wessel schreef:Over Smaak valt echt niet te twisten.
Echt wel...
Er is zoveel christelijke muziek.
En heel gelukkig ook heel veel niet-christelijke...
Ik vind Johan de Heer ook mooi, met zo'n enorm kerkorgel erachter.
Of J.S. Bach : Erbarme Dich.
En toch zit er objectief gezien toch echt wel een enorm kwalitatief verschil tussen J.S. Bach en Johan de Heer, dat heeft niet met smaak te maken. Er zullen mensen zijn die De Heer schitterend vinden en Bach waardeloos, maar daarmee kun je ONMOGELIJK stellen dat Bach waardeloze muziek maakte, zijn composities zijn van hoog niveau, dat is gewoon een feit. Feit ook dat die composities van hoger niveau zijn dan die van De Heer. Daarmee zeg je niet dat iets mooier is, want dat heeft met smaak te maken en niet perse met kwaliteit...
Zo kun je m.i. ook stellen dat de psalmen van hogere kwaliteit zijn dan de bundel opwekking. Mijn persoonlijke mening is verder dat de bundel getuigt van een muzikale wansmaak, omdat ik het, naast muzikaal absoluut niet hoogstaand, ook nog eens als herrie en niet mooi ervaar (en alleen dat laatste, herrie en niet-mooi, is discutabel m.i. (op enkele positieve uitzonderingen na...)).
Tot voor kort moest ik niks hebben van praise, maar dat is ook aan het veranderen.
Maar dat heeft niet zoveel met kwaliteit te maken.
Ook zo iets, niet alleen hebben alle mensen een andere smaak,
ook mijn eigen smaak, veranderd af en toe.
Dus? Dan nog is smaak discutabel. Althans, als je vanuit je eigen smaak stelt dat iets kwalitatief goed is terwijl dat het niet is of andersom. Ik vind Beethoven niet heel bijzonder (althans, wat ik van hem ken) maar dan nog is het onmogelijk om te stellen dat hij geen kwalitatief hoogstaande composities maakte. Verder vind ik Nirvana een goede band, erg goed zelfs, maar kwalitatief waren ze absoluut geen top-band, en dat is een feit (en ik heb het dan niet over 'het gehoor' maar over pure muzikaliteit).
Er is niets wat iedereen mooi vind.
Het heeft dan ook niet veel met begrippen als 'mooi' of 'lelijk' te maken.
M.a.w.: ik heb gelijk