Gershwin schreef: Haha! je reageert wel lekker heftig

Als je de andere posts goed gelezen had, zou je begrijpen dat ik die juist probeer te nuanceren. Er werd namelijk gesuggereerd dat mannen
per definitie beter preekten (oorzaak: rationelere manier van denken). Ik bedoel: dat is niet per definitie zo, misschien zijn er gemiddeld meer mannen dan vrouwen die goed kunnen preken maar dat zegt niets over individuen. Er is in elk geval bewezen dat man en vrouw op sommige punten wezenlijk verschillen. Of dat puur cultuurbepaald is? misschien, maar de verschillen zijn er. Ik bedoelde met domme vrouwen: vrouwen die domgehouden werden
In rationele kwesties kunnen vrouwen idd beter nuanceren, dat is ook de reden dat ze minder snel beslissingen nemen. Ook zijn mannen pastoraal minder geschikt dan vrouwen.
Ja, die anderen heb ik ook wel gelezen, maar ik reageerde alleen hierop omdat er aardige discussiepunten inzaten en jij deed alsof je wist waar je het over had

. Als je domgehouden vrouwen bedoeld zeg dat dan in een keer, ha.
Ik denk dat in iedere cultuur mannen en vrouwen verschillen, of dit wezenlijk is kan over getwist worden. Het is in ieder geval niet biologisch bepaald en dat scheelt alweer de helft.
Misschien dat in de tijden van de bijbel vrouwen inderdaad minder expertise hadden dan mannen en daarom geen leidinggevende functie konden bekleden, maar tegenwoordig is dit absoluut niet meer zo. Bovendien is onze etiquette erg verschillend van die in de tijd van Paulus, een vrouw in zijn tijd kon het niet maken om alleen naar een huis te gaan waar mensen van het andere geslacht verbleven, of met een man onder vier ogen te praten. Dat soort dingen maken het een beetje lastig om pastoraal werk te doen.
Ik vind wel dat je de richtlijnen in de bijbel moet opvolgen in zoverre dit toepasbaar is. Maar tijden en mensen veranderen en daar moet net zo goed op ingespeeld worden. Zoals Paulus in zijn brieven inspeeld op specifieke omstandigheden van de verschillende gemeenten, moet de kerk ook nu flexibel zijn en meegaan met de tijd. In een kerk waarin vrouwen nog steeds zoals in de middeleeuwen als minderwaardige achterlijke wezens worden beschouwd voel ik me echt niet prettig!
Ruth