpapa in voor die ook thuis leest. dure cadeaus geeft en aan kanker doodgaat en ook leest over de navolging van Christus. Goed boek, maar niet zo goed als Knielen op een bed violen.
de bloemen van o.k. ben ik ook erg benieuwd naar. Heb een paar boekenbonnen liggen dus zal deze ook weldra in mijn bezit zijn,.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2005 16:23

Dat boek vond ik zelf erg goed, het zijn de verhalen die Jan Siebelink schreef voor het NRC en die heeft verweven tot een verhaal. Ik vond knielen op een bed violen niet zo hemelinprijzend goed als sommige mensen dat doen het lijkt gewoon ergveel op de bloemen van Oscar Kristelijn..q

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 23 dec 2005 20:28

leclerc schreef:Ik heb ook Vera gelezen. daar komt een schoonpapa in voor die ook thuis leest. dure cadeaus geeft en aan kanker doodgaat en ook leest over de navolging van Christus. Goed boek, maar niet zo goed als Knielen op een bed violen.
de bloemen van o.k. ben ik ook erg benieuwd naar. Heb een paar boekenbonnen liggen dus zal deze ook weldra in mijn bezit zijn,.

Oja... Vera... dat heb ik pas gekocht voor 2,50 in de uitverkoop bij V&D. Heb het nog niet gelezen, maar kben benieuwd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 dec 2005 00:40

ezri schreef:
kurtyo schreef:
ezri schreef:Jan Siebelink gaf aan dat hij geen zekerheid heeft over het geloof. Is hij niet te veel op zoek naar mystieke ervaringen zoals zijn vader had?

Hij gaf zelf toe dat hij wacht op zo'n ervaring. (In datzelfde programma.)

Yes, I know, maar ik bedoelde de nadruk op 'te veel'. Volgens mij is dat niet reeel als je wacht op zulke grote Godservaringen. God kan mensen door grote, mystieke ervaringen tot geloof brengen, maar het hoeft niet op die manier. Ik hoop dat dat nog eens duidelijk wordt voor hem. (Of dat hij nog zo'n mystieke ervaring krijgt.)

Hm. Ik vind dus dat God dat wel zou moeten doen, grote godservaringen schenken of zo... Maar ach, het is laat, ik houd m'n mond voor nu.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 dec 2005 11:40

Hm. Ik vind dus dat God dat wel zou moeten doen, grote godservaringen schenken of zo... Maar ach, het is laat, ik houd m'n mond voor nu.
Dan zou je direct geloven he? Dat heb ik dus ook.. God weet toch dat ik meer nodig heb dan een Bijbel, waarin ik dagelijks lees, dat het voor mij kan. Geef je aan Hem.. *kijkt om zich heen* Waar is God? Ik zie God wel door mijn brilletje in de wereld, of in dingen die gebeuren..

Maar die ene ervaring.. sja tja..

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 dec 2005 09:11

Ben gisteravond begonnen met lezen. Mijn eerste indruk is vooral dat het literair tamelijk goed geschreven is. De manier waarop Siebelink met taal tovert, alsmede zijn woordkeuze bevallen me wel en maken het boek tot een aangename leeservaring.

Wat het verhaal betreft, zijn tot nu toe twee dingen me vooral bijgebleven: de onoprechtheid van Hans tegenover Margje (hij sluit bijv. zomaar een lening af zonder haar daarin te kennen) en de stuitende evangelische opdringerigheid van Jozef. Ik had zelf ook de neiging om hem op zijn dikke gezicht te slaan...

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 02 jan 2006 10:55

Ik ben inmiddels over de helft.

Mieras, die ik hierboven nog op zijn gezicht wilde slaan, is me inmiddels wat sympathieker geworden: hij lijkt de vriendelijkste, de meest menselijke van de zwarte jassen.

Van Hans heb ik, hoe verder ik met het boek vorderde, een steeds grotere afkeer gekregen. Ongelofelijk, hoe iemand zich zo in de ban laat brengen en daarbij zij gezin en bedrijf compleet uit het oog verliest. Ik denk dat ik dat nog het meest schokkende van het hele boek vind.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 03 jan 2006 23:42

Ik vond het meest schokkend in dat boek dat hij (Hans) z'n vrouw zo in de kou laat staan. Op z'n sterfbed is er geen woord meer voor haar, hij kijkt haar zelfs niet meer aan. En dat alles vanwege z'n geloof. :| :shock:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2006 09:14

ezri schreef:Ik vond het meest schokkend in dat boek dat hij (Hans) z'n vrouw zo in de kou laat staan. Op z'n sterfbed is er geen woord meer voor haar, hij kijkt haar zelfs niet meer aan. En dat alles vanwege z'n geloof. :| :shock:
In hoeverre was dat zijn geloof eigenlijk.. Ik heb lang het gevoel gehad dat het een verplicht brilletje voor hem was geworden.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 jan 2006 10:30

Raido schreef:
ezri schreef:Ik vond het meest schokkend in dat boek dat hij (Hans) z'n vrouw zo in de kou laat staan. Op z'n sterfbed is er geen woord meer voor haar, hij kijkt haar zelfs niet meer aan. En dat alles vanwege z'n geloof. :| :shock:
In hoeverre was dat zijn geloof eigenlijk.. Ik heb lang het gevoel gehad dat het een verplicht brilletje voor hem was geworden.

Inderdaad, door z'n gebrek aan ruggegraat liet hij zich volledig inpalmen door Steffen, Mieras en de andere broeders. Hij leek totaal in hun macht te zijn, kon niet tegen hen op. Of dat nu geloof is...

Terug naar “Archief”