Waar komt het kwaad vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: waar komt het kwaad vandaan

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 13:28

noesje schreef:De duivel is heel machtig, hij kan de mensen toch ertoe dwingen om zonden te doen??? Als God wat aan de duivel had gedaan, kon hij ons ook niet lokken met zijn zonde, of God kan gewoon , geestelijk onze ogen openen toch?? dan kunnen wij Hem gaan dienen
nee, dat kan de duivel niet. De mens had een volledige vrije wil. Als de duivel de mens kon dwingen zou de wil vn de mens niet vrij geweest zijn maar onderworpen aand e duivel.
The one thing you can give and still keep is your word.

noesje

Berichtdoor noesje » 24 jul 2003 13:29

Maarten schreef:
noesje schreef:De duivel is heel machtig, hij kan de mensen toch ertoe dwingen om zonden te doen??? Als God wat aan de duivel had gedaan, kon hij ons ook niet lokken met zijn zonde, of God kan gewoon , geestelijk onze ogen openen toch?? dan kunnen wij Hem gaan dienen
nee, dat kan de duivel niet. De mens had een volledige vrije wil. Als de duivel de mens kon dwingen zou de wil vn de mens niet vrij geweest zijn maar onderworpen aand e duivel.

Dit antwoord komt me bekend voor :wink: :wink: :mrgreen:

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 13:30

noesje schreef:
Maarten schreef:

Dit antwoord komt me bekend voor :wink: :wink: :mrgreen:
soms val ik in herhalingen. Maar idd heeft Kogando(?) dat ook al gezegd.

noesje

Berichtdoor noesje » 24 jul 2003 13:38

Dit antwoord komt me bekend voor :wink: :wink: :mrgreen:[/quote]soms val ik in herhalingen. Maar idd heeft Kogando(?) dat ook al gezegd.[/quote]

mensen worden oud :wink: kun je ook niks aan doen..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kogando

Berichtdoor Kogando » 24 jul 2003 14:37

Pieter schreef:Zijn we door de zondeval onze vrije wil dan niet kwijtgeraakt?

Wij hebben in zoverre een vrije wil dat wij ons wel kunnen bekeren, er staat niet voor niets 141 keer in de bijbel; bekeert u. Maar wij kunnen niet buiten God om ervoor kiezen alleen goed te doen. Ons wil tot het goede bestaat dus alleen bij de gratie van de genade van God.

Alleen door het offer van Christus kunnen wij goed doen, in Christus dus.

Maar je kan niet ontkennen dat de mens een eigen wil heeft. Overigens, als de mens geen eigen wil zou hebben.. wat is dan de nut van dit leven?

Kogando

Berichtdoor Kogando » 24 jul 2003 14:45

noesje schreef:God wist alles vantevoren, toen hij ons maakte, ook dat wij een vrije wil hebben, maar ook dat het misging met de wereld, dat er zo veel ongeluk kwam....... :? :? :?

Voor God bestaat er geen tijd, geen verleden, heden en toekomst. Dat God dus in de toekomst kan kijken is een puur menselijke interpretatie. Wij mensen proberen het te begrijpen en dan kom je dus op een paradox als deze uit.

Of: Waarom zou God dan überhaupt dingen scheppen? Hij weet toch al vantevoren welke voldoening Hij ervan gaat hebben enzovoort?

Kortom, dit is een puur menselijke beredenering. Je zal er nooit een antwoord op krijgen omdat je zelf wel altijd met tijd te maken zal hebben. Het is voor ons onvoorstelbaar zonder tijd te leven, dat is onze beperking in een vraagstuk als deze. En dat is ook waarom je er geen antwoord op zal krijgen.

Er zit dus inderdaad wel degelijk iets in de posts over de verschillende dimensies. Wij missen een dimensie en zijn derhalve te beperkt in ons denkvermogen.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 24 jul 2003 14:52

Zelf vind ik dit ook een lastige vraag. Er zijn veel antwoorden op.

Ik heb hier een artikel gevonden met een hele andere kijk erop.

Wat vinden jullie ervan?

http://www.lamplicht.nl/oorsprongkwaad.htm

ps. kan zijn dat tie het niet doet, ik ben hier niet zo goed in.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Waar komt het kwaad vandaan?

Berichtdoor Maranatha » 24 jul 2003 15:08

lizzz schreef:Waar komt het kwaad vandaan?

Weder vraag: waar komt God vandaan? of: Is de aarde in 7 dagen geschapen en uit het niets?

Eigenlijk zijn het vragen die zichzelf al beantwoorden. Niemand die dat weet want niemand is daarbij geweest. De bijbel zegt er niet zoveel over hoe het kwaad is onstaan en blijkbaar vindt de bijbel deze vraag niet erg relevant.
Wat dan wel? De bijbel heeft het wel over de gevolgen van het kwaad en de oplossing van het probleem.
Weer een verschil tussen de bijbel en ons is dat wij veel in het verleden praten terwijl de bijbel in het heden en in de toekomende tijd praat. Wij halen altijd oude koeien uit de sloot en zijn bezig met achteraf gepraat (ouwe vrouwe praat), terwijl de bijbel continu probeert om onze ogen te openen voor dat wat komen zal.
2 Timotheus 2:23
Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen;

Dit soort achteraf vragen zijn leuk om met elkaar te twisten, maar de enige vrucht, die je ervan plukt is afgunst en hoogmoed, want de 1 weet het beter dan de anderen.

Mijdt daarom dit soort vragen. Dat is de reden dat ik mij de laatste tijd wat afzijdig houdt.Er zijn mij teveel van dit soort dwaze strijdvragen op dit forum (op alle andere forums, buiten refoweb, ook trouwens). Maar ja de wereld is op zichzelf gericht dus is het ook niet verwonderlijk dat er zulke vragen worden gesteld.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 15:11

Charity schreef:Zelf vind ik dit ook een lastige vraag. Er zijn veel antwoorden op.

Wat vinden jullie ervan?

met onderstaande quote heb ik grote moeite:

Wij, mensen, hebben ons niet door onze eigen schuld in de ellende gestort, want we zijn buiten ons toedoen in zonden ontvangen en geboren (Psalm 51:7). Romeinen 5:19 (Statenvertaling) zegt, dat door de ongehoorzaamheid van één mens, Adam, velen 'tot zondaars gesteld zijn geworden'. Door God zijn we tot zondaars gesteld. Hij heeft gewild, dat we zondaars zouden zijn. Hij had het anders kunnen doen. Toen Adam gefaald had, had God maatregelen kunnen nemen, dat de dood en daarmee de zonde niet erfelijk zouden zijn.

Dat de mens niet tegen de zonde strijdt, dat is zijn eigen schuld. Dat de mens de gerechtigheid van Christus tot rechtvaardigmaking niet aanneemt, is ook zijn eigen schuld. Maar dat de mens zondaar is, is zijn schuld niet, dat is hij door de wil van God.
Als God rechtvaardig is, en dat is Hij, dan eist Hij iets van ons waarvan Hij zelf wilde dat we dat niet zouden kunnen, en omdat we het niet kunnen veroordeelt Hij ons. Is dat geen onrechtvaardigheid?

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 24 jul 2003 15:40

Maarten schreef:
Wij, mensen, hebben ons niet door onze eigen schuld in de ellende gestort, want we zijn buiten ons toedoen in zonden ontvangen en geboren ... Maar dat de mens zondaar is, is zijn schuld niet, dat is hij door de wil van God.

Volgens is dit stukje in strijd met de eerste paar zondagen van de HC: het is wél onze eigen schuld...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

noesje

wat vinden jullie ervan?

Berichtdoor noesje » 24 jul 2003 15:45

Charity schreef:Zelf vind ik dit ook een lastige vraag. Er zijn veel antwoorden op.

Wat vinden jullie ervan?

heeeeeeeeeeel ingewikkeld..... :?

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 24 jul 2003 15:50

Maarten schreef:Als God rechtvaardig is, en dat is Hij, dan eist Hij iets van ons waarvan Hij zelf wilde dat we dat niet zouden kunnen, en omdat we het niet kunnen veroordeelt Hij ons. Is dat geen onrechtvaardigheid?

Nu gaat het weer een beetje off topic. Maar.. Is God onrechtvaardig als hij een heel groot plan met de mensen heeft.

Soms denk ik wel eens, als de mens niet was gevallen wat was er dan gebeurd?

Het artikel wat ik hierboven heb genoemd, heb ik zelf ook iets bij van. Nou nee, dit denk ik niet. Maar het is wel goed onderbouwd en wat is het dan wel?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Waar komt het kwaad vandaan?

Berichtdoor lizzz » 24 jul 2003 18:55

Maranatha schreef:
lizzz schreef:Waar komt het kwaad vandaan?

Weder vraag: waar komt God vandaan? of: Is de aarde in 7 dagen geschapen en uit het niets?

Eigenlijk zijn het vragen die zichzelf al beantwoorden. Niemand die dat weet want niemand is daarbij geweest. De bijbel zegt er niet zoveel over hoe het kwaad is onstaan en blijkbaar vindt de bijbel deze vraag niet erg relevant.
Wat dan wel? De bijbel heeft het wel over de gevolgen van het kwaad en de oplossing van het probleem.
Weer een verschil tussen de bijbel en ons is dat wij veel in het verleden praten terwijl de bijbel in het heden en in de toekomende tijd praat. Wij halen altijd oude koeien uit de sloot en zijn bezig met achteraf gepraat (ouwe vrouwe praat), terwijl de bijbel continu probeert om onze ogen te openen voor dat wat komen zal.

Afkomst, is dat perse verleden?
Overigens lijkt dit me een heel ander soort vraag dan waar komt God vandaan (hoe kan Hij trouwens ergens vandaan komen, als Hij er altijd is)
'k Geloof dat m'n vraag anders geïnterpreteerd wordt dan ik hem bedoel?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 jul 2003 18:58

dat een mens zondaar is kun je in een flink aantal gevallen ook wijten aan onwetendheid....

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 26 jul 2003 14:08

surfer schreef:dat een mens zondaar is kun je in een flink aantal gevallen ook wijten aan onwetendheid....

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt surfer. Bedoel je dat een mens zonde doet, want dat kan te wijten zijn aan onwetendheid.

Maar een zondaar ben je (zoals iedereen wel weet) door de ongehoorzaamheid van adam en eva.

Terug naar “Archief”