PKN & HHK - Samenwerking of eeuwige scheiding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 19:23

Riska schreef:
Rijnmond schreef: Anders kunnen we altijd nog gaan staken.

Hoe wilde jij dat doen zonder je eigen zieleheil te schaden????

KERKTELEFOON!

Kun je zappen tussen de verschillende kerken trouwens! :P

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 19:28

Rijnmond schreef:
Riska schreef:
Rijnmond schreef: Anders kunnen we altijd nog gaan staken.

Hoe wilde jij dat doen zonder je eigen zieleheil te schaden????

KERKTELEFOON!

Kun je zappen tussen de verschillende kerken trouwens! :P

Bij jullie misschien... en dat is niet echt staken, want ik vermoed dat ook gepeild wordt hoeveel geluisterd wordt naar de kerktelefoon.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 19:37

Ja, maar dan lopen ze wel 3 collectes en plaatsgeld mis. :P Overigens gaat de kerktelefoon via een landelijk systeem. Volgens mij hoort de hele PKN het te hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 19:55

Rijnmond schreef:Ja, maar dan lopen ze wel 3 collectes en plaatsgeld mis. :P Overigens gaat de kerktelefoon via een landelijk systeem. Volgens mij hoort de hele PKN het te hebben.

Wat is dat - plaatsgeld?
En als je dan echt staken wil - de actie Kerkbalans komt er weer aan.
(foei toch Riska, en dat voor een oud-visitator... :wink: )

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 19:57

*gaat iedereen oproepen de actie kerkbalans te negeren :P *

Plaatsgeld is de collecte bij de ingang van een kwartje (nu meestal 10 cent) bij de dorpelwachter.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 20:29

Rijnmond schreef:Plaatsgeld is de collecte bij de ingang van een kwartje (nu meestal 10 cent) bij de dorpelwachter.

Als niets geeft, kom je er dan niet in? Hoe rijm je dat met de opdracht het evangelie te brengen aan ieder???

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 21:43

Dan kom je dr wel in. De dorpelwachter is om het geld dat naast de schaal valt ofzo op te rapen en diefstal te voorkomen. Vroeger was het zo dat men voor zijn zitplaats betaalde (sommigen bedaalde vooraf voor een heel jaar). Kan of wilde je dit niet betalen dan moest je wachten totdat de rode lamp aan ging en dan kon je gaan zitten.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 dec 2005 22:15

Rijnmond schreef:Dan kom je dr wel in. De dorpelwachter is om het geld dat naast de schaal valt ofzo op te rapen en diefstal te voorkomen. Vroeger was het zo dat men voor zijn zitplaats betaalde (sommigen bedaalde vooraf voor een heel jaar). Kan of wilde je dit niet betalen dan moest je wachten totdat de rode lamp aan ging en dan kon je gaan zitten.

Wij hebben eens in de zoveel tijd een collecte voor de vrije zitplaatsen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 23:10

Rijnmond schreef:Dan kom je dr wel in. De dorpelwachter is om het geld dat naast de schaal valt ofzo op te rapen en diefstal te voorkomen. Vroeger was het zo dat men voor zijn zitplaats betaalde (sommigen bedaalde vooraf voor een heel jaar). Kan of wilde je dit niet betalen dan moest je wachten totdat de rode lamp aan ging en dan kon je gaan zitten.

Gelukkig begrijp ik uit je antwoord dat die betaalde zitplaatsen ook bij jullie verleden tijd zijn. Ik kan het alleen uit mijn jeugd herinneren en op een gegeven moment gingen wij niet meer naar een kerk waar het nog gehandhaafd werd - mijn vader was er falikant op tegen - hij vond het zooo ongastvrij...
Ik was in mijn huidige woonplaats dan ook stomverbaasd dat het binnen de Herv.Kerk nog gebruikelijk was.
We moeten als kerk - en niet het instituut, maar de plaatselijke gemeente - open zijn en staan voor eke willekeurige bezoeker...

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 23:12

Tuurlijk, maar 5000 x een kwartje per zondag gooi je ook niet zomaar weg. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 23:18

Rijnmond schreef:Tuurlijk, maar 5000 x een kwartje per zondag gooi je ook niet zomaar weg. :wink:

5000??????
Dan kunnen jullie op zich al het quotum betalen uit die opbrengst... :wink: Het gekke is dat ik niet eens zeker weet of ik jaloers moet zijn op zo'n grote gemeenschap.
Hoe ken je elkaar dan nog???

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 23:21

Is dat nodig? Bovendien trekken bepaalde ds. ander volk aan dan anderen.

Ik ken idd. niet iedere hervomde in Katwijk, maar ik ken wel veel regelmatige kerkgangers. En voor de gene die ik niet ken, ken ik wel iemand die hem/haar wel kent. Bij ons heerst er een hoog "van wies is dat er ien?"-gehalte.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2005 23:24

In Berkenwoude zeggen wij: "Vaan wien bin jai dr'ììn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2005 09:48

Rijnmond schreef:Ik ken idd. niet iedere hervomde in Katwijk, maar ik ken wel veel regelmatige kerkgangers. En voor de gene die ik niet ken, ken ik wel iemand die hem/haar wel kent. Bij ons heerst er een hoog "van wies is dat er ien?"-gehalte.

Dat bedoel ik niet met 'kennen' - dat ervaar ik vaak als negatief, zo'n soort sociale controle...
Wat ik bedoel met 'kennen' is - heb je er weet van als er iets is? Ziekte, verdriet, etc.? Daarin wordt een gemeenschap kenbaar - hoe wij reageren op berichten van vreugde en verdriet...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 dec 2005 10:31

Bij ons is de kerk een deel van de gemeenschap. Bijna heel niet-reformatorische Berkenwoude (2/3 meerderheid) is lid van de Hervormde gemeente ter plaatse, maar niet iedereen is een trouw kerkganger. Dat zou ook vrij lastig worden met 150 zitplaatsen (maximaal 220) in een klein kerkje.

Bij ons is niemand weggegaan naar de HHK, bij de Geref. Bond ter plaatse zijn een paar mensen weggegaan. Verder gaan wij gewoon onze eigen gang zoals wij dat altijd gedaan hebben, mèt een voltijds-predikant.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”