Opgebrand door kerk en geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 23 jul 2003 19:59

Lalage schreef:ooooooow, ze reageren op zo'n manier dat je denkt: wow hij heeft gelijk dat hij bij die lui is weggegaan

Yep, daar viel een kwartje! :wink:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 jul 2003 20:06

Als je zo wordt behandelt in een kerk, zou ik ook weg gaan.
Een kerk hoort een licht punt van vrede te zijn in deze wereld.

Vind dit echt heel vreemd en bizar.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 jul 2003 20:06

Zou het alleen in die kerk zo erg zijn? Of komt het in veel meer kerken voor, alleen komt het dan niet naar buiten?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 20:09

BJ schreef:Zou het alleen in die kerk zo erg zijn? Of komt het in veel meer kerken voor, alleen komt het dan niet naar buiten?

Zo te lezen komt er een heleboel niet naar buiten. Niet dat het imago van zware christenen daardoor zoveel beter wordt, helaas.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 jul 2003 20:11

Nee dat is waar. Maar zou het alleen in echt "gesloten" gemeenschappen dan voorkomen. Dat kan ik me ook haast niet voorstellen. Maar als dat zo is, moet daar dan niet iets aan worden gedaan? Hulp bieden of zoiets?

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 jul 2003 20:27

Ik denk dat er in elke kerk wel wat loos is.
En of we hulp moeten bieden, eigenlijk wel, maar dat zou triest zijn.
Christenen die christenen gaan helpen, omdat ze menings verschillen hebben en elkaar lopen zwart te maken.

Dat is echt geen goede PR voor de kerken, denk dat we eerst bij ons zelf te rade moeten gaan, of er in de eigen kerk niks aan de hand is.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 jul 2003 20:34

BJ schreef:Zou het alleen in die kerk zo erg zijn? Of komt het in veel meer kerken voor, alleen komt het dan niet naar buiten?

Nee, het zal helaas niet alleen hier zo zijn. Hoewel extreem, helaas geen zeldzaamheid vrees ik.

Nog een paar opmerkingen:
- ik denk niet dat dit gebeuren puur specifiek aan een refo-gemeente moet worden toegeschreven. Hoewel nu passend en verklaarbaar, denk ik dat het net zo goed in andere kerken, stromingen of hoe je het noemen wilt voor kan komen. Volgens mij is elke kleine groepering vatbaar voor zulke excessen (even de religieus-gerelateerde problemen daargelaten)
- ik hoor niemand over, hoe begrijpelijk ook, het (voor mij althans onverklaarbare) feit dat hij totaal met de kerk gebroken heeft. Met alle respect voor het gebeurde, waarom zo'n weg als je ouderling geweest bent? Waar is dan je relatie met God, of wat is dat geweest?
- ik heb het meeste gelezen. Door omstandigheden kan ik me op bepaalde punten behoorlijk in zijn situatie inleven. Toch heb ik er nog een heel dubieus gevoel bij.
- voor de objectiviteit: we kennen alleen deze kant van het verhaal. In een burnout zie je de dingen niet altijd correct. Wat overigens niet wegneemt dat ik er van uitga dat alles klopt en correct weergegeven is.
De reactie van de genoemde Matthijs op OSW is te beroerd voor woorden. Een poging om zwart wit te maken. Het wordt niet eens grijs....
- iemand tussendoor al even nagedacht over de reacties en bewoordingen van de coach van genoemde burn-outer? Zijn die correct? Of kan je dat ook manipuleren noemen...
Laatst gewijzigd door Night op 23 jul 2003 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 20:35

Tuurlijk is er in elke kerk wat mis, we zijn immers alleen in staat tot slechte dingen ;) ;)
Nee even zonder gekheid. Begin maar bij jezelf: in hoeverre oordeel jij andere mensen?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 jul 2003 20:46

Even voor de correctheid, ik zag nog even een klein stukje over het hoofd in de krant.

Omdat de problemen waar Stevens tegenop is gelopen in de kerk van Hollandscheveld, dateren van enkele jaren geleden, is kerkenraadslid L. Koote uit Hoogeveen terughoudend in zijn commentaar. "Stevens is destijds door een diep dal gegaan. Dan gaan emoties een rol spelen en zie je bergen op de weg, die er vaak niet zin", reageerde hij.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 23 jul 2003 20:47

Night schreef:- ik hoor niemand over, hoe begrijpelijk ook, het (voor mij althans onverklaarbare) feit dat hij totaal met de kerk gebroken heeft. Met alle respect voor het gebeurde, waarom zo'n weg als je ouderling geweest bent? Waar is dan je relatie met God, of wat is dat geweest?

Dat hij met de kerk heeft gebroken kan ik me helemaal voorstellen. Dat hij niet meer in God zegt te geloven, vind ik ernstiger, hoewel ik me dat, afgaande op zijn redenering, ook kan voorstellen. Als je sommige christenen (over de hele breedte, nu eens niet alleen refo's) bezig ziet, zie ik nauwelijks verschil met bijvoorbeeld farizeeen en moslims: kritiek onderdrukken, een grenzeloos egoisme door alleen je eigen gelijk te laten gelden. Ik durf zelfs de stelling aan dat mensen die puur op basis van hun wetjes denken 'er te komen', in een andere god geloven dan de God over wie de hele bijbel is volgeschreven. Dat geldt zowel voor moslims, Jehova's getuigen, farizeeen en refo's.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 23 jul 2003 20:49

Night schreef:Aan voornoemde antwoorden wil ik niets af doen.

Vergeet alleen niet dat burnout een complex iets is.
Een burnout wordt nooit 100% veroorzaakt door factiren van buitenaf.
Het heeft te maken met een samenspel van factoren, zoals karakter, op-voeding en ga zo maar door.
Misschien moeten we dat ook even vasthouden.

Night, ik denk niet dat de burnout an sich centraal moet staan in deze discussie, maar het gegeven dat het soort zaken als beschreven, in een kerk voorkomt. Een burnout kan iedereen krijgen.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 jul 2003 20:53

Night schreef:- ik hoor niemand over, hoe begrijpelijk ook, het (voor mij althans onverklaarbare) feit dat hij totaal met de kerk gebroken heeft. Met alle respect voor het gebeurde, waarom zo'n weg als je ouderling geweest bent? Waar is dan je relatie met God, of wat is dat geweest?

Ik kan me voorstellen dat hij bang is geworden om weer in een zelfde situatie terecht tekomen. Zeker omdat vaak verhalen heel snel een weg vinden. Dus mensen in andere kerken, in de omgeving, zullen wel het een en ander gehoort hebben. En bekijken hem dan dus niet meer objectief. Maar ik weet dus niet of dit zijn beweegredenen zijn.

Het feit dat hij al heel jong ouderling was speelt dnek ik ook mee. Het is heel zwaar om dat al zo jong te zijn. Je moet gewoon eigenlijk meer levenservaring hebben. Ik denk dat hij toen voor de volle 100% achter zijn keuze stond. En wellicht nog steeds. Maar soms kun je niet anders dan afstand nemen. En het feit dat hij nog wel steeds met het geloof bezig is betekend zeker dat hij een oplossing zoekt. Ook al zegt hij niet meer te geloven. Het houd hem wel bezig.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 jul 2003 21:18

Ik had inderdaad even iets correcter moeten formuleren.
Dat hij uit de kerk op zich stapt is voor mij geheel duidelijk. Dat heeft ook voor een groot deel te maken met de burnout en de beleving van het geheel. Het is dan totaal niet verdraagbaar om ergens in een gemeente te zijn en bijvoorbeeld een dominee te zien. De bewuste persoon omshcrijft dat overigens ook op zijn site.

Waar ik inderdaad op doelde is het feit dat hij met God en geloof gebroken heeft.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 21:46

Dat laatste vind ik inderdaad zeer ernstig en daarom vind ik het ook zo erg wat er met die meneer is gebeurd.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 23 jul 2003 21:51

Pim schreef:Ik word er bijna misselijk van, van het lezen van OSW. Wat een gevaarlijke gekken daar zeg (behalve Xgnoom natuurlijk, dat is een infiltrant namens refoweb :wink: )

Nounou, ietsje minder mag ook wel, anders wordt het de pot verwijt de ketel...
Bedankt dat ik er niet bij hoor :mrgreen: altijd al geweten dat ik normaal was.

Ik ben het met Night eens dat dit probleem overal voor kan komen. Ook ik heb wel een dubieus bijgevoel en ik vind wel dat Jan Stevens alles op de kerk geprojecteerd. Dat is ook weer het andere uiterste.

Verder is het zo dat het zijn (=JS) bedoeling is om aan te tonen dat de kerk structureel fout is. Dat ben ik niet met hem eens. Mensen maken veel en erge fouten, maar de idee kerk is niet fout.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Terug naar “Archief”