Moderator: Moderafo's
Tobbe schreef:Het grote voorbeeld lijkt me het Avondmaal dat Jezus met Zijn discipelen had. Daarbij dankte Hij voor de maaltijd.
En als Hij een drinkbeker genomen had, en gedankt had, zeide Hij: Neemt dezen, en deelt hem onder ulieden. [...] En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
Daarbij staan er nog de voorbeelden van de wonderbare spijziging in de Bijbel waarbij Jezus dankt voor het eten :
En Hij beval de scharen neder te zitten op het gras, en nam de vijf broden en de twee vissen, en opwaarts ziende naar den hemel, zegende dezelve; en als Hij ze gebroken had, gaf Hij de broden den discipelen, en de discipelen aan de scharen.
Ook in het Onze Vader staat duidelijk de bede Geef ons heden ons dagelijks brood.
Het lijkt me dus duidelijk dat bidden en danken voor de maaltijd wenselijk is, en aangezien je drie keer op een dag een maaltijd gebruikt, zul je ook drie keer op een dag bidden.
Marnix schreef:Ik bid niet voor mijn eten en drinken als ik bijvoorbeeld op school of vroeger op het werk ging eten... in een volle kantine, met allemaal mensen aan je tafel bidden vind ik niet prettig, dan wordt het al snel ff je gebed afraffelen want iedereen zit te wachten... dan bid ik liever op een rustige plek waar ik me kan concentreren... het zou toch wat zijn als ik behalve handen vouwen en ogen dichtdoen, ook nog es wattenstaafjes in mijn oren moet doen bij het bidden
caprice schreef:Als je achterin je Psalmboek kijkt zie je daar de 'christelijke gebeden' staan. Bij het 'gebed voor het eten' staat Psalm 145 vers 15 en 16 afgedrukt:
Aller ogen wachten op U, en Gij geeft hun spijze te zijner tijd.
Gij doet Uw hand open en verzadigt al wat er leeft naar Uw welbehagen.
Bij het 'gebed na het eten' staat er:
"Alzo spreekt de HEERE in het vijfde boek van Mozes, Deut 8:10, 11:
Als gij dan zult gegeten hebben en verzadigd zijn, zo zult gij den HEERE uw God loven over dat goede land, dat Hij u zal hebben gegeven.
Wacht u, dat gij den HEERE uw God niet vergeet, dat gij niet zoudt houden Zijn geboden en Zijn rechten en Zijn inzettingen, die ik u heden gebied."
Raido schreef:Eerst vraag je God een zegen over je dag, smorgens vroeg. Met het eten vraag je een zegen over je eten, na je eten dank je daarvoor.. Ik bid meestal maar vergeet te danken.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 33 gasten