"foute"muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

Whats that you said?

Berichtdoor everlastingman » 29 jun 2003 00:49

Johanne schreef:Maar ik zat te denken, als je nou je kind natasja noemt....Als je dat omdraait, dan zit er ook satan in.....

niet schreef:Maar je doet het dan (neem ik aan ) niet om hiermee de satan te vereren! Eerder omdat je het een leuke naam vind. Met de muziek, dan doen ze het bewust, bewust voor de satan kiezen dus! Is dus denk ik iets heel anders........

Johanne schreef:Das wel waar, je doet dat natuurlijk als ouders niet bewust...
Maar ik vraag me af of t in de muziek wel bewust gebeurt...
Misschien soms wel, maar ik denk dat in de meeste gevallen, de mensen die een nummer schrijven niet eerst er over na gaan zitten denken hoe het achterstevoren zou klinken...

Tegenwoordig gebeurd dit zelden. Er is een tijd geweest dat achterstevoren gedraaide teksten in was. Zo kun je in een bepaald nummer van Prince (recently called the artist) een heel verhaaltje horen waarin hij Jezus bespot. Wanneer het bewust gedaan is, kun je dit meestal heel duidelijk horen, (het lijkt dan haast of ze in het Japans zingen). Queen zong eens: "another one bites the dust" waarbij je, als je dit achterstevoren draait, je te horen krijgt: "start to smoke marihuana". Dat heb ik eens getest en inderdaad, vaag krijg je horen: "start to smoke marihuana", in dit geval betwijfel ik me of dit wel bewust zo opgenomen is.

p.s. Johanna: Ik las je onderschrift en dacht dit komt mij bekend voor, toen pas drong het tot me door, petra forever (at least I hope so :D ). Petra heeft ook wel eens zo'n truck uitgehaald. Je hoorde aan het begin van de klassieker, more power to ya, gebrabbel. Wanneer je dat achteruit draaide kreeg je: "What are you looking for the devil for, when you ought to be looking for the LORD" :D , als tegenprestatie.

Groeten everlastingman
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 jun 2003 08:38

p.s. Johanna: Ik las je onderschrift en dacht dit komt mij bekend voor, toen pas drong het tot me door, petra forever (at least I hope so ). Petra heeft ook wel eens zo'n truck uitgehaald. Je hoorde aan het begin van de klassieker, more power to ya, gebrabbel. Wanneer je dat achteruit draaide kreeg je: "What are you looking for the devil for, when you ought to be looking for the LORD" , als tegenprestatie.

Dat gebrabbel was me al eens opgevallen, ik had het alleen nog nooit omgedraaid... :)

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 30 jun 2003 14:49

TheKeimpe schreef:Dat gebrabbel was me al eens opgevallen, ik had het alleen nog nooit omgedraaid... :)

Uh, ja. Dat kwam geloof ik bij 2 nummers op die plaat voor, welke waren dat nu ook alweer :roll: :?:
Afbeelding

noesje

Berichtdoor noesje » 23 jul 2003 17:03

Acire schreef:Zodra ik woorden als God, of Jezus, of devil hoor, schakel ik weg. Verder luister ik natuurlijk wel, maar niet heel intensief...

Dat vind ik onzin!
als je het woord God of Jezus hoort hoeft het helemaal geengrof liedje te zijn!!

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 23 jul 2003 17:08

noesje schreef:Dat vind ik onzin!
als je het woord God of Jezus hoort hoeft het helemaal geengrof liedje te zijn!!

Dat ben ik met je eens. U2 doet dat bijvoorbeeld nogal eens. Zoals in One:
...
Have you come to raise the dead
Have you come here to play Jesus
...

Als je goed de hele lyric leest is het niet grof, maar ze willen iets aangeven...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

noesje

Berichtdoor noesje » 23 jul 2003 17:16

xgnoom schreef:
noesje schreef:Dat vind ik onzin!

Dat ben ik met je eens. U2 doet dat bijvoorbeeld nogal eens. Zoals in One:
...
Have you come to raise the dead
Have you come here to play Jesus
...

Als je goed de hele lyric leest is het niet grof, maar ze willen iets aangeven...

van dat soort liedjes kun je soms nog meer leren dan van ''gewone christelijke liederen''

(gos eindelijk iemand die het met me eens is.. :lol: :lol: :lol: )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jul 2003 18:30

Bono (u2) is christelijk. Ik luister zelf gospel en seculier. Maar ik kijk wel uit met wat ik luister. Ik wil niet echt ingaan op deze discussie. Waarom niet? Omdat het gewoon helemaal geen zin heeft. Zo vind ik FrankB z'n beweringen niet coresponderen met mijn mening maar die van Johan Vreugdenhil en de dominees waar Frank het over had ook niet. Deze discussie word zo vaak gevoerd, en nooit levert het iets op.

enveedee

Berichtdoor enveedee » 24 jul 2003 11:00

Nog even iets om toe te voegen aan de discussie, lees Romeinen 14 eens een keer. Er waren mensen in die gemeente die zich nog aan de Joodse spijswetten hielden, anderen aten alles. Beide groepen mensen deden dit vanuit het geloof. Niks mis mee dus, God oordeelt erover en ze waren beiden aangenomen.
Zo is het met alle andere dingen van tegenwoordig mijns inziens ook. Als jij denkt bepaalde muziek te kunnen luisteren en je doet dat vanuit je overtuiging, dan is er niks mis, God oordeelt immers.
Als je echter twijfelt of bepaalde muziek fout/zondig is en je zet het toch maar op dan zondig je (Rom. 14:23). Dit haal ik er uit en zo bepaal ik ook m'n muziekkeus.
Ik merk wel dat je op terreinen als muziek en film heel goed moet opletten dat je principieel keuzes blijft maken.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jul 2003 11:22

dat denk ik ook wel, ben het wel met je eens. Maar de discussie zal nooit stoppen en men zal het nooit eens worden...

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 jul 2003 11:32

Hebt God lief, en doe wat je wilt...
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jul 2003 11:33

lizzz, dat vind ik ook weer veel te makkelijk geredeneert. Ik mag alles als ik God maar lief heb?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 jul 2003 11:37

kurtyo schreef:lizzz, dat vind ik ook weer veel te makkelijk geredeneert. Ik mag alles als ik God maar lief heb?

Nee. Je kunt God ook 'vergeten'. Ik denk dat Augustinus (ja sorry, plagiaat) hier bedoelde dat je moet handelen in Gods liefde. Dus als jij ergens mee zit, meteen God er bij betrekken, en als je merkt dat je bepaalde muziek niet kunt luisteren én God lief hebben, luister het dan niet.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 24 jul 2003 12:11

kurtyo schreef:lizzz, dat vind ik ook weer veel te makkelijk geredeneert. Ik mag alles als ik God maar lief heb?

Dat wordt niet gezegd... er staat: Heb God lief en doe wat je wilt. Je hoeft geen gewetensbezwaar te hebben. Waarom niet? Omdat God je wil veranderd. Daarom hoef je je niet echt druk te maken over levensstijl ed, naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit, doch uw hemelse Vader weet dat gij deze dingen behoeft, uit de Bergrede dacht ik.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 24 jul 2003 18:29

Nog even een vraagje; ik heb deze topic met een half oog doorgelezen, en kwam halverwege ergens tegen dat de muziek die je draait tot eer van God moet zijn. Maar nu vraag ik me af hoe dat dan zit met klassieke muziek. Ik bedoel dan niet de muziek die hier al eerder werd genoemd, maar gewoon een algemeen stuk, zoals bijvoorbeeld De Vier Jaargetijden. Zou Vivaldi, midden in de Baroktijd, een nettere levensstijl hebben dan bijvoorbeeld Marco Borsato nu heeft? In de Ger.Gem. wordt nogal aangeschopt tegen popmuziek, omdat 'de achtergrond van de zanger niet tot eer van God is', althans, dit heb ik al verschillende keren gehoord. Maar we luisteren wel massaal naar klassieke muziek, die naar mijn mening ook niet tot eer van God is (ook niet tot oneer, maar toch...), maar wat zijn dan de bezwaren tegen popmuziek? Ik bedoel dan uiteraard liedjes waar niet in gevloekt wordt, of andere 'onkuise' taal gebezigd wordt, maar gewoon normale leuke liedjes.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 jul 2003 19:01

Vivaldi was priester, en voor zover z'n biografieen betrouwbaar zijn, had hij niet echt een onchristelijke levensstijl.
Zo is dat met de meeste klassieke componisten. De meesten waren christen, en levensstijl was van de meesten ook niet echt onchristelijk. Ook veel componisten componeerden bewust voor God, al was dat niet altijd religieuze muziek.
Overigens vind ik het moeilijk om muziek wel of niet te luisteren om achtergronden van zangers.

Terug naar “Archief”