Hoe denken refo's over naastenliefde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Hoe denken refo's over naastenliefde?

Berichtdoor xgnoom » 28 jul 2003 11:01

Naar aanleiding van een discussie hierover op OmSionsWil vroeg ik me af hoe refo's staan tegenover naastenliefde en dat praktizeren. Wat op OSW gezegd werd: je hebt wel strijd en je moet elkaar wel vermanen (dat is dan ook liefdevol), christen-zijn is iets anders dan lief zijn voor elkaar.

Maar voor mij is in deze discussie de verhouding wel een beetje zoek: het lijkt meer op een angstig-doe-ik-het-wel-goed dan dat je gewoon onbaatzuchtig je buurman een keer een handje helpt.

De automatische associatie van naatsenliefde met onderlinge vermaning snap ik niet zo goed. Is dat herkenbaar voor refo's?
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jul 2003 11:09

Het is toch heel gewoon dat je je naasten helpt waar ze hulp nodig hebben?

Je naasten lief hebben als je zelf. (je moet je natuurlijk ook wel eerst lief hebben anders lukt het niet)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: Hoe denken refo's over naastenliefde?

Berichtdoor Maarten » 28 jul 2003 11:27

xgnoom schreef:Naar aanleiding van een discussie hierover op OmSionsWil vroeg ik me af hoe refo's staan tegenover naastenliefde en dat praktizeren. Wat op OSW gezegd werd: je hebt wel strijd en je moet elkaar wel vermanen (dat is dan ook liefdevol), christen-zijn is iets anders dan lief zijn voor elkaar.

Maar voor mij is in deze discussie de verhouding wel een beetje zoek: het lijkt meer op een angstig-doe-ik-het-wel-goed dan dat je gewoon onbaatzuchtig je buurman een keer een handje helpt.

De automatische associatie van naatsenliefde met onderlinge vermaning snap ik niet zo goed. Is dat herkenbaar voor refo's?
Op OSW, heb ik deze discussie niet gevolg volgens mij, al vind ik ze wel uiterst interessant. Lief zijn is meer dan vriendelijkheid denk ik. het kan dan ook jusit een uiting van liefde zijn om iemand pijn te doen. Je kan iemand heel vriendelijk en welbewust zelfmoord laten plegen omdat hij dat zo graag wil, maar het getuigt van meer christelijke naastenliefde om zo iemand tegen zijn wil daarvan te weerhouden dan zo iemand zijn gang te laten gaan.

Naastenliefde gaat dan ook veel verder dan zo af en toe je buurman een handje helpen. Het helpen van je buurman zonder da thet voorkomt uit de liede tot God zou ik uiteindelijk ook geen nsaastenliefde willen noemen.
The one thing you can give and still keep is your word.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 28 jul 2003 11:40

Op OSW zijn hier nu twee discussies over:
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2821
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2847

Waar het mij om gaat is dat naastenliefde voor mij iets simpels is, pretentieloos. Dus zonder veel theologische discussie: je moet het gewoon doen.

Stelling: op God gericht zijn = op je naaste gericht zijn.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 28 jul 2003 11:50

Ik krijg de indruk dat een beroep op naastenliefde regelmatig gewoon onverschilligheid is. Wat fout is, mag niet fout genoemd worden.

Een top5 van dooddoeners:

1) Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt!
2) respecteer andermans mening!
3) je moet je medemens liefhebben!
4) laat iedereen in zijn waarde!
5) wie zonder zonde is, werpe de eerste steen!

Ik kan me verder wel vinden in de opmerkingen van Maarten.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 jul 2003 12:08

maar xgnoom bedoelt vast: als je je mond vol hebt van naastenliefde maar nooit je buurman een handje helpt ben je lichtelijk hypocriet. En dan heeft hij nog gelijk ook...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 jul 2003 12:28

De dooddoeners kloppen wel zo'n beetje. Al zijn er ongetwijfeld evenveel mensen die juist continu lopen te vermanen en hun praktische naastenliefde vergeten. De kunst is denk ik om een balans ertussen te vinden... of om van beide soorten mensen evenveel vrienden te hebben die je op het 'rechte pad' houden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 28 jul 2003 12:32

TheEdge schreef:De dooddoeners kloppen wel zo'n beetje. Al zijn er ongetwijfeld evenveel mensen die juist continu lopen te vermanen en hun praktische naastenliefde vergeten. De kunst is denk ik om een balans ertussen te vinden... of om van beide soorten mensen evenveel vrienden te hebben die je op het 'rechte pad' houden.
In de lijn van mijn bovenstaande opmerkingen wil ik zeggend at vermanen uiteindelijk ook een vorm van naastenliefde kan zijn. Niet dat het bij vermanen moet blijven, ook het belangeloos helpen is belangrijk, daar blijf ik van overtuigd. Maar ook voor de naastenleifde geldt dat alles wat uit het geloof neit is dat is zonde.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 jul 2003 12:40

Het begrip naastenliefde verlangt een bredere definitie dan alleen lief en aardig zijn voor elkaar. Iemand eens flink de waarheid zeggen kan ook een uiting van naastenliefde zijn, mits de bedoelingen erachter zuiver zijn.

Uiteraard zal de balans tussen gewoon lief en goed zijn voor elkaar, en elkaar opbouwen door elkaar ook de waarheid voor te houden, in evenwicht moeten zijn.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 28 jul 2003 13:01

Wat ik bedoelde is dat ik het vreeemd vond dat naastenliefde negatief wordt uitgelegd. Daarmee wil ik niet zeggen dat vermaning niet kan. Vermanen is echter wel een negatieve manier. Zeggen hoe het niet moet en wijzen naar de fouten van anderen is soms ook wel erg gemakkelijk. De beste stuurlui staan tenslotte aan wal.

Aangeven hoe het wel moet is een stuk moeilijker.

Dus, met alle respect, vermanen is nodig, maar voortdurend elkaars fouten benadrukken is m.i. het andere uiterste. Terecht is al gezegd dat je daar het juiste midden in moet zien te vinden.

Stranger in this Place
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Stranger in this Place » 28 jul 2003 13:15

Liefde is inderdaad niet alleen maar aardig doen voor elkaar. Volgens mij gaat het bij liefde om het beste zoeken en willen realiseren voor een ander. Soms kan je dit doen door elkaar te helpen, te steunen, bij te staan, vriendschappen te hebben. Maar soms zal je ook anderen moeten wijzen op iets wat niet helemaal in orde is.
Je kan dan natuurlijk zeggen, he sukkel als je nu niet ophoud met dat achterlijke gedrag zul je branden in de hel. Maar ik denk dat het op die manier niet zoveel met liefde te maken heeft. Je kan ook rustig met iemand praten over waarom die persoon iets doet en daar jouw mening over geven zoals jij dat in de bijbel opvat ofzo.

Hanna-Ruth
I know You stay true when my world is fozz
I always see You when my sight is lost

www.mutemath.com

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 28 jul 2003 21:41

Tja , wat is nu liefde,

De bijbel zegt over de liefde:
1 Corinthians 13:3-7 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
(SV)

En Wie droeg de liefde uit:
Ephesians 5:1-2 Zijt dan navolgers Gods, als geliefde kinderen;
2 En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk.
(SV)

Je naaste liefhebben is niet eenvoudig, vooral als je bedenkt dat Christus ons al liefhad terwijl wij vijanden van Hem waren. Om Zijn leven te geven voor Zijn vijanden!!

SitP schreef:
Volgens mij gaat het bij liefde om het beste zoeken en willen realiseren voor een ander.

Amen.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 08:35

een handige uitvinding, 'dat het juist liefdevol is om iemand te vermanen'. Makkelijk, omdat mensen die helemaal geen trek in naastenliefde hebben, of er moeilijk toe in staat zijn, zich hierachter verschuilen.

Iemand tot de grond toe afbranden, en dan zeggen dat het uit liefde is. Laat me niet lachen.....

Als je echt iemand uit liefde vermaant, dan lijd je zelf nog harder dan die je aan het vermanen bent.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jul 2003 10:09

surfer schreef:een handige uitvinding, 'dat het juist liefdevol is om iemand te vermanen'. Makkelijk, omdat mensen die helemaal geen trek in naastenliefde hebben, of er moeilijk toe in staat zijn, zich hierachter verschuilen.

Iemand tot de grond toe afbranden, en dan zeggen dat het uit liefde is. Laat me niet lachen.....

Als je echt iemand uit liefde vermaant, dan lijd je zelf nog harder dan die je aan het vermanen bent.
Het is niet altijd liefde vol om iemand te vermanen, maar het kan wel samengaan. Maar inderdaad lijd je net zo hard mee als je vanuit liefde vermaant. Ik zou het overigens neit als schild willen gebruiken hoor dat uit liefde vermanen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 10:24

ik denk dat het vaak gebeurt. Als ik niet oppas, maak ik mezelf er ook schuldig aan.

Terug naar “Archief”