GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 dec 2005 15:33

Klaas schreef:Ik heb deze alles of niets benadering eigenlijk nooit begrepen. Als je zegt dat een bepaald deel van de bijbel niet bedoeld is om historisch betrouwbare feiten door te geven wil dat toch niet zeggen dat de bijbel dat nergens doet? Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat als 1 kerkganger niet betrouwbaar is dat dan alle kerkgangers onbetrouwbaar zijn. Het betekent wel dat je idd ook bij andere passages de vraag naar de historiciteit mag stellen. Je moet dan elk van die passages op zijn eigen merites beoordelen en volgens mij blijkt dan al snel dat bij de opstanding en de schepping heel verschillende zaken spelen.

Het verschil is dat je de betrouwbaarheid van zo'n kerkganger kan vaststellen volgens rationele principes, maar van een bijbelpassage niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 dec 2005 15:57

Pff, vermoeiend, zo'n discussie waarbij we schieten op losse fragmenten van elkaar. Krijg je van die discussie mee waarmee je het schompers denkt over van alles en nog wat, maar waarbij je maar zo belangrijke hoofdlijnen vergeet...

Tja, het is niet echt wat, maar een andere manier manier is er ook niet echt. Het schrijven van een op zichzelf staande reactie vergt nogal wat tijd....

Je zegt dat je nog nooit een goed betoog gelezen hebt dat aantoont dat het scheppingsverhaal niet als historisch gelezen zou moeten worden. Ik kan me dat goed voorstellen, want laten we eerlijk zijn de vraag komt niet vanuit de bijbel zelf op maar van buitenaf. Geconfronteerd met de huidige stand van zaken in de wetenschap kom je tot de conclusie dat er een discrepantie is tussen dat wat de bijbel verhaalt en het verhaal van de wetenschap. Vanuit dat gegeven ontstaat de vraag of Gen.1 wellicht ook anders gelezen kan worden. Dat de daarvoor aangedragen argumenten je niet raken heeft ws in grote mate te maken met de vraag in hoeverre je de genoemde discrepantie als probleem ervaart en in hoeverre je vrijheid ziet om de bijbel vanuit een andere invalshoek te benaderen.

Natuurlijk kun je de vraag stellen of het niet hoogmoedig is om vanuit de wetenschap vragen te stellen aan de bijbel. Persoonlijk denk ik dat dat een achterhaalde vraag is. In feite is dat geschil al beslecht ten tijde van Galileo. Op basis van wetenschappelijke resultaten stelde men de vraag of we dat wat de bijbel stelde over de beweging van zon en aarde wel letterlijk moesten nemen. Het antwoord kennen we inmiddels.

Als ik het heb over het feit dat onze manier van geschiedschrijving afwijkt van de geschiedschrijving die we uit de oudheid kennen dan heb ik het niet zozeer over literaire stijlen maar over de manier waarop men ‘feiten’ weergaf. In de oudheid lijkt men nl. helemaal niet zo geïnteresseerd te zijn in objectieve feiten. Feiten worden in geschiedschrijvingen b.v. aangehaald om daarmee de macht van een koning weer te geven. Loonstra geeft in 1 van zijn boekjes daarvan wat voorbeelden. Hij betrekt dat vervolgens op de verhalen rond Jericho en Ai. Naar verluidt worden deze verhalen tegengesproken door de archeologie. Loonstra veronderstelt daarom dat er 2 verhalen in elkaar geschoven zijn om de betekenis van Gods handelen in de geschiedenis duidelijker te maken. Wat wij dus lezen is niet dat wat er exact gebeurd is maar een weergave die Gods handelen in de geschiedenis ahw versterkt weergeeft. Voor ons is zo´n weergave historisch gezien onacceptabel maar het is ten zeerste de vraag of dat voor het toenmalige publiek ook het geval was.

Nou is bovenstaande voorbeeld een mooi voorbeeld van een vraag die mij niet echt raakt. Ik weet echt bijna 0,0 van het archeologische onderzoek naar de bijbelse geschiedenis. Ik ervaar in dat opzicht ook geen enkele discrepantie als ik Jozua lees en heb dus in zekere zin ook helemaal geen behoefte aan een uitleg als die van Loonstra. Dat roept bij mij vervolgens de vraag op of ik dan wat anders geloof dan Loonstra. Geloof je minder in God als je, met Loonstra, de weergave in Jozua ziet als een niet 100% historisch correcte? Mijn geloof heeft geen betrekking op de vraag hoe het nou precies zat met Jericho en Ai maar wel op Gods handelen. Is dat in zo’n geval dan anders?

Ik vind het dan ook vreemd dat wanneer zou blijken dat de bijbel geen 100% betrouwbare historische informatie je de bijbel als een onzinnig vodje zou bestempelen. Lees je de bijbel dan niet teveel als een wetenschappelijk boek? Het gaat toch niet om de historische feiten an sich maar om dat wat de schrijvers daarmee over God, de mens en hun relatie willen zeggen? Daarin zit volgens mij de betrouwbaarheid van de bijbel. Ongeacht of God nou daadwerkelijk de muren van Jericho liet omvallen of niet, ik kan er uit ervaring over getuigen dat God een God is die bij machte is onneembaar geachte muren te doen verdwijnen. Ik zie wat dat betreft ook geen ‘dikke mistwolk van onduidelijkheid en onbetrouwbaarheid’ als ik de bijbel lees. Ik weet niet of ik alles 100% historisch moet lezen maar ik zie Gods hand op elke pagina en hoor Zijn stem overal in doorklinken. Daarvoor heb ik blijkbaar geen schijn-objectiviteit nodig.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 dec 2005 16:04

Het verschil is dat je de betrouwbaarheid van zo'n kerkganger kan vaststellen volgens rationele principes, maar van een bijbelpassage niet.

Het ging me om het principe. Als ik stel dat een bepaald bijbelgedeelte wellicht geen historische feiten wil doorgeven dan stel jij dat daaruit volgt dat geen enkel bijbelgedeelte historische feiten door wil geven. Dat is domweg een onjuiste conclusie die niets te maken heeft met de verifieerbaarheid. De constructie is immers: als dat waar is dan.... Of het waar is en of dat geverifieerd kan worden staat daar buitem.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 dec 2005 16:54

Klaas schreef:Tja, het is niet echt wat, maar een andere manier manier is er ook niet echt. Het schrijven van een op zichzelf staande reactie vergt nogal wat tijd....

Het blijft veel tijd en moeite kosten. Maar om zo te zitten turen op losse zinnen van de ander is dubbel lastig.

Door de wetenschap voel ik mij niet direct gedwongen om de bijbel niet meer als historisch waar te zien. Wetenschappers werken ook vanuit hun overtuigingen. Daarom maakt die discrepantie tussen wetenschap en bijbel niet zo'n indruk op mij.
Ik denk dat het woord 'wetenschap' een veel te objectieve status geniet. Wetenschappers zijn gewone mensen zoals wij, die ook hun werk doen, die onderhevig zijn aan denkpatronen die ze zijn bijgebracht, die volop van inzicht kunnen verschillen. Stel dat Darwin er nooit was geweest? Hoe zou onze wetenschap er dan hebben uitgezien?
Neem bijvoorbeeld eens evolutionisme en creationisme. Beide stromingen stuiten op zaken die niet te verklaren zijn met hun beschouwing. Ik denk dat dat zelfs niet eens vreemd is. Wie zal zeggen dat alles wetenschappelijk te verklaren is? Als ik alleen al bij mijzelf constateer hoe simplistisch ik kan zijn in het veronderstellen te weten wat een ander denkt... (Dat hebben meer mensen!) Nou ben ik daar door ervaring wel achter gekomen. (Waarmee ik dan weer bevoorrecht ben, aangezien ik nogal eens merk dat dat niet iedereen gegeven is.) Maar het geeft maar aan hoe wij als mensen zo onbewust onze denkwegen inslaan, niet realiserend dat die flink kunnen falen.
Ik heb De geloofwaardigheid van de bijbel van B. Loonstra wel eens gelezen. Maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat hij wat te naïef ontvankelijk tegenover de wetenschap stond. En als ik lees wat jij over hem zegt - de in elkaar geschoven verhalen van Jericho en Ai - bekruipt mij helemaal het gevoel van iemand die wel erg veel vertrouwen heeft in eigen denkconstructies.

Dat de bijbel natuurkundig wetenschappelijke informatie verstrekt, daar heb ik nooit zo in geloofd. Wel dat die gewoon de taal van de gewone man spreekt van zijn tijd. En in die taal geeft hij de boodschap weer die God voor ons heeft. Wij zeggen ook: "De zon gaat onder", ondanks alle wetenschappelijke ontdekkingen. Wetenschappelijk onverantwoord? Het zal wel, daar trekken wij ons desondanks niets van aan.
Neemt voor mij echter niet weg, dat de bijbel historisch kloppend is. Er zal toch echt een God echt aan het werk geweest moeten zijn, die de aarde in 6 dagen schiep, wil je zo'n verhaal als Genesis 1 zinvol doen zijn.

Je zegt dat men in de oudheid helemaal niet zo geïnteresseerd was in objectieve feiten. Nu is dat natuurlijk wel een conclusie die wij trekken, duizenden jaren na die oudheid, dus op grote afstand. Ik moet nu ineens even denken aan het volgende: met een verrekijker gaan zitten kijken naar een toren die kilometers verderop staat, om te zien hoeveel mensen er op die toren lopen en hoe het daar is. Dat is toch niet te vergelijken met rondlopen op die toren zelf. Vandaar dat ik die wetenschappelijke betweterigheid wel eens om te lachen vind.
Maar goed, dat er mensen zijn die niet zo geïnteresseerd waren in historische feiten, dat geloof ik best wel, als je kijkt naar dat voorbeeld van de ark in het Gilgamesj-epos. Hoe heeft men dat kunnen verzinnen?! Wie is er zo corrupt geweest om dat zo neer te zetten?! Als je die historische ongeïnteresseerdheid gaat toepassen op de bijbelschrijvers, dan vraag ik me toch af of je dan niet alles te veel over een kam scheert. Nederlanders zijn ook heel anders dan duitsers, hoewel het toch beiden europeanen zijn.
Verder denk ik ook dat je culturele verschillen niet moet overdrijven. Het is niet in één keer zo, dat de duitsers de termen 'ja' en 'nee' niet kennen, hoewel ze een andere taal hebben. Ze zeggen het alleen wat anders, maar de begrippen kennen zij net zo goed als wij. Zo komt het als overdreven op mij over als men mij wil doen geloven dat de mens uit de oudheid totaal niet geïnteresseerd zou zijn in feitelijkheid. Dat speelde voor hem toch net zo goed een rol? Je maakt mij niet wijs dat hij gezegd zou hebben: 'Doe je verslag. Het maakt niet uit of je onzin vertelt of feitelijke juistheid, ik geloof je toch wel.' Er zal ook in die oude talen ongetwijfeld woorden voor 'leugen' te vinden zijn.
Dat gevoel genoodzaakt te worden tot het overdrijven van culturele verschillen, nl. door een bepaald gegeven te verabsoluteren, krijg ik wel eens vooral bij wetenschappers die het niet zo nauw nemen met de betrouwbaarheid van de bijbel.
Begrijp je dus dat ik niet zo ontvankelijk sta tegenover theologen die met hun eigen theorieën komen over de bijbel? Ik heb daar gewoon niet zo veel vertrouwen in.

Die historische betrouwbaarheid van de bijbel vind ik heel belangrijk. Ik geloof niet dat de boodschap van de bijbel te reduceren valt tot de relatie tussen God en mensen. Wil die boodschap zeggingskracht hebben, dan zal die toch gedragen moeten worden door de verhaalde historische feiten.
Zoals jij erover spreekt, vind ik het teveel: niet de leer, maar de Heer. Niet slechts het relationele en emotionele telt, ook het rationele.
Ik lees de bijbel niet als een wetenschappelijk boek. Ik lees de bijbel als een boek met een boodschap voor ons. Daarbij ga ik er van uit dat A A is, en B B. En niet dat ik moet gaan werken met culturele 90°-rotaties en dat soort gekke dingen (denk aan de verabsoluteringen waarover ik het had), want dan word ik draaierig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 dec 2005 17:08

Klaas schreef:

Het ging me om het principe. Als ik stel dat een bepaald bijbelgedeelte wellicht geen historische feiten wil doorgeven dan stel jij dat daaruit volgt dat geen enkel bijbelgedeelte historische feiten door wil geven. Dat is domweg een onjuiste conclusie die niets te maken heeft met de verifieerbaarheid. De constructie is immers: als dat waar is dan.... Of het waar is en of dat geverifieerd kan worden staat daar buitem.

Maar waar baseert men dan op dat bepaalde bijbelgedeelten geen historische gegevens door willen geven? Volgens mij op speculaties en vermoedens. Als we het met die vage methoden moeten bepalen, dan weet je niet meer waar je aan toe bent op termijn. Je formuleert dan keurig een theorie, maar een volgende is het er niet mee eens, werpt die omver en zet een andere (radicalere) theorie op.
Daarom houd ik maar liever bij het belijden van de kerk der eeuwen omtrent de bijbel, nl. dat die het betrouwbare Woord van God is, en dat we aankunnen op wat daar in staat (= dat dat waar is en klopt). Daar heb ik meer vertrouwen in dan die steltenloperij van experimentele theologen.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 29 dec 2005 18:37

Boekenlezer schreef:
PeterE schreef:
Boekenlezer schreef:
PeterE schreef:Als ik op eeninwaarheid dit lees dan bekruipt me toch sterk het gevoel dat eigen persoonlijke opvattingen en het aanvallen van de ander weer eens een belangrijke motivatie zijn geweest bij het maken van deze site. Er zijn genoeg punten om je ongerust over te maken in de gkv en dat doe ik ook. Maar duidelijk op een ander vlak dan deze broeders (en zusters?).

Nee, ik denk dat datgene waaraan ze aandacht geven te breed is om dit te kunnen stellen. Bovendien klinkt wat jij zegt wel erg postmodern, zo van: wat iemand denkt is irrelevant.
Juist wel relevant. Maar wat ik hier lees is een veel-te-veel-erachter zoeken mentaliteit bij de schrijver van eeninwaarheid. Iets dat hijzelf ook al halfomhalf vermoed zoals in het stuk te lezen valt. Maar desondanks moet hij toch even een steek uitdelen naar Adrian Verbree en de stroming van relativeren die Adrian binnen de gkv voorstaat.

Als je Adrians columns volgt dan weet je dat hij zowel behoudend als progressief binnen de gkv op de pen neemt.

Hmmm, dat wat jij noemt, de 'veel-te-veel-erachter zoeken mentaliteit' heb ik nog niet ontdekt. Overdrijf je nu niet wat?
Als je de zonen van Verbree in de ban doet omwille van hun leeftijdsgedrag...ja, dat vind ik er teveel achter zoeken.
En ik heb het stuk, waarin hij dat zelf half vermoed, ook nog niet onder ogen gezien. Heb ik wat gemist?
de schriver begint ermee:Het is altijd een beetje riskant om kritisch te reageren op een column. Want een column mag dingen uitvergroten om aandacht te vragen voor bijvoorbeeld misstanden. Als je dan niet-waarderend reageert schiet je al gauw in je eigen voet.
En waar hebben ze het over Adrian Verbree? Die ben ik in de artikelen op die webpagina nog niet tegengekomen. Ik heb ook nog niet alles gelezen.En de columns van Adrian Verbree ken ik verder ook niet. Staan ze op het web?
LoL, idd een boekenlezer maar geen web :) (grapje, moet kunnen toch?) Ik heb rechtstreeks naar hun columnbespreking gelinkt! En daar had je kunnen lezen dat het om een column van Verbree ging.
Verbree's columns staan in het ND en niet on-line. Vanwege auteursrechten vermoed ik. Je kunt ze lezen in boekvorm (achteraf). Verbree heeft er een verzameling uitgegeven. Bijvoorbeeld het boek; Voor de duvel niet bang. Een column uit dat boek kun je hier lezen. De column waarop gereageerd wordt heb ik wel gelezen in het ND maar helaas heb ik hem niet meer. Mogelijk dat iemand anders nog ergens de tekst heeft?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 dec 2005 21:36

PeterE schreef:
En waar hebben ze het over Adrian Verbree? Die ben ik in de artikelen op die webpagina nog niet tegengekomen. Ik heb ook nog niet alles gelezen.En de columns van Adrian Verbree ken ik verder ook niet. Staan ze op het web?
LoL, idd een boekenlezer maar geen web :) (grapje, moet kunnen toch?)

Natuurlijk! :D

Ik heb rechtstreeks naar hun columnbespreking gelinkt!

O...? :-s
Ik heb even gekeken, maar heb geen links gevonden in de berichten van jou op p. 14 van deze discussie.
O, wacht even... :o nou heb ik 'm toch gevonden! Ja, jouw link staat in dit bericht op p. 13. Oké, dan kan ik het gaan lezen.

Berean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Berean » 31 dec 2005 12:45

PeterE schreef:De column waarop gereageerd wordt heb ik wel gelezen in het ND maar helaas heb ik hem niet meer. Mogelijk dat iemand anders nog ergens de tekst heeft?

Peter, op http://www.eeninwaarheid.nl zag ik dat in de reactie (http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=15&item=45) inmiddels een link naar de column staat.

Als ik die column lees, dan denk ik: is zo'n manier van schrijven en publiceren nou normaal voor een gereformeerd predikant als ds. Verbree respectievelijk voor een krant die zich niet al te lang geleden nog "gereformeerd" durfde te noemen? Ik vind van niet. Columns lijken een soort sfeer bij zch te hebben van: je mag alles openhartig zeggen en reacties zijn eigenlijk ongepast, want de auteur wil alleen maar iets aan de orde stellen. Gevolg: relativeren is toegestaan, zelfs als het om geboden en leefregels uit de Bijbel gaat. Wat dat betreft vind ik de reactie op de column heel terecht.
Dood door schuld
Levend door genade

André

Berichtdoor André » 31 dec 2005 16:01

Berean schreef:
PeterE schreef:De column waarop gereageerd wordt heb ik wel gelezen in het ND maar helaas heb ik hem niet meer. Mogelijk dat iemand anders nog ergens de tekst heeft?

Peter, op http://www.eeninwaarheid.nl zag ik dat in de reactie (http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=15&item=45) inmiddels een link naar de column staat.

Als ik die column lees, dan denk ik: is zo'n manier van schrijven en publiceren nou normaal voor een gereformeerd predikant als ds. Verbree respectievelijk voor een krant die zich niet al te lang geleden nog "gereformeerd" durfde te noemen? Ik vind van niet. Columns lijken een soort sfeer bij zch te hebben van: je mag alles openhartig zeggen en reacties zijn eigenlijk ongepast, want de auteur wil alleen maar iets aan de orde stellen. Gevolg: relativeren is toegestaan, zelfs als het om geboden en leefregels uit de Bijbel gaat. Wat dat betreft vind ik de reactie op de column heel terecht.
Sorry hoor, dit is gewoon humor niet meer en niet minder.
En idd als je daar minder/geen gevoel voor hebt moet je ze vooral niet willen lezen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 dec 2005 18:55

Ik heb die column onderhand gelezen. Aangezien het een column is, vind ik het wat moeilijk om daar een mening over te geven.
Je kan het namelijk ook lezen als een verhaal over een paar hyperrecalcitrante pubers. Daarin worden bepaalde puberale uitspattingen erg expliciet vermeld. En dat is vooral het beeld wat bij mij opkomt als ik dat lees.
De vraag die er dan blijft is: waarom schrijft de auteur die uitspattingen zo expliciet op?

De namen van die tijdschriften zou ik persoonlijk liever hebben weergegeven met: blootbladen. Dat is duidelijk genoeg waar het dan over gaat. Dan noem je de puberale daden wel bij de naam, zonder reclame te maken voor bepaalde merken, om het even een beetje gek te zeggen.
En bij “Nee, please, don't!!" heb ik zoiets van: waarom nou weer zo smakeloos engelse woorden door de nederlandse taal heengooien?
Verder heb ik ook op te merken dat ik het verhaal wel erg kaal vindt. Ik vat dat een beetje op als een uiting van die typisch-vrijgemaakte gezapigheid, van: 'ach, het zijn verbondskindertjes dus ze komen vanzelf wel in de hemel.' Nou ja, oké, over verbond hoor je die vrijgemaakten van vandaag niet meer. Je kan het dan beter zo zeggen: 'ach, we zijn allemaal gelovigen en zij ook, dus niks aan de hand.' Alsof er geen bekering in hun leven nodig is!
De eerlijkheid gebiedt mij namelijk te zeggen dat je voor een beetje serieuze prediking, waarin een beetje serieus wordt aangedrongen op geloof en bekering, er verstandig aan doet om geen GKV op te zoeken. Dan kun je beter naar een behoudende CGK gaan, bijvoorbeeld. M.i. nog steeds een blinde vlek, die noodzaak van wedergeboorte en bekering bij die vrijgemaakten. Ik kan me tenminste persoonlijk vrijwel geen GKV-preken herinneren die een dergelijke klem op je leggen.

André

Berichtdoor André » 31 dec 2005 19:55

Boekenlezer schreef:Ik heb die column onderhand gelezen. Aangezien het een column is, vind ik het wat moeilijk om daar een mening over te geven.
Had je m.i. beter ook niet kunnen doen.
Misschien een tip, probeer er de humor van in te zien, zonder kerkgenootschappen op een weegschaal te leggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jan 2006 21:41

spacy schreef:
Berean schreef:Het is een feit dat er op dit moment ruimte wordt geclaimd voor schriftkritische vragen. Denk dus aan:
- de lengte en volgorde van de scheppingsdagen
- de vraag of het Nebukadnezar wel was die een tijdlang waanzinnig was
- de vraag of Goliath wel door David is gedood
- de stelling dat het niet letterlijk nemen van bijvoorbeeld de slang, de bomen, de rivieren etc. in het paradijs legitiem zou zijn binnen de gereformeerde theologie

Dit zijn dus vragen die bij ons in de gemeente niet van toepassing zijn, en ja dan zou ik ook verontwaardigd worden als ik merk dat er een dergelijk ruime uitleg gaat ontstaan.

Inderdaad, ik herken het vanuit mijn gemeente ook totaal niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Berean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Berean » 02 jan 2006 10:25

Marnix schreef: Inderdaad, ik herken het vanuit mijn gemeente ook totaal niet.

Nee, ik gelukkig ook niet. Maar het kerkverband is breder dan jouw en mijn gemeente. Bovendien spelen alle genoemde voorbeelden aan de TU in Kampen, dus - als God het niet verhoedt - hoef je maar even te wachten en dan heb je vanzelf zo'n predikant op je preekstoel.
Dood door schuld

Levend door genade

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jan 2006 10:53

André schreef:
Boekenlezer schreef:Ik heb die column onderhand gelezen. Aangezien het een column is, vind ik het wat moeilijk om daar een mening over te geven.
Had je m.i. beter ook niet kunnen doen.
Misschien een tip, probeer er de humor van in te zien, zonder kerkgenootschappen op een weegschaal te leggen.

Ik vertelde even wat ik voor idee heb nadat ik die column gelezen heb. Op zich is dat niet verkeerd, indrukken uitwisselen.
Achteraf gezien heb ik bepaalde dingen daarbij denk ik wat uitvergroot.
Dat verhaal van Verbree lees ik eigenlijk gewoon als een verhaal, waarin ons onder de neus wordt gedrukt wat voor figuren pubers zijn. En pubers kunnen nogal losbollen zijn, dus ja, dan is zo'n verhaal eigenlijk wel te verwachten.
Zo'n reactie als op Eén in waarheid zou ik inderdaad niet geschreven hebben, zeker niet op een dergelijke publieke webpagina die toch bedoeld is om het gereformeerde karakter van de GKV serieus te verdedigen. Ik vind de beschreven indruk daarvoor veel te subjectief. Het gevaar lijkt mij erg groot dat de schrijver het anders bedoelde. Niet puur als amusementsverhaal, maar om ons eens onder de neus te drukken wat voor figuren pubers zijn, waar wij mee bezig zijn als we ze opvoeden. Dat zou ook best kunnen. Dat weet ik gewoon niet. Daarom kan ik er wel inkomen wat PeterE schreef, wat betreft dit voorbeeld. Al vind ik zijn beoordeling van de webpagina wel wat te eenzijdig, want er zit ook een andere kant aan. De artikelen over het schriftgezag vind ik de sterke kant van die webpagina.

Wel vind ik dat mensen uit GKV-kring nogal eens makkelijk met bepaalde zaken omgaan. Zoals in de omgang met de TV en films bijvoorbeeld. In groepsverband een film laten zien waarin gevloekt wordt vind ik absoluut niet kunnen. Ik noem maar eens een voorbeeld, waardoor mensen uit vrijgemaakte kring nogal eens als te makkelijk op mij overkomen. (Waarmee ik me dus weer herken in Pieter)
Of die associatie moet gaan opspelen bij het lezen van de column van A. Verbree, dat is weer wat anders. Ik weet namelijk niet wat hij met zijn verhaal bedoelt te zeggen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 jan 2006 11:22

Berean schreef:Nee, ik gelukkig ook niet. Maar het kerkverband is breder dan jouw en mijn gemeente. Bovendien spelen alle genoemde voorbeelden aan de TU in Kampen, dus - als God het niet verhoedt - hoef je maar even te wachten en dan heb je vanzelf zo'n predikant op je preekstoel.

Hoe erg is het eigenlijk als deze dingen aan de orde komen? Stort daarmee dan je geloof of de kerk in?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”