Bidden-Danken met eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Bidden-Danken met eten

Berichtdoor marina87 » 24 dec 2005 19:31

Ik zit me af te vragen waarom we altijd bij iedere maaltijd bidden en danken, kom dit ook in de Bijbel voor, zo ja, waar? Vreemd eigenlijk dat je voor andere dingen zelf bepaald op welk dagdeel je daarvoor bidt of dankt, en dat zo standaard 3x per dag...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 dec 2005 19:33

Eerst vraag je God een zegen over je dag, smorgens vroeg. Met het eten vraag je een zegen over je eten, na je eten dank je daarvoor.. Ik bid meestal maar vergeet te danken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 24 dec 2005 19:52

Het grote voorbeeld lijkt me het Avondmaal dat Jezus met Zijn discipelen had. Daarbij dankte Hij voor de maaltijd.

En als Hij een drinkbeker genomen had, en gedankt had, zeide Hij: Neemt dezen, en deelt hem onder ulieden. [...] En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.

Daarbij staan er nog de voorbeelden van de wonderbare spijziging in de Bijbel waarbij Jezus dankt voor het eten :
En Hij beval de scharen neder te zitten op het gras, en nam de vijf broden en de twee vissen, en opwaarts ziende naar den hemel, zegende dezelve; en als Hij ze gebroken had, gaf Hij de broden den discipelen, en de discipelen aan de scharen.

Ook in het Onze Vader staat duidelijk de bede Geef ons heden ons dagelijks brood.

Het lijkt me dus duidelijk dat bidden en danken voor de maaltijd wenselijk is, en aangezien je drie keer op een dag een maaltijd gebruikt, zul je ook drie keer op een dag bidden.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 24 dec 2005 20:15

Tobbe schreef:Het grote voorbeeld lijkt me het Avondmaal dat Jezus met Zijn discipelen had. Daarbij dankte Hij voor de maaltijd.

En als Hij een drinkbeker genomen had, en gedankt had, zeide Hij: Neemt dezen, en deelt hem onder ulieden. [...] En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.

Daarbij staan er nog de voorbeelden van de wonderbare spijziging in de Bijbel waarbij Jezus dankt voor het eten :
En Hij beval de scharen neder te zitten op het gras, en nam de vijf broden en de twee vissen, en opwaarts ziende naar den hemel, zegende dezelve; en als Hij ze gebroken had, gaf Hij de broden den discipelen, en de discipelen aan de scharen.

Ook in het Onze Vader staat duidelijk de bede Geef ons heden ons dagelijks brood.

Het lijkt me dus duidelijk dat bidden en danken voor de maaltijd wenselijk is, en aangezien je drie keer op een dag een maaltijd gebruikt, zul je ook drie keer op een dag bidden.

De meeste mensen danken na het eten! Jezus dankte VOOR het eten letterlijk en figuurlijk. Dus dan hoeven wij eigenlijk ook niet na de maaltijd te bidden of wel?
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 dec 2005 00:20

Moeten..moeten........ :? :? !!!!!!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 25 dec 2005 09:27

Voor veel mensen is het traditie geworden, het gewoon ff opratelen van een standaardgebed en dat vind ik zo jammer. En Amigo als ik niet bij mn ouders eet, maar als ik zelf dank en bid voor mn eten, dan doe ik het er ook niet na... ;)
Laat je leiden door Hem!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2005 22:39

Thuis bidden en danken we voor de maaltijd, na het eten lezen we uit de bijbel en een dagboekje, danken hebben we afgeschaft. Dat vind ik niet erg. In het gebed voor het eten kan je natuurlijk bidden en danken....

Verder moet (ja moet :D) bidden en danken natuurlijk niet iets zijn dat zich beperkt tot voor en na het eten en voor het slapen gaan.... daarom mis ik het danken na het eten ook niet zo :) God danken kan altijd :)

Ik bid niet voor mijn eten en drinken als ik bijvoorbeeld op school of vroeger op het werk ging eten... in een volle kantine, met allemaal mensen aan je tafel bidden vind ik niet prettig, dan wordt het al snel ff je gebed afraffelen want iedereen zit te wachten... dan bid ik liever op een rustige plek waar ik me kan concentreren... het zou toch wat zijn als ik behalve handen vouwen en ogen dichtdoen, ook nog es wattenstaafjes in mijn oren moet doen bij het bidden :)

En inderdaad, kijk uit dat dingen geen sleur worden. Dan is er niks mis mee. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 25 dec 2005 23:51

Marnix schreef:Ik bid niet voor mijn eten en drinken als ik bijvoorbeeld op school of vroeger op het werk ging eten... in een volle kantine, met allemaal mensen aan je tafel bidden vind ik niet prettig, dan wordt het al snel ff je gebed afraffelen want iedereen zit te wachten... dan bid ik liever op een rustige plek waar ik me kan concentreren... het zou toch wat zijn als ik behalve handen vouwen en ogen dichtdoen, ook nog es wattenstaafjes in mijn oren moet doen bij het bidden :)

In sommige gevallen wordt het wel es gevraagd of er nog mensen stilte nodig hebben, maar de wachtenden wil ik ook geen lang gebed aan doen :P
een kort bid en dankwoordje laat ik het dan bij, in het openbaar hangt het een beetje af van de situatie,
op een verkeerde manier kan het ook iets worden van kijk mij nou eens vroom zijn...

De bid en dank gebeden thuis bij het eten: ik merk wel dat bij me ouders maar ook bij familie die na al die jaren vaak een standaard gebed geworden is, ik heb me pa (en opa en ooms) hier eigenlijk nooit op aangesproken, maar zelf zou ik het niet zo willen doen later.
Ik ga ze hier wel eens naar vragen. (to-do-list-2006)

Ook vind ik het vreemd dat de moeders toch minder graag voorgaan, tuurlijk dit zal verschillen van persoon tot persoon, dames die dit kunnen bevestiggen of daar anders over denken ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2005 11:49

Poe, ik ben gewend om alleen te danken voor het avondeten. Maar als ik alleen thuis ben vergeet ik dat de laatste tijd meestal. Ook omdat ik dan ondertussen met huisgenoten zit te kletsen en de tv staan aan. Als Borkdude er is, dan bidden we wel. Ik denk dat het ook goed is om dat standaard te doen, ook als er gasten zijn en als je kinderen hebt is het een mooi tijdstip om ze te leren bidden (al heeft het wel veel indruk op me gemaakt dat bij een vriendin van me de moeder altijd kwam bidden voor het slapen gaan).

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 dec 2005 16:06

Ik bid voor het eten en dank na het eten.
En of ik nu thuis ben, bij vrienden of ik zit bij de macdonalds, dat maakt me nu echt niet meer uit, al weet ik nog wel dat ik het in het begin best een beetje eng vond, zo in het openbaar.

Als je in het openbaar bid om vroom te lijken is dat niet goed, maar ik denk dat het misschien ook wel getuigend kan werken, in de zin van, dat je in een gesprek komt met iemand, of dat het iemand aan het denken zet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2005 09:41

Als je achterin je Psalmboek kijkt zie je daar de 'christelijke gebeden' staan. Bij het 'gebed voor het eten' staat Psalm 145 vers 15 en 16 afgedrukt:
Aller ogen wachten op U, en Gij geeft hun spijze te zijner tijd.
Gij doet Uw hand open en verzadigt al wat er leeft naar Uw welbehagen.

Bij het 'gebed na het eten' staat er:

"Alzo spreekt de HEERE in het vijfde boek van Mozes, Deut 8:10, 11:
Als gij dan zult gegeten hebben en verzadigd zijn, zo zult gij den HEERE uw God loven over dat goede land, dat Hij u zal hebben gegeven.
Wacht u, dat gij den HEERE uw God niet vergeet, dat gij niet zoudt houden Zijn geboden en Zijn rechten en Zijn inzettingen, die ik u heden gebied.
"

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 27 dec 2005 10:43

in timotheus 4 staat ook iets over gebed voor voedsel.

4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en door het gebed.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 dec 2005 11:35

caprice schreef:Als je achterin je Psalmboek kijkt zie je daar de 'christelijke gebeden' staan. Bij het 'gebed voor het eten' staat Psalm 145 vers 15 en 16 afgedrukt:
Aller ogen wachten op U, en Gij geeft hun spijze te zijner tijd.
Gij doet Uw hand open en verzadigt al wat er leeft naar Uw welbehagen.

Bij het 'gebed na het eten' staat er:

"Alzo spreekt de HEERE in het vijfde boek van Mozes, Deut 8:10, 11:
Als gij dan zult gegeten hebben en verzadigd zijn, zo zult gij den HEERE uw God loven over dat goede land, dat Hij u zal hebben gegeven.
Wacht u, dat gij den HEERE uw God niet vergeet, dat gij niet zoudt houden Zijn geboden en Zijn rechten en Zijn inzettingen, die ik u heden gebied.
"

In mijn psalmboek staat dat niet hoor, heb jij er iets van buiten de canon in zitten? Ohooooo! ;p ;p ;p

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 27 dec 2005 11:47

Raido schreef:Eerst vraag je God een zegen over je dag, smorgens vroeg. Met het eten vraag je een zegen over je eten, na je eten dank je daarvoor.. Ik bid meestal maar vergeet te danken.

Ik betrap me er de laatste tijd op dat ik vergeet te bidden... en dat ik daar dan achter kom als ik ga danken.
En ik vind bidden voor en na het eten een hele goede gewoonte! Of die gewoonte te herleiden valt tot een bepaald bijbelvers vind ik eigenlijk niet eens zo interessant.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 dec 2005 12:15

Goede gewoontes bestaan niet, als het een gewoonte is kun je het beter laten. Net als bidden om te getuigen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”